Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Er du frustrert av meningmanns sydenbegrep? Få ut aggresjonen her, i stedet for å trolle i andres tråder. Skriv i vei.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvor er Syden????

Er det et nytt land, ei nyoppstått øy- hvor hvor?

Trodde jeg hadde så nogenlunne kontroll på de vanligste reisemål (Spania, Hellas, Tyrkia, Bulgaria, Italia, Kypros, Malta, Portugal etc etc)- men dette Syden har jeg enda tilgode å finne på kartet eller i reisekataloger.

Er det jeg som er helt blind for dette stede- det er jo så uendelig mange som har vært der???

Skrevet
Hvor er Syden????

Er det et nytt land, ei nyoppstått øy- hvor hvor?

Trodde jeg hadde så nogenlunne kontroll på de vanligste reisemål (Spania, Hellas, Tyrkia, Bulgaria, Italia, Kypros, Malta, Portugal etc etc)- men dette Syden har jeg enda tilgode å finne på kartet eller i reisekataloger.

Er det jeg som er helt blind for dette stede- det er jo så uendelig mange som har vært der???

Det er fordi du finner Syden hos Solfaktor.no :)

Skrevet

Hvis vi ikke har bestemt at vi skal på en hoppepåtur så vet vi jo ikke hvor vi skal annet enn at det er der det er varmt og at det er sørover,- altså vi skal til syden! Alle vet hva vi mener og det er lettvindt å si. Når vi vet hvor vi skal så slutter vi å si at vi skal til syden og bruker det korrekte stedsnavn. Det er vel ikke noe galt i det vel!?

Skrevet

Hei

Jeg ser at denne debatten blusser opp innimellom jeg kan ikke forstå hvorfor folk bryr seg. Syden er et ganske bra innarbeidet begrep der vi dra på charter tur til syd Europa på jakt etter en avslappende uke eller to, sol og varme, billige drikke osv. Jeg har truffet mang en person som uttaler at de skal til Syden og for de er det et fett om den ender i Hellas, Tyrkia osv bare turen er billig og de får et greitt hotell på en grei lokasjon. Er det noe galt i det? :fnise:

Skrevet (endret)

Jeg oppfatter det også slik at de som sier de skal til Syden ikke bryr seg om hvor det er, så lenge det er sol der :gjeiper: For dem er det det samme om det er Spania, Hellas eller Tyrkia. De er som regel ikke ute etter å oppleve noe mer enn hotellet, stranda, restaurantene og barene, så da har det lite å si for dem hvilket land de befinner seg i. Funker sikkert for dem.

Helt fra jeg var liten har jeg alltid spurt hvor folk skal når de sier de skal reise til Syden. Mange har sett dumt på meg (særlig da vi var barn) og svart "Hæ? Sa jo jeg skulle til Syden." :fnise:

(Jeg har vokst opp med foreldre som har vært flinke til å vise meg verden, altså det som finnes litt bortenfor strendene også ;) )

Endret av Muffin!
Skrevet

Tja, en ting er begrepet selv, men andre ting er hva den type reise inneholder for mange.... :icon_neutral:

Gjest Mari-mor
Skrevet

Lille datteren min tror at stranda er Syden hun. På vinteren reiser vi til Kanariøyene og om sommeren til Helles. Når vi kommer ned og så går på stranda første gang så løper hun ned til vannkanten og roper: Der er Syden!!!

Så nå vet dere det. :jepp:

• 2 uker senere...
Gjest Gjest
Skrevet

Hva er det med alle "hvor i syden skal jeg dra"-trådene? Er det så vanskelig å sjekke hjemmesidene til turoperatørene for priser og basseng? Jeg skjønner godt at folk spør om tips til reisemål, men hellandussen, om det er basseng på hotellet må det gå an å finne ut av selv.

Gjest Oxford
Skrevet
Hva er det med alle "hvor i syden skal jeg dra"-trådene? Er det så vanskelig å sjekke hjemmesidene til turoperatørene for priser og basseng? Jeg skjønner godt at folk spør om tips til reisemål, men hellandussen, om det er basseng på hotellet må det gå an å finne ut av selv.

Har tenkt samme tanke selv...

Gjest tuttati
Skrevet

Skjønner heller ikke hva som er så galt med å si syden eller stemple de som ønsker å dra dit og å stille spørsmål med hva folk ønsker å få ut av å dra til syden, eventyrlysten ol.

Jeg er ganske bereist, en gan i året drar jeg på en 3 ukers opplevelses ferie, har vært i alle mulige verdensdeler og opplevd masse utenfor "turistløypa". Og en uke i året drar jeg (skrekk og gru...) TIL SYDEN!!! Jeg reiser stort sett på langtur hlsten/vinteren/våren og vil vite at jeg minst har en uke i løpet av sommeren med sol, sommer og strand. Om det er i Hellas, Malta, Tyrkia, Bulgaria osv spiller ingen rolle så lenge jeg har bad på rommet og stranda innen gangavstand.... Drar for å slappe av og sole meg, ikke for å være globetrotter.... Hva gjør det meg til da??

Og hva med at jeg drar på STORBY ferie en langhelg i blandt, hvor er det???

Skrevet
Skjønner heller ikke hva som er så galt med å si syden eller stemple de som ønsker å dra dit og å stille spørsmål med hva folk ønsker å få ut av å dra til syden, eventyrlysten ol.

Jeg er ganske bereist, en gan i året drar jeg på en 3 ukers opplevelses ferie, har vært i alle mulige verdensdeler og opplevd masse utenfor "turistløypa". Og en uke i året drar jeg (skrekk og gru...) TIL SYDEN!!! Jeg reiser stort sett på langtur hlsten/vinteren/våren og vil vite at jeg minst har en uke i løpet av sommeren med sol, sommer og strand. Om det er i Hellas, Malta, Tyrkia, Bulgaria osv spiller ingen rolle så lenge jeg har bad på rommet og stranda innen gangavstand.... Drar for å slappe av og sole meg, ikke for å være globetrotter.... Hva gjør det meg til da??

Og hva med at jeg drar på STORBY ferie en langhelg i blandt, hvor er det???

Det om du er bereist eller ikke er jo ikke så relevant? Da det gjelder tema her, har nok misforstått, det er ikke det at mennesker reiser til Hellas eller Croatia, men at mennesker reiser til en mystisk 'Syden' som om det ikke finnes forskjellige land og kulturer der. Ja da, de strandhotellene er jo kanskje like, men det er jo likevel snakk om helt forskjellige land.

(jeg personlig er ikke noe fan av strand/basseng-ferier, synes det er utrolig kjedelig, men det er da smakssak)

Skrevet

Syden forbinder jeg nå dessverre med charterfeber hehe..

Jeg sier landsnavn og ikke syden til alt der nede, har aldri skjønt det. Drar man til kypros så drar man til kypros.

Gjest tuttati
Skrevet

Men om du ikke vet hvor du skal enda da, du har bare bestemt deg for at du skal ha en uke i sydeligere strøk... Jeg skal til SYDEN i juli, men vet jo ikke hvor enda, bare tar en billig uspesifisert reise når jeg vet når jeg kan ta fri fra jobben...

Hva skal jeg si til folk nå da? At jeg skal enten til Hellas, Tyrkia, Malta, Kypros, Bulgaria eller Kroatia?? Eller at jeg skal til syden.... Når jeg vet hvor jeg skal så sier jeg jo det... Men når reisemålet er underliggende og det er flere desitnasjoner som tilfredstiller de enkle kravene man har for turen så....

OG hvorfor er det ikke like ille å si at man skal på STORBYFERIE... Storbyene har vel navn de også??

Skrevet
OG hvorfor er det ikke like ille å si at man skal på STORBYFERIE... Storbyene har vel navn de også??

Jeg tror jeg fortsatt ikke har hørt noen si det. De sier om de f.eks skal til Paris eller London, ikke storbyen.

Skrevet

...blir dere sinna om man snakker om "østen" også?

Eller er det bare "syden" som er fy-fy?

Det er et enkelt begrep som favner bredt, og dersom man ikke vet annet enn at man vil ha seg en solferie, så er jo begrepet veldig passende!

(Når man deriomt har bestilt seg en hotelluke på Kreta, så kan man gå over til å benytte nettopp Kreta fremfor Syden ;) )

Skrevet

Vesten blir forresten også mye brukt for tiden. Blir dere sinna da?

Syden blir brukt som et samlebegrep på sol og strender, Vesten som symbol på demokrati og lykkelige frigjorte mennesker :fnise:

Gjest Gjest
Skrevet
Vesten blir forresten også mye brukt for tiden. Blir dere sinna da?

Nei, men ikke ta opp Norden! Da tenner jeg på alle plugger :kjefte:

Skrevet
Nei, men ikke ta opp Norden! Da tenner jeg på alle plugger :kjefte:

Det var virkelig med hensikt at jeg ikke nevnte det. Det er rett og slett provoserende!

:slåss:

Gjest Oxford
Skrevet

Jeg har alltid brukt konkrete navn på stedene sør i Europa som jeg vil reise til; jeg sier f.eks. at jeg kunne tenke meg en tur til Hellas, Kroatia o.l.

Men: Jeg kunne gjerne brukt begrepet "syden" selv dersom jeg bare hadde lyst å reise til et varmt land sør i Europa, men ikke hadde bestilt noen reise enda, eller ikke hadde bestemt meg helt for hvilket land jeg ønsket å dra til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...