Far til 2 Skrevet 7. august 2008 #1 Skrevet 7. august 2008 Foreldre DOPER barna sine. Og "fagfolk" kommer med uttrykk som at "det er UHELDIG". Jeg blir rasende når jeg hører om denne typen barnemishandling så lenge det ikke er påkrevd medisinsk behandling. Hadde vi hatt et "barnevern" som fungerte tilfredstillende her i Norge, mener jeg dette hadde vært noe de burde ta tak i. Også Barneombudet bør ta tak i saker slik som dette mener jeg. Men hvordan ville der andre reagert ?
Brunhilde Skrevet 7. august 2008 #2 Skrevet 7. august 2008 Jeg reagerer først og fremst på din måte å nedvurdere barnevernt på. Blir du aldri lei? Ellers kan jeg bare svare for meg selv og mine bekjente, ingen av oss har noensinne dopet barna våre, verken for å få sove eller av andre grunner.
nessi Skrevet 7. august 2008 #3 Skrevet 7. august 2008 Hvis du ikke orker å ha en våken og opplagt unge, får du la være å få barn Greit, noen barn skriker mye og sover lite, men det er faktisk en del av det å være foreldre å komme seg gjennom slike perioder. Da får man ty til hjelp av foreldre og venner. Jeg vil si dette er barnemishandling.
Gjest Søvnløs mor Skrevet 7. august 2008 #4 Skrevet 7. august 2008 Greit, noen barn skriker mye og sover lite, men det er faktisk en del av det å være foreldre å komme seg gjennom slike perioder. Lettere sagt enn gjort det, nå rman går månedsvis for lite uten søvn. Tror nok foreldrene til barn som ikke sover gjør så godt de kan, og doper de først ned ungene så er nok det siste utvei. Det er så lett å si at man ikke kan/skal gjøre slik eller slik når man ikke er i samme situasjon selv. Da får man ty til hjelp av foreldre og venner. Tror du ikke de gjør det? Tror du ikke de drømmer om en natt med ro så de kan sove ut? Eller kanskje enda bedre, en hel helg! Men alle har desverre ikke et nødvendig apparat rundt seg. Dessuten er det ofte slik at når noen hører at barna ikke sover om natten, ja så er ikke viljen til å være arnavakt særlig stor heller. Vi har 2 små barn barn som sover mindre enn gjennomsnittet, og som vekselsvis er våkne på forskjellige tidspunkt i løpet av natten. Vi klarer på et vis å overleve, blandt annet fordi vi er av de heldig som kan få litt avlastning en gang i blandt. Men gudene skal vite at jeg har forståelse for at noen går til det skritt å dope ned ungene i perioder....
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #5 Skrevet 7. august 2008 I Norge har også tallene økt med flere tusen brukere siden 2004. Seniorrådgiver Christian Berg ved Folkehelseinstituttet mener imidlertid at denne økningen kan forklares med økt bruk av melatonin, et middel med annen virkemåte og andre bivirkninger enn de ”vanlige” sovemidlene. I USA er melatonin solgt i helsekostbutikker og brukes ved blant annet jetlag. – Middelet skal regulere døgnrytmen og skaper ikke avhengighet. Leger skriver også ut en del resepter til barn og unge med ADHD, sier Berg. For andre typer sovemedisiner og beroligende midler, har tallene vært stabile i Norge. Hvis du leser artikkelen så ser du at det er bruken av melatonin som har økt. Det er ikke snakk om å dope barna med melatonin. Det blir brukt for å regulere døgnrytmen. Barn med søvnproblemer kan få bedre livskvalitet hvis de bruker melatonin en periode. Søvnproblemer kan gå utover skolearbeidet og kan også gi helseproblemer. Derfor mener jeg det er riktig å gi melatonin til barn med store og langvarige søvnproblemer Melatonin gir ikke hang over. Piloter og flyvertinner bruker også melatonin for å redusere jet lag. Når man vurderer å gi barn melatonin eller andre sovemidler gjør man det for barnets skyld. Hvis foreldre gir barna sovemidler for å dope dem, slik at de skal få fred selv, er jeg enig i at det er barnemishandling.
Gjest Lily1 Skrevet 7. august 2008 #6 Skrevet 7. august 2008 Hvis du ikke orker å ha en våken og opplagt unge, får du la være å få barn Greit, noen barn skriker mye og sover lite, men det er faktisk en del av det å være foreldre å komme seg gjennom slike perioder. Da får man ty til hjelp av foreldre og venner. Jeg vil si dette er barnemishandling. Tror du virkelig at det er mange som gir sovemedisin til en "våken og opplagt" unge? I så fall bør du tenke over saken en gang til! Her er det ikke snakk om barn som har snudd døgnet, og som står i sengene sine, blide og fornøyde, og som vil opp og leke. Veldig ofte er det snakk om overtrette barn, som av en eller annen grunn ikke finner roen, og som ikke klarer å sove uansett hvor mye de vil eller trenger det. Dette er barn som har avbrutt søvn, og som kanskje ikke sover mer enn 30-60 minutter sammenhengende uansett om det er natt eller dag. De får etterhvert et søvnunderskudd som gjør det enda vanskeligere å sove, og dermed er de inne i en vond sirkel. Er du klar over hvor vondt det er å ikke få sove når en ikke har et større ønske enn bare å legge hodet på puta, og ikke huske noe mer før en våkner neste morgen og er uthvilt? Hvis du som voksen vet hvor vondt det er, tror du ikke at det er like vondt for små barn som det er for en voksen? Sovemedisin er et (av flere) hjelpemiddel for å bryte ut av den vonde sirkelen, og brukes ikke fordi foreldrene trenger hvile, men fordi det er det beste for barna som trenger hvilen. Det å gjøre det beste for barnet kan vel sjeldent kalles barnemishandling...
Villa2000 Skrevet 7. august 2008 #7 Skrevet 7. august 2008 Hvis du leser artikkelen så ser du at det er bruken av melatonin som har økt. Det er ikke snakk om å dope barna med melatonin. Det blir brukt for å regulere døgnrytmen. Barn med søvnproblemer kan få bedre livskvalitet hvis de bruker melatonin en periode. Søvnproblemer kan gå utover skolearbeidet og kan også gi helseproblemer. Derfor mener jeg det er riktig å gi melatonin til barn med store og langvarige søvnproblemer Melatonin gir ikke hang over. Piloter og flyvertinner bruker også melatonin for å redusere jet lag. Når man vurderer å gi barn melatonin eller andre sovemidler gjør man det for barnets skyld. Hvis foreldre gir barna sovemidler for å dope dem, slik at de skal få fred selv, er jeg enig i at det er barnemishandling. Og hvis du leser artikkelen en gang til så kan du se følgende: Professor Torbjörn Åkerstedet sier at om man tar bort økningen av melatonin i Sverige, vil det likevel være 30–40 prosent økning i salget av søvnmedisin og beroligende midler de fem siste årene. Personlig så er jeg motstander av de fleste "vanlige" medikamentene som blir delt ut av leger i dag. Mange jeg kjenner tar regelmessig eller ofte tabeletter for alt mulig uten å gi kroppen en mulighet til å fikse det selv. Ellers enig
Gjest ¤bella¤ Skrevet 7. august 2008 #8 Skrevet 7. august 2008 Man gir ikke sovemedisiner til unger. Så enkelt og greit er det..
Gjest Gjest_Lillemor_* Skrevet 7. august 2008 #9 Skrevet 7. august 2008 Man gir ikke sovemedisiner til unger. Så enkelt og greit er det.. Man gir sovemedisiner til barn dersom det er til barnets beste. Så enkelt og greit er det...
Helen Skrevet 7. august 2008 #10 Skrevet 7. august 2008 Da min eldste sønn var liten hadde han store problemer med å sove. Han var våken med jevne mellomrom hele natten, tilslutt fikk vi han ikke til å sove uten at vi kjørte bil med han. Jeg kjørte 3-4 timer hver natt for litt søvn måtte han ha. Da han var rundt ett år begynte jeg å jobbe igjen, siden jeg og faren jobbet skift i den perioden byttet vi på kjøringen annenhver uke, tidligere var det bare jeg som kjørte rundt med han for faren hans måtte opp på jobb om morran. Det gikk så langt så vi prøvde sovedråper på han så han skulle komme inn i en normal søvnrytme, men han fikk voldsom hangover dagen etter. Han så rett og slett ut som han var dopet. Jeg turde da ikke å bruke dette lenger, da kjørte jeg heller rundt med han i bilen om natta. Dette bedret seg av seg selv da han var i 2 års alderen. Jeg skjønner veldig godt de foreldrene som prøver dette etter å ha prøvd alt annet. Dette er ingen lettvind løsning som man tyr til bare etter noen få uker uten søvn, man må ha alvorlig søvnmangel over lang tid for at legene skriver ut dette til unger. I vårt tilfelle røyk også forholdet mellom meg og faren, mye var pga de to årene uten ordentlig søvn. Sønnen min er i dag 12 år, han trenger fortsatt svært lite søvn i forhold til jevaldrende.
Gjest ENIG! Skrevet 7. august 2008 #11 Skrevet 7. august 2008 Jeg reagerer først og fremst på din måte å nedvurdere barnevernt på. Blir du aldri lei?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #12 Skrevet 7. august 2008 Hvis folk sluttet å dytte i ungene sine sukker fra morgen til kveld, ville det sikkert være enklere å få dem til å sove om natten. Og ikke gjorde hva de kunne for å gire dem opp når det nærmet seg leggetid.... just a thought...
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #13 Skrevet 7. august 2008 Jeg er alene med min sønn på fire. Vi har ikke noe avlastningstilbud. De tre første årene var det våkenetter hver eneste natt pga diverse ting. Jeg har ikke sovet EN hel natt siden jeg fikk barn. Jeg har vært så sliten i perioder at jeg har hatt lyst til å spy, men vet dere hva: Jeg ville ALDRI ha gitt gutten min beroligende fordi jeg ikke taklet å ha et strevsomt småbarnsliv! Det går en grense, og for min del går den omtrent ved å gi barna medisin for at man selv skal få fred og ro :sint:
Gjest Bellatrix Skrevet 7. august 2008 #14 Skrevet 7. august 2008 Man gir ikke sovemedisiner til unger. Så enkelt og greit er det.. Noen ganger gir man sovemedisin til unger. Så enkelt og greit er det.
Gjest Bellatrix Skrevet 7. august 2008 #15 Skrevet 7. august 2008 Det går en grense, og for min del går den omtrent ved å gi barna medisin for at man selv skal få fred og ro :sint: Så du tenker ikke på at barn trenger søvn og ro? Eller på at barnets uro faktisk kan gi deg helseplager fordi du ikke får søvn og ro?
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #16 Skrevet 7. august 2008 Så du tenker ikke på at barn trenger søvn og ro? Eller på at barnets uro faktisk kan gi deg helseplager fordi du ikke får søvn og ro? Neida selvsagt tenker jeg ikke på det.... Tror du jeg har gått i tre år uten å fått sove uten at fastlegen og helsestasjonen visste om det? Grunnen til at min sønn har holdt oss våkne er ikke noe vi kan gjøre noe med. Vel, det eneste ville ha vært og dopet ham, men det har ikke lege eller helsestasjon foreslått. Og jeg tror nok de vet bedre enn deg... Ikke uttal deg om ting du ikke har vett på. Jeg har valgt å ofre nattesøvnen min, barnet har god nok søvn selv om han har spasmer i søvne.
Kara W Skrevet 7. august 2008 #17 Skrevet 7. august 2008 Det er skummelt med den økte bruken av medisiner vi ser idag. Jeg tror det er mange som gir lettere opp, fordi de vet at det finnes midler som kan hjelpe. Men jeg tror også at de fleste som gir medisiner til barna sine, gjør det fordi de er overbevist om at det er til barnas beste, ikke fordi det er til deres eget beste. Og i mange tilfeller er det nok det også. Å kalle dette doping av barn, synes jeg blir feil.
Gjest Gjest_Stella_* Skrevet 7. august 2008 #18 Skrevet 7. august 2008 Lettere sagt enn gjort det, nå rman går månedsvis for lite uten søvn. Tror nok foreldrene til barn som ikke sover gjør så godt de kan, og doper de først ned ungene så er nok det siste utvei. Det er så lett å si at man ikke kan/skal gjøre slik eller slik når man ikke er i samme situasjon selv. Tror du ikke de gjør det? Tror du ikke de drømmer om en natt med ro så de kan sove ut? Eller kanskje enda bedre, en hel helg! Men alle har desverre ikke et nødvendig apparat rundt seg. Dessuten er det ofte slik at når noen hører at barna ikke sover om natten, ja så er ikke viljen til å være arnavakt særlig stor heller. Vi har 2 små barn barn som sover mindre enn gjennomsnittet, og som vekselsvis er våkne på forskjellige tidspunkt i løpet av natten. Vi klarer på et vis å overleve, blandt annet fordi vi er av de heldig som kan få litt avlastning en gang i blandt. Men gudene skal vite at jeg har forståelse for at noen går til det skritt å dope ned ungene i perioder.... Tror du virkelig at det er mange som gir sovemedisin til en "våken og opplagt" unge? I så fall bør du tenke over saken en gang til! Her er det ikke snakk om barn som har snudd døgnet, og som står i sengene sine, blide og fornøyde, og som vil opp og leke. Veldig ofte er det snakk om overtrette barn, som av en eller annen grunn ikke finner roen, og som ikke klarer å sove uansett hvor mye de vil eller trenger det. Dette er barn som har avbrutt søvn, og som kanskje ikke sover mer enn 30-60 minutter sammenhengende uansett om det er natt eller dag. De får etterhvert et søvnunderskudd som gjør det enda vanskeligere å sove, og dermed er de inne i en vond sirkel. Er du klar over hvor vondt det er å ikke få sove når en ikke har et større ønske enn bare å legge hodet på puta, og ikke huske noe mer før en våkner neste morgen og er uthvilt? Hvis du som voksen vet hvor vondt det er, tror du ikke at det er like vondt for små barn som det er for en voksen? Sovemedisin er et (av flere) hjelpemiddel for å bryte ut av den vonde sirkelen, og brukes ikke fordi foreldrene trenger hvile, men fordi det er det beste for barna som trenger hvilen. Det å gjøre det beste for barnet kan vel sjeldent kalles barnemishandling... Joda - jeg vet om flere foreldre som bruker sovemedisin for at de selv skal få fred for barna sine .. Bruk av sovemedisin til friske barn er uhørt og burde straffes .. noen foreldre burde rett og slett ikke hatt barn.
Gjest Gjest Skrevet 7. august 2008 #20 Skrevet 7. august 2008 Joda - jeg vet om flere foreldre som bruker sovemedisin for at de selv skal få fred for barna sine .. Bruk av sovemedisin til friske barn er uhørt og burde straffes .. noen foreldre burde rett og slett ikke hatt barn. Men da har heller ikke legen forskrevet disse medisinene til barna. Alle sovemedisiner er reseptbelagt i Norge. Hvor får de da disse sovemedisinene fra? Bruker de medisiner som legen har forskrevet til foreldrene eller andre voksne? Hvis det er tilfelle er det alvorlig!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå