Gå til innhold

Lønn som hvilende nattevakt


Gjest A

Anbefalte innlegg

Jeg er sommervikar som hjemmehjelp. Nå skal jeg ha noen netter som hvilende nattevakt hjemme hos en beboer. Jeg snakket nettopp med sjefen på telefon, og hun fortalte meg at det var hvilende nattevakt og ikke våken, som jeg trodde.

Hun nevnte lønn, og det gikk litt fort for meg, så jeg fikk ikke helt med meg hva hun sa. Hun sa at siden man stort sett sover, får man bare full lønn med tillegg den tiden man er våken fordi beboeren våkner og vil ha hjelp til noe. Jeg syns så hun sa at man ellers fikk 100,- natten. Men det kan vel ikke stemme? Hun må ha ment 100,- timen vel? 100,- timen er uansett en del mindre enn vanlig timelønn for meg.

Hva er vanlig å få som hvilende nattevakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva er vanlig å få som hvilende nattevakt?

Der jeg jobber får hvilende nattevakter den samme timelønnen som våkne. Feks Jeg får 131kr i timen + 38 i kvelds/nattillegg. (Hjelpepleier)

100kr høres alt for lite ut, når jeg var ufaglært (uten erfaring) fikk jeg 117kr i timen, og 27 i kveld/nattillegg, og +28kr om det var på helg. Dette er vanlig lønn i kommunen her.

Man får betalt for de timene man er våken pga brukeren, hos oss skal man liksom sove etter 00, dvs at vi får lønn fra 22 til 00. Og noen timer på morgenen om jeg ikke husker helt feil. Om brukeren våkner skal du skrive det opp, så får du lønn for det og. Men jeg er ikke helt sikker på om du får lønn for akkurat den tiden, eller per påbegynte time.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

brunhilde, det å hate palestinere for å elske israelere er ganske vanlig iblant moderatorene. Jeg har ikke i alle disse årene jeg har vært her, lest en eneste moderator som har noe som helst til overs for palestinere som kjemper deres frigjøringskamp.

Bare det at moderatorene har samvittigheten til å endre på andres tekster uten at de skriver sine egne meninger er så langt fra alt jeg er opplært til av medmennskelig respekt at jeg lurer egentlig på hvordan moderatorene sover godt om natta?

lurer på hvordan de er i andre sammenhenger av det sosiale livet.

Jeg er litt usikker på om jeg forstår. Får du (gjest over) ikke lønn for de timene brukeren sover? Det jeg lurer på, er nemlig om jeg kan risikere å ikke tjene annet enn 100,- totalt hele natten, hvis brukeren sover helt fra jeg kommer til jeg drar. Jeg syns i så fall det er dårlig kompensasjon når jeg må sove hjemmefra.

Derfor lurer jeg på om jeg misforstod sjefen min, og hun mente at jeg får 100,- for hver time jeg sover, men vanlig timelønn + tillegg for de timene jeg er våken på grunn av brukeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg siterte feil person i innlegget mitt over, så overse det.

Jeg er gjesten over her.

Jeg mener noen sa at de fikk betalt for 4 1/2 time om de jobbet fra 22-07, og 6 1/2 fra 22-09. + tiden de våknet pga brukeren. Systemet er iallefall slik der jeg jobber. Lønnen som gjelder da er den jeg nevnte ovenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nattevakt

Tror dette varierer fra kommune til kommune. I Bergen får vi betalt 1/3 av normal timelønn for sovende timer, full betaling for våkne timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...

Annonse

Prøver å vekke (!) denne tråden: hvordan er reglene for dette med å bli vekt på hvilende nattevakt? Mener å ha hørt at hvis man på hvilende nattevakt vekkes to ganger (eller fler) skal man ha betalt som om hele vakta var våken. Noen som vet? Og kan vise til lovhjemmel? Gjelder kommune, har prøvd å google men finner ikke akkurat det jeg lurer på..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der jeg jobba var det annerledes. Vi fikk beskjed om at vi ikke var sovende, men hvilende, og derfor ikke kunne regne med å sove fra midnatt-6.

Praksisen var at om brukeren aktivt tok kontakt (mhm, for det var sikkert ikke derfor vi våkna in the first place) så kunne vi skrive 10 min. overtid på lista.(eller mer, om det tok lenger tid). Det meste jeg har skrevet, tror jeg er 10x10 min. Noe mer enn det regna jeg som aktiv natt. Jeg er usikker på lovverket, men tror ikke det er noen lov som sier at om man vekkes 2 ganger så er natta aktiv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reglene er: du skal ha overtid (100 % siden det er natt) hvis du vekkes. Det skrives timer for hver påbegynte halvtime; er du våken i 5 min får du en halv time, er du våken i 35 min får du en time. Dette er iallefall reglene i oslo kommune.

Hilsen våken nattevakt som hjelper hvilende med timelister hver måned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Vet det er mye merkelig praksis rundt om i kommune-Norge, og Oslo har egne avtaler (etter hva jeg har forstått).

Noen fler?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i helsevesen, men i det private. Hvordan kan dere få mindre enn full lønn med evt nattillegg når dere står til arbeidsgivers disposisjon, er på arbeidsstedet og ikke har frihet til å dra derfra og disponere over tiden som dere selv vil?

Trodde kompensasjon for hvilende vakt er når en kan være hjemme i egen bolig, eller fritt rundtom, så lenge en står til arbeidsgivers disposisjon innenfor en bestemt responstid. Med full lønn og "utrykningstillegg" om en må jobbe. Samt at slike vakter kommer i tillegg til ordinær arbeidstid.

Hva sier fagforeningen til at en skal være til arbeidsgivers disposissjon uten skikkelig betalt for det?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobber ikke i helsevesen, men i det private. Hvordan kan dere få mindre enn full lønn med evt nattillegg når dere står til arbeidsgivers disposisjon, er på arbeidsstedet og ikke har frihet til å dra derfra og disponere over tiden som dere selv vil?

Trodde kompensasjon for hvilende vakt er når en kan være hjemme i egen bolig, eller fritt rundtom, så lenge en står til arbeidsgivers disposisjon innenfor en bestemt responstid. Med full lønn og "utrykningstillegg" om en må jobbe. Samt at slike vakter kommer i tillegg til ordinær arbeidstid.

Hva sier fagforeningen til at en skal være til arbeidsgivers disposissjon uten skikkelig betalt for det?

Som du selv skriver, du jobber ikke i helsevesenet.... ;P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du selv skriver, du jobber ikke i helsevesenet.... ;P

Men hva er årsaken til at helsevesenet kan tillate seg å bryte alt av regler som resten av arbeidslivet følger? Er det fordi helsevesenet er dominert av kvinner, ofte i deltidsstillinger, som er for beskjedne og "flink pike" til å kreve skikkelig behandling?

Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe innenfor helsevesenet, men med de lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder så er det uaktuelt. Jeg kan aldri i verden akseptere å sove på jobben og risikere å bli vekket når som helst og hvor ofte som helst og kun få betalt i småpenger. Hvordan er dette for folk som sliter med å sovne? De får vel knapt et sekunds søvn på natta under slike forhold, og så skal de ikke få betalt engang? Og hvis man er alene med barn så må man jo organisere barnevakt/overnatting. Masse styr, og tilbake får man knapper og glansbilder? Aldri i verden!

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men hva er årsaken til at helsevesenet kan tillate seg å bryte alt av regler som resten av arbeidslivet følger? Er det fordi helsevesenet er dominert av kvinner, ofte i deltidsstillinger, som er for beskjedne og "flink pike" til å kreve skikkelig behandling?

Jeg kunne godt tenkt meg å jobbe innenfor helsevesenet, men med de lønns- og arbeidsvilkårene som gjelder så er det uaktuelt. Jeg kan aldri i verden akseptere å sove på jobben og risikere å bli vekket når som helst og hvor ofte som helst og kun få betalt i småpenger. Hvordan er dette for folk som sliter med å sovne? De får vel knapt et sekunds søvn på natta under slike forhold, og så skal de ikke få betalt engang? Og hvis man er alene med barn så må man jo organisere barnevakt/overnatting. Masse styr, og tilbake får man knapper og glansbilder? Aldri i verden!

Mange som jobber i helsevesenet jobber ikke for penger, de jobber for opplevelsen av å hjelpe. At de også får nok til tak over hodet i en billig leieleilighet er bare en liten bonus. Mange sykepleiere har et "kall", kristent eller ei, om å være "den gode hjelper".

Og tenk på en liten ting: hvis helsevesenets billige kvinner ble erstattet av kravstore menn, så ville skatten nok steget til .. tjah, 60% ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kunne en spart inn ved å kvitte seg med dårlige ledere. :nigo:

Det ble litt feil i mitt forrige innlegg. Jeg mente at hvilende vakt er når en kan være i eget hjem, eller fritt får bevege seg rundt, sålenge en kan rykke ut når arbeidsgiver trenger det. Da betales det ofte en meget redusert sats som kompensasjon, mens en får full lønn og gjerne et tillegg om en plutselig behøves.

Dersom en "bor" hos arbeidsgiver og ikke kan bevege seg fritt, skal en lønnes, så klart. Noe annet er bare helt feil. Greit at en ikke får direktørlønn for en jobb der en stort sett sover, men helsevesener trenger vel også mat og sånn?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har betalt for våkne timer. (Frem til 00:00, og etter 06:00). På sovende timer er hver 3. time betalt, dessuten får du betaling om du må stå opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Min mann er hvilende nattevakt til tider, hvis jeg ikke har misforstått helt får han vanlig timelønn mens han sover, og timelønn med nattillegg de timene han ikke sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ring sjefen igjen. ingen her kan gjette hva hun sa :filer:

Les tråden igjen. Ingen bør ringe sjefen tre år etter :filer:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...