Gå til innhold

Religiøse mennesker er dumme

Gjest Ikketroende

Anbefalte innlegg

Smart er du heller ikke. Drøm videre om du tror du kan irritere meg. Du er mensa-bånnslam, og ikke noe mer. Universitetsutdannelse er ikke noe spesielt. Hadde du hatt 150 i IQ, da hadde det stilt seg annerledes. Det fins religiøse som har 150 i IQ. De irriterer meg. Trøsten er at de er svært uavhengige personer, som ikke tør å frigjøre seg fra foreldrene sine. Selv folk med høy IQ kan ha en problematisk personlighet. Det krever mer mot enn intelligens for å være ærlig med seg selv.

Hvor har du vondt robotkalle?

Har du noen dårlige erfaringer med religiøse mennesker oppgjennom oppveksten? Du slenger jo rundt deg med intetsigende dritt som om religiøse mennesker virkelig har gjort deg noe forferdelig.

Jeg bare spør, tar vi i denne diskusjonen høyde for at det finnes fler enn 7 religioner i verden? Er selv religiøs, men er paganist. Skal jeg gå rundt å si at alle som er ikke-paganister er dumme da? Siden ikke-troende kan gå rundt å si at troende er dumme?

ærlig talt, det eneste som er dumt er denne diskusjonen XD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

De som blir hjernevasket er dumme. Men igjen, da blir jo de hjernevasket. Ikke så mye deres feil.

La folk mene det de vil så lenge det ikke blir krig.

Evig ateist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at alle har en eller annen form for gudstro, fordi dette er nedlagt i alle mennesker. Så vidt jeg vet, så er det aldri oppdaget ville stammer i noen jungel, som ikke har dyrket sine guder.

Og merkelig nok, så er det de som kaller seg for ateister, som er de som er ivrigst når det gjelder å skrive om kristendom i mediene.

Jeg tror ikke det finnes reelle ateister, men at alle har sine guder.

Jeg tror ikke på noe annet enn livet. Jeg lar alt om hvordan universet ble til, og hvordan mennesket ble til forbli et mysterium og skjuler meg ikke bak en gudskapning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Einstein hadde endel interessante betraktninger om religion.

Så fordi Einstein var en stor vitenskapsmann så ...? Vel, i tillegg til å være en stor vitenskapsmann var han også en rar skrulle (jeg har lest mye om ham).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fordi Einstein var en stor vitenskapsmann så ...? Vel, i tillegg til å være en stor vitenskapsmann var han også en rar skrulle (jeg har lest mye om ham).

Jeg sier kun at Einstein hadde endel interessante betraktninger rundt religion. At du mener han var en skrulle er meg revnende likegyldig. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest_kate_*

Er man religiøs, viser man en total mangel på evne eller vilje til å sette seg inn i materialet og tenke selvstendig og kritisk. Det skal ikke mye kunnskap eller refleksjon til før man innser at religion er oppspinn.

Jeg vil altså ikke si at man er direkte dum, men er muligens litt naiv eller ikke interessert i å bruke hodet for mye.

Hilsen anti-teist

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er man religiøs, viser man en total mangel på evne eller vilje til å sette seg inn i materialet og tenke selvstendig og kritisk. Det skal ikke mye kunnskap eller refleksjon til før man innser at religion er oppspinn.

Jeg vil altså ikke si at man er direkte dum, men er muligens litt naiv eller ikke interessert i å bruke hodet for mye.

Hilsen anti-teist

Jaha? Og hva med oss som ikke tror på guder? Som har religioner og livssyn som fint kan gå hånd i hånd med dagens annerkjente vitenskap? Som har akseptert at vi ikke sitter med det hele og fulle svaret på alt, men eller en liten sannhet og mye gjetning (som forøvrig kunne sies om mange vitenskapelige teorier der ute)?

Hvorfor er det slik at folk ser ut til å ta det for gitt at alle som er religiøse eller åndelige tilber en gud eller hører til en form for dogmereligion?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaha? Og hva med oss som ikke tror på guder? Som har religioner og livssyn som fint kan gå hånd i hånd med dagens annerkjente vitenskap? Som har akseptert at vi ikke sitter med det hele og fulle svaret på alt, men eller en liten sannhet og mye gjetning (som forøvrig kunne sies om mange vitenskapelige teorier der ute)?

Hvorfor er det slik at folk ser ut til å ta det for gitt at alle som er religiøse eller åndelige tilber en gud eller hører til en form for dogmereligion?

Det kommer av at de ikke har interesser i retning filosofi og/eller spørsmål om tilværelsen. De tror at vitenskapen har funnet de svarene som er å finne, til tross for at vi mennesker er unge, og vitenskapen vår ennå yngre.

Man leser som regel ikke ting man ikke interesserer seg for, ergo vet man heller ikke stort om ting disse tingene, og resultatet kan bli utsagn som det du refererer til ;)

Jeg leste for en tid tilbake et avsnitt i en blogg, skrevet av en kristen kreasjonist. Da jeg leste bloggen hans, forstod jeg hvorfor det er vanskelig for kreasjonistene å tro på evolusjon. Han hadde simpelthen null peiling på hva evolusjonen gikk ut på, og på samme måte tenker jeg at de som avfeier enhver åndelig tanke, rett og slett ikke har satt seg inn i teoriene og tankene rundt emnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe! Nesten litt komisk hvordan enkelte religionsmotkjempere ser ut til å være like uvitende som de fundamentalistiske dogmereligionsfølgerne de selv anklager for uvitenhet! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sorry, mac, men der stikker du av med premien for dummeste påstand hittil i tråden. Kun overgått av kreasjonistenes eksesser i noen av de tidligere trådene om beslektede tema.

Jeg synes nå du stikker av med den premien, mann42. For det første klarer du ikke debattere uten å være ufin i ethvert innlegg (en bragd i seg selv, mye innestengt sinne?). For det annet har du rett og slett mangelfulle kunnskaper. Makrell på den annen side vet hva hun snakker om. Så ikke gjør deg til latter ved å posisjonere deg som dommer over idioti her inne. Det faller på sin egen urimelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke mange år siden vitenskapsmenn fant ut at verden ble faktisk skapt slik det står i bibelen og koranen. Så all religion er nok basert på mye mer kunnskap enn man kanskje klarer å fatte. I hvert fall aldri dersom man ikke selv setter seg mye mer inn i hva det faktisk dreier seg om.

Har vitenskapen funnet ut at verden ble skapt over noen dager av en gud? Kan du dokumentere dette, er du snill?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Marquis de Sade
Jeg mener at religiøse mennesker må være dummere enn de som ikke er det. For det å tro på noe så vannvittig er ikke fornuftig i det hele tatt. Noen andre som er av samme mening?

Look in the mirrow and you will see that you see the face of stupidity

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hilsen anti-teist

Hei anti-teist.

Du sier at religiøse viser "total mangel på evne eller vilje til å sette seg inn i materialet og tenke selvstendig og kritisk", og rett etterpå sier du "Jeg vil altså ikke si at man er direkte dum, men er muligens litt naiv (...)".

?????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Let's face it, alle trenger noe å tro på:

De moderne religiøse trenger Gud, og de andre trenger Big Bang, atomer og demokrati. Uten dette ville vi simpelt hen ikke kunne orientere oss, sveve rundt i et uutholdelig limbo. Ateisten er i bunn og grunn ikke noe mindre troende enn en person som sverger til Gud, han eller hun lever bare i en annen realitetstunnel. Mennesket har en medfødt horror vacui, og ingen kan i lengden holde ut eksistensen uten å føle den trygge fastheten av stenfliser under føttene i det man trer ut av husdøren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes nå du stikker av med den premien, mann42. For det første klarer du ikke debattere uten å være ufin i ethvert innlegg (en bragd i seg selv, mye innestengt sinne?). For det annet har du rett og slett mangelfulle kunnskaper. Makrell på den annen side vet hva hun snakker om. Så ikke gjør deg til latter ved å posisjonere deg som dommer over idioti her inne. Det faller på sin egen urimelighet.

Virkelig? Er det ufint å si det dersom noen sier noe skikkelig dumt i en debatt på et åpent forum?

Hun sa faktisk at vitenskapen har funnet ut at verden ble skapt slik det er beskrevet i Koranen og Bibelen.

For det første er det FEIL. Vitenskaplig forskning har ikke funnet ut det. Vis meg en vitenskapsmann som har gjort noe forskning med den konklusjonen, uansett hva.

Og de påstandene enkelte religøse mennesker kommer med i den retning, er prakteksempler på sk "cold reading". Man gjør en tolkning av en tekst eller noe annet, for å få det til å passe med noe som man allerede vet. Andre ord for det samme, er "løgn", "svindel" og "sjarlataneri".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...