Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

hvordan skall mann regne ansiennitet egentlig? noen regner det ut i fra ditt yrkesaktive liv mens andre hører jeg regner ut i fra hvor lenge du har jobbet med det spesielle yrket det er snakk om?

hva er riktig i følge loven, om det er en lov om det da?

la oss si at Tone er 40 år og har jobbet siden hun var 16 i forskelige yrker, har hun da full ansiennitet eller starter hun på bunn om hun velger et nytt yrke?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer an på hvilken jobb hun har, det er ikke alle som regner med all arbeidserfaring.

Skrevet

og ingenting blir regnet før man er 18 år

Skrevet
hvordan skall mann regne ansiennitet egentlig? noen regner det ut i fra ditt yrkesaktive liv mens andre hører jeg regner ut i fra hvor lenge du har jobbet med det spesielle yrket det er snakk om?

hva er riktig i følge loven, om det er en lov om det da?

la oss si at Tone er 40 år og har jobbet siden hun var 16 i forskelige yrker, har hun da full ansiennitet eller starter hun på bunn om hun velger et nytt yrke?

Det kommer nok an på yrke, ja!

La oss si at du er kirurg, 45 år gammel, og pga av helsemessige eller familiære årsaker ikke orker/kan gå vakter lengre (f.eks at du blir skilt, slik mange kirurger blir, og hvis du er kvinne blir du kanskje alene med hovedomrorgen for barna, og du vil ikke la de være alene på natta). Det er ikke helt uvanlig! Du skifter, begynner som assistentlege på en avdeling uten vaktbelastning. Du vil da telle som en person helt uten erfaring, og lønna blir deretter, laveste lønnskategori.

Vil gjerne høre hvordan det er for andre!

Personlig synes jeg at all yrkeserfaring bør telle positivt ved beregning av ansiennitet

Skrevet

grunnen til at jeg spør er at ei venninne skal begynne i ny jobb nå, barnehage, hun har fra før jobbet to år i bhg menn til samen 15 år i andre yrker.

hun fikk da beskjed om at hun ikke hadde full ansiennitet og derfor ikke fikk topp lønn som assistent, mens hun i bhg hun kom i fra fikk topp lønn fordi hun hadde bra nokk ansiennitet, så jeg lurte litt på om det var et regelverk mann kunne gå ut i fra når mann skulle beregne dette ?

Skrevet
grunnen til at jeg spør er at ei venninne skal begynne i ny jobb nå, barnehage, hun har fra før jobbet to år i bhg menn til samen 15 år i andre yrker.

hun fikk da beskjed om at hun ikke hadde full ansiennitet og derfor ikke fikk topp lønn som assistent, mens hun i bhg hun kom i fra fikk topp lønn fordi hun hadde bra nokk ansiennitet, så jeg lurte litt på om det var et regelverk mann kunne gå ut i fra når mann skulle beregne dette ?

Jeg tror hun selv må argumentere med hvorfor hun fortjener full ansiennitet, dvs hun mp begrunne hvorfor tidligere erfaring fra andre yrker gir henne nyttog og nødvendig kompetanse i jobben som bhg-assistent. Det kan være nyttig og positivt om hun forsøker, selv om sjefen ikke anerkjenner argumentasjonen hennes. Det viser at hun er oppegående og bevisst. Synes du skal oppmuntre venninnen din til å forhandle om lønn, men råde henne til ikke å ta det personlig.( Man virker ikke seriøs lengre om man begynner å krangle og gråte fordi man ikke får det som man vil....)

Skrevet

Hvis det er en kommunal barnehage, eller en barnehage som følger det kommunale avtaleverket hun skal begynne i, så er det helt faste regler for hvordan lønnsansiennitet regnes.

Som ufaglært assistent får man regnet inntil seks års omsorg i hjemmet som ansiennitet, pluss all offentlig og privat praksis. Hun skulle derfor ha mer enn nok praksis til å ha full ansiennitet (10 år) hvis hun har vært i arbeidslivet i 15 år.

Hvis det er en privat barnehage (som ikke følger off. avtaleverk) hun skal begynne i, så bestmmer barnehagen selv hvilke ansiennitetsregeler de skal følge

Hvis den forrige barnehagen hun jobbet i var kommunal (eller fulgte det komm. avtaleverket) er det riktig at hun fikk topp ansiennitet. Hvis den hun begynner i nå er privat (ogg ikke følger det off. avtaleverket), så bestemmer den altså selv hvilke ansiennitetsregler man vil ha. Det er antakelig derfor hun har opplevd den situsjonen du snakker om; at den forrige gav henne full ansiennitet, men ikke den nye!

For dessverre, det fins ikke lover i Norge som bestemmer ansiennitet, kun avtaler som er er kjempet fram av fagforeningene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...