Gå til innhold

Fotoboks på firefelts motorvei


Humleblomst

Anbefalte innlegg

En gang jeg kjørte i høyre felt på en firefelts motorvei (i en tunnell, med en tunnell for hver kjøreretning og fotobokser på venstre side), kjørte en bil forbi meg i venstre felt slik at vi var på linje da vi kom til fotoboksen. Fotoboksen blinket på bilen i venstre felt, jeg vet at jeg kjørte lovlig. Det jeg lurer på er hvordan politiet kan vite at det var bilen i venstre felt som kjørte for fort, og ikke meg. For hvis de bare automatisk regner med at venstre felt går fortere enn høyre felt, vil det kunne oppstå feil. For det hender jo at en stresset idiot kjører forbi i høyre felt, hvis bilen i venstre felt bruker for lang tid før den kommer seg over i det andre feltet. Eller måler de bare i det venstre feltet? Men det ville jo isåfall bety at man kan kjøre svin i høyre felt uten å bli tatt, hvis det bare er plass til det. Og på noen firefelts motorveier står jo fotoboksen på høyre side, så da måtte de vel isåfall måle i høyre feltet, og det ville jo vært litt rart.

Jeg har (som dere kanskje skjønner) ligget mang en nattetime og grublet på dette, så hvis noen kan fortelle meg hvordan dette gjøres vil nattesøvnen min bli betydelig bedre. :gjeiper: :fnise:

All fakta om dette temaet taes imot med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du spør bedre enn jeg kan svare, men jeg kan jo dele en erfaring:

Var på tur med nokså stor og høy veteranbil for en del år siden da vi ble forbikjørt av en bitteliten sportsbil som holdt svært høy hastighet (rakk ikke engang å lese nummerskiltet!) like ved en fotoboks. Fotoboksen tok bilde av oss som holdt våre lovlige 60, en måned senere kom det brev fra politiet til bileier der de ba ham komme til kammeret for en samtale, de nevnte også en fart på 160 eller så. Brevet ble besvart med en kopi av en brosjyre fra da bilen var ny, hvor det oppgis en toppfart på 130 km/t, dessuten med en lapp hvor vi forklarer at vi ble forbikjørt av en liten og lav grønn sak ved denne fotoboksen. Hørte aldri mer fra politiet.

Når det gjelder tunnel har man jo muligheten til å feste en optisk sensor i taket istedenfor den vanlige kassen ved siden av veien, dermed kan man enkelt begrense målingen til ett felt, men jeg vet ikke om det faktisk er slik de måler der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS er inne på noe som jeg selv har lurt på en del ganger da jeg har opplevd å ligge i høyrefeltet hvor de som ligger likt bare i venstre felt har blitt blitzet. Jeg har nemlig ikke hørt noe de tre gangene dette har skjedd, men hvorfor. Kanskje de har et sett med sensorer i hver kjørebane, eller om de bare har en ovr det hele så blir det jo et problem da man må bevise sin uskyld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp Land Rover seriebil, der kan man stå på gasspedalen hele dagen uten at bilen kommer seg opp i ulovlig hastighet, rikelig bevis på uskyld det :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATK-boksene blir utløst av sensorer i kjørebanen, og hvert felt har sin egen sløyfe som måler bare det ene kjørefeltet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ATK-boksene blir utløst av sensorer i kjørebanen, og hvert felt har sin egen sløyfe som måler bare det ene kjørefeltet.

Det er det jeg mener også. Derfor finner jeg Feuersteins eksempel ganske merkelig. Jeg tror rett og slett ikke det er mulig å kjøre forbi en ATK-boks i motsatt kjøreretning, og utløse utløsermekanismen slik at den tar et bilde av bilen som kjører ved siden av i kjøreretningen. Dette mistenker jeg for å være trolling. Vanligvis ligger vel sensorene bare i kjøreretningen? Kjører du da forbi i motsatt kjøreretning vil ikke ATK-boksen registrere det. Og dersom de tok seg bryet med å installere sensorer også i motsatt kjøreretning, slik at det ikke skal være mulig å ta en spansk en, vil de jo selvfølgelig også innstallere en ATK-boks som tar bilde i begge kjørefelt. Enten begge samtidig eller i det feltet som utløste utløsermekanismen.

Jeg vet iallfall at ATK-bokser på veier med flere filer i hver retning har kontroll på alle filene selv om det bare er en boks. Selv bor jeg i nærheten av en slik en. Når man da har et vogntog i høyrefeltet er det ganske gøy, men også ganske risikabelt, å beregne at du passerer ATK-boksen for fort akkurat når vogntoget befinner seg mellom deg og ATK-boksen. Dermed sperrer vogntoget for utsynet til ATK-boksen når den tar bilde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det gjelder tunnel har man jo muligheten til å feste en optisk sensor i taket istedenfor den vanlige kassen ved siden av veien, dermed kan man enkelt begrense målingen til ett felt, men jeg vet ikke om det faktisk er slik de måler der.

Kassa ved sia av veien er ikke stort mer enn et kamerahus.

Sensorene ligger nedi asfalten, og kan noen ganger sees som tre striper i veien.

De to første måler hastighenten ved å ta tida fra bilen passerer sensor en til den passerer sensor to.

Den tredje løser ut kameraet på samme måte som en snorutløser.

Optiske sensorer (med unntak av kameraet som tar bilder) brukes ikke.

Edit: Jeg skriver ca touch.

Endret av Reven
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for forklaring Reven, nå kan jeg endelig sove om natta igjen. :fnise:

Denne forklaringen tyder på at en historie jeg har hørt om temaet er en vandrehistorie. Historien gikk ut på at de hadde satt opp en fotoboks ved veien som går langs togskinnen ved Vaksdal, men at de måtte fjerne den etter en tid fordi filmen (på den tiden de brukte film) ble brukt opp av at fotoboksen blinket hver gang toget kjørte forbi. Jeg har til og med sett stolpen som skal være avsagd da de fjernet den... Enten en vandrehistorie eller en så gammel historie at teknologien var annerledes på den tiden (noe som isåfall kan ha vært tilfelle når det gjelder den historien om veteranbilen også). Jeg har søkt litt rundt og fant ingenting. Men det er jo ikke såå lenge siden de begynte å publisere samtlige nyheter på nettet, så hva det jeg... Men uansett, takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassa ved sia av veien er ikke stort mer enn et kamerahus.

Ikke den kassen på stolpe med to vinduer skrått mot veien, men den kassen som står nede på bakken ved siden av sensorene.

Når det gjelder fartsfantomet i Horten kan han for alt vi vet ha passert oss med et hjulpar på feil side av midtstripen, vi lå helt ut mot veikanten da han kom forbi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder fartsfantomet i Horten kan han for alt vi vet ha passert oss med et hjulpar på feil side av midtstripen, vi lå helt ut mot veikanten da han kom forbi.

Da hadde også fartsfantomet kommet med på bilde. Så enkelt er det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les hva jeg skriver! Bilen jeg var i var betydelig høyere (høy nok til å se ned på taket av vanlige personbiler) og lengre enn den lille sportsbilen (størrelse Ariel Atom/Super Seven etc.), den skaper da en nokså stor blindsone for kameraet, spesielt når vi ved å legge oss helt ut på kantstripen kommer så nær kameraet. For alt vi vet kan biter av bilen ha vært synlig, men ikke tilstrekkelig til at politiet forsto hva det var.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det medfører riktighet at dere ble ftografert samtidig med at dere ble forbikjørt må ett av tre være tilfelle:

A: Den bilen som kjørte forbi har blitt målt og utløst kameraet. I så fall er den synlig på bildet, fordi det er den første bilen som passerer sensoren som løser ut kameraet.

B: Bilen som ble forbikjørt har utløst kameraet, og har (også) kjørt for fort.

C: Det har skjedd en feilmåling fordi to biler har kjørt over de samme sensorene nesten samtidig. Dette er imidlertid svært sjelden, fordi sensorene også kan registrere hvor stor bilen er (De registrerer metall/magnetisme/trykk).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Til støtte for feuerstein, kan jeg si at jeg er blitt fotografert i det jeg kjørte forbi en bil. Det var et langt rett strekk med 50-sone, jeg lå i ca. 70, og det flashet godt i boksen. Jeg tviler sterkt på at bilen jeg kjørte forbi hadde for høy hastiget, siden jeg husker godt jeg var mektig forundret over at den kjørte så utrolig sakte i det jeg trodde var 80-sone.

Men jeg mottok aldri noe forelegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...