Gå til innhold

terrasse mannen

Gjest cybergirl

Anbefalte innlegg

Gjest cybergirl

Lurer litt på hvordan menn automatisk vet hvordan man bygger f.eks en terrasse uten å ha lært det noen steder på forhånd? hm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når jeg ser på byggverk er det muligens med andre øyer enn det du gjør. Jeg ser på selve konstruksjonen og hvordan "plankene" for å si det enkelt sitter sammen. Ser på mulige smarte løsninger, og tenker gjerne på hvordan en eventuelt skulle gå frem for å gjøre slikt selv.

Kan ikke svare for alle, dette er bare meg. Tror nok også en del gutter har hjulpet far/onkel/søskenbarn/venn med å gjøre det hos dem også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke de alltid vet det, men det er kanskje forventet at de skal klare det, også finner de kanskje noen tegninger? Jeg kunne godt lagd en terrasse jeg, om jeg visste hvilke mål bærende konstruksjoner måtte ha og sånt. Og jeg ville vært skeptisk til et byggverk lagd av en mann uten verken erfaring eller "bruksanvisning". Det er mange nok som ødelegger boligen sin med gjør-det-selv-rørleggeri o.l til at jeg stoler på at menn kan sånt automatisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cybergirl
Når jeg ser på byggverk er det muligens med andre øyer enn det du gjør. Jeg ser på selve konstruksjonen og hvordan "plankene" for å si det enkelt sitter sammen. Ser på mulige smarte løsninger, og tenker gjerne på hvordan en eventuelt skulle gå frem for å gjøre slikt selv.

Kan ikke svare for alle, dette er bare meg. Tror nok også en del gutter har hjulpet far/onkel/søskenbarn/venn med å gjøre det hos dem også.

ja men hvordan kan du vite at det blir gjort riktig? kanskje har du rett i at du ser på byggverk annerledes enn meg. ville nok aldri tatt sjansen på å prøve å få plankene sammen engang. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Det er ganske enkelt, vi menn bruker

2/10 kunnskap -dette er noe som ligger i genene våre :)

2/10 overdrivelser - er du ikke sikker. så slenger du på ett par bjelker til :)

5/10 gjetting - Vet vi ikke sikker så tar vi ibruk kvalifisert gjetting bassert på de 2 punktene over

1/10 skuespill - Dette er delen som lurer dere... Lettlurte kvinnfolk :erter:

Endret av Tidemand
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tidemand, ikke avslør oss da!

Menn er gjerne mer åpne for å prøve og feile, selv hvor feilene kan bli kostbare. Jeg har ødelagt dyre ting flere ganger ved prøving og kommer sikkert til å gjøre det igjen.

En annen ting er at cybergirl er litt for sikker på at vi ikke har lært om det på forhånd. Mye læring kommer utenom de offisielle kanaler og uten å etterlate seg vitnemål, de kan være en total overraskelse selv for folk som tror de kjenner en godt. Har man bygget mange trehytter/rennebiler i barndommen kan man ha lært mye om trearbeid som fortsatt sitter i mange år senere, uten at man nødvendigvis prater om det med venner fra voksenlivet. Har man hatt interesse for sprengstoff eller hjemmelagde rusmidler i ungdommen kan man ha skaffet seg solid kunnskap innen kjemi som ikke gjenspeiles på vitnemålet fra videregående, og som man definitivt ikke prater om med folk man ønsker å gjøre et godt inntrykk på.

cybergirl, du sitter med svaret selv når du sier "ja men hvordan kan du vite at det blir gjort riktig?" og "ville nok aldri tatt sjansen på å prøve å få plankene sammen engang". Vi kan heller ikke vite at det blir riktig, men vi er villige til å ta sjansen med den risiko for feil det innebærer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hvordan menn automatisk vet hvordan man bygger f.eks en terrasse uten å ha lært det noen steder på forhånd? hm...

Det ligger i genene våre. Akkurat slik som kvinner helt automatisk kan vaske klær og lage vafler. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cybergirl
1/10 skuespill - Dette er delen som lurer dere... Lettlurte kvinnfolk :erter:

har ikke noe imot å se på et flott skuespill jeg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest cybergirl
Tidemand, ikke avslør oss da!

Menn er gjerne mer åpne for å prøve og feile, selv hvor feilene kan bli kostbare. Jeg har ødelagt dyre ting flere ganger ved prøving og kommer sikkert til å gjøre det igjen.

En annen ting er at cybergirl er litt for sikker på at vi ikke har lært om det på forhånd. Mye læring kommer utenom de offisielle kanaler og uten å etterlate seg vitnemål, de kan være en total overraskelse selv for folk som tror de kjenner en godt. Har man bygget mange trehytter/rennebiler i barndommen kan man ha lært mye om trearbeid som fortsatt sitter i mange år senere, uten at man nødvendigvis prater om det med venner fra voksenlivet. Har man hatt interesse for sprengstoff eller hjemmelagde rusmidler i ungdommen kan man ha skaffet seg solid kunnskap innen kjemi som ikke gjenspeiles på vitnemålet fra videregående, og som man definitivt ikke prater om med folk man ønsker å gjøre et godt inntrykk på.

cybergirl, du sitter med svaret selv når du sier "ja men hvordan kan du vite at det blir gjort riktig?" og "ville nok aldri tatt sjansen på å prøve å få plankene sammen engang". Vi kan heller ikke vite at det blir riktig, men vi er villige til å ta sjansen med den risiko for feil det innebærer :)

godt svar dette her, tror jeg begynner å få en forståelse for det jeg lurte på. Er nok altfor redd selv for å feile. Sånn er det når man er perfeksjonist.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Ida_*

Jeg har ikke peil på å vaske klær. Hver gang jeg skal lage vafler må jeg slavisk følge oppskriften. Husker den aldri.

Jeg liker derimot veldig godt å skru opp møbler. Jo mer innvikla, jo bedre.

Ps. Jeg er kvinne ;)

Komsik med så mange feilaktige generaliseringer. Menn er ikke flinkere til praktiske ting enn kvinner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Komsik med så mange feilaktige generaliseringer. Menn er ikke flinkere til praktiske ting enn kvinner.

Jo, det er de. Selv om du sikkert har lært noe annet på vaginalskolen du har gått på.

Kanskje våkne opp å oppdage hvilket kjønn som bygger det aller meste av fysiske vi har rundt oss?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter er ikke generelt flinkere. Men de har en stor tro på at de kan alle praktiske/tekniske ting. Har ikke tall på hvor mange oppussinger/terasser/reperasjoner jeg har sett menn ødelegge hos mine venninner, fordi "dette er noe jeg kan fordi jeg er gutt, og det er derfor bare å sette i gang".

Nei, gutter kan ikke noe mer, de har bare en meget oppblåst tro på hva de kan klare til tider. Så her i huset bruker vi håndverkere, eller så gjør jeg det selv. Da er det i alle fall gjennomtenkt og nøyaktig, selv om jeg går noen runder med google og leverandører av materialer først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutter er ikke generelt flinkere. Men de har en stor tro på at de kan alle praktiske/tekniske ting. Har ikke tall på hvor mange oppussinger/terasser/reperasjoner jeg har sett menn ødelegge hos mine venninner, fordi "dette er noe jeg kan fordi jeg er gutt, og det er derfor bare å sette i gang".

Nei, gutter kan ikke noe mer, de har bare en meget oppblåst tro på hva de kan klare til tider. Så her i huset bruker vi håndverkere, eller så gjør jeg det selv. Da er det i alle fall gjennomtenkt og nøyaktig, selv om jeg går noen runder med google og leverandører av materialer først.

Og av hvilket kjønn er håndverkerne dere bruker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Og av hvilket kjønn er håndverkerne dere bruker?

Har vært en lett blanding. Flere av de yngre er jenter. Men nå er det jo slik at jenter generelt gjør det sterkere på skolen, og det derfor stort sett er gutter som tar yrkesutdannelse. Blant annet består legestudiet nå av 70% jenter. Så jeg lar gjerne gutta gjøre drittjobben, mens jeg er på en ordentlig jobb og tjener det tredobbelte av dem i timen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vært en lett blanding. Flere av de yngre er jenter. Men nå er det jo slik at jenter generelt gjør det sterkere på skolen, og det derfor stort sett er gutter som tar yrkesutdannelse. Blant annet består legestudiet nå av 70% jenter. Så jeg lar gjerne gutta gjøre drittjobben, mens jeg er på en ordentlig jobb og tjener det tredobbelte av dem i timen.

Ditt syn på hva som er "drittjobber" og ikke, interesser meg ikke, selv om det sier mye om deg selv.

Jeg har hatt kontakt med ca. 150 håndverkere dette året. Bare menn. Så at du har hatt en "lett blanding", tar jeg som en, pent sagt, stor overdrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Menn kan nok snekre verandaer fra naturens side, like mye som vi kvinner fra naturens side bare VET oppskriften på den lekre 3etasjes bløtkaken vi vil ha i prinsessebryllupet vårt.

Eller...? :fnise:

Kanskje det ikke er mer mystisk enn at ingen vet noe som helst før de på en eller annen informasjon har tilegnet seg kunnskap om emnet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror man skal lete hardt for å finne en mann som ikke vil innrømme at kvinner generelt er flinkere til å lage mat enn menn.

Så hardt trenger man tydeligvis ikke lete for å finne kvinner som ikke vil erkjenne at menn generelt er flinkere enn kvinner når det kommer til terrassebygging og lignende konstruksjoner eller reparasjoner.

Og så får man i tillegg høre at kvinner liksom undervurderer seg selv. :roll:

Men til ts: Takk for at du setter pris på det vi har brukt tid på å lære oss gjennom barn- og ungdommen! :klem:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...