Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det noen som vet hva som menes med innvandrere i stillingsannonser? Hvor går grensen for hva du er? Hvis det ikke er åpenbart at du har en mer eksotisk bakgrunn, hvordan gjøre det klart da?

Hilsen halvt norsk.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du skriver en forklaring på hvorfor du mener du faller under den kategorien?

Gjest Gjest_Klara_*
Skrevet

Du bør absolutt ikkje ha med ei lang utgreiing i søknaden din på at du kjem inn under "innvandrer-begrepet". Det vil berre gjere søknaden for lang om du også skal ha med alt denne andre infoen om deg. Og erfaring, utdanning, egenskaper osv er laaangt meir relevant for dei som skal tilsette deg en at far din kjem frå tild dømes Jaipur.

Den tyoe info kjem betre fram ved at du evt kan fleire språk eller har erfaring frå andre land.

Om du føler at det på ingen måte kjem fram bør du heller ta det opp på intervjuet, som ei lita overrasking på slutten.

Då vil tilsettingspesronalet tenke; "Oj, fullt kvalifisert OG vi betrar innvandrerstatistikken hos oss!"!

Skrevet

Ring de du skal søke hos for å få en avklaring på hva de mener med innvandrer.

Gjest Gjest_Hanna_*
Skrevet

Hmm...... Ja, hva menes egentlig med innvandrer i denne konteksten?

Må man være 1.gangsinnvandrer selv?

Noen som vet?

Skrevet

Har man lov til å skrive noe slikt i en stillingsannonse? Jeg trodde ikke at man hadde lov til å foretrekke en etnisitet fremfor en annen i stillingsannonser. Kan man også skrive at man oppfordrer etnisk norske til å søke stillingen? Det hadde vel blitt oppfattet som rasistisk?

Skrevet
Har man lov til å skrive noe slikt i en stillingsannonse? Jeg trodde ikke at man hadde lov til å foretrekke en etnisitet fremfor en annen i stillingsannonser. Kan man også skrive at man oppfordrer etnisk norske til å søke stillingen? Det hadde vel blitt oppfattet som rasistisk?

Ja, man har lov til å oppfordre innvandrere til å søke, akkurat som man har lov til å oppfordre menn til å søke stillinger der det er overvekt av kvinner, og kvinner til å søke der det er overvekt av menn.

Jeg mener at det skal hete at "ved ellers like kvalifikasjoner vil søker sånn og sånn bli foretrukket", eller noe liknende.

Skrevet
Ja, man har lov til å oppfordre innvandrere til å søke, akkurat som man har lov til å oppfordre menn til å søke stillinger der det er overvekt av kvinner, og kvinner til å søke der det er overvekt av menn.

Jeg mener at det skal hete at "ved ellers like kvalifikasjoner vil søker sånn og sånn bli foretrukket", eller noe liknende.

Ok. Da har en arbeidsgiver som ønsker å ansette en innvandrer lov til å oppfordre innvandrere til å søke stillingen. Men hva skjer hvis en arbeidsgiver oppfordrer etnisk norske til å søke stillingen?

Skrevet
Ok. Da har en arbeidsgiver som ønsker å ansette en innvandrer lov til å oppfordre innvandrere til å søke stillingen. Men hva skjer hvis en arbeidsgiver oppfordrer etnisk norske til å søke stillingen?

Vet ikke. Bryr meg ikke. Erfaringsmessig vet jeg at nordmenn stiller så uendelig mye sterke på arbeidsmarkedet enn det innvandrere gjør.

Det er vel helst innen det offentlige, der en viss balanse skal oppnås, at du finner denne typen stillingsutlysning.

Hvorfor har du egentlig et problem med det?

Skrevet
Hvorfor har du egentlig et problem med det?

Det verkar ikkje som om Gjest har problem med det, men det er jo eit interessant spørsmål.

Skrevet
Det verkar ikkje som om Gjest har problem med det, men det er jo eit interessant spørsmål.

Hvorfor lar vi ikke gjest svare selv? ;)

Skrevet

Det ville ikke forundret meg om det hadde blitt ramaskrik i media om noen oppdaget en stillingsannonse der det ble oppfordret for etnisk norske aa soeke...

Skrevet
Det ville ikke forundret meg om det hadde blitt ramaskrik i media om noen oppdaget en stillingsannonse der det ble oppfordret for etnisk norske aa soeke...

Men hvorfor skulle det være en slik annonse? I de fleste tilfellene er det de du kaller etnisk norske som søker, blir innkalt til intervjo og som, i siste ende, får jobben.

Jeg har forresten sett utlysninger der det er et krav at søker snakker og skriver feilfritt norsk, det er vel sånn sett det samme som å søke etter "etnisk norske", er det ikke?

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg tror faktisk at offentlige instanser har plikt til å ha formuleringer om dette i sine stillingsannonser, dette for å sikre mangfold og unngå diskriminering. Det gjelder, som det står i et annet innlegg, også oppfordringer om at ett bestemt kjønn søker (der det er stor overvekt av det andre kjønnet). Uff, klønete sagt. Håper det ble forståelig.

Oppfordringen har med andre ord ikke noe med arbeidsgivers personlige ønske om en bestemt etnisitet.

Skrevet
Men hvorfor skulle det være en slik annonse? I de fleste tilfellene er det de du kaller etnisk norske som søker, blir innkalt til intervjo og som, i siste ende, får jobben.

Jeg har forresten sett utlysninger der det er et krav at søker snakker og skriver feilfritt norsk, det er vel sånn sett det samme som å søke etter "etnisk norske", er det ikke?

Jeg tviler veldig sterkt paa at det ville skje at noen kom med en slik utlysning, men dersomhvisomatte det skjedde, saa ville det antageligvis foere til reaksjoner.

Krav om norsk ser jeg ikke helt problemet med, man maa ikke vaere etnisk norsk for aa snakke og skrive godt norsk. I noen stillinger boer det vaere en selvfoelge at man snakker/skriver naermest feilfritt norsk. Det kan selvsagt diskuteres hvor viktig det er at renholdspersonalet snakker/skriver norsk, men der og kan det komme an paa hvem disse skal forholde seg til og om engelsk kan fungere som kommunikasjon. Det blir vanskelig aa gi opplaering om partene ikke har et felles spraak aa nytte seg av. Saa nei, jeg ser ikke at krav om spraak er det samme som krav om etnisitet. Om jeg skulle finne paa aa flytte til Iran og skulle jobbe for et lokalt selskap saa ville jeg se det som en selvfoelge at jeg skulle laere meg persisk godt nok til aa kunne kommunisere uten problemer, og det samme mener jeg helt fint kan gjelde i norske selskaper der engelsk ikke er utbredt.

Skrevet

I mange stillinger, som f.eks i helsevesenet, er det faktisk livsviktig at ansatte behersker feilfritt norsk. Om enkelte innvandrere skulle føle seg støtt av et slikt krav, er faktisk ikke vårt problem. Jeg har ikke sett noen statistikk på at innvandrere har det vanskeligere på arbeidsmarkedet enn etniske nordmenn, og kan ikke forholde meg til en udokumentert påstand, men hvis jeg skulle anta at det faktisk er slik det i realiteten er, ville jeg tro at manglende språkkunnskaper har en stor del av skylden.

Gjest antigartner
Skrevet
Jeg har ikke sett noen statistikk på at innvandrere har det vanskeligere på arbeidsmarkedet enn etniske nordmenn, og kan ikke forholde meg til en udokumentert påstand, men hvis jeg skulle anta at det faktisk er slik det i realiteten er, ville jeg tro at manglende språkkunnskaper har en stor del av skylden.

Her: nå har du i alle fall litt å forholde deg til. Det er mye å finne om innvandrere hos SSB.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...