CeeCee Skrevet 7. august 2008 #21 Skrevet 7. august 2008 Foreldre DOPER barna sine. Og "fagfolk" kommer med uttrykk som at "det er UHELDIG". Jeg blir rasende når jeg hører om denne typen barnemishandling så lenge det ikke er påkrevd medisinsk behandling. Hadde vi hatt et "barnevern" som fungerte tilfredstillende her i Norge, mener jeg dette hadde vært noe de burde ta tak i. Også Barneombudet bør ta tak i saker slik som dette mener jeg. Men hvordan ville der andre reagert ? Leste du HELE artikkelen? Fikk du med deg dette avsnittet? Sitrat:Seniorrådgiver Christian Berg ved Folkehelseinstituttet mener imidlertid at denne økningen kan forklares med økt bruk av melatonin, et middel med annen virkemåte og andre bivirkninger enn de ”vanlige” sovemidlene. I USA er melatonin solgt i helsekostbutikker og brukes ved blant annet jetlag. – Middelet skal regulere døgnrytmen og skaper ikke avhengighet. Leger skriver også ut en del resepter til barn og unge med ADHD, sier Berg. For andre typer sovemedisiner og beroligende midler, har tallene vært stabile i Norge. Sitat slutt. Altså salget av de andre legemidlene er stabile, men melatonin og medisiner til barn og unge med ADHD har økt de siste årene.... Noen barn trenger vel kanskje sovemidler og beroligende for en periode. Kanskje de har vært gjennom noe traumatisk? Jeg vet iallefall ikke om noen som "doper ned" barna sine for å få fred... Jeg er ikke fremmed for at det kan forekomme, men det er neppe utbredt.
milla-mor Skrevet 7. august 2008 #22 Skrevet 7. august 2008 Jeg mener å ha lest her inne om noen som ga ungene allergi-medisin, for å få dem til å være rolige på en flytur...? En stund siden, så er ikke 100% sikker på omstendighetene rundt det der.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #23 Skrevet 7. august 2008 Jeg mener å ha lest her inne om noen som ga ungene allergi-medisin, for å få dem til å være rolige på en flytur...? En stund siden, så er ikke 100% sikker på omstendighetene rundt det der. Det synes jeg er uakseptabelt. Hvis en flytur er så problematisk burde man heller blitt hjemme. Men det hender at barn får allergimedisiner på resept for søvnproblemer. Vallergan er et slikt medikament som har som bivirkning at man blir trøtt.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #24 Skrevet 7. august 2008 Jeg har nesten ikke sovet på et år,har et barn som våkner mange ganger i løpet av natten og manger netter har jeg vært desperat etter å sove,men må være våken halve natten.Men jeg har aldri gitt sovemedisin og ville aldri gjort det noengang!men jeg kan skjønne hvorfor noen prøver det,jeg vet hvor fælt det er å ha søvnmangel...
Gjest Lily1 Skrevet 7. august 2008 #25 Skrevet 7. august 2008 .. noen foreldre burde rett og slett ikke hatt barn. Det er jeg veldig enig i, og blant annet gjelder det foreldre som nekter å gi sine barn en medisinsk behandling som legen mener er nødvendig for barnets helse! For det er faktisk legen som bestemmer om sovemedisin er nødvendig medisinsk behandling, og over hvor lang tid denne behandlingen er nødvendig. Og i det tilfellet jeg kjenner til der sovemedsisin er brukt, er det siste utvei når alt annet er prøvd. Forldrene har vegret seg, men legen overbeviste dem til slutt om at dette var nødvendig for barnets fysiske og psykiske helse. Barnet hadde sluttet å vokse fordi det ikke sov lenge (og dypt) nok til å produsere tilstrekkelig med veksthormon. Barnet hadde store adferdsvansker på grunn av søvnmangel, og begynte å vise tegn til angst... Barnet hadde hodepine, ville ikke spise, og var generelt utilpass. Etter 3 uker på Vallergan var alle problemene borte. Barnet sov, spiste, hadde ikke hodepine, var normalt glad og viste ingen tegn til angst. Alt barnet behøvde var noen uker med søvn! Konsekvensene av søvnmangel over lang tid hos barna er så store at det er direkte uansvarlig å ikke gi dem nødvendig behandling når ingenting annet virker!
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #26 Skrevet 7. august 2008 Jeg har nesten ikke sovet på et år,har et barn som våkner mange ganger i løpet av natten og manger netter har jeg vært desperat etter å sove,men må være våken halve natten.Men jeg har aldri gitt sovemedisin og ville aldri gjort det noengang!men jeg kan skjønne hvorfor noen prøver det,jeg vet hvor fælt det er å ha søvnmangel... Hvorfor plage seg seg selv sånn? Hvordan kan du klare å være en ansvarsfull mor når du (antagligvis) går rundt i svime pga søvnmangel? Ja, jeg vet hvordan det er. Har vært i samme situasjon selv, men barnet fikk da sovemedisin.4703
Gjest imli Skrevet 7. august 2008 #27 Skrevet 7. august 2008 (endret) Jeg synes det er ille. Men vil si det er mer forståelig om foreldrene gir ungen sovemiddel for å få sove hvis de er helt utslitte, enn hvis de bare vil ta seg en fest... Og så er det jo uheldig for ungen å ikke få nok søvn også. Endret 7. august 2008 av imli
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #28 Skrevet 8. august 2008 Jeg synes det er ille. Men vil si det er mer forståelig om foreldrene gir ungen sovemiddel for å få sove hvis de er helt utslitte, enn hvis de bare vil ta seg en fest... Og så er det jo uheldig for ungen å ikke få nok søvn også. Nei, da gjør man det samme som man gjør når man skal på fest: Man skaffer avlastning! Ja, jeg vet at ikke alle har muligheten, men de aller fleste har mulighet til å få andre til å ta barnet en natt iblant.
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #29 Skrevet 8. august 2008 Noen ganger gir man sovemedisin til unger. Så enkelt og greit er det. Nei det gjør man ikke, dersom ikke legen har sagt at barnet skal ha sovemedisin. Hva er det med foreldre som tror de selv kan medisinere ungene sine utfra egne behov!
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 8. august 2008 #30 Skrevet 8. august 2008 Hvorfor plage seg seg selv sånn? Hvordan kan du klare å være en ansvarsfull mor når du (antagligvis) går rundt i svime pga søvnmangel? Ja, jeg vet hvordan det er. Har vært i samme situasjon selv, men barnet fikk da sovemedisin.4703 Det nekter jeg rett og slett å tro på. Ingen seriøs lege gir barn sovemedisin uten at det er noe helt, helt spesielt. Barns søvnproblemer har som oftest å gjøre med at foreldrene er for lite konsekvente .. og sovemedisin er ihvertfall ingen løsning på problemet.
CeeCee Skrevet 8. august 2008 #31 Skrevet 8. august 2008 Nei det gjør man ikke, dersom ikke legen har sagt at barnet skal ha sovemedisin. Hva er det med foreldre som tror de selv kan medisinere ungene sine utfra egne behov! Det er jo snakk om reseptbelagte medisiner, utskrevet av legen. Leste du artikkelen eller?
gompen Skrevet 8. august 2008 #32 Skrevet 8. august 2008 Foreldre DOPER barna sine. Og "fagfolk" kommer med uttrykk som at "det er UHELDIG". Jeg blir rasende når jeg hører om denne typen barnemishandling så lenge det ikke er påkrevd medisinsk behandling. Hadde vi hatt et "barnevern" som fungerte tilfredstillende her i Norge, mener jeg dette hadde vært noe de burde ta tak i. Også Barneombudet bør ta tak i saker slik som dette mener jeg. Men hvordan ville der andre reagert ? Jeg skjønner ikke hvordan du får en sak om økende medisinbruk i Sverige, til å handle om Barnevernet i Norge?
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #33 Skrevet 8. august 2008 Det nekter jeg rett og slett å tro på. Ingen seriøs lege gir barn sovemedisin uten at det er noe helt, helt spesielt. Barns søvnproblemer har som oftest å gjøre med at foreldrene er for lite konsekvente .. og sovemedisin er ihvertfall ingen løsning på problemet. Nekt så mye du vil, men det er faktisk sant. Når det går på helsa løs, så kan man ty til sovemedisin. Hvordan kan du sitte her å si at grunnen til at barnet ikke sov, var fordi jeg var for lite konsekvent?? De første månedene sov h*n ikke omtrent pga kollikk.
Gjest Caya Skrevet 8. august 2008 #34 Skrevet 8. august 2008 Nå er det ikke helt uproblematisk å bruke melatonin, selv når det gjelder voksne. Melatoninpiller inneholder ofte 10 ganger mer enn den normale konsentrasjonen av melatonin i blodet. Hvis man ikke får rettledning av lege om hvordan man skal bruke det kan det gjøre mer skade enn nytte. Man kan ende opp med å gjøre døgnrytmen enda mer forstyrret enn den var i utgangspunktet Jeg vil også si at dette er grunn til å bekymre seg: – Vi har ingen anelse om hva som skjer når man venner en voksende hjerne til denne typen medisiner, og alle er enige om at det er veldig uheldig, sier Åkerstedet. At det noen ganger virker som eneste utvei kan jeg forstå, men jeg hadde nok prøvd andre ting først.
Azalea Skrevet 8. august 2008 #35 Skrevet 8. august 2008 Jeg reagerer først og fremst på din måte å nedvurdere barnevernt på. Blir du aldri lei? Ellers kan jeg bare svare for meg selv og mine bekjente, ingen av oss har noensinne dopet barna våre, verken for å få sove eller av andre grunner. Du tuller nå vel? Det finnes for f. ikke noe barnevern her i Norge som fungerer som det burde gjøre..! Når barnevernet først gjør noe bra, så gjør de så stor sak ut av det at folk glemmer alt det de ikke gjorde eller det stygge de gjorde.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 8. august 2008 #36 Skrevet 8. august 2008 Nekt så mye du vil, men det er faktisk sant. Når det går på helsa løs, så kan man ty til sovemedisin. Hvordan kan du sitte her å si at grunnen til at barnet ikke sov, var fordi jeg var for lite konsekvent?? De første månedene sov h*n ikke omtrent pga kollikk. Jeg har hatt kolikkbarn selv .. var til og med alene med omsorgen for min sønn på den tiden. Men å gå så langt som å få sovemedisin til ham for at jeg skulle få sove var aldri i mine tanker .. .. men jeg hadde en kollega på den tiden som gav sovemedisin først til sin førstefødte .. så fikk hun datter nr 2 og taklet fremdeles ikke gråting og søvnmangel - så hun gav også datter nr. 2 sovemedisin ... Helt vanvittig !
Smashing Skrevet 8. august 2008 #37 Skrevet 8. august 2008 Det må være opp til hver enkelt om de gir sovemedisin eller ikke. Håper jeg slipper å gjøre det!
Gjest Gjest Skrevet 8. august 2008 #38 Skrevet 8. august 2008 .. men jeg hadde en kollega på den tiden som gav sovemedisin først til sin førstefødte .. så fikk hun datter nr 2 og taklet fremdeles ikke gråting og søvnmangel - så hun gav også datter nr. 2 sovemedisin ... Helt vanvittig ! Og du er helt sikker på at den eneste grunnen til at hun ga barna sovemedisin var at hun ikke taklet gråt og søvnmangel? Du er sikker på at det ikke fantes andre bakenforliggende årsaker enn foreldrenes bekvemmelighet? Jeg har nemmelig veldig liten tro på at en ansvarlig lege skriver ut resept på sovemedisin på det grunnlaget!
Helen Skrevet 8. august 2008 #39 Skrevet 8. august 2008 Jeg har hatt kolikkbarn selv .. var til og med alene med omsorgen for min sønn på den tiden. Men å gå så langt som å få sovemedisin til ham for at jeg skulle få sove var aldri i mine tanker .. Legene gir ikke sovemedisiner for at foreldrene skal få sove ut, de gir de først og fremst ut for at ungen skal få sove. Når ungen er helt utslitt pga søvnmangel så må man gjøre noe. Det er ikke så enkelt å få medisiner til ungene som mange tydligvis tror, det må vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle om ungen kan få medisiner. Alle andre alternativer skal være prøvd før man går så drastisk til verks. De som gir ungen sovemedisiner bare for at de skal få litt fred eller skal på fest, som enkelte her mener, får hverfall ikke medisner skrevet ut av lege. Det nekter jeg å tro. Da bruker de nok sine egne eller andres medisiner.
Gjest Gjest_Karen_* Skrevet 8. august 2008 #40 Skrevet 8. august 2008 Og du er helt sikker på at den eneste grunnen til at hun ga barna sovemedisin var at hun ikke taklet gråt og søvnmangel? Du er sikker på at det ikke fantes andre bakenforliggende årsaker enn foreldrenes bekvemmelighet? Jeg har nemmelig veldig liten tro på at en ansvarlig lege skriver ut resept på sovemedisin på det grunnlaget! Legene gir ikke sovemedisiner for at foreldrene skal få sove ut, de gir de først og fremst ut for at ungen skal få sove. Når ungen er helt utslitt pga søvnmangel så må man gjøre noe. Det er ikke så enkelt å få medisiner til ungene som mange tydligvis tror, det må vurderes nøye i hvert enkelt tilfelle om ungen kan få medisiner. Alle andre alternativer skal være prøvd før man går så drastisk til verks. De som gir ungen sovemedisiner bare for at de skal få litt fred eller skal på fest, som enkelte her mener, får hverfall ikke medisner skrevet ut av lege. Det nekter jeg å tro. Da bruker de nok sine egne eller andres medisiner. Vel - i det tilfellet jeg referer til så er det snakk om en gammel familielege som skriver ut akkurat de pillene de ber om. Det er snakk om en finere familie i byen - og både de og legen er respekterte borgere .. Og jeg tviler sterkt på at dette er et spesialtilfelle - det finnes mange uvettige - både foreldre og leger der ute .. Ikke vær så naive og tro at alle gjør alt etter boken .. slik fungerer nemlig ikke verden. Vi har et pillemisbruk av dimensjoner i dagens samfunn .. og at våre barn også skal bli innlemmet i pilleverden allerede fra barnsben av er helt vanvittig.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå