Gå til innhold

Religiøse mennesker er dumme

Gjest Ikketroende

Anbefalte innlegg

Jeg føler at de som er religiøse trenger noen eller noe å støtte seg til for å føle seg trygge, og det skal de få lov til, men jeg liker ikke at folk skal prakke på andre sin religion og fortelle om alt som man ikke skal gjøre.

Hvorfor skal de som ikke er religiøse ta hensyn til reglene til de som er det?

For min del har ikke religionen min noe med at jeg trenger noe eller noen å støtte meg til for å føle meg trygg, ettersom den er basert på utvikling av egen indre styrke, samt muligheten for at det kan eksistere mer mellom himmel og jord enn det vi er istand til å oppfatte og bevise. Jeg prakker den ikke på andre, ettersom jeg mener religion er noe veldig personlig. Jeg svarer som regel på spørsmål når folk spør meg og er åpen om det ovenfor folk jeg kjenner, men det er ikke noe jeg går ut av min vei for å informere omverdenen om.

Jeg er dessuten av den oppfatning at siden religion er personlig, så gjelder ikke nødvendigvis de samme spillereglene for alle. En person kan for eksempel føle at det å meditere i tyve minutter hver morgen er essensielt for at h*n skal føle seg i balanse og harmoni resten av dagen, mens en annen person føler at der holder med en kopp kaffe. Slik jeg ser det er ingen religiøs sti den samme, den er fullstendig individuell, akkurat som fingeravtrykkene våre, og DNA'en vår; den kan ha ting til felles med andre og ligne på andre, men den vil aldri være helt lik. Dermed kan man heller ikke forvente av andre skal følge ens egne religiøse leveregler. Derimot er det bare god folkeskikk å ikke kunne respektere andre menneskers tro, så lenge det ikke innebærer å gå på kompromiss med egne verdier og rettigheter som menneske.

Tror ikke jeg skjønte helt hva du ville fram til.

Jeg ville frem til at det blir feil å skjære alle religioner over en kam når man gjør det fullstendig klart at man sikter til kristendom eller islam, slik som her:

Har lyst til å fortelle religiøse folk at jeg tror på norrøn mytologi. Lurer på hva slags reaksjoner jeg hadde fått da? Antar de fleste ville ledd seg ihjel og sagt at jeg er tullerusk som tror på noe sånt, men slik er det for meg når noen sier de er feks kristne og tror på Gud.

Da skulle jeg ønske man kunne bruke "kristne", "muslimer" eller "tilhengere av dogmereligioner" istedet for ordet "religiøst", som er et langt mer omfattende og uspesifikt begrep som i konteksten dermed blir feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hadde det bare vært såvel.. Slik er det desverre ikke. Tror du paven vil slutte å preke om at "aids er ille men kondomer er verre" med det første?

Hvor mange menneskeliv går ikke tapt bare på grunn av denne mannens utsagn?

Kristne vil ikke slutte med å hetse homofile heller. Det står jo faktisk i bibelen svart på hvitt at det er en vederstyggelighet for deres innbillte diktator. Mange vil sikkert si at "å ja men jeg er kristen og jeg mener at det sitatet ikke gjelder for meg og at det er skrevet i en helt annen tid osv.." - Poenget er at sålenge den teksten eksisterer og blir preket så vil det alltid være noen som tror på det. Per idag så er det mange som tror på det. Disse menneskene er også med på å spre hat og ødelegge samfunnet vi andre prøver å bygge.

Her mangler det tydeligvis mye på gangsynet.

Å legge skylden på paven for at menneskene driver ukontrollert hor, er i drøyeste laget.

Forstår du virkelig ikke at det er menneskene selv som er skyld i sine egne handlinger?

Hadde de fulgt bibelens retningslinjer, hadde det kanskje ikke eksistert noe som heter aids i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde de fulgt bibelens retningslinjer, hadde det kanskje ikke eksistert noe som heter aids i det hele tatt.

Herlig religiøs logikk. Fortell oss litt om hvordan AIDS har oppstått, er du snill.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sette de til livs?

Aids kom fra apene til menneskene ja - det er sant. Men det er jo fordi man testet viruset man hadde laget PÅ apene i förste omgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her mangler det tydeligvis mye på gangsynet.

Å legge skylden på paven for at menneskene driver ukontrollert hor, er i drøyeste laget.

Forstår du virkelig ikke at det er menneskene selv som er skyld i sine egne handlinger?

En mann går til en prostituert, og smittes med hiv. Deretter går han hjem til kona og smitter henne også. Kona blir gravid, og føder et barn med hiv. I siste akt dør alle av Aids. Den eneste som har gjort noe galt her, er mannen, men hele hans familie får lide under at det er en synd for en katolikk å bruke kondom. Hvis paven hadde brukt SITT gangsyn så hadde det vært mindre av denslags.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donnie Darko og Rødtoppen86, har dere i det hele tatt lest de siste innleggene? Når skal folk innse at "religion" ikke er ensbetydende men dogmereligioner alene. Dersom det er disse det er snakk om, så bruk "følgere av de store dogmereligionene" istedet for "religiøse". Buddister, wiccanere, LaVeyske satanister og panteister har veldig lite til felles med kristendom og islam, og argumentasjonen dere bruker blir dermed ikke bar upresis og vag, men direkte feil.

Syns ikke det spiller større rolle. Den eneste forskjellen av betydning er at dine favorittreligioner er marginale, organiserer få mennesker i vår del av verden, og ikke har makt til å legge seg opp i andre menneskers livsførsel. Dersom dere romkadetter hadde hatt makt, ville dere antakelig vært akkurat like dogmatiske som katolikkene og muslimene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_MrsB_*

Det er jo litt idiotisk aa si at mennesker som tror paa noe er dumme. Jeg tror paa Gud og jeg er ikke dum, og syns heller ikke at folk som ikke tror er dumme. Vi er jo alle mennesker og det er ganske okey at vi er forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns ikke det spiller større rolle. Den eneste forskjellen av betydning er at dine favorittreligioner er marginale, organiserer få mennesker i vår del av verden, og ikke har makt til å legge seg opp i andre menneskers livsførsel. Dersom dere romkadetter hadde hatt makt, ville dere antakelig vært akkurat like dogmatiske som katolikkene og muslimene.

Dette sier vel egentlig mer om hvor lite du vet om paganisme og panteisme i praksis. En av de tingene som gjennomsyrer veldig mange av disse retningene er nettopp det at en må velge sin egen vei og gjøre det som er riktig for en selv, IKKE det som andre sier er riktig. Det er også derfor det ikke er noen ordentlig organisering av retningene, ettersom det ikke er mulig fordi mangfoldet og forskjellene er så store, og at de fleste er av den oppfatning at det er noe privat som hver og en har retten til å praktisere på sin egen måte, uten innblanding av andre. Dersom du fjerner disse elementene, så fjerner du fundamentet som retningene er bygd opp på, og med det opphører de å eksistere.

Å si at antidogmatiske trosretninger ville være like dogmatiske som katolikkene og muslimene om de fikk makt blir jo en fullstendig selvmotsigelse, og enhver med litt kunnskap om disse retningene ville ledd av hvor ulogisk og irrasjonelt påstanden er. Det håper jeg du klarer å se selv også.

Verden er full av nyanser, den er ikke bare svart/hvitt. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herlig religiøs logikk. Fortell oss litt om hvordan AIDS har oppstått, er du snill.

Det er ikke hvordan aids er oppstått som er problemet.

Problemet ligger i at det nå spres hurtig i alle land og folkeslag.

Og hvorfor gjør det det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En mann går til en prostituert, og smittes med hiv. Deretter går han hjem til kona og smitter henne også. Kona blir gravid, og føder et barn med hiv. I siste akt dør alle av Aids. Den eneste som har gjort noe galt her, er mannen, men hele hans familie får lide under at det er en synd for en katolikk å bruke kondom. Hvis paven hadde brukt SITT gangsyn så hadde det vært mindre av denslags.

Så du er tilhenger av at gifte menn går til protistuerte?

Du forstår ikke at det er her feilen ligger?

Da teller det ikke at paven har sagt at det er synd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du er tilhenger av at gifte menn går til protistuerte?

Du forstår ikke at det er her feilen ligger?

Da teller det ikke at paven har sagt at det er synd?

Og hva med en mann eller kvinne som forsøker å stoppe blødningen til en person som har blitt skadet i en ulykke, og blir smittet gjennom et kutt på hånden sin, ettersomd et viser seg at den skadede har aids? Mener du at dette ville vært forhindret dersom han hadde vært kristen? Du må ikke glemme at det er flere måter denne sykdommen sprer seg enn bare gjennom sex, dog sistnevne er langt mer vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke hvordan aids er oppstått som er problemet.

Problemet ligger i at det nå spres hurtig i alle land og folkeslag.

Og hvorfor gjør det det?

Ro, ro til fiskeskjær!

Du presterte faktisk å si noe om at hvis bare ikke folk hadde vært så syndige, ville nok ikke AIDS ha oppstått. Hvis AIDS ikke hadde oppstått, hadde jo ikke spredning vært noe problem. Du har et forklaringsproblem.

Jeg gjentar meg selv: HERLIG RELIGIØS "LOGIKK". Sånn som gir oss andre enda mer grunn til å tro at trådens tittel gir en temmelig nøyaktig beskrivelse av virkeligheten.

Fortell oss nå om hvordan AIDS oppsto, er du vennlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AIDS tok steget fra aper til mennesker etter at afrikanere absolutt måtte sette de til livs, faktisk. De er lure der nede, se.

Du er tydeligvis ganske lur du også. Man tager hva man haver i kampen for å overleve. Eller hadde du forventet at afrikanere heller skulle livnære seg på elgbiff? Når bushmeat er den proteinkilden man har tilgang på, blir det naturlig nok bushmeat på menyen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og hva med en mann eller kvinne som forsøker å stoppe blødningen til en person som har blitt skadet i en ulykke, og blir smittet gjennom et kutt på hånden sin, ettersomd et viser seg at den skadede har aids? Mener du at dette ville vært forhindret dersom han hadde vært kristen? Du må ikke glemme at det er flere måter denne sykdommen sprer seg enn bare gjennom sex, dog sistnevne er langt mer vanlig.

Jeg er fullstendig klar over situasjonen som den er i dag, men dette er altså menneskenes feil at det er blitt slik spredning.

Tror du situasjonen hadde vært slik i dag, om alle hadde fulgt Bibelens, men også pavens oppfordring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ro, ro til fiskeskjær!

Du presterte faktisk å si noe om at hvis bare ikke folk hadde vært så syndige, ville nok ikke AIDS ha oppstått. Hvis AIDS ikke hadde oppstått, hadde jo ikke spredning vært noe problem. Du har et forklaringsproblem.

Jeg gjentar meg selv: HERLIG RELIGIØS "LOGIKK". Sånn som gir oss andre enda mer grunn til å tro at trådens tittel gir en temmelig nøyaktig beskrivelse av virkeligheten.

Fortell oss nå om hvordan AIDS oppsto, er du vennlig.

Jeg tror det er bedre at du ser etter hva jeg skriver, før du forteller at jeg har et forklaringsproblem.

Jeg har ikke brukt ordet OPPSTÅTT. Jeg skrev EKSISTERT.

Du forstår, det går an å ta knekken på en sykdom som er oppstått, og da EKSISTERER den ikke lenger.

Jeg er åpen for kritikk, men ikke for noe jeg ikke har skrevet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er fullstendig klar over situasjonen som den er i dag, men dette er altså menneskenes feil at det er blitt slik spredning.

Tror du situasjonen hadde vært slik i dag, om alle hadde fulgt Bibelens, men også pavens oppfordring?

Ja, og muligens verre, dersom vi hadde avvist moderne vitenskap, ettersom vi da hadde stått kunnskapsløse og uvitende ovenfor hvordan man kan behandle sykdommen og unngå spredning.

Dessuten er det litt for mange i verden som ikke ønsker å følge kirkens dogmemakkverk. Takk og lov for det. For et mareritt å måtte leve i en verden uten religionsfrihet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, for AIDS spres jo bare gjennom utenomekteskapelig sex!

Og ting hadde innlysende nok vært enda mye verre om alle hadde fulgt pavens pålegg om ikke å bruke kondomer.

Folk vil ha sex og for 2/3 av verdens befolkning er det faktisk fullstendig irrelevant hva bibelen sier om den saken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...