Gå til innhold

"Snille og gode" Norge


Gjest Gjest_Kalle_*

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvis du leste sitatet jeg svarte på, så står det jo der? Enkelte menn fra muslimske land har letter for å ty til vold enn de fleste menn fra vestlige land. Beklager at jeg ikke presiserte det - er det greit nå, eller?

Litt historiekjennskap lærer oss at man i den Europeiske del av verden har barket sammen i unødvendige og meningsløse kriger så lenge noen kan huske. Samtidig har den arabiske delen av verden vært relativt fredelig. Noe av grunnen til at korstogene oppnådde militære seire var at araberne som var tallmessig overlegne var fryktelig dårlige til å krige.

For noen år siden kunne vi reist helt trygt i nesten alle arabiske land. Folk var fredelige og vennlige. Arabere er av natur vennlige og gjestfrie. Det er de fortsatt, selv om ting er vanskeligere nå. Men ennå er det mange arabiske land vi kan reise til og de er blant de tryggeste reisemål i verden.

Stereotypien om arabere som voldelige, farlige eller fundamentalistiske er laget fordi den passer inn i amerikanernes propaganda. Siden de fleste europeere ikke besøker arabia særlig ofte fungerer det. Mange lar seg lure.

At europeiske makthavere bruker dette skremmebildet til å innføre overvåknings og kontrolltiltak overfor vanlige borgere synes jeg er skummelt. Mange land nærmer seg politistater uten at folk protesterer nevneverdig. Rettsikkerhet og ytringsfrihet begrenses. Det skremmer meg langt mer enn de såkalte "muslimske fundamentalistene".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn
Nei, det vil jeg ikke fordi jeg foretrekker å være så anonym som mulig her inne, men ja, dette vet jeg nok om til å kunne uttale meg. Hva får deg til å tro noe annet, New Dawn? :klø:

Har du et problem med at det er et manglende hjelpeapparat, og har du andre erfaringer enn meg? Det står deg da helt fritt å komme med dem.

Edit: Et par irriterende skrivefeil og et lite tillegg.

Det finnes nemlig traumeteam i alle større byer i Norge - så folk med alvorlige psykiske problemer og traumer får oppfølging her.

Jeg synes ikke man skal stille diagnoser på KG - det er hverken du eller andre i stand til å gjøre. I det aktuelle tilfellet her så er det snakk om en mann som ofte flyttet fram og tilbake mellom Norge og hjemlandet - og når myndighetene ikke har opplysninger som tilsier at vedkommende har alvorlige psykiske lidelser så er det umulig å fange dette opp. Helse-Norge har ressurser til å behandle folk som blir henvist til dem .. men de kan ikke drive oppsøkende virksomhet - det kan du vel ikke mene? Folk i hans nærmeste krets visste heller ikke om noen psykiske lidelser - hvordan i all verden skulle da helse-apparatet vite det?

Vil også legge til at vi ikke kan stikke under en stol at mennesker av utenlandsk opprinnelse er i flertall (i forhold til innbyggertall) når det gjelder kriminelle handlinger .. det være seg både vinningsforbrytelser, drap, voldtekt og voldtektsforsøk. Vi kan ikke skjule fakta og sannhet ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil også legge til at vi ikke kan stikke under en stol at mennesker av utenlandsk opprinnelse er i flertall (i forhold til innbyggertall) når det gjelder kriminelle handlinger .. det være seg både vinningsforbrytelser, drap, voldtekt og voldtektsforsøk. Vi kan ikke skjule fakta og sannhet ..

Det er neppe riktig. Svært mye av voldskriminaliteten i Norge er knyttet til alkohol, og det er nesten alltid hvite nordmenn som står bak. Det samme gjelder alvorlig kriminalitet som økonomisk utroskap, korrupsjon, skattesvindel offentlig maktmisbruk og lignende. Nesten alle som ansetter folk i svart arbeid er også hvite nordmenn.

Skremmebildet om at folk fra den tredje verden skal være kriminelle har neppe noen rot i virkeligheten og det er heller ikke mulig å finne offentlige statistikker som bygger opp under det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nemlig traumeteam i alle større byer i Norge - så folk med alvorlige psykiske problemer og traumer får oppfølging her...Helse-Norge har ressurser til å behandle folk som blir henvist til dem .. men de kan ikke drive oppsøkende virksomhet - det kan du vel ikke mene?

Det er dessverre slik at personer som henvises for traumebehandling får avslag fordi det er for få behandlere. Jeg sliter selv med posttraumatisk stress. Jeg fikk avslag på traumebehandling selv om fastlegen henviste. Jeg har blitt grovt mishandlet og måtte ha voldsalarm i et år.

Folk med PTSD er sjelden til fare for andre mennesker. Selvmord er ganske vanlig, men mord er svært uvanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes nemlig traumeteam i alle større byer i Norge - så folk med alvorlige psykiske problemer og traumer får oppfølging her.

Jeg synes ikke man skal stille diagnoser på KG - det er hverken du eller andre i stand til å gjøre. I det aktuelle tilfellet her så er det snakk om en mann som ofte flyttet fram og tilbake mellom Norge og hjemlandet - og når myndighetene ikke har opplysninger som tilsier at vedkommende har alvorlige psykiske lidelser så er det umulig å fange dette opp. Helse-Norge har ressurser til å behandle folk som blir henvist til dem .. men de kan ikke drive oppsøkende virksomhet - det kan du vel ikke mene? Folk i hans nærmeste krets visste heller ikke om noen psykiske lidelser - hvordan i all verden skulle da helse-apparatet vite det?

Vil også legge til at vi ikke kan stikke under en stol at mennesker av utenlandsk opprinnelse er i flertall (i forhold til innbyggertall) når det gjelder kriminelle handlinger .. det være seg både vinningsforbrytelser, drap, voldtekt og voldtektsforsøk. Vi kan ikke skjule fakta og sannhet ..

Det hjelper ikke at det finnes tramue- og psykososiale team når de er underbemannet og ikke har anledning til å behandle alle som har behov.

Jeg har ikke stilt noen diagnose på KG, jeg har sagt at flyktninger har mer med i bagasjen enn vi kan forestille oss, men mindre vi selv har vært flyktninger, noe jeg tør påstå gjelder de færreste av oss.

Hvordan kan du forresten vite at myndighetene ikke visste noe om denne mannens psykiske tilstand? Jobber du i en etat som har tilgang til slike opplysninger? I så fall er det et brudd på taushetsplikten å skrive dette på et internettforum!

Hva angår flyktninger og kriminalitet så er jeg veldig oppgitt over den stigmatisering som foregår, men slik vil det vel alltid være.

Du spurte meg om jeg hadde belegg for mine påstander, har du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest New Dawn
Det hjelper ikke at det finnes tramue- og psykososiale team når de er underbemannet og ikke har anledning til å behandle alle som har behov.

Jeg har ikke stilt noen diagnose på KG, jeg har sagt at flyktninger har mer med i bagasjen enn vi kan forestille oss, men mindre vi selv har vært flyktninger, noe jeg tør påstå gjelder de færreste av oss.

Hvordan kan du forresten vite at myndighetene ikke visste noe om denne mannens psykiske tilstand? Jobber du i en etat som har tilgang til slike opplysninger? I så fall er det et brudd på taushetsplikten å skrive dette på et internettforum!

Hva angår flyktninger og kriminalitet så er jeg veldig oppgitt over den stigmatisering som foregår, men slik vil det vel alltid være.

Du spurte meg om jeg hadde belegg for mine påstander, har du?

Jeg forholder meg til hva som opplyses i media og der stod der at de ikke kjente til det - men at de event. skulle be om legejournaler fra Irak:

"Metlid sier de vil undersøke mannens helsebakgrunn, og forsøke å få ut eventuelle legejournaler i Irak, dersom siktede samtykker til dette."
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er for mottak av reelle flyktninger, men begrenset til det antall vi til enhver tid har ressurser til å ta oss av på skikkelig måte.

For tida er det ikke samsvar mellom det antall vi tar imot og de vi forsvarlig kan ta imot, og det er ikke uproblematisk å være den som sier fra om det - da er man for mange en innavla, enkel og fordomsfull rasist.

Og det gjør en hver debatt til en krangel mellom "de omsorgsfulle og de egoistiske fremmedhaterne".

De "egoistiske fremmedhaterne" forklarer hvorfor de er skeptiske, og "de omsorgsfulle" har sin fulle hyre med å rakke ned på de skeptiske, istedet for å komme med gode forklaringer på hvorfor de mener vi skal ta inn folk vi faktisk ikke kan gi noe annet enn tak over hodet og en brødskive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og det gjør en hver debatt til en krangel mellom "de omsorgsfulle og de egoistiske fremmedhaterne".

De "egoistiske fremmedhaterne" forklarer hvorfor de er skeptiske, og "de omsorgsfulle" har sin fulle hyre med å rakke ned på de skeptiske, istedet for å komme med gode forklaringer på hvorfor de mener vi skal ta inn folk vi faktisk ikke kan gi noe annet enn tak over hodet og en brødskive.

Veldig mange fattige land tar imot svært mange flyktninger. Norge er et rikt land som tar imot veldig få.

Utgiftene til mottak av flyktninger er bagatellmessige på statsbudsjettet. Selvsagt kunne vi tatt imot langt flere hvis vi ønsket.

Mange av de som flykter er ressurssterke familier. De flykter fra krig, ikke fattigdom. Det hadde vært fint om vi så på disse menneskene som en ressurs, og ikke et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn
Veldig mange fattige land tar imot svært mange flyktninger. Norge er et rikt land som tar imot veldig få.

Utgiftene til mottak av flyktninger er bagatellmessige på statsbudsjettet. Selvsagt kunne vi tatt imot langt flere hvis vi ønsket.

Mange av de som flykter er ressurssterke familier. De flykter fra krig, ikke fattigdom. Det hadde vært fint om vi så på disse menneskene som en ressurs, og ikke et problem.

Til din informasjon så var Norge i perioden 2000-2004 likevel et av de landene i Europa som mottok flest asylsøknader i forhold til folketallet, det var kun Kypros og Østerrike som mottok flere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til din informasjon så var Norge i perioden 2000-2004 likevel et av de landene i Europa som mottok flest asylsøknader i forhold til folketallet, det var kun Kypros og Østerrike som mottok flere.

Det er forskjell på å motta asylsøknader og på å innvilge disse.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt, hva slags belegg har du for dine påstander? Media alene, eller andre kilder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest New Dawn
Det er forskjell på å motta asylsøknader og på å innvilge disse.

Du svarte forresten ikke på spørsmålet mitt, hva slags belegg har du for dine påstander? Media alene, eller andre kilder?

Tror vi skal være sjeleglad for at ikke alle som søker opphold får det .. jeg er ihvertfall.

Og ja - så kjedelig det enn må virke så har jeg (heldigvis) kun opplysninger fra media når det gjelder ovennevnte sak ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest redneck
Veldig mange fattige land tar imot svært mange flyktninger. Norge er et rikt land som tar imot veldig få.

Utgiftene til mottak av flyktninger er bagatellmessige på statsbudsjettet. Selvsagt kunne vi tatt imot langt flere hvis vi ønsket.

Mange av de som flykter er ressurssterke familier. De flykter fra krig, ikke fattigdom. Det hadde vært fint om vi så på disse menneskene som en ressurs, og ikke et problem.

Både fattige og ressurssterke som kommer her som en resurs med vilje till å skape seg en ny og bedre fremtid er bra syns jeg.Hvisst det er slik som du hevder att dei er en ressurs hvorfor vill dei ikke lære seg språket i sitt nye land?Det ser ut till att det dannes gettoer nettverk her i landet med grunnlag i fra hjemlandet dei flyktet fra.

kvinneundertrykking knivbruk gjengdannelser er ting dei tar med seg.

Er selv villig till å ta imot flyktninger det er greitt vi er rike og kan så gjerne dele med andre som virkelig trenger det.

DET jeg ikke vil ha er drap på kvinner voldtekt ran narkotikahandel og gjenger i byene som skyter eller knivstikker hverandre el helt uskyldige forbipasserende,slik som a og b gjengen.

Ja da jeg blir nok idioterklært nå av alle dere gode varmhjertede samaritaner nå,jeg vil ha et fredligt og trygt samfunn for min familie og er det på bekostning på disse traumatiserte voldsmenn så er jeg så egoistisk jeg sier hiv dem ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

.Hvisst det er slik som du hevder att dei er en ressurs hvorfor vill dei ikke lære seg språket i sitt nye land?Det ser ut till att det dannes gettoer nettverk her i landet med grunnlag i fra hjemlandet dei flyktet fra.

kvinneundertrykking knivbruk gjengdannelser er ting dei tar med seg.

Som norsklærer i Groruddalen reagerer jeg på dette.

Jeg har drevet norskopplæring for barn i mange år. Jeg har ennå ikke truffet en eneste innvandrer eller flyktning som ikke ønsker å lære seg norsk. Tvert imot er de veldig interessert i å lære seg språket vårt. Det er jo nøkkelen til å komme inn i samfunnet.

Fremskrittspartiet har klart å få kuttet i norskopplæringen for flyktninger. De skjærer også ned på pengene som skal brukes til støttetimer i norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både fattige og ressurssterke som kommer her som en resurs med vilje till å skape seg en ny og bedre fremtid er bra syns jeg.Hvisst det er slik som du hevder att dei er en ressurs hvorfor vill dei ikke lære seg språket i sitt nye land?Det ser ut till att det dannes gettoer nettverk her i landet med grunnlag i fra hjemlandet dei flyktet fra.

kvinneundertrykking knivbruk gjengdannelser er ting dei tar med seg.

Er selv villig till å ta imot flyktninger det er greitt vi er rike og kan så gjerne dele med andre som virkelig trenger det.

DET jeg ikke vil ha er drap på kvinner voldtekt ran narkotikahandel og gjenger i byene som skyter eller knivstikker hverandre el helt uskyldige forbipasserende,slik som a og b gjengen.

Ja da jeg blir nok idioterklært nå av alle dere gode varmhjertede samaritaner nå,jeg vil ha et fredligt og trygt samfunn for min familie og er det på bekostning på disse traumatiserte voldsmenn så er jeg så egoistisk jeg sier hiv dem ut.

Hadde det bare vært så greit. Mener du da at dersom det ikke hadde vært for innvandrere/asylsøkere, så hadde vi hatt en fredelig og trygt samfunn? Hva så blant såkalte etniske nordmenn, er alt bare fred og gammen der, kanskje?

Endret av Makrell
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest redneck
Som norsklærer i Groruddalen reagerer jeg på dette.

Jeg har drevet norskopplæring for barn i mange år. Jeg har ennå ikke truffet en eneste innvandrer eller flyktning som ikke ønsker å lære seg norsk. Tvert imot er de veldig interessert i å lære seg språket vårt. Det er jo nøkkelen til å komme inn i samfunnet.

Fremskrittspartiet har klart å få kuttet i norskopplæringen for flyktninger. De skjærer også ned på pengene som skal brukes til støttetimer i norsk.

Dette er jo deres subjektive mening basert ofte på vennskap med disse selvutslettende snille menneskene.Og nei vi har nok av dritt her hjemme med vores egne,hvorfor da innføre en overvekt av kriminelle elementer?

Problemet med dere sv re og lærere er dere fornekter fakta siden dere blir for knytt til flyktninge dere jobber med,og blir siden såå forskrekket når det går galt.(fint da å kalle det posttraumatisk stress)stakkar,det har aldri noe som helst med å ha respekt for andre mennesker å gjøre?

Den dag en traumatisert kvinne fra disse krigsherjede land begår vold mot sine egne kjære da skall jeg snu mening intill da er det for meg en matcho kultur som er kvinneundertrykkende og kontrolerende overfor familien.

Disse traumene kan dere stikke opp et visst sted der sola ikke skinner.

Att det går ann å være så lettlurt og naiv er en tragedie især når en del av dere er i sentrale offentlige posisjoner.Dere mangler evnen till å se realistisk på hva vi bringer inn til landet siden dere knytter dere emosjonelt til personene dere jobber mot.Nå er desverre engang slik disse meneskene er overrepresentert i lovbrudd og vold.Samme hva dere SYNS!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...