Imax Skrevet 10. august 2008 #1 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg er gift med en nordlending, og følgelig har jeg nordnorsk svigerfamilie. Jeg terper og terper på mannen min som aldri sier "ja/nei takk" hvis jeg tilbyr ham noe, og det irriterer meg. Jeg ønsker at mine barn skal være høflige når de blir tilbudt noe, og da må vi være gode forbilder mener jeg. Så var svigerinnen min p besøk med to nieser, og disse ungene svarte bare "ja" hvis de ville ha, og "nei" hvis de ikke ville ha. Jeg kommenterte det, og da sa svigerinnen min: Vi snakker ikke så pent på nordnorsk, vi sier ikke "ja takk" og "nei takk". Stemmer dette, eller er det bare min svigerfamilie som aldri sier ja/nei takk? Jeg kommer fra Oslo, hvor vi er bosatt, og jeg og barna snakker vanlig østlandsdialekt. PS! De takker for gaver også videre, det jeg refererer til er "takk" etter ja eller nei når man blir spurt om man vil ha noe, eks. vil du ha sjokolade? Ja takk! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Naria Skrevet 10. august 2008 #2 Del Skrevet 10. august 2008 Nå har jeg aldri vært nord for Trondheim en gang, men jeg tror dette har mest med hva man har blitt lært opp til å gjøre. Jeg er fra østlandet, men det er i grunn ganske sjelden jeg sier ja takk. Jeg pleier heller å så ja, for så å si takk etter at jeg har fått det jeg har blitt tilbudt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 10. august 2008 #3 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg er i allefall vant til at man sier ja takk, og jeg er nordlending. Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at det er mer mangel på ja/nei takk i Nord-Norge enn lenger sør. Jeg tror uansett som Naria at det har mer med oppdragelse enn fødested å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 10. august 2008 #4 Del Skrevet 10. august 2008 Ingen av mine nordnorske venner lar være å si nei, takk eller ja, takk. Det har nok mer med vanlig folkeskikk enn geografi å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. august 2008 #5 Del Skrevet 10. august 2008 Nå har jeg aldri vært nord for Trondheim en gang, men jeg tror dette har mest med hva man har blitt lært opp til å gjøre. Jeg er fra østlandet, men det er i grunn ganske sjelden jeg sier ja takk. Jeg pleier heller å så ja, for så å si takk etter at jeg har fått det jeg har blitt tilbudt. Enig med dette. Jeg sier takk etter at jeg har fått det jeg er blitt tilbudt, hvis jeg skal svare nei sier jeg som oftest "nei, det går bra" eller noe i den duren. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 10. august 2008 #6 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg synes det er veldig uhøflig å bare svare "ja" eller "nei" om man blir tilbudt noe. Jeg tror jeg ville blitt litt sjokkert over å få et slikt svar. Hva er det som er så vanskelig med å si "ja takk" eller "nei takk"? Det er dessuten alminnelig folkeskikk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lily Skrevet 10. august 2008 #7 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg er i allefall vant til at man sier ja takk, og jeg er nordlending. Jeg kan ikke si jeg har lagt merke til at det er mer mangel på ja/nei takk i Nord-Norge enn lenger sør. Jeg tror uansett som Naria at det har mer med oppdragelse enn fødested å gjøre. Samme her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wolfmoon Skrevet 10. august 2008 #8 Del Skrevet 10. august 2008 Jeg synes det er veldig uhøflig å bare svare "ja" eller "nei" om man blir tilbudt noe. Jeg tror jeg ville blitt litt sjokkert over å få et slikt svar. Hva er det som er så vanskelig med å si "ja takk" eller "nei takk"? Det er dessuten alminnelig folkeskikk. Ikke noe vanskelig å si det, men jeg ser faktisk ikke på det som alminnelig folkeskikk som du kaller det. Ikke så veldig vanlig å si der jeg er fra, utenom i veldig "stive" sammenhenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Nishiki Skrevet 10. august 2008 #9 Del Skrevet 10. august 2008 Min familie er fra nord i landet, de sier ja takk og nei takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Bellatrix Skrevet 10. august 2008 #10 Del Skrevet 10. august 2008 Både venner og familie sier ja, takk og nei, takk her i Bodø i hvert fall. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 10. august 2008 #11 Del Skrevet 10. august 2008 Min familie sier også "Ja takk" og "Nei takk". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 11. august 2008 #12 Del Skrevet 11. august 2008 Jeg er også vant til at folk sier "ja takk" og "nei takk", og siden jeg jobber i butikk, så skjer det ganske mange ganger i løpet av en dag. Når noen bare sier "ja" hvis jeg feks spør om de vil ha en pose, så synes jeg det høres litt rart og uhøflig ut. Jeg jobber et sted hvor det er er studenter fra hele landet, har ikke lagt merke til at det er forskjell ettersom hvor de kommer fra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå