Gå til innhold

Norske internettfora - samlested for tapere

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Jeg besøker tyske, amerikanske, og franske fora, og likevel har jeg aldri sett like mange tapere som på norske internettfora. 90% av alle innlegg i et amerikansk utdanningsforum vil gjerne være relatert til prestisjejobber og - universiteter. Her og på andre norske fora er 90% av innleggene i jobb- og utdanningsfora relatert til nettstudier, friår, psykiske problemer, trygd, folk ikke vet hva de skal gjøre med livene sine.

Hvorfor er det sånn? Er det ingen vinnere i det norske samfunnet lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Gjest_Jenny_*

Jeg tror svaret på det kan ha flere forklaringer.

I Norge er vi rike, men det betyr ikke at vi er dynamiske og/eller smarte.

Husk at dette er landet der de store provokative debattene er for/mot kulturhus versus bleier til de eldre på sykehjemmene, når vi har råd til begge og vel så det.

Når de politiske debattene ligger på det nivået som skissert ovenfor, er det klart at det gjenspeiler en befolkning og styrende myndigheter som ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Vi skal ikke så langt tilbake i tid for å se norsk industri, fisker og arbeiderhistorie. Her var bønder og andre hardt arbeidende praktiske mennesker. Den mentaliteten henger mye igjen, bare at i dag går de kledd i rosa gensere og har noen vekttall fra BI, Næringsakademiet eller et nettstudium. I Norge skal tonen ikke være for dyp eller intellektuell, det er farli' det (Les: Thomas og Harald-TV-sending...) Kongen som var tonedøv, kongefamilien som har dysleksi og kongefamilien som elsker sport er selvsagt reflektivt for resten av samfunnet<: det enkle og det praktiske, framfor det prøvende, intelligente, markerte, dynamiske, skapende og skarpe. Ari Behn er et nice try, men nei, han når dessverre ikke inn på listen engang, da han faktisk er en wanna be-ikke-praktisk. Han blir for pompøs.

Dette gjelder det norske samfunnet generelt: enten er det pompøsitet og overhøytidelighet, eller det er for folkelig og praktisk. Ingenting fungerer.

Svenskene får det til. Amerikanerne får det til. Men i Norge vil ingen ta ansvar, vi er late, vi vil ha sport som normgivende verdistandard i vårt samfunn og kultur er noe som skal være sosialdemokratisk. Kunst er ikke viktig så lenge ikke barnehagen på Snåsa får delta.

Det erklart at Norge sliter. Det er flott med oljen og de tekniske ressursene vi har i dette landet. Men dessverre når vi ikke inn på noen andre lister enn dette, nettopp fordi vi er et analfabet-folk i den forstand at vi kan lese og skrive, men vi kan ikke forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svaret er vel enkelt: I Norge har vi alle det litt for godt og ting kommer litt for enkelt. Ingen grunn til å vie livet sitt til jaget på kunnskap.

Det er ikke tilfellet i de andre landene du nevner. Arbeidsløshet og andre problemer er vanlig og kun ens egen feil.

I Norge er alt statens feil, eller andres feil, eller.. Stakkers den som bretter opp ermet, sier at joda jeg også har litt å stri med, men skit i det, det som teller nå er å komme seg opp og frem og ut av denne skiten..

Forøvrig: Hverken USA eller Sverige har klart det. Begge landene har nok av problemer som det er..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kaya83

Problemet i Norge er at folk mangler stolthet, disiplin og ære.. Folk driter i livet, reflekterer lite og flyter på velferdsbølgen.. Janteloven råder og folk utviser generelt ekstremt lite respekt for andre mennesker, yrker osv. Det er ikke "kult" å klatre, det er urettferdig at noen har mer enn andre, man skal gjøre minst mulig på mest mulig tid og man skal ha det man har krav på - og gjerne litt ekstra - koste hva det koste vil.. Vi er blitt så bortskjemte at vi ikke gidder å jobbe hardt for noe lenger, og når vi i tillegg mangler personlig stolthet, så er det jammen ikke rart at såpass mange velger å velge bort slike ting..

Norge har begynt på nedturen.. Uten drastiske endringer så er Norge et skapkommunistisk u-land innen 100 år er gått..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kanskje fordi de som litt mindre vellykkede har ikke tilgang til internett i USA? ;)

Så i mange måter - mulig at internettfora representerer mangfoldet bedre i Norge enn de gjør i USA? Det finnes nok mennesker i verden og i USA som sliter, faktisk millioner og millioner. Så lenge det finnes 'vinnere' finnes det jo også 'tapere'.

Men jeg tror at det er også veldig avhengig av forum man besøker.

Men hvis man tar KG som eksempel har ikke jeg observert at 90% av trådene på Utdanning og Karriereforum handler om trygd, friår eller psykiske problemer.

Men om jeg er enig at Ola Nordmann mangler litt ambisjoner? Ja. Men jeg hadde nok ikke kalt dette fenomenet til at nordmenn er 'tapere'.

Det er bare avhengig av hvor opptatt samfunnet er å vise fram en sterk og vellykket ytre uansett kostnadene. Der det å være vellykket er den eneste virkelig viktige delen av å være et menneske.

Jeg er ikke sikker om USA skulle være et forbilde uten kritikk, om det å dele samfunnet til 'vinnere' og 'tapere' er så sunt i seg selv. Og jeg er langt i fra en som synes at det ikke finnes forskjeller i hva forskjellige mennesker kan. Men jeg tror at toget har gått litt for langt i USA, suksess har blitt en mantra som har for mange negative konsekvenser. Jeg har en naiv tro at det skulle finnes en måte å være skarp og nyskapende uten at det hele må handle om prestige og suksess og penger.

Men jeg synes at janteloven lever sterkt i Norge. Man skulle ikke våre for smart eller for vellykket og i hvert fall ikke skrive om dette på et forum ;)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Miss Antrop
Jeg tror svaret på det kan ha flere forklaringer.

I Norge er vi rike, men det betyr ikke at vi er dynamiske og/eller smarte.

Husk at dette er landet der de store provokative debattene er for/mot kulturhus versus bleier til de eldre på sykehjemmene, når vi har råd til begge og vel så det.

Når de politiske debattene ligger på det nivået som skissert ovenfor, er det klart at det gjenspeiler en befolkning og styrende myndigheter som ikke er de skarpeste knivene i skuffen.

Vi skal ikke så langt tilbake i tid for å se norsk industri, fisker og arbeiderhistorie. Her var bønder og andre hardt arbeidende praktiske mennesker. Den mentaliteten henger mye igjen, bare at i dag går de kledd i rosa gensere og har noen vekttall fra BI, Næringsakademiet eller et nettstudium. I Norge skal tonen ikke være for dyp eller intellektuell, det er farli' det (Les: Thomas og Harald-TV-sending...) Kongen som var tonedøv, kongefamilien som har dysleksi og kongefamilien som elsker sport er selvsagt reflektivt for resten av samfunnet<: det enkle og det praktiske, framfor det prøvende, intelligente, markerte, dynamiske, skapende og skarpe. Ari Behn er et nice try, men nei, han når dessverre ikke inn på listen engang, da han faktisk er en wanna be-ikke-praktisk. Han blir for pompøs.

Dette gjelder det norske samfunnet generelt: enten er det pompøsitet og overhøytidelighet, eller det er for folkelig og praktisk. Ingenting fungerer.

Svenskene får det til. Amerikanerne får det til. Men i Norge vil ingen ta ansvar, vi er late, vi vil ha sport som normgivende verdistandard i vårt samfunn og kultur er noe som skal være sosialdemokratisk. Kunst er ikke viktig så lenge ikke barnehagen på Snåsa får delta.

Det erklart at Norge sliter. Det er flott med oljen og de tekniske ressursene vi har i dette landet. Men dessverre når vi ikke inn på noen andre lister enn dette, nettopp fordi vi er et analfabet-folk i den forstand at vi kan lese og skrive, men vi kan ikke forstå.

Det var et veldig godt svar. Jeg tror du bommer litt, når du blander intelligens med intellektuelle holdninger, for gjennomsnittlig IQ er ikke mye høyere i de landene du trekker fram som positive eksempler.

Hvorfor det er så mange tapere på nettet, ville jeg tro henger mye mer sammen med hvilke nettsteder du oppsøker. Og at det henger mange på nettfora som er sosialt mistilpass synes jeg heller ikke er så rart, dette til TS.

Hva gjelder KG, så har jeg merket at du ikke får noen diskusjon, men heller skremmer bort folk om du argumenterer "for godt." Dersom du gjør deg "dum," derimot, så kommer folk fortere enn svint for å pøse på med personangrep, f.eks folk som gjør og/å feil, slurver med komma, bruker "dem" som subjekt, osv. Da er det lett å trolle, om du kommer med noen "gale" holdninger. Så når Jenny skriver en utfyllende karakteristikk med mer eller mindre begrunnede påstander om hvordan nordmenn er, så er det ikke rart at folk kun slenger på noen hånende smileys som tilsvar. De kan rett og slett ikke bedre, de har ikke kunnskap til å svare skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det faktum at det er tråder angående opptak til medisin og andre studier med høye opptakskrav er greit å overse i denne diskusjonen, er det ikke ts?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nok at Mrs. Bond er inne på noe angående hvorfor det kan virke som om det er så store forskjeller.

Vi i Norge er alltid langt fremme når det gjelder teknologi til alle og en hver, også hjemme-pc'er.

Videre har vi gode dager, og antakelig masse fritid, slik at 'hvem som helst' har mulighet til å sitte her og knotte istedet for å være ute å 'tjene til livets opphold' eller andre ting. Og kanskje er det også sånn at de med mest ansvarsfylte jobber, eller høyere studier har mindre tid eller interesse av å sitte på forum og diskutere?

Janteloven er også sterk her i landet, du skal helst ikke være bedre enn andre, og er du det, så faller andre fort av, for de skjønner ikke hva du snakker om uansett.

Videre er Norge et lite land, med få innbyggere. I USA er det vel flere intellektuelle og folk med høyere utdanning enn det er folk totalt her i landet. Det kan ha noe med det å gjøre også.

Såvidt jeg har forstått har de også et skolesystem som er bedre på å fremelske evner og egenskaper enn vi har, her hvor alle helst skal være like og ingen skal være bedre enn andre, av hensyn til de som ikke er enere.

De har grupper innad i skolene som forbereder elevene på livet ute i verden/på arbeidsmarkedet, slik som bl.a. debate groups. Her antar jeg elevene lærer å ordlegge seg i diskusjoner, og vil antakelig fremstå som mer intellektuell og oppegående med ord og vendinger som kan virke helt gresk for andre. Kanskje?

Endret av mysan
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og kanskje er det også sånn at de med mest ansvarsfylte jobber, eller høyere studier har mindre tid eller interesse av å sitte på forum og diskutere?

Janteloven er også sterk her i landet, du skal helst ikke være bedre enn andre, og er du det, så faller andre fort av, for de skjønner ikke hva du snakker om uansett.

Det skal ikke så mye til før folk faller av lasset i Norge, nei. Alle bør være like.

Men ps! Folk i ansvarsfylte jobber har ganske god til til å surfe på nettet...hvertfall i Norge. ;->

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg besøker tyske, amerikanske, og franske fora, og likevel har jeg aldri sett like mange tapere som på norske internettfora. 90% av alle innlegg i et amerikansk utdanningsforum vil gjerne være relatert til prestisjejobber og - universiteter. Her og på andre norske fora er 90% av innleggene i jobb- og utdanningsfora relatert til nettstudier, friår, psykiske problemer, trygd, folk ikke vet hva de skal gjøre med livene sine.

Hvorfor er det sånn? Er det ingen vinnere i det norske samfunnet lenger?

Hva er en vinner, og hva er en taper?

Er en syk person en taper fordi h*n er syk? Det samme med en trygdet, eller en som ikke vet hva h*n ønsker ut av livet?

Jeg tror du og jeg har ulike definisjoner på det å være en taper.

For meg er ikke en taper en person som har trådd feil eller falt...

Men personen taper hvis h*n gir opp, og ikke prøver å reise seg igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi nordmenn har blitt veldig rike veldig fort, og svært mange av oss lever en middelklasselivsstil mens vi fortsatt henger igjen i en del av arbeiderklassens verdier, slik svært mange av oss har selv blitt oppdratt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det faktum at det er tråder angående opptak til medisin og andre studier med høye opptakskrav er greit å overse i denne diskusjonen, er det ikke ts?

Når var det jeg overså at det faktisk er noen tråder om noe med litt prestisje her på KG? Jeg så at det var et par fine tråder, den ene om veterinærstudier og den andre om McKinsey, men ingen av disse hadde fått mer en toppen 2 svar, og for hvert av disse innleggene er det flere tråder om jobb som ufaglært, NKI-studier, friår, gjennopptagelse av studier som godt voksen, og noen som vil slutte på jobb etter to uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest En annen mann
Når var det jeg overså at det faktisk er noen tråder om noe med litt prestisje her på KG? Jeg så at det var et par fine tråder, den ene om veterinærstudier og den andre om McKinsey, men ingen av disse hadde fått mer en toppen 2 svar, og for hvert av disse innleggene er det flere tråder om jobb som ufaglært, NKI-studier, friår, gjennopptagelse av studier som godt voksen, og noen som vil slutte på jobb etter to uker.

Jeg syntes innlegget ditt rett og slett er arrogant ovenfor de som faktisk behøver råd i forhold til problemstillinger som omhandler trygd, psykisk sykdom eller andre forhold som du beskriver som "svakheter". Videre mener jeg du tar feil når du sammenligner funnene mellom Norske og utenlandske fora; jeg har sett mange "taperinnlegg" på f. eks Britiske og Amerikanske forum. Jeg kan for så vidt godta at innlegg angående trygdeytelser er noe lavere i andre land, men det er sannsynligvis relatert til at de fleste andre land faktisk ikke har et sikkerhetsnett på samme måte som i Norge.

I tillegg mener jeg du overser at vi faktisk er mye færre mennesker i Norge enn en stor by i f. eks USA, og dette påvirker nødvendigvis antallet innlegg som er relatert til prestisjefylte studier og problemstillinger. Det er faktisk svært mange menneske som faller ifra i land som USA, og det er faktisk slik at mange av de som kan karakteriseres som fattige ikke engang har råd til å komme seg på internett, noe som også bidrar til lavere deltakelse fra folk fra trangere kår. Det har vært en rekke saker i forhold til nettilgang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Tigress

Hmmm, sidan eg då per definisjon er ein tapar, kan eg då saksøkje staten for ein masse millionar? Eg meiner, eg trur eg har noko slikt som ni års høgare utdanning tilsaman no, og likevel er eg på nettfora kvar dag, eg må jo vere ein tapar?

Hei, nokon! Eg er ein tapar! Eg vil ha erstatning! Gjerne ein 20-30 millionar for eg hadde gode ressursar som no er sløst vekk, så fallet har vore enormt! Høyrer de?! Erstatning, seier eg! No!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_caskr_*

Hva slags fora ser du på i Norge, TS? Slike generelle som KG? Hvis folk bruker det på samme måte som jeg, bruker de det til fritid, tull og tøys og halvseriøse diskusjoner. Jobbrelaterte ting diskuterer jeg i jobbfora, der er nivået et helt annet. Det ville være rimelig meningsløst å diskutere jobben og faget mitt på et KG-lignende forum. Det blir litt på samme måte som livet ellers - på jobben kan jeg være dyktig og seriøs nok (når jeg ikke sitter på nettfora, kremt), på fritida ser jeg gjerne såpeopera og leser ukeblader for å hvile hjernen.

Mange intelligente folk som ga gode svar her, forresten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, sidan eg då per definisjon er ein tapar, kan eg då saksøkje staten for ein masse millionar? Eg meiner, eg trur eg har noko slikt som ni års høgare utdanning tilsaman no, og likevel er eg på nettfora kvar dag, eg må jo vere ein tapar?

Hei, nokon! Eg er ein tapar! Eg vil ha erstatning! Gjerne ein 20-30 millionar for eg hadde gode ressursar som no er sløst vekk, så fallet har vore enormt! Høyrer de?! Erstatning, seier eg! No!

Den var ganske så treffende i grunn.

På godt og vondt tror jeg vi i Norge har en lavere terskel for å "syte" og fortelle om våre sykdommer, tilkortkommenhet og andre skavanker.

I andre land er det en kultur hvor man enten er "perfekt", eller så er man så rævkjørt at man enten ikke har tilgang til nettfora eller ikke evner å skrive innlegg der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...