Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

http://www.kk.no/php/art.php?id=781231

Kvalmt, kvalmt, kvalmt, kvalmt! Jeg ville heller levd livet mutters alene på et kott- enn å dele det med en såkalt beta-han. Så utrolig feminint og usexy!

Hva mener dere?

Videoannonse
Annonse
Gjest Nishiki
Skrevet

At du høres noe snever og gammeldags ut.

Vis mor vil være karrierekvinne er det jo supert at far vil gå hjemme.

Skrevet

Det jeg synes er mest interessant med dette, er at pendelen har svingt fra den ene ekstremen til den andre.

Jeg ser med glede fram til at den skal stabilisere seg på midten.

Skrevet

For meg er det fjernt at en skal gi opp hele seg selv, karriere, hobbyer, fritid osv., for å støtte opp om partnerens drømmer og ønsker. Dette gjelder for begge kjønn. Et forhold skal være gi og få fra begge parter.

Skrevet
At du høres noe snever og gammeldags ut.

Vis mor vil være karrierekvinne er det jo supert at far vil gå hjemme.

Jeg har da også vært karrierekvinne, og tjent ett 8-siffret beløp i året - men det betydde jo aldri at jeg ville ha en tøffel avn en mann i "premie"... (!)

Skrevet

Når vi er først er inne på det så er jeg glad min mosemose er en god blanding av en Alfahannen er passé og en betamann.

Han klarer å være macho i mens han vasker opp, eller vasker gulver. Tenke seg til :juhu:

Får si at pendelen har stoppet for vår del i allefall...mhmmm ;)

Gjest Gjest_Mann38_*
Skrevet

"Beta-hann"... Hahaha. Herregud, denne trenden med å forenkle og fordumme menn ved å sette dem inn i et slags rangsystem er intet mindre enn patetisk. Kvasipsykologi på sitt mest komiske. :)

Mennesker fungerer ikke slik. Vårt flokksystem er ikke bygget opp av en "lederhann" som styrer rundt med sitt "haremet" av hunner. Slike ideer er bare ønsketanker hos de som blander sexuelle fantasier med vitenskaplige fakta. Det er helt okey å tenne på alfahanner og slikt, men å tro at noe er fakta bare fordi man blir kåt av å tenke på det, er så dumt at det er nesten utrolig at voksne mennesker kan gå så langt.

Idiotisk.

Uansett. Jeg er selv mann, og jeg synes det er helt ok at menn velger å bli hjemme og ta seg av barn og hus mens kvinnen er på jobb. Jeg synes også det motsatte er helt ok. Begge situasjonen krever dog selvsagt at begge parter trives med dette opplegget. Så lenge begge parter er lykkelige er alt bra! Folk må gjøre det som fungerer for dem, uten at de skal stemples som mindreverdige, ufeminine/umaskuline. Likestilling betyr at menn og kvinner skal kunne gjøre det de selv ønsker, uten å bli fordømt pga kjønnet de tilhører.

Kvinner som snakker stygt om menn som ønsker likestilling, hadde angret bittert hvis de fikk ønskene sine oppfylt. Dere vet rett og slett ikke hva dere ønsker dere. En skjev maktfordeling er alt annet enn idyllisk. Bare ta en titt på hvordan kvinner hadde det i tidligere tider (og fremdeles har det, i land der likestillingen ikke har kommet like langt som her).

Hvis det er nedverdigende for en mann å bli hjemme med barn og hus, da må det være nedverdigende for en kvinne å gjøre det samme da. For rett skal være rett, eller? Men jeg hører ingen fnyser av "beta-hunner" som velger bort karriere for å ta seg av barn. Hvorfor? Fordi veldig mange er styrt av tradisjon og fordommer. Vi aksepterer det vi er vant til, og fordømmer det nye.

Det er bare et spørsmål om tid før "husfedre" blir like utbredt som husmødre. Verden går fremover!

Skrevet

Om Guy Richie er den typiske representanten for beta-hanner, så vis meg hvor man finner flere sånne. Jeg vil gjerne ha en mann som lager (tidvis) gode filmer, og både har familiverdier og svart belte i karate.

Ja takk til menn som er selvsikre nok til å føle seg macho også når de oppfostrer barna sine og gjør husarbeid, og tør å være sammen med en dame som tar karrieren sin på alvor ;)

Skrevet

Jeg elsker betamenn, alfamenn synes jeg er direkte avskyelige. :smile:

Gjest Gjest_my_*
Skrevet

Hva blir det neste, gamma-mannen?, de må ha en fantastisk utstråling disse mennene

:skratte:

Skrevet
Men jeg hører ingen fnyser av "beta-hunner" som velger bort karriere for å ta seg av barn. Hvorfor? Fordi veldig mange er styrt av tradisjon og fordommer. Vi aksepterer det vi er vant til, og fordømmer det nye.

Det er bare et spørsmål om tid før "husfedre" blir like utbredt som husmødre. Verden går fremover!

Hører du ingen som fnyser av hjemmeværende husmødre?

Da har du ikke lest mange innlegg her inne, og i alle fall ikke på "familie og barn". Jeg kan vise deg dusinvis at tråder der kvinner som ønsker å være hjemme med barn blir "fnyst" av.

Ved siden av overvektige og røykere, er det ingen grupper i samfunnet blir mer sett ned på enn husmødre som vier sin hverdag til familien!

Det ironiske er at en husmor er "en skam for likestillingen" og "bidrar til å sette kvinnekampen 50 år tilbake i tid", men dersom en mann er hjemmeværende blir det betegnet som "en seier for likestillingen".

Skrevet
Det ironiske er at en husmor er "en skam for likestillingen" og "bidrar til å sette kvinnekampen 50 år tilbake i tid",

Dette er ironisk... Kvinnekampen handlet om frihet. Da bør kvinner få bruke denne friheten nettopp FRITT. Visst ikke innfører man jo et omvendt regime- der kvinner ikke får "rett" til å være hjemme: på samme måte som de tidligere ikke hadde "rett" til å arbeide.

Skrevet

hva var galt med han? Han ser da ut som en mann....ikke en dame.

Skrevet
http://www.kk.no/php/art.php?id=781231

Kvalmt, kvalmt, kvalmt, kvalmt! Jeg ville heller levd livet mutters alene på et kott- enn å dele det med en såkalt beta-han. Så utrolig feminint og usexy!

Hva mener dere?

Vel, alfahannen var definert som en som er skeptisk til å dele husarbeidet med sin kvinnelige partner, mens betahannen var definert som en som ikke er skeptisk til å f.eks. ta oppvasken.

Ikke så veldig sensasjonelt, spør du meg.

Skrevet
Jeg har da også vært karrierekvinne, og tjent ett 8-siffret beløp i året - men det betydde jo aldri at jeg ville ha en tøffel avn en mann i "premie"... (!)

Over 10 millioner i årslønn og du ville fortsatt hatt en mann som forventet at du sto klar hjemme med middagen, drinken og fotmassasjen når han kom hjem?

Om det skulle være noe hold i artikelen må du nemlig velge mellom de to typene menn..alfa eller beta. Uff..nå fikk jeg lyst til å si noe om fordummende "dameblader", men skal la være.

Gjest Tigress
Skrevet

Ok, Paradokset, då skal eg seie det: dette er eit typisk døme på at ein del dameblad ikkje reknar med at lesarane har noko mellom øyro, altså. Sånn, var ikkje det litt godt for deg også?

Eg på mi side vil seie at for at eg skal definere ein mann som alfa, så må han vere trygg nok på seg sjølv til at han ikkje MÅ tvihalde på at oppvask er kvinnfolkarbeid eller at han som mann ikkje kan støtte meg når eg reiser til K2 utan han. Ekte mannfolk toler og støttar damer med eigne prosjekt og eigne meiningar, utan at dei gjer opp sine eigne prosjekt og meiningar.

Utfordringa i dag ligg vel i å finne det kompromisset som gjer at begge kan få utvekle seg og utfolde seg samstundes med at det er rom for både samliv og eventuelt familieliv. Eg trur det vanskeligaste der er å kunne leve med den nest beste løysinga fordi ein også ønskar seg eit samliv. Verda blir ikkje noko betre om menns ønsker må vike enn om kvinners ønsker må vike, det er i alle fall ikkje likestilling!

Skrevet
Sånn, var ikkje det litt godt for deg også?

Jo, det var det;-)

Skrevet
"Beta-hann"... Hahaha. Herregud, denne trenden med å forenkle og fordumme menn ved å sette dem inn i et slags rangsystem er intet mindre enn patetisk. Kvasipsykologi på sitt mest komiske. :)

Mennesker fungerer ikke slik. Vårt flokksystem er ikke bygget opp av en "lederhann" som styrer rundt med sitt "haremet" av hunner. Slike ideer er bare ønsketanker hos de som blander sexuelle fantasier med vitenskaplige fakta. Det er helt okey å tenne på alfahanner og slikt, men å tro at noe er fakta bare fordi man blir kåt av å tenke på det, er så dumt at det er nesten utrolig at voksne mennesker kan gå så langt.

Idiotisk.

Uansett. Jeg er selv mann, og jeg synes det er helt ok at menn velger å bli hjemme og ta seg av barn og hus mens kvinnen er på jobb. Jeg synes også det motsatte er helt ok. Begge situasjonen krever dog selvsagt at begge parter trives med dette opplegget. Så lenge begge parter er lykkelige er alt bra! Folk må gjøre det som fungerer for dem, uten at de skal stemples som mindreverdige, ufeminine/umaskuline. Likestilling betyr at menn og kvinner skal kunne gjøre det de selv ønsker, uten å bli fordømt pga kjønnet de tilhører.

Kvinner som snakker stygt om menn som ønsker likestilling, hadde angret bittert hvis de fikk ønskene sine oppfylt. Dere vet rett og slett ikke hva dere ønsker dere. En skjev maktfordeling er alt annet enn idyllisk. Bare ta en titt på hvordan kvinner hadde det i tidligere tider (og fremdeles har det, i land der likestillingen ikke har kommet like langt som her).

Hvis det er nedverdigende for en mann å bli hjemme med barn og hus, da må det være nedverdigende for en kvinne å gjøre det samme da. For rett skal være rett, eller? Men jeg hører ingen fnyser av "beta-hunner" som velger bort karriere for å ta seg av barn. Hvorfor? Fordi veldig mange er styrt av tradisjon og fordommer. Vi aksepterer det vi er vant til, og fordømmer det nye.

Amen

Skrevet
Ok, Paradokset, då skal eg seie det: dette er eit typisk døme på at ein del dameblad ikkje reknar med at lesarane har noko mellom øyro, altså. Sånn, var ikkje det litt godt for deg også?

Eg på mi side vil seie at for at eg skal definere ein mann som alfa, så må han vere trygg nok på seg sjølv til at han ikkje MÅ tvihalde på at oppvask er kvinnfolkarbeid eller at han som mann ikkje kan støtte meg når eg reiser til K2 utan han. Ekte mannfolk toler og støttar damer med eigne prosjekt og eigne meiningar, utan at dei gjer opp sine eigne prosjekt og meiningar.

Utfordringa i dag ligg vel i å finne det kompromisset som gjer at begge kan få utvekle seg og utfolde seg samstundes med at det er rom for både samliv og eventuelt familieliv. Eg trur det vanskeligaste der er å kunne leve med den nest beste løysinga fordi ein også ønskar seg eit samliv. Verda blir ikkje noko betre om menns ønsker må vike enn om kvinners ønsker må vike, det er i alle fall ikkje likestilling!

og amen til deg også.

Skrevet
Over 10 millioner i årslønn og du ville fortsatt hatt en mann som forventet at du sto klar hjemme med middagen, drinken og fotmassasjen når han kom hjem?

Om det skulle være noe hold i artikelen må du nemlig velge mellom de to typene menn..alfa eller beta. Uff..nå fikk jeg lyst til å si noe om fordummende "dameblader", men skal la være.

Jeg hadde en alfa-mann på tidspunktet (som enda er mannen min). Med Alfa, mener JEG bla en mann som var like suksessfull som meg. Hadde han vært en hjemmeværende beta-tøffel hadde jeg jo selvsagt mistet all respekt for ham. For at en mann skal være tiltrekkende for meg- må han bla være "sterk": og da sier det seg selv at han ikke kan være mislykket eller arbeidsledig...

Det å være en alfa-hann betyr jo ikke nødvendigvis å forvente klisjeen fotmassasje, drink og middag. Men- jo: han forventet at husarbeidet hvilte på meg. Vi hadde husholderske på fulltid i den tiden - men det ble forventet at det var jeg som instruerte henne. Skulle vi holde middagsselskaper var det jeg som foretok planleggingen. Jeg skrev ukentlige handlelister til Zara (hudholdersken), osv osv. Innenfor hans "ansvarsområde" lå bla. bilene (vedlikehold etc), en del hagearbeid, huslig vedlikehold osv, osv.

Det hører med til historien at jeg nå er hjemmeværende. Jeg har tjent nok til å klare meg resten av livet (med riktig forvaltning vel og merke) - og alfamannen min har et selskap i drift som gir veldig god inntjening til minimal innsats. Og- for å være 100% ærlig: trives jeg mye bedre nå (som hjemmeværende kone/kjæreste/elskerinne) - enn som karrierekvinner med 14 timers arbeidsdager... (!)

Men- selvsagt enig i at kvinneblader skriver utrolig fordummende. Likevel er det noe i betegnelsene alfa- og betamann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...