Gå til innhold

Hvor faen er syden"?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Folk stiller utrolig dumme spørsmål her inne. F eks: Kan man reise til "syden" så sent som oktober?

Forstår dere overhodet ikke at man kan reise til et varmt sted, en eller annen plass, HELE året?? Har dere ikke en gammeldags atlas??

Kan dere dumminger ikke heller spørre om man kan dra til trakter rundt Middelhavet i oktober?

*gremmes* :fy_fy:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Haha, du burde snakke med mannen min, han blir gal av alle som snakker om syden. ;) For meg er det egentlig helt uproblematisk, landene rundt middelhavet blir kalt syden, so what?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha, du burde snakke med mannen min, han blir gal av alle som snakker om syden. ;) For meg er det egentlig helt uproblematisk, landene rundt middelhavet blir kalt syden, so what?

...og Kanariøyene (som ikke ligger i Middelhavet).

Noen sier også at de skal til Syden når de skal til Thailand.

"Syden" er bare en betegnelse på reisemål med sol og bad som man reise til via charterselskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er helt OK å bruke begrepet "sydentur" og "Syden" for å beskrive en type ferie.

Men når man lurer på konkrete ting som temperatur, kostnadsnivå ol. er det helt meningsløst å spørre uten å spesifisere HVOR man mener i geografisk forstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syden er vel ikke noe verre en Norden?

Eh.. Jo! Det er da ikke sammenlignbart en gang. Norden er en geografisk beskrivelse. Syden er derimot et begrep som brukes om steder i helt ulike verdensdeler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nishiki
Eh.. Jo! Det er da ikke sammenlignbart en gang. Norden er en geografisk beskrivelse. Syden er derimot et begrep som brukes om steder i helt ulike verdensdeler.

Ordet Syden brukes for land sydover. Slik som Norden blir brukt om land i nord. Klart det er sammenlignbart :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet Syden brukes for land sydover. Slik som Norden blir brukt om land i nord. Klart det er sammenlignbart :ler:

Nei. "Norden" blir ikke brukt om "land i nord". Se her.

Ingen har vel kalt Canada eller Japan for "norden", vel? Tenk deg om, jente!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dumming
Kan dere dumminger ikke heller spørre om man kan dra til trakter rundt Middelhavet i oktober?

Synes jeg ser Star Tour reklamere med billige Trakter-rundt-Middelhavet-turer. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kom ikke navnet "syden" av at folk reiste sydover på fere da? :klø: Derfor syden liksom? :vetikke:

Men det var da også noe å hisse seg opp for TS.. :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ordet Syden brukes for land sydover. Slik som Norden blir brukt om land i nord. Klart det er sammenlignbart :ler:

"Norden" blir ikke brukt om land i nord. Norden er navnet på det geografiske området bestående av Norge, Sverige, Island, Finland og Danmark, med alle dets territorier (som Svalbard og Faraoøyene). Syden derimot blir brukt om alt fra øyer og fastland rundt Middelhavet, Kanariøyene, og land i Asia, som Thailand, osv. Mens Norden består av ett område, kan syden være hvor som helst det er varmt. Om noen sier de skal til syden, så vet man ikke om de mener Thailand eller Kreta. Og det er ganske stor forskjell på disse to stedene, derfor blir begrepet så meningsløst, og det å spørre om det "går ann å reise til syden i oktober" blir helt tåpelig. Om Norden nå også omfattet nordamerika og hele nordrussland, så hadde det vært temmelig håpløst å spørre om hvordan det var i Norden i oktober, siden man ikke ante hvilken verdensdel det var snakk om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det var da også noe å hisse seg opp for TS.. :fnise:

TS hisser seg vel ikke akkurat opp over at folk bruker ordet "syden". Men mer over at folk spør hvor varmt det er "i syden" på ulike tider av året. Siden "syden" ikke brukes om noe bestemt geografisk sted kan svaret være alt fra snø, til regntid til strålede vær. Spørsmålet blir altså fullstendig meningsløst uten å spesifiserer HVOR man mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Kom ikke navnet "syden" av at folk reiste sydover på fere da? :klø: Derfor syden liksom? :vetikke:

Men det var da også noe å hisse seg opp for TS.. :fnise:

Jo, men da det begrepet oppsto, så var ikke reisemulighetene så store. Å reise til Thailand og slikt gjorde man ikke da, så da var det mer underforstått at syden var middelhavsområdene. Og de er jo gange nær hverandre geografisk, så det blir ikke -så- tåpelig å svare på hvordan det er der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, men da det begrepet oppsto, så var ikke reisemulighetene så store. Å reise til Thailand og slikt gjorde man ikke da, så da var det mer underforstått at syden var middelhavsområdene. Og de er jo gange nær hverandre geografisk, så det blir ikke -så- tåpelig å svare på hvordan det er der.

Tror du har rett i det der ja. Jeg synes det er et morsomt tema dette, og hvordan sydenbegrepet har oppstått. Da jeg var liten maste vi alltid om å få reise til Syden :fnise: Altså et sted vi kunne bade og leke på stranda.

Nå er det jo litt "ut" å si at man skal til Syden, i hvertfall i enkelte miljøer. Men enig med TS i at det er upresist ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pilutta du

Hentet fra ordboka til Norsk Språkråd:

Syden n ubøy (fra ty.) sørlige land, strøk, særlig om middelhavslandene trekkfuglene drar til S- om høsten / en ferietur til S- / det varme S-

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...