Gå til innhold

Hvorfor må alt være normalt?

Gjest Unormal

Anbefalte innlegg

Gjest Unormal

Vi ser det gang på gang på gang i debattene rundt omkring her. Om alt fra samliv til klesplagg til barneoppdragelse til hagestell:

"Er dette normalt"

"Er det vanlig å..."

"Er jeg helt rar som..."

Hvorfor skal vi vite dette hele tiden? Hvorfor skal alt være normalt og vanlig hele tiden? Hvorfor spiller det noen rolle hva flertallet mener i alle sammenhenger? Og det har vel aldri vært flere meningsmålinger i avisene, og da ikke bare politiske, men målinger som omhandler høyst private valg folk gjør i hverdagen. Så du og partneren din gjør noe unormalt, eller lar være å gjøre noe som er normalt. So what, skal man endre vaner fordi naboen og flertallet på kg gjør noe annet?

Bare et hjertesukk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Enig. Det jeg har lagt spesielt merke til er menn med profiler på nettsteder som omtaler seg som en "helt normal person". Det må da være det kjedeligste som finnes! Da utelukker jeg den personen helt.

Ja til det originale og spennende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Akk ja. En gang fikk jeg høre fra en venninne; "jeg synes jeg skylder å fortelle deg dette..." at en annen venninne hadde sagt at kjæresten min var så rar.

Eh, ja, jeg vet det! Det er derfor jeg liker ham!

Sistnevnte venninne og mannen hennes går forøvrig veldig godt sammen med oss nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig normalt da? Det som folk flest gjør? Jeg tror at folk er mer "unormale" enn de vil innrømme, de holder bare raritetene sine for seg selv fordi de er redd for hva andre skal si ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har stusset på det samme, og forstår ikke helt viktigheten av normalitet. (Når det er sagt så føler jeg en del av "Er det jeg som er rar...?"-spørsmålene egentlig dreier seg om fisking etter "Neida, du er slett ikke rar..."-svar).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis du har - og fikser - en jobb i et privat selskap, er du etter min mening per definisjon normal.

Trygdede, statsansatte, studenter, unger, etc. må bevise på annen måte at de eventuelt er normale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lamia Lenis
Hvis du har - og fikser - en jobb i et privat selskap, er du etter min mening per definisjon normal.

Trygdede, statsansatte, studenter, unger, etc. må bevise på annen måte at de eventuelt er normale.

Hæ? Forklar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer mest på hva man egentlig ønsker å komme fram til når man spør hvor mange som gjør ting sånn eller slik, eller om andre ukjente på et forum synes noe er normalt eller vanlig. At noe er vanlig gjør det jo ikke automatisk bra eller dårlig, eller at det vil funke i ens eget liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skal vi vite dette hele tiden? Hvorfor skal alt være normalt og vanlig hele tiden? Hvorfor spiller det noen rolle hva flertallet mener i alle sammenhenger?

Jeg vil tro at i urtidens Afrika risikerte man å bli kastet ut av flokken og i verste fall dø om man var for unormal. Tusener av år med dette setter spor.

I dag risikerer man ikke å dø, men å bli ekskludert fra vennegjengen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil tro at i urtidens Afrika risikerte man å bli kastet ut av flokken og i verste fall dø om man var for unormal. Tusener av år med dette setter spor.

I dag risikerer man ikke å dø, men å bli ekskludert fra vennegjengen.

Kort sagt: naturens måte å kvitte seg med mistilpassed genetiske variasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...