Tusenfryd Skrevet 18. april 2002 #21 Skrevet 18. april 2002 Det er voldsomt som stemor blir sablet ned her! Jeg er egentlig litt sjokka! Her burde det være flere enn henne som har erfaring emd andres unger, og ikke fortell meg at dere alle synes det er så fint og flott og gjennomsyret av rosenrød respekt som dere synes denne stemoren skal føle. Jeg har nok av venninner som sliter med det samme. Kanskje man heller skulle ha respekt for at noen kan føle seg sliten og oppgitte, frustrerte og leie noen ganger? Visst var det ting som var lite hyggelige å lese, men av og til når dråpen fylle begeret så blir det litt for fullt. Personlig liker jeg ikke unger, jeg synes alle unger er potensielle drittunger, og de er verre når de er møkkete og fulle av snørr og dritt. Jada, bare kom med det nå. Men nå er jeg ærlig. Det betyr ikke at jeg ikke elsker de ungene som er i familien, at jeg ville elske mine egne og at jeg ikke elsker de jeg er gudmor for. Famileikonsetallsjonene er mer komplekse i dag enn de var for 20 år siden. Det er mange familier som skal flettes sammen ufrivillig. Og ingen må komme å si at dette er lett. Hun har tatt mannen ja, og må ta ungene. Og ungene må ta henne. Men hva med å komme med råd om hvordan de skal takle dette da, dere som sikkert har tilsvarende erfaringer. Isteden for å hyle opp om hvor forferdelig hun skriver. Uten at jeg har samme erfaring kan jeg tilby ett råd: pisk opp mannen din! Han MÅ da ta ansvar for egne unger. Ikke for at de til enhver tid er nypussete og balnke, men for at de oppfører seg, er til å ta med seg ut. Han må også ta ansvar for at jentene har en garderobe hos dere med anvendelige klær for bruk hos dere til det dere skal. Så ikke ungene fryser og de kan bevege seg utendørs. Og så at dere ikke sender disse fra dere, men at det er "hos pappa klær". Jeg er helt sikker på at dette kom ut mye verre enn du oppfører deg mot ungene. Jeg skjønner du er frustert, stemor. Men med litt list og lempe og et spett i ryggen på mannen din så han får litt ryggrad, så hjelper det. 12
Tusseladd Skrevet 18. april 2002 #22 Skrevet 18. april 2002 Nå synest jeg dere er slemme her. Er jo ikke sikkert dama mente det så negativt det ho skrev. Ofte blir ikke alltid det sånn en vill når en skriver noe for det er ikke like lett å formulere ordene skikkelig. Jeg skjønner dama godt. Det er ikke alltid like lett å oppdra andre sine unger. For det om hun skrev at det var enkelte ting ho ville ha forandret så er jo ikke sikkert ho er stygg med barna....Men å komme med gode råd er jo ikke galt, men dere bør tenke over dere sjøl før dere kritisere andre. kansje ho bare trengte gode råd. Noe dere ikke kommer med utenom kritikk. Fy dere.. Trakke på mennesker som ligger nede og sliter med tanker og følelser.. Står det ikke i bibelen at dere skal hjelpe med menneskene.. Bare noen ord fra lille meg..12
Tusseladd Skrevet 18. april 2002 #23 Skrevet 18. april 2002 ville og si at alle har forskjellig klessmak og ho må vel ikke like det andre liker..12
Cassandra Skrevet 18. april 2002 #24 Skrevet 18. april 2002 Joda, greit at det ikke er enkelt å ta vare på andres barn, men likevel... barn har da krav på respekt likevel. Og ste mor omtaler ikke sine manns barn med respekt. Barn er nå en gang barn, og det er ikke så lett å oppdra seg selv! Hvordan skal barna lære noe som helst hvis de ikke har gode rolle modeller? Og hvordan kan noen være en god rolle modell hvis de i utgangspunktet ikke liker barna noe særlig? Jeg har barn selv, barn som bor hos meg og barn som kommer annen hver helg. Jeg har blant annet en datter på syv år som bor sammen med meg. Hver gang vi skal spise så må jeg minne henne på at hun skal vaske seg, hver morning før hun skal på skolen må jeg fortelle henne at hun skal pusse tenner og børste håret. Hun glemmer seg ut. Rett og slett. Hun har så mange gjøremål og så mange tanker i seg at rutiner lett går i glemme boken. I tillegg så er hun sikkert litt lat og har ikke lyst til å pusse tenner, vaske seg og børste håret. Og jeg skulle jo selvsagt ønske at hun bare gjorde alle disse tingene uten at jeg ba henne om det, men slik er det ikke. Og det koster ikke meg så mye å si det til henne. Hun vet jo at jeg ikke gir meg om hun sutrer at hun ikke vil hverken ditt eller datt. Den andre datteren min på åtte år gjør alt dette automatisk. Det er blitt en del av hennes ritualer om morningen. Det viser bare hvor forskjellige barna er!! Noen barn er modne, andre barn ligger litt etter. Sånn er det bare. Ungene mine prøver seg også med at slik og sånn får vi lov til av pappa, men da svarer jeg bare ganske enkelt at hos pappa er det hans regler og her er det mine regler som gjelder. Barna godtar det veldig enkelt. Men vi må være konsekvente og aldri gi opp. Det er ikke lov til å gi opp når det gjelder barna. Når det gjelder barnas klær... vel, min datter på syv elsker alt som minner om glitter. Kan hun få ha på seg noe som glitrer er hun i himmelen. Dess mer rosa og glitter dess bedre. Men hver sin smak. Jeg synes også at dere bør ha klær til barna hos dere, som passer til årstiden. Så mye koster ikke ett par sett med klær at faren bør bruke det som argument. Synes jeg! Og jeg har forståelse for at det å være ste mor er en utakknemlig oppgave til tider, men likevel er det et valg du har tatt. Det er lov til å bli frustrert osv, men å ikke ville ta barna med ut, eller bare være sint og sur på dem... det løser ingenting i mine øyne i alle fall. Du får tenke litt på dette: hva om det blir et brudd mellom deg og din mann. Hvordan vil du at en ste mor skal behandle ditt barn???? Så kan du jo behandle dine ste barn på den måten du vil at en ste mor skal behandle sønnen din... Da vil det sikkert bli fine helger ste barna dine har hos dere. Når det gjelder mannen din bør du som nevnt røske tak i ham og få ham til å ta ansvar for alle barna sine. Han er ikke mindre ansvarlig for de to som bor en annen plass enn den han har hjemme hver dag. 12
Astra Skrevet 18. april 2002 #25 Skrevet 18. april 2002 Jeg må si meg enig med de som reagerer på innlegget ditt. Det kan da ikke være vanskelig å rette på vaske-/ hygenerutinene. Er tøyet møkkete, så har dere vel vaskemaskin? Har du forskjellig smak fra barnas mor kan du jo som andre har nevnt kjøpe tøy som barna kan ha hos dere. Synes du gjør små problemer veldig store. Det jeg reagerer mest på er at du tror at alle fra landet (som du kaller det) har en forferdelig smak. dette vitner heller om snerversynthet enn om realisme. Husk å ikke snakke nedlatende om barnas og deres mors smak når barna er tilstede. Dette er rett og slett sårende for barna -de har trolig en utrolig lojalitet til sin mor. Ikke skap en situasjon der du ender opp som den ende stemoren - det er verken du eller barna tjent med! Ønsker deg lykke til 12
Zafir Skrevet 18. april 2002 #26 Skrevet 18. april 2002 Vet dere hva?!? Jeg tror den som startet tråden tøyser med oss. Hun/han har jo ikke kommet med noen slags kommentarer/unnskyldninger på kjempelenge! Nei, dette tror jeg ikke noe på! Her er det noen som er ute etter å provosere/få oppmerksomhet! 12
Astra Skrevet 18. april 2002 #27 Skrevet 18. april 2002 Tanken har slått meg også, Zafir... Men overrask meg gjerne, "onde" stemor!12
Anne Skrevet 18. april 2002 #28 Skrevet 18. april 2002 Eller kanskje hun ikke var en ond stemor men en utslitt stemor som hadde brukt opp reservelegaret sitt og som lot all møkka komme ut. Det var jo ikke noe trøst å få her så jeg skjønner jo at denne lenken ikke er en blivende sted for oppmuntring. Krefter til å "sloss" med dere har hun vel i så tilfelle heller ikke.
Tora Skrevet 18. april 2002 #29 Skrevet 18. april 2002 Jeg har litt erfaring med (ste)barn.Den nye mannen min tok seg godt av sine,mine og vårt barn.Var og er kjepeglad i alle.Dem er alle søsken og våre barn.Jeg føler meg heldig som har fått 2 ekstra barn. Dette innlegget gjorde meg sint.Stakkers barn.Alle barn krever sitt,men du får så mye tilbake. Jeg synen denne stemora er uretferdig mot sine to små stebarn. Tora
Gjest Anonymous Skrevet 18. april 2002 #30 Skrevet 18. april 2002 Ærlig talt - så kommer disse englemenneskene og skal frelse verden igjen! Jada - hun var sikkert sliten, og brevet var helt sikkert utløp for mye innestengt frustrasjon. Men hva med heller da å søke hjelp i stedet for å spy ut all dritten og så lukke igjen? En anelse ydmykhet fra hennes side hadde kanskje gjort seg. Nei, et sånt syn på barn som denne kvinnen fremstiller gjør vondt langt inn i sjelen...
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #31 Skrevet 15. oktober 2006 hmmm.... ser ut til at stemor/ barn problematikken har eksitert leeenge her på kg....
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #32 Skrevet 15. oktober 2006 Nå er jeg drittlei av hans døtre og mora. For det første ser de ikke ut når de kommer til oss, skitne og fæle på håret (de har langt, tynt hår begge to som ser ut som det aldri blir gredd), stygge klær og sko. De bor på landet, men det må da går an å kle de ordentlig allikevel! Forrige dag var det varmt og godt i været, andre barn hadde joggesko og tynnere jakker mens den ene (6 år) er oppkledd i boblejakke og cherox, og den andre (8år) har skinnfrakk med pels og miniskjørt... D ser helt korny ut, jeg skjemmes. I tillegg har de alltid nesene fulle av snørr, d må da gå an for de som er så gamle å SNYTE seg?? De mangler fullstendig manerer, så hver gang de er hos oss blir det bare masse pes. Spiser med fingrene, griser no jævlig, jeg har ikke sett værre. Vann er et ukjent begrep for disse, noe som resulterer i kliss over alt etter at de har spist. Er møkklei av å oppdra så store barn - de må du kunne huske slikt selv? Føler meg som den masete grinkjærringa som bare kjefter og maser, det eneste jeg vil er å ha unger som ser nogenlunde okej ut og som kan å oppføre seg.. Gidder jo ikke å ta de med utenfor huset, slik som de ser ut. Lurer på hva mora kommer med av klær nå til våren, det er vel lyserosa, billig glitter og fjas. Det er ille når de kommer med noe nytt på seg og forventer stormende jubel fra meg. Kan ikke akkurat si at mora har grusomt dårlig smak heller, selv ser hun ut som den bondekona, med joggedress over valkene bestandig. Huff. Lurer på hvordan det blir dersom faren deres og jeg får ei datter sammen, det blir vel omvendt Askepott el noe sånt. Makan! Hilsen den onde stemor ← far har full mulighet til å ha et skap med klær som de bruker hos dere. problemet er ikke større enn som så.
Gjest Gjest_anna_* Skrevet 15. oktober 2006 #33 Skrevet 15. oktober 2006 vet du, barn føler stemning hos voksne ganske fort. Du full av forakt, hvorfor skal de høre på deg. Du legger jo skyld på mor,men de har en far. Må si at han må være en sløving da. Det aksepterer du fullt ut? Han ser ikke vitsen,men du skal gnåle og mase og få ungene dit du vil. Herregud sier jeg. Måtte de ungene få en annen stemor.
Gjest Gjest Skrevet 15. oktober 2006 #34 Skrevet 15. oktober 2006 vet du, barn føler stemning hos voksne ganske fort. Du full av forakt, hvorfor skal de høre på deg. Du legger jo skyld på mor,men de har en far. Må si at han må være en sløving da. Det aksepterer du fullt ut? Han ser ikke vitsen,men du skal gnåle og mase og få ungene dit du vil. Herregud sier jeg. Måtte de ungene få en annen stemor. ← Innlegget er fra 2002, så forhåpentligvis er ikke ts stemor for de stakkars barna lenger. Vi får værtfall håpe det
Gjest Gjest_vimsen_* Skrevet 16. oktober 2006 #35 Skrevet 16. oktober 2006 Det jeg ville gjort, var å kjøpe inn egne klær som man har hos seg. Når barna kommer kan man dusje og stelle dem. Kle på dem egne klær, vaske klærene de kom i, og legge dem til side. Og så den dagen de skal tilbake til mora, kan man ta på dem "hennes" klær igjen. På den måten forsvinner ikke "egne" klær. Jeg har hatt samme kjøret her selv. Med en mor som overhodet ikke stellet gutten sin, han gikk i for små klær, stygge joggebukser, ustelt og fæl. Han stinket ofte spy og pui når han kom til oss. Her dusjes og stelles han og han har masse fine klær som han er kry av, og de har han også på seg hjem til mora. Vi får han nå nemlig tilbake igjen med nøyaktig de samme klærene jeg sender ham avgårde igjen, fordi hun påstår at vi stjeler klær fra henne. Loooooool Som om vi har behov for å stikke av med stygge, fillete klær. Daah. Men men, helt greit for meg bare gutten faktisk har klær å gå i, så spiller det ikke den skitt for meg om det er jeg eller henne som kjøper klærene. Det er faktisk HANS klær. Han kan komme kliss gjennomvåt hjem til oss, fordi mamma har sagt at han ikke får ha med seg regntøy som hun har kjøpt hjem til oss KOKKO, sier bare jeg. å og arg, det er så idiotisk slike ting som det derre, at en kan gå på veggene av mindre!!!
Tiit Skrevet 16. oktober 2006 #36 Skrevet 16. oktober 2006 Småbarnsmor: Jeg finner fortsatt innlegget provoserende! Det som provoserer meg er den negative og fordømmende holdningen overfor barnas situasjon. Situasjonen i seg selv med dårlige manerer og varme klær en varm vårdag går fint an å gjøre noe med UTEN holdningene innleggsforfatter sitter med. Jeg har hatt såpass mye å gjøre med barn med langt større problemer og tilpasningsvansker enn det disse sliter med, så jeg VET at situasjonen er helt hverdagslig, dessverre. Holdningene håper jeg inderlig ikke er like vanlige. Problemene hos barna er ikke særlig store, det store problemet her er negativismen hos stemor. Mener jeg. Hvordan hadde du følt det som 8-åring om din stemor skjemtes over deg for ting du ikke kunne kontrollere selv; som f.eks. den oppdragelsen du hadde fått med deg hjemmenifra? må bare få signere denne, og også sexysadie sitt. Håper virkelig at det er et tulleinnlegg, men så er det jo slik at virkeligheten desverre oftest overgår fantasien... så da så.
Gjest Gjest Skrevet 17. oktober 2006 #37 Skrevet 17. oktober 2006 Anonyms innlegg her er noe av det mest provoserende innlegg jeg har lest noen sinne her på KG. Det er nesten sånn at jeg håper det er oppdiktet! Barn trenger oppdragelse hele livet; det er mange mennesker som selv i voksen alder mangler helt elementær oppdragelse og folkeskikk. Innlegget vitner om mangel på respekt, omsorg og ansvar. Fordømming og et eneste langt negativt oppgulp. Om situasjonen er reell, håper jeg innlegget blir måten du avreagerer på og ikke lar dine holdninger gå utover disse barna. Lytt ellers til SexySadies og Yatzys råd og gå litt i deg selv og din egen innstilling! Jeg kan skjønne du går lei av dårlige manerer, men gjør ditt til at de blir bedre. Oppmuntre mannen din&faren deres til å ta i et tak. Anse deg selv og din lille familie som heldige som ikke sliter med slike problemer. Vær glad du har god smak når det gjelder klesvalg og at du ikke har valker på kroppen, men aksepter at andre er anderledes og har sin gode smak. Folk har forskjellige kriterier for hva som er pent og hva som er god oppførsel. Lær barna gleden av vann og håndvask, gi dem et lommetørkle om nesen renner, og gi dem en innføring i hvordan man bruker bestikk. Få din mann til å se viktigheten av dette også. Tenk positivt og seg på deg selv som et ressurssterkt menneske som kan yte omsorg og hjelp til andre med en glad holdning. Gled deg over hvert lille framskritt og ikke tenk at du har stått på stedet hvil i 4 år. Det kan sikkert føles sånn mange ganger, men sett fokus på hvert lite steg framover i utviklingen hos disse barna. ...og du; smil litt da! Ikke vær så sinna og slutt med å skjemmes over andre. Den eneste personen man med rette kan skjemmes over er en selv... _________________ Vibeke 1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-04-11 16:27 ] ← Signerer
Tule Skrevet 17. oktober 2006 #38 Skrevet 17. oktober 2006 Hei nå er den tråden fire år gammel da, så vi kan jo hape at hun har blitt bedre, får håpe det eller at de har fått en annen stemor, helst det første siden di har barn sammen, jeg reagerer litt på det enkelte sier her skal en stemor legge seg opp i klesmaken til barna fordi hun ikke liker klærne? Jeg mener det er moren og faren sin smak, det vil vere galt for barna om di ikke får lov til og gå i de klærne di liker hos far, det er selvsakt noe annet om di får med for lite klær da bør far reagere, men helst er det vel mor sit ansvar og sende med kler på samver når de bor der syns nå jeg hilsen
Gjest "gjest" Skrevet 17. oktober 2006 #39 Skrevet 17. oktober 2006 Så glad jeg aldri hadde en stemor. Så glad jeg ikke er stemor.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå