KR-øst Skrevet 16. august 2008 #21 Del Skrevet 16. august 2008 Men, hva skjer med en som aldri har hørt om guder i det heletatt og som kommer i en redningsløs fortapt situasjon? Vil de få gudstro? Eller ville det aldri falt de inn siden de aldri har blitt lært om det? Jeg tror at alle har en eller annen form for gudstro, fordi dette er nedlagt i alle mennesker. Så vidt jeg vet, så er det aldri oppdaget ville stammer i noen jungel, som ikke har dyrket sine guder. Og merkelig nok, så er det de som kaller seg for ateister, som er de som er ivrigst når det gjelder å skrive om kristendom i mediene. Jeg tror ikke det finnes reelle ateister, men at alle har sine guder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #22 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg tror at alle har en eller annen form for gudstro, fordi dette er nedlagt i alle mennesker. Så vidt jeg vet, så er det aldri oppdaget ville stammer i noen jungel, som ikke har dyrket sine guder. Og merkelig nok, så er det de som kaller seg for ateister, som er de som er ivrigst når det gjelder å skrive om kristendom i mediene. Jeg tror ikke det finnes reelle ateister, men at alle har sine guder. Jeg er ateist, og la meg forsikre deg: Jeg har ikke noen innebygd gudstro. Det er vel ikke noe merkelig ved at mange ateister bekjemper religion? Vi ser det som en skadelig innflytelse, og mener at den har bragt med seg mer negativt enn positivt. Vi anser at verden ville vært et bedre sted om vi IKKE hadde hatt organiserte religioner. Og vårt rulleblad taler for seg: De mest ateistiske landene er de beste landene å leve i. Og ateister er underrepresentert i kriminalstatistikkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 17. august 2008 #23 Del Skrevet 17. august 2008 Da lurer jeg på hva du definerer som et ateistisk land, og hva som er ditt belegg for å si at disse er de beste landene å leve i Jeg er ateist, og la meg forsikre deg: Jeg har ikke noen innebygd gudstro. Det er vel ikke noe merkelig ved at mange ateister bekjemper religion? Vi ser det som en skadelig innflytelse, og mener at den har bragt med seg mer negativt enn positivt. Vi anser at verden ville vært et bedre sted om vi IKKE hadde hatt organiserte religioner. Og vårt rulleblad taler for seg: De mest ateistiske landene er de beste landene å leve i. Og ateister er underrepresentert i kriminalstatistikkene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 17. august 2008 #24 Del Skrevet 17. august 2008 Og vårt rulleblad taler for seg: De mest ateistiske landene er de beste landene å leve i. Og ateister er underrepresentert i kriminalstatistikkene. Har du link? Dette virka som interessant lesing. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #25 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Da lurer jeg på hva du definerer som et ateistisk land, og hva som er ditt belegg for å si at disse er de beste landene å leve i De skandinaviske landene er de landene på kloden hvor færrest mennesker tror på en personlig gud, der flest mennesker er ateister, og der det også er best å bo. Japan er enda mer ateistisk, og de har som kjent en ekstremt lav kriminalitet. Jeg ville ikke definere f.eks det gamle sovjet, eller noen av de andre kommunistiske landene som ateistiske i denne sammenhengen, for de regimene var akkurat like dogmatiske som de verste teokratiene, og de hadde også en slags religiøs tro i bunnen for sin virkelighetsforståelse. Selv om de PÅSTOD at de ikke trodde på noen gud, så var deres lederdyrkelse like sterk som noen helgendyrkelse, og de hadde også et presteskap. Endret 17. august 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #26 Del Skrevet 17. august 2008 Har du link? Dette virka som interessant lesing. Jeg har et par linker http://www.monbiot.com/archives/2005/10/11...t-him/#more-954 http://www.humaniststudies.org/enews/index...9&article=7 http://atheism.about.com/b/2004/12/26/athe...nd-violence.htm http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article571206.ece Ateister er også mindre tilbøyelige til å skille seg enn kristne, iallfall i USA. Pussig. Vi er jo kjent for å være nytelsessyke hedonister. http://www.religioustolerance.org/chr_dira.htm Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 17. august 2008 #27 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg er ateist, og la meg forsikre deg: Jeg har ikke noen innebygd gudstro. Det er vel ikke noe merkelig ved at mange ateister bekjemper religion? Vi ser det som en skadelig innflytelse, og mener at den har bragt med seg mer negativt enn positivt. Vi anser at verden ville vært et bedre sted om vi IKKE hadde hatt organiserte religioner. Og vårt rulleblad taler for seg: De mest ateistiske landene er de beste landene å leve i. Og ateister er underrepresentert i kriminalstatistikkene. Da tenker du vel på Nord-Korea, Kina, Sovjetunionen o.l.? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Beast Skrevet 17. august 2008 #28 Del Skrevet 17. august 2008 Statistikk sier at jo høyere utdanning man har, jo mindre sjangse er det man er teistisk. Hvorfor er det slik at folk ser ut til å ta det for gitt at man er teist dersom man er religiøs? Det går fint an å være religiøs uten å tro på gud/guder. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #29 Del Skrevet 17. august 2008 Da tenker du vel på Nord-Korea, Kina, Sovjetunionen o.l.? Hvis du tok deg bryet med å lese litt lenger opp, så ser du kanskje at jeg ikke mener disse, fordi de var, og er dogmatiske og trosbaserte, samt at de har bedrevet en utstrakt grad av lederdyrking som er nærmest umulig å skille fra dyrking av religiøse figurer. Det fantes Mao, Stalin og Kim il Sung-kulter som var akkurat like religiøse som Jesus-kulten. Det virkelig definerende trekket ved ateisme er idealet om å tenke sjøl, og friheten fra dogmer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 17. august 2008 #30 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har nå sett på lenkene, og må si at det blir en overforenkling å trekke de konklusjonene som de gjør. for det første virker det som om det sette likhetstegn mellom sekularitet og ateisme, hvilket i seg selv er problematisk. For det andre forklares det ikke hva det er som menes med sekularisering; vil det her si nedgang i tro, differensiering av sekulære sfærer, eller at religion blir en privatsak? Og for det tredje, disse undersøkelsene som har blitt gjort er også en problemsak. Vil det si at dersom man ikke tror på en personlig gud så er man automatisk å regne som ateist? Og hva om man fortsatt er religiøs men ikke trot på en gud. Det å skulle måle tro eller ikke tro er alltid en vanskelig ting, da det er svært individuelt hva folk mener det vil si å være troende. Det å i seg selv skulle definere hva religion er er problematisk. Og igjen, det vil være en overforenkling å trekke de konklusjonene om at ateistiske land, hva nå de enn er, er de beste landene å leve i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #31 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Vel, ateisme betyr jo i all enkelhet at man ikke tror på en gud, så dersom man ikke gjør det, så er man ateist. Ateister kan saktens ha en erkjennelse av at det er mer mellom himmel og jord enn hva vitenskapen kan romme, og de kan ha en spirituell dimensjon i sitt liv, men de tror altså ikke på noen gud, eller knytter seg til noen religion. Sekularisering betyr et skille mellom religion og stat, og sekularisme er selvsagt ikke direkte synonymt med ateisme. Men det innebærer at religion ikke er en styrende kraft i samfunnet. Så i praksis innebærer det ofte det samme hva samfunnsutvikling angår. Endret 17. august 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 17. august 2008 #32 Del Skrevet 17. august 2008 Jeg har et par linker http://www.monbiot.com/archives/2005/10/11...t-him/#more-954 http://www.humaniststudies.org/enews/index...9&article=7 http://atheism.about.com/b/2004/12/26/athe...nd-violence.htm http://www.timesonline.co.uk/tol/news/uk/article571206.ece Ateister er også mindre tilbøyelige til å skille seg enn kristne, iallfall i USA. Pussig. Vi er jo kjent for å være nytelsessyke hedonister. http://www.religioustolerance.org/chr_dira.htm Siden jeg ikke er noen kløpper i engelsk, så må jeg spørre deg: Hva viser innholdet i denne linken? Statistikk over antall ateister som skiller seg- 1-i prosent av hele befolkningen ? 2-i prosent av alla registrerte ateister ? 3- eller bare i prosent av alle ateister som har giftet seg. Dette er avgjørende, for det vil være naturlig at det er forholdsvis færre ateister som gifter seg, enn troende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #33 Del Skrevet 17. august 2008 (endret) Siden jeg ikke er noen kløpper i engelsk, så må jeg spørre deg: Hva viser innholdet i denne linken? Statistikk over antall ateister som skiller seg- 1-i prosent av hele befolkningen ? 2-i prosent av alla registrerte ateister ? 3- eller bare i prosent av alle ateister som har giftet seg. Dette er avgjørende, for det vil være naturlig at det er forholdsvis færre ateister som gifter seg, enn troende. Selvsagt regnes skilsmissestatistikken i fht dem som gifter seg. Noe annet ville være meningsløst. Dersom du forøvrig mener at ateister gifter seg i mindre grad enn andre, så bør det jo kunne dokumenteres. Tror du ateister er noe mindre opptatt av å gi sine barn en trygg oppvekst enn andre mennesker? Tror du ateister i mindre grad enn andre mener at å vokse opp sammen med sin mor og fra, er det beste for et barn? Tror du at ateister ikke har fått med seg at loven først og fremst er innrettet for å regulere rettighetene mellom gifte par, og rettighetene til etterkommere og slektninger? Ateister avviser påstanden om en Gud, forøvrig tror jeg at de er akkurat like mye opptatt av å leve et bra liv som alle andre. Forøvrig: Det er ditt ansvar å vurdere verdien av linker som legges ut, og hvordan du skal forholde deg til det. Det er ikke noe lurt å be andre om å gjøre den vurderingen for en. Endret 17. august 2008 av Mann 42 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
covergrl Skrevet 17. august 2008 #34 Del Skrevet 17. august 2008 hvem faen tror du at du er?! er ikke religiøs på noen måte selv, men respekterer de som er det!! er jo du som er mindre intellegent som pressiserer å skrive noe slikt!! slike meninger er diskriminerende og idiotiske!! er vi så mye bedre vi da? vi som ikke er religiøse..? det å ha en tro har mye med å ha et holdepunkt i livet, og de er jo ikke mindre intellegente enn noen andre av den grunn!! vil si at du ikke kan ha mye intellegens du lille venn.. aksepter,respekter og sett pris på andre mennesker som de er, ikke se ned på dem fordi de ikke har de samme meningene og og holdepunktene i livet som deg..!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 17. august 2008 #35 Del Skrevet 17. august 2008 hvem faen tror du at du er?! er ikke religiøs på noen måte selv, men respekterer de som er det!! er jo du som er mindre intellegent som pressiserer å skrive noe slikt!! slike meninger er diskriminerende og idiotiske!! er vi så mye bedre vi da? vi som ikke er religiøse..? det å ha en tro har mye med å ha et holdepunkt i livet, og de er jo ikke mindre intellegente enn noen andre av den grunn!! vil si at du ikke kan ha mye intellegens du lille venn.. aksepter,respekter og sett pris på andre mennesker som de er, ikke se ned på dem fordi de ikke har de samme meningene og og holdepunktene i livet som deg..!! Hvem i helvete er det du banner til? Klarer ikke du å uttrykke deg på en mer saklig måte, så er ikke diskusjon tingen for deg. Minner meg om den der" vi krangler ikke , vi bare diskuterer". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KR-øst Skrevet 17. august 2008 #36 Del Skrevet 17. august 2008 Selvsagt regnes skilsmissestatistikken i fht dem som gifter seg. Noe annet ville være meningsløst. Dersom du forøvrig mener at ateister gifter seg i mindre grad enn andre, så bør det jo kunne dokumenteres. Tror du ateister er noe mindre opptatt av å gi sine barn en trygg oppvekst enn andre mennesker? Tror du ateister i mindre grad enn andre mener at å vokse opp sammen med sin mor og fra, er det beste for et barn? Tror du at ateister ikke har fått med seg at loven først og fremst er innrettet for å regulere rettighetene mellom gifte par, og rettighetene til etterkommere og slektninger? Ateister avviser påstanden om en Gud, forøvrig tror jeg at de er akkurat like mye opptatt av å leve et bra liv som alle andre. Forøvrig: Det er ditt ansvar å vurdere verdien av linker som legges ut, og hvordan du skal forholde deg til det. Det er ikke noe lurt å be andre om å gjøre den vurderingen for en. Nå har det seg altså slik at jeg er norsk, bor i et land hvor språket foreløpig er norsk, og har enda ikke fått påbud fra EU om at jeg må kunne andre språk. Derfor er jeg heller ikke kyndig i engelsk, da dette ikke inngikk i læreplanen i min skoletid. Det å gifte seg, inngå ekteskap, er å gi et løfte innfor Gud og hverandre. Det er iallfall det som har skjedd i kirkene tidligere. Jeg regner med at man ikke går i kirka bare for å få underskrift på et papir. Derfor er det naturlig å tro at de som kaller seg ateister, ikke går til kirka for å gi dette løftet der. Men det er vel heller ikke alle ateister som går til et offentlig kontor for denne underskriften. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mann 42 Skrevet 17. august 2008 #37 Del Skrevet 17. august 2008 Nå har det seg altså slik at jeg er norsk, bor i et land hvor språket foreløpig er norsk, og har enda ikke fått påbud fra EU om at jeg må kunne andre språk. Derfor er jeg heller ikke kyndig i engelsk, da dette ikke inngikk i læreplanen i min skoletid. Det å gifte seg, inngå ekteskap, er å gi et løfte innfor Gud og hverandre. Det er iallfall det som har skjedd i kirkene tidligere. Jeg regner med at man ikke går i kirka bare for å få underskrift på et papir. Derfor er det naturlig å tro at de som kaller seg ateister, ikke går til kirka for å gi dette løftet der. Men det er vel heller ikke alle ateister som går til et offentlig kontor for denne underskriften. Man kan gifte seg borgerlig uten å involvere hverken prester eller Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Makrell Skrevet 18. august 2008 #38 Del Skrevet 18. august 2008 Vel, ateisme betyr jo i all enkelhet at man ikke tror på en gud, så dersom man ikke gjør det, så er man ateist. Ateister kan saktens ha en erkjennelse av at det er mer mellom himmel og jord enn hva vitenskapen kan romme, og de kan ha en spirituell dimensjon i sitt liv, men de tror altså ikke på noen gud, eller knytter seg til noen religion. Sekularisering betyr et skille mellom religion og stat, og sekularisme er selvsagt ikke direkte synonymt med ateisme. Men det innebærer at religion ikke er en styrende kraft i samfunnet. Så i praksis innebærer det ofte det samme hva samfunnsutvikling angår. Nå synes jeg du overforenkler ting, nok en gang. Det er ikke slik at samfunnsutviklingen kun kan sees i lys av religion eller ateisme. Selv om religion ikke er en styrende kraft i samfunnet, så er ikke det et bevis på at et land er ateistisk. Samtidig definerer du nå religion som det å tro på en gud. Denne blir altfor overfladisk, og bærer preg av et svært vestlig syn på hva religion er. Det finnes et hva av mennesker som kan gå inn under kategorien New Age, hvor det ikke er en gud inne i bilde, men som fortsatt ser på seg selv som religiøs. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Furstina Skrevet 18. august 2008 #39 Del Skrevet 18. august 2008 Tråden rydded. Se reglerne. /Furstina (moderator) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Infralove Skrevet 18. august 2008 #40 Del Skrevet 18. august 2008 hvem faen tror du at du er?! er ikke religiøs på noen måte selv, men respekterer de som er det!! er jo du som er mindre intellegent som pressiserer å skrive noe slikt!! slike meninger er diskriminerende og idiotiske!! er vi så mye bedre vi da? vi som ikke er religiøse..? det å ha en tro har mye med å ha et holdepunkt i livet, og de er jo ikke mindre intellegente enn noen andre av den grunn!! vil si at du ikke kan ha mye intellegens du lille venn.. aksepter,respekter og sett pris på andre mennesker som de er, ikke se ned på dem fordi de ikke har de samme meningene og og holdepunktene i livet som deg..!! Hehe! Måtte berre kommentere motsetningane i denne posten. Du seier at alle haldningar er like mykje verdt, samstundes som du rakker ned på ein anna person sine haldningar og intelligens. Du ser jo tydeleg ned på denne personen, så du er ikkje betre enn den du fordømmer. Kven er det du snakkar til forresten? TS? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå