Gå til innhold

terrasse mannen

Gjest cybergirl

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl

Personlig har jeg ingenting imot at det bare er slik at menn er flinkere til dette. Har ikke noe behov for å prøve å gjøre ting som jeg vet er umulige å få til, og klarer bare ikke å se for meg at en kvinne står der og bygger en terrasse... Er fornøyd og koser meg med å steke vafler jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Infralove
Kanskje våkne opp å oppdage hvilket kjønn som bygger det aller meste av fysiske vi har rundt oss?

Det har vel meir med interesse å gjere. Med mindre du har kjelde som tyder på noko anna.

Har vært en lett blanding. Flere av de yngre er jenter. Men nå er det jo slik at jenter generelt gjør det sterkere på skolen, og det derfor stort sett er gutter som tar yrkesutdannelse. Blant annet består legestudiet nå av 70% jenter. Så jeg lar gjerne gutta gjøre drittjobben, mens jeg er på en ordentlig jobb og tjener det tredobbelte av dem i timen.

Mange som kjem ut av yrkesfag, tenar ganske så bra. Uansett; er det verkeleg så viktig å tene masse pengar? Er det ikkje betre å ha ein jobba man trivst med?

Jeg tror man skal lete hardt for å finne en mann som ikke vil innrømme at kvinner generelt er flinkere til å lage mat enn menn.

Eg skjønar ikkje korleis matlaging kan ha noko med kjønn å gjere. Har kvinner eit gen som seier frå når man har hatt i nok salt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg skjønar ikkje korleis matlaging kan ha noko med kjønn å gjere. Har kvinner eit gen som seier frå når man har hatt i nok salt?

Kvinner er generelt flinkere enn menn til å lage mat fordi de generelt har mer trening.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Mann_*
Gutter er ikke generelt flinkere. Men de har en stor tro på at de kan alle praktiske/tekniske ting. Har ikke tall på hvor mange oppussinger/terasser/reperasjoner jeg har sett menn ødelegge hos mine venninner, fordi "dette er noe jeg kan fordi jeg er gutt, og det er derfor bare å sette i gang".

Det er mulig, men jeg tror det er gjort en del undersøkelser som faktisk underbygger at det er forskjell på kjønnene. Blant annet har menn bedre romforståelse og hånd-til-øye koordinasjon, mens kvinner har bedre vokabluar, mer empati og større evne til å gjøre flere oppgaver samtidig.

Og som noen andre var inne på så har vel også studier vist at menn generelt er mer villige til å ta risiko(i den grad det er risiko å¨bygge noe uten å "kunne det").

Nei, gutter kan ikke noe mer, de har bare en meget oppblåst tro på hva de kan klare til tider. Så her i huset bruker vi håndverkere, eller så gjør jeg det selv. Da er det i alle fall gjennomtenkt og nøyaktig, selv om jeg går noen runder med google og leverandører av materialer først.

Selvfølgelig kan man leie inn fagfolk til å gjøre alt.

Å forsøke selv har ikke nødvendigivs noe med en oppblåst tro på seg selv å gjøre. Det er en utfordring og som regel lærer man masse underveis i prosessen.

Det verste som kan skje er som oftest at man ikke lykkes og at man taper litt penger.

Jeg har selv demontert en vaskemaskin i håp om at jeg kunne reparere den. Det gikk ikke så bra, men jeg har fått en del kunnskap om hvordan en slik maskin faktisk fungerer;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kvinner er generelt flinkere enn menn til å lage mat fordi de generelt har mer trening.

det er jo noe stort sludder, om du ser på de virkelig dyktige kokkene rundt om, så vil jeg påstå at det ihvertfall er like mange menn blant dem som det er kvinner.

også av de jeg møter rundt meg, som er unge voksne/voksne idag, er det faktisk en stor del mannfolk som ærlig står frem og innrømmer at de kooooser seg med å lage god mat, mens det er fler og fler kvinner som innrømmer at de synes det er ufattelig kjedelig og hovedsakelig gjør det fordi de må.

Tror ikke at i en familie med en sønn og en datter, så får datteren mer opplæring i å lage middag en sønnen.

Både når det gjelder bygging av terrasser og laging av middag, så kommer det an på interessen! Og at det kan være en overvekt av menn som har interesse for huskonstruksjoner og hardt fysisk arbeid i form av byggebransjen, kan være så.

Det kan nok også stemme at det er flere kvinner en menn som har interesse for å være hjemmeværende husmor og ha alt arbeidet i hjemmet, men tror faktisk DEN siden, har minsket i mye større grad en hva bygge hus-interessen til menn har endret seg.

At menn generellt er tøffere i trynet og stoler på/satser på at de fikser hva det en skal være, tror jeg på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er jo noe stort sludder, om du ser på de virkelig dyktige kokkene rundt om, så vil jeg påstå at det ihvertfall er like mange menn blant dem som det er kvinner.

Ja, trekk frem de ekstreme eksemplene. :roll:

Er det så utrolig vanskelig å erkjenne at hvis man trekker ut 10 tilfeldige kvinner så har de nær sagt alltid til sammen mer kompetanse i matlaging enn 10 tilfeldige menn?

Er det så utrolig vanskelig å erkjenne at hvis man trekker ut 10 tilfeldige menn så har de nær sagt alltid til sammen mer kompetanse i bygge terrasser enn 10 tilfeldige kvinner?

Hva er poenget med å fornekte virkeligheten selv om man synes den burde være annerledes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både når det gjelder bygging av terrasser og laging av middag, så kommer det an på interessen!

Nei, det kommer an på den treningen man har fått som følge av interessen. Skjønner ikke hvorfor du kverulerer når du faktisk er enig i det jeg sier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, trekk frem de ekstreme eksemplene. :roll:

Er det så utrolig vanskelig å erkjenne at hvis man trekker ut 10 tilfeldige kvinner så har de nær sagt alltid til sammen mer kompetanse i matlaging enn 10 tilfeldige menn?

Er det så utrolig vanskelig å erkjenne at hvis man trekker ut 10 tilfeldige menn så har de nær sagt alltid til sammen mer kompetanse i bygge terrasser enn 10 tilfeldige kvinner?

Hva er poenget med å fornekte virkeligheten selv om man synes den burde være annerledes?

det er bare ikke min virkelighet, at det er din er din sak. For meg å spørre 10 kvinner og ti menn, ang matlaging, ville ikke gitt meg det svaret du ønsker.

Å spør 10 kvinner og 10 menn ang terrassebygging derimot, blir nok riktigere svar i følge din virkelighet.

Nei, det kommer an på den treningen man har fått som følge av interessen. Skjønner ikke hvorfor du kverulerer når du faktisk er enig i det jeg sier.

Og du sier det jo selv, den treningen man har fått, SOM VØLGE AV INTERESSEN. Ergo, som jeg sier, det kommer an på interessen. Interessen kommer først, SÅ kommer treningen.

og det er definitivt IKKE jeg som kverulerer, det er det du som står for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tviler faktisk på at det er sånn nå for tiden. Svært mange unge kvinner kan ikke lage mat.

I tillegg er det sånn at veldig mange menn ikke kan tradisjonelle manneting lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og du sier det jo selv, den treningen man har fått, SOM VØLGE AV INTERESSEN. Ergo, som jeg sier, det kommer an på interessen. Interessen kommer først, SÅ kommer treningen.

og det er definitivt IKKE jeg som kverulerer, det er det du som står for.

Jeg foreslår at du leser dine egne innlegg og de du siterer og kommer med en unnskyldning i stedet for å skrike mer.

Tviler faktisk på at det er sånn nå for tiden. Svært mange unge kvinner kan ikke lage mat.

I tillegg er det sånn at veldig mange menn ikke kan tradisjonelle manneting lenger.

Blant par under 40 år er det:

* 8 % som oppgir av det er mannen som vanligvis eller som oftest lager mat.

* 16 % mann og kvinne deler på det.

* 77 % som oppgir at det er kvinnen som vanligvis eller som oftest lager mat.

http://sifo.no/files/file52741_ullevaal.ppt (side 4)

Altså nesten 10 ganger så ofte at kvinnen vanligvis lager mat som at mannen gjør det.

Hvorfor har norske kvinner så ufattelig vondt for å erkjenne virkeligheten? Stemmer det ikke med det skolen og kvinnebladene har proppet dere fulle av? Kognitiv dissonans?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig har jeg ingenting imot at det bare er slik at menn er flinkere til dette. Har ikke noe behov for å prøve å gjøre ting som jeg vet er umulige å få til, og klarer bare ikke å se for meg at en kvinne står der og bygger en terrasse... Er fornøyd og koser meg med å steke vafler jeg :)

Du får ta deg en tur på besøk til helgen!

Da forstsetter arbeidet jeg startet i går!

Men- ta med kake/vafler til kaffen da- for bake kan jeg knappest!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Kan hende veit menn korleis ein bygger terrasse. Men eg trur ei kjapp undersøking ville vise at det er mange skeive terrassar rundt forbi...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg foreslår at du leser dine egne innlegg og de du siterer og kommer med en unnskyldning i stedet for å skrike mer.

Vet da udmerket hva jeg skriver og ikke skriver, og ser ingen grunn til å unnskylde.

ikke skriker jeg heller, da tolker du mer inn i innleggene mine en hva som faktisk står der.

bortsett fra det, så står jeg på mitt når det gjelder dette med matlaging (legg merke til at jeg på ingen måte nekter for at fler menn en kvinner kan bygge en veranda), her tror jeg det er blitt mye flere menn som har funnet interesse og dermed tillært seg ting, og stadig flere kvinner som ikke liker og ønsker å bruke tid på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...