Gå til innhold

Trenger tips om hagen vår!


*Lillian*

Anbefalte innlegg

Tøff som jeg er, så legger jeg jammen ut bilder av den TRAGISKE uteplassen vår også, jeg. :lol:

Trenger råd for hvordan vi skal bli kvitt alt dette ugresset og sånne ting!

Jeg har prøvd å skrive på bildene, men siden bildene ble så små vises ikke teksten. Derfor siterer jeg på hvert navngitte bilde her:

Bilde 1 - "bak huset":

<--- huset vårt

Bilde 2 - "hva slags planter":

Hva slags planter er dette???

Bilde 3 - "plattingen"

Liksom platting tidligere eiere startet på

Baksiden av huset vårt

Bilde 4 - "plenen1kopi":

---> huset vårt --->

<--- veien utenfor eiendommen

parkering rett opp

Bilde 5 - "ugras":

ugras :-?

Bilde 6 - "utegrillplassen":

utegrill bak den blå garasjen

sameiets fellesplass

---> huset --->

Bilde 7 - "ved postkasser":

Ved parkeringsplassen inn mot husveggen

Bilde 8 - "verandaplassen":

<--- parkering

--> trapp og dør inn til karnappen på stua

Inntil veggen på huset vårt

Så var det videre... Vi har jo noen planer selv, men jeg trenger litt tips og sånt likevel, siden ingen av oss har særlig grønne fingre...

Våre planer sålangt er:

* Vi skal enten i løpet av dette året eller neste år bygge veranda som går ut fra karnappdøra ( se bilde 8, siste bildet) Her er spørsmålene: Må vi ha byggetillatelse siden det da blir fasadeendring? Hvordan går vi frem for å søke om dette? Hvor henvender vi oss for å finne ut om slikt?

* Vi ønsker å legge kantsteiner og lage blomsterbed nedenfor postkassene våre, helt inntil husveggen (se bilde 7, nest siste)

Her er spørsmålet: Hvordan får vi fjernet alt dette ugresset, og hva er de plantene som det vokser enormt mye av her(se bilde 2)??

* Vi vil få en skikkelig plen nedenfor verandaen vi skal bygge. De tidligere eierne fortalte da vi kjøpte at de hadde sådd gress der i fjor sommer, men nå er det så mye ugress og sånt der, så vi må få røsket opp igjen dette og så på nytt, tror jeg. Spørsmål: Tips til hvordan vi skal gjøre dette enkelst og billigst mulig?

Fellesarealene som vi har i sameiet, kan jeg ikke spørre om tips om, da vi må bli enige med de andre eierne... :roll:

Er det noen som har noen gode tips til oss??

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke nok kunnskaper til å svare på alt, emn prøver meg på noen få ting likevel.

Hvis det ikke gjelder andre regler hos dere enn hos oss, så kan dere bygge terrasse/platting uten tillatelse hvis:

1. Det ikke skal være tak over

2. Terrassen/plattingen ikke er festet til selve bygget.

Dere kan altså bygge en frittstående terrasse/platting uten å søke, men den kan ikke ha tak og den kan ikke festes i huset (dette ble det samme to ganger egentlig :roll: )

Mer info får der hos plan og bygningsetaten i kommunen.

Ugress er noe herk. Men det første dere bør gjøre er å røske opp alt dere kan. Vi bruke ljå på langt ugress og river opp røtter og rester med en sånn hage-grafse og spade.

Deretter "vender" dere jorda.

Vi kommer til å legge en sånn fiberduk der vi skal ha gress. Denne sperrer ugresset, slik at det ikke vokser gjennom. Duken koster en del, men det er absolutt verd hver krone (vet ikke nøyaktig hvor mye de koster). Oppå duken legger vi et nytt lag med jord og sår plen (eller kjøper ferdiggress).

I blomsterbed ville jeg også lagt en fiberduk. Skjær hull i denne duken og sett planten/busken nedi. I bed med trær er det greit å legge bark oppå duken. Men du kan også bruke vanlig jord.

Jeg har også brukt svarte søppelsekker i et bed, i mangel på fiberduk. Dette ser ut til å ha gått greit, men det er ikke særlig miljøvennlig tror jeg. Fiberduk får du på hagesentre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips!

Vi har pratet på at vi evt skulle låne oss en liten jordfreser e.l. for å få gjort om igjen plenen her skikkelig. Den er grusom, rett og slett. :-?

Sånn fiberduk var jo et kjempetips!! At jeg ikke har tenkt på det før, da!! :lol: Hvis det blir finvær i morra også, så skal vi ta et enda større tak ute her enn det vi har begynt på. Vi skal få unna så mye som mulig.

Ang. veranda/platting. Jeg har regnet en del på kostnader, vedlikehold osv. sammen med min pappa, og vi kom etterhvert fram til at det sannsynligvis i lengden (og når vi lager) blir billigere å legge slike flotte heller. Alà disse på Byggmakker. (Linken - klikk på prdukter - klikk på utemiljø og grønt - klikk på stein - klikk på bilde nr. 2) Ikke nødvendigvis akkurat like, men noen i samme stilen.

Slike heller er jo kjempelekre, og dessuten er det mye mindre vedlikeholdsarbeide med dem i forhold til en vanlig veranda. Dessuten trengs det ikke byggetillatelse (pappa sa vi måtte ha byggetillatelse for den type veranda vi hadde tenkt). Det vil rett og slett bli både penere og mer praktisk, fant jeg ut etter nøye vurdering. Da kan vi fikse opp i området de hellene skal ligge på, så legge en fiberduk over, deretter sand og så disse hellene. Det er litt mer jobb med å legge disse hellene enn å bygge en veranda (som sambos pappa ville fikset på en dag), men likevel så er det ikke enormt med arbeid. Dessuten vil vi da sitte litt mer i "skjul" bak hekken som går ut mot hovedveien istedenfor å sitte på utstilling som vi vil bli med på en opphøyd veranda som står midt oppå veggen.

Hva synes dere om den ideen?

Forresten, koster det masse penger å kjøpe hageredskaper på Plantasjen eller lignende på en søndag? F.eks. hagesaks, hagehansker (ikke sånne arbeidshansker som mannfolka har, litt mindre for kvinner med små hender), osv?

Håper noen kan svare.. Selv om klokka er mye... Ellers får jeg bare vente til i morra tidlig... :lol: *ivrig*

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg svarer igjen jeg :D !

Heller er jo fint det. Og vedlikeholdsfritt. Hvis dere kan lage dette helt nede på bakken, så burde det være en god løsning!

Men jeg tror faktisk at det koster litt mer enn en tre-platting. Men jeg er ikke sikker.

En treplatting trenger heller ikke byggetillatelse, men om den henger fast i huset, så må man visst søke (gjentar jeg meg selv nå?).

Hageredskaper på plantasjen er ganske dyrt. Men dere trenger ikke mye for å fjerne ugress. Kjøp et sånt sett med en litn spade og en liten rake eller et par sånne kombi-greier (spade i EN ende og rake i den andre).

Hansker kjøpte jeg på Hydro Texaco i dag for 12 kroner paret. Disse er mye dyrere på Plantasjen.

Trenger dere mer redskap, så prøv europris. Vi fikk masse greier for 150 kroner i dag. Et halt sett med sånne små greier og en ganske stor spade og en stor rake. Holder fint for hobbybruk.

Kjøp det du MÅ ha på Plantasjen og resten på mandag i en annen butikk. Hagesentre er ikke billige!

Og husk hanskene på Hydro Texaco da. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takker for svar igjen, Lea! Det er visst bare du og jeg som utveksler ideer for øyeblikket... :lol: *burde komme oss i seng* Men det er bare koselig det, har fått masse gode ideer av deg før, jeg!

Jeg mente ikke at helleplatting er billigere enn treplatting, da, dumma! :P Jeg mente at helleplatting er billigere enn opphøyd VERANDA. :wink: Kanskje jeg uttrykte meg feil der..

Men må vi søke hvis vi skal ha hellene helt inntil veggen??

Okei, jeg skal kjøpe hansker på Hydro Texaco i morra, jeg... Også skal jeg ikke kjøpe mer enn det absolutt nødvendigste på Plantasjen eller noe.. Takk for tipset, jeg ante ikke at hagesentre var så dyre.. (Har bare handla på Plantasjen 2 ganger før, og det var i fjor sommer...)

Hellene kan vi legge helt nede på bakken, ja, forresten!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må ikke søke for å legge heller.

Jeg trodde at dere vurderte en sånn platting nede på bakken jeg skjønner du. Men vår veranda er delvis oppøyd på en ene siden (skrå tomt). Vi har ikke festet den i huset på noen måte, bare støpt fundamenter. Da trengte vi visst ikke å søke.

Legge seg? Neida!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Legge seg? Neida!

Pjuh! *tørke panna* Godt å høre, for det er store muligheter for at jeg kommer med flere ting, og jeg vil ha svar TVERT, jeg vettu... :lol: Siden det da er bare du som er så søt og snill og grei og svarer, så kan'ke du legge deg, vettu...

Joda, det stemmer at vi tenkte litt på treplatting også, men det var før jeg kom på at det finnes steinheller, som er myyye finere! Og mindre vedlikehold ved.. :oops:

Forresten er det utrolig mange gode og fine tips & råd inne på Byggmakker.no! :blunke:

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planten vet jeg ikke navnet på men den blir gul, og er fin.Problemet med den er at den sprer seg voldsomt, så du må passe på og tynne den ut om våren.Hvis ikke overtar den hele bedet.Den passer best opp til en vegg.Jeg har den selv,i et bed inntil terassen.Lykke til med hagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Planten vet jeg ikke navnet på men den blir gul, og er fin.Problemet med den er at den sprer seg voldsomt, så du må passe på og tynne den ut om våren.Hvis ikke overtar den hele bedet.Den passer best opp til en vegg.Jeg har den selv,i et bed inntil terassen.Lykke til med hagen.

Det er helt tydelig den sprer seg, ja... :lol: Den er bortover halve veggen her, og den veggen er noen meter. Jeg vet ikke hvor mye de tidligere eierne egentlig har plantet av dem i utgangspunktet, men jeg tror nok ikke de har plantet så enormt mye som det er her. De blir tydeligvis enormt høye også, ser det ut for...

Takk for lykkeønskningen!

Bare sambo står opp etterhvert, nå, så skal vi spise frokost og komme igang! :D

Tar gjerne imot flere tips om området hvis noen har!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har vi vært på Plantasjen og handlet! Det var billig der i dag, vaffal, Lea.. :blunke:

Vi kjøpte hansker til 10kr pr par,

kantsaks til 99kr,

sett med 3 redskaper; spade, "grafse" og rive til 29kr tilsammen

Kan ikke si vi kom dårlig ut! Nå skal vi ta oss en røyk, også skal vi gå ut og starte opp! (Har ikke fått starta opp før, sambo sov til klokka 13..)

Gleder meg til å få rusket opp litt her!!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Planten heter Fagerfredlaus (Lysimachia punctata). Jeg har denne to steder. Dette er en agressiv plante som sprer seg så du må tynne ut på våren. Planten blir relativt høy og bør støttes opp etterhvert. Den får gule blomster. Jeg synes den er dekorativ og setter pris på den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Røykepause.... :lol:

*tørker svette*

Takk for at du opplyste meg om hva den planten heter, Persille! :D Vi har klippet vekk noe av den, men latt mesteparten stå igjen.

Nå har vi klippet vekk masse ugras, raka, spadd og stått i. Allerede nå er det store deler av uteområdet her ikke til å kjenne igjen! Dette området er det ingenting igjen av, altså vi har klippet vekk og begynt å spa opp. Den ene av de andre to eierne i dette sameiet skal gå til innkjøp av ljå, slik at vi får vekk alt dette og får gjort opp igjen her. Det er sinnsykt mye brennesle ute her, skulle nesten tro de tidligere eierne brukte hagen som søppelplass!! (Noe de til dels gjorde også :evil: ) Selv om jeg har hansker på meg, så har jeg flere vonde flekker etter all denne brennesla. Den verste jobben er å få gjort opp att dritten etter de tidligere eierne, når vi har fått gjort opp igjen og ordnet her ute er det null problem så lenge man vedlikeholder og luker osv. Det har ikke blitt gjort her i det hele tatt etter de forrige eierne...

Det vi nå skulle hatt er noen paller så vi får lage til en komposthaug, for det er utrolig mye her som vi må få gjort noe med. Skal vi fylle det i søppelsekker så har vi allerede ihvertfall 10 fulle!! :o Vi kan rett og slett ikke gå på og klippe den såkalte plenen før vi har fått lagd til en skikkelig komposthaug. Noen som har tips rundt dette? Vi har tenkt å sette sammen paller rundt slik at komposten blir inngjerdet. Hvor får vi tak i paller billigst og raskest mulig?? (Til nød kan vi vente til i morgen, men vil helst få ordnet det i dag... )

Lillian - ut og trene mer med grønne fingre! :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har rett i at de har enkelte billige til på hagesentre. Men jeg har som regel funnet redskaper som er mye billigere andre steder. Og da sankker jeg om store spader, hageslanger og sånne ting. Småvarer er greit å finne på Plantasjen til normal pris.

Er sikker på at mine hansker er myye finere enn dine likevel altså :ler: .

Fredløs er kjempefint. Naboene våre har disse som en slags hekk på en side. De blir som regel over en meter høye og med masse gule blomster. Om våren klipper de dem helt ned nesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi fikk ordna det med kompostbinge, sånn nødløsning inntil videre.

Nå har vi gitt oss med uteområdet for i dag, vi har fått gjort masse! Nå ser det mye bedre ut ute her, selv om det fortsatt er mye igjen.

Har funnet et nettside hvor det er masse hjelp og tips å få om hvordan vi skal gjøre alt best og billigst mulig, så derfor har jeg kikka masse på den.

Men har noen erfaringer med sånn plantemiddel som fjerner ugras? Roundup eller noe sånt, heter det. Er det dyrt? Trenger man veldig mye? Hjelper det i det hele tatt? Vi har funnet ut at sannsynligvis så vil det bare komme igjen og igjen i hele sommer med ugras om vi ikke får fjerna det snart, det er umulig å grave opp alt sånn det er for øyeblikket.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi brukte round-up for 2 år siden. Alt døde faktisk den gangen, men det kom opp igjen året etter og i år er det verre enn noengang.

Det koster nok en del også. Hunsker ikke HVOR mye, for det var pappa som betalte for den. Jeg spurte om prisen for å betale tilbake, men fikk ikke lov. Derfor bet ikke prisen seg fast.

Men det løser altså ikke problemet i lengden. Men dere blir sikkert kvitt ugresset for i år. Vi brukte en 10 liters kanne hos oss og det rakk til ca 300 m2 og to omganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Okei.. Takk for svar, Lea.

Tror kanskje vi skal investere i Roundup i år, slik at vi får "starte på nytt" med plen og bed og slikt. For hvis vi da bruker Roundup i år, og så vender vi jorda når alt ugraset er borte. Deretter legger vi på fiberduk, og så nytt lag med jord og sår plen. Vil det ikke hjelpe litt lenger enn et år da, tror du?

Kanskje det ikke blir plen i år engang, det må vi bare se an. Men jeg skulle gjerne blitt kvitt ugraset i år, uansett om vi sår plen eller ikke. Det er et herk og holde på ute her, selv om jeg koser meg.

By the way; jeg har fått skille etter klokka og ringer av å holde på ute i dag! :P

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Duken sperrer for ugresset uansett, så hvis dere skal ha gress i år, så holder det egentlig å fjerne det verste, snu jorda og legge på en duk + jord. Men uansett kommer det til å bli ugress i plenen. Setter seg i det nye laget med jord!

Hater ugress.

I dag har jeg røsket opp små ugress-saker med røtter så store som trær.

ÆSJ!

I morra skal vi kjøpe duk og bark til bedet vårt vi.

Da blir alt myyye bedre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet det kommer til å komme ugras lell, Lea, men det er noe med mengden! :o Du skulle sett ute her! Det er helt vilt! Løvetann, brennesle og en masse ukjente vekster som har snirkla seg vei overalt! Det er heeelt ille! Det er faktisk MER ugras enn det er skikkelig plen her! De tidligere eierne hadde jo sådd gress i fjor, men for det første så tror jeg ikke de har gjort skikkelig grunnarbeide (bare sådd i det som var? Kan iallfall begynne å lure..) og for det andre så har de ikke vedlikeholdt en skitt. Så da sier det seg sjøl at det blir ille.

Jeg hater også ugras! :-?

Sambo har ikke helt den store troen på fiberduk, han, da. Har visst vært borti det før og da hjalp det ikke særlig på et skikkelig problemområde. Men jeg synes nå likevel det er verdt et forsøk, jeg, da. Litt må det jo hjelpe uansett, det føles jo som å bo i villeste krattjungelen her ute! :o

Vi får se hva det blir til.. Gleder meg til vi har fått fiksa opp alt og lagd til flotte bed med kantstener noen steder og sånn. Ser for meg et lekkert bed fylt med friske, flotte Rodedendron, jeg da... :P *elsker Rodedendron* (åå, at de ikke kunne hatt et lettere navn!! :ler: )

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...