Gå til innhold

Drittlei av stebarna og mora

Fremhevede innlegg

Gjest Anonymous
Skrevet

Nå er jeg drittlei av hans døtre og mora. For det første ser de ikke ut når de kommer til oss, skitne og fæle på håret (de har langt, tynt hår begge to som ser ut som det aldri blir gredd), stygge klær og sko. De bor på landet, men det må da går an å kle de ordentlig allikevel! Forrige dag var det varmt og godt i været, andre barn hadde joggesko og tynnere jakker mens den ene (6 år) er oppkledd i boblejakke og cherox, og den andre (8år) har skinnfrakk med pels og miniskjørt...

D ser helt korny ut, jeg skjemmes. I tillegg har de alltid nesene fulle av snørr, d må da gå an for de som er så gamle å SNYTE seg?? De mangler fullstendig manerer, så hver gang de er hos oss blir det bare masse pes. Spiser med fingrene, griser no jævlig, jeg har ikke sett værre.

Vann er et ukjent begrep for disse, noe som resulterer i kliss over alt etter at de har spist. Er møkklei av å oppdra så store barn - de må du kunne huske slikt selv? Føler meg som den masete grinkjærringa som bare kjefter og maser, det eneste jeg vil er å ha unger som ser nogenlunde okej ut og som kan å oppføre seg.. Gidder jo ikke å ta de med utenfor huset, slik som de ser ut.

Lurer på hva mora kommer med av klær nå til våren, det er vel lyserosa, billig glitter og fjas. Det er ille når de kommer med noe nytt på seg og forventer stormende jubel fra meg.

Kan ikke akkurat si at mora har grusomt dårlig smak heller, selv ser hun ut som den bondekona, med joggedress over valkene bestandig. Huff.

Lurer på hvordan det blir dersom faren deres og jeg får ei datter sammen, det blir vel omvendt Askepott el noe sånt. Makan!

Hilsen den onde stemor

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Uffda...men hva med å kjøpe egne klær som de bruker hos dere - dersom du mener det er så ille? Det går jo også an å innføre regler om å vaske hender før og etter mat, dusjing når de kommer til dere og så videre...

Jeg skjønner ikke helt at det kan være så vanskelig. Du ble sammen med en mann med barn, og alt er ikke like rosenrødt bestandig. Det gjelder å gjøre det beste ut av det.

• Liker 1
Gjest Anonymous
Skrevet

Faren deres mener det er totalt unødvendig å kjøpe klær til de - han betaler max bidrag og ønsker ikke å bruke mer penger. Jeg har handlet endel klær, men de blir bare liggende igjen hos mora.

Dusjing - vasking og slikt er jeg grusomt lei av å mase om, hvor mange ganger skal man være nødt til å si det da? Vi har en sønn sammen på 3 år som vasker fingre før og etter maten, uten at vi må minne ham på det hver gang.

D samme er det med å pille seg i nesa og spise det etterpå - den eldste har dette som favoritt matrett.

De har rett og slett ingen oppdragelse fra mora, og det er utrivelig at det hele tiden skal mases om ditt og datt når de er hjemme hos oss. Har prøvd i fire år å prente det inn i de nå, men det hjelper nok ikke så lenge det er helt andre tilstander i det andre hjemmet (hvor de jo bor mesteparten av tiden)

Hilsen den grusomme stemora

Gjest sexysadie
Skrevet

Synes du beskriver dine stedøtre på en meget ensidig og negativ måte,D tjener ikke deg til verdighet å uttale deg om små barn på d her viset.(Er d ikke noe positivt m dem?)Men de er jo ikke dine døtre så da har du jo ikke filteret på.

MHT ditt problem m at de er så usmakelige; kan du ikke få din mann til å snakke m sin x-kone om saken?

Skrevet

Innprente dem i fire år - fra de var to og fire da? Du kan jo ikke akkurat vente all verdens av så små barn.

Dessuten er de ikke så store når de er seks og åtte heller. Jeg må si meg enig i det sexysadie sier her, du virker veldig ensidig og negativ. En samtale med barnas mor er absolutt på sin plass.

For å være hard: Jeg synes også det høres ut som du fokuserer mer på å se problemene enn å finne løsninger på dem. Dere har tross alt ansvaret for disse barna når de er hos dere, og din mann slutter ikke å være far fordi barna er hos moren. Ta ansvar for situasjonen og hjelp moren i stedet for å bare se problemene!

Skrevet

Anonyms innlegg her er noe av det mest provoserende innlegg jeg har lest noen sinne her på KG. Det er nesten sånn at jeg håper det er oppdiktet!

Barn trenger oppdragelse hele livet; det er mange mennesker som selv i voksen alder mangler helt elementær oppdragelse og folkeskikk.

Innlegget vitner om mangel på respekt, omsorg og ansvar. Fordømming og et eneste langt negativt oppgulp.

Om situasjonen er reell, håper jeg innlegget blir måten du avreagerer på og ikke lar dine holdninger gå utover disse barna.

Lytt ellers til SexySadies og Yatzys råd og gå litt i deg selv og din egen innstilling!

Jeg kan skjønne du går lei av dårlige manerer, men gjør ditt til at de blir bedre. Oppmuntre mannen din&faren deres til å ta i et tak. Anse deg selv og din lille familie som heldige som ikke sliter med slike problemer. Vær glad du har god smak når det gjelder klesvalg og at du ikke har valker på kroppen, men aksepter at andre er anderledes og har sin gode smak. Folk har forskjellige kriterier for hva som er pent og hva som er god oppførsel.

Lær barna gleden av vann og håndvask, gi dem et lommetørkle om nesen renner, og gi dem en innføring i hvordan man bruker bestikk. Få din mann til å se viktigheten av dette også.

Tenk positivt og seg på deg selv som et ressurssterkt menneske som kan yte omsorg og hjelp til andre med en glad holdning. Gled deg over hvert lille framskritt og ikke tenk at du har stått på stedet hvil i 4 år. Det kan sikkert føles sånn mange ganger, men sett fokus på hvert lite steg framover i utviklingen hos disse barna.

...og du; smil litt da! Ikke vær så sinna og slutt med å skjemmes over andre. Den eneste personen man med rette kan skjemmes over er en selv...

Vibeke icon_smile.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Vibeke den 2002-04-11 16:27 ]

Skrevet

Innfør regler i ditt hjem:

* Vaske hender ( og ansikt ) før middag og etter toalettbesøk.

* Si takk for maten

* Kjøp klær og ha dem liggende hos deg.

* "Kast" dem inn i dusjen hvis de er veldig veldig skitne

* Rydde opp etter seg

Er nok redd for at du må ta på deg litt av oppgaven med å lære dem litt manerer og oppførsel hvis mora ikke bryr seg.....

Hadde dette vært mine stebarn, så hadde jeg forandret oppførselen, klesstilen og hygienen deres fortere enn svint altså.

Barn skal ha skikkelige klær og kles etter været, se velstelt ut ( iallefall litt ), si takk for maten, takk osv....

Man skal ta vare på barna og de har bare deg, moren og faren. Og siden de 2 andre ikke bryr seg så veldig ( virker det som ), så tror jeg du må tre inn litt. Ikke bry deg om hva faren deres sier, for noen må lære de disse tingene.

Og til dere andre:

Noen barn er faktisk sånn. Jeg har sett barn som ikke ser ut og foreldrene driter i det.

Så dette skjer også i virkeligheten og det er ikke noe provoserende med innlegget.

Jeg skjønner anonym godt jeg. Jeg fikk sjokk når jeg leste hvordan barna er kledd. Kan ikke si at mora deres bryr seg så veldig mye om klesstilen og årstiden i allefall.

Lykke til!12

Skrevet

Hei!

Jeg synes også at du har en utrolig negativ fokusering på disse barna. Og det virker også som du bare fokuserer på ytre/materielle sider ved dem. Det at de kler seg i farger og har en stil du ikke liker, gjør at du ikke gidder å ta dem med ut????? Det er vel så viktig med indre verdier, og jeg er sikker på at disse ungene har massevis av positive sider som du ikke evner å se. Dessuten virker det ikke som om faren til disse barna gidder å engasjere seg spesiellt heller. Uansett hvordan barna ser ut og oppfører seg (og hvordan moren ser ut og henne joggedress/valker har i hvert fall ingenting med saken å gjøre!!), både du og faren som er viktige omsorgspersoner her. Tenk over din holdning -du kan skade disse små jentene for livet med den negative måten du ser på dem på.

• Liker 1
Skrevet

Småbarnsmor:

Jeg finner fortsatt innlegget provoserende! Det som provoserer meg er den negative og fordømmende holdningen overfor barnas situasjon. Situasjonen i seg selv med dårlige manerer og varme klær en varm vårdag går fint an å gjøre noe med UTEN holdningene innleggsforfatter sitter med.

Jeg har hatt såpass mye å gjøre med barn med langt større problemer og tilpasningsvansker enn det disse sliter med, så jeg VET at situasjonen er helt hverdagslig, dessverre. Holdningene håper jeg inderlig ikke er like vanlige. Problemene hos barna er ikke særlig store, det store problemet her er negativismen hos stemor. Mener jeg.

Hvordan hadde du følt det som 8-åring om din stemor skjemtes over deg for ting du ikke kunne kontrollere selv; som f.eks. den oppdragelsen du hadde fått med deg hjemmenifra?12

Skrevet

Helt enig med Vibeke her: Det som sjokkerer er ikke barna, men stemorens holdning! Ungene kan ikke føle seg særlig velkommen i dette hjemmet!

Det er de voksnes ansvar å passe på barna. Om du ser at barn ikke har det bra, er du pliktig å gjøre noe med det, ikke fordømme dem og legge skylden på barna selv! icon_mad.gif1212[ Dette Innlegg er endret av: Yatzy den 2002-04-11 19:04 ]

Gjest sexysadie
Skrevet

Ja,d er hårreisende hvordan enkeltes inkompetanse når d gjelder barn komme fram i lyset

(Jeg tåler overhodet ikke at d gjøres noe som helst anslag mot barn)

Skrevet

*Huff* - mine tanker her er: stakkars barn som har ei stemor som syns de er ekle.

Nei Stemor, her må DU forandre dine holdninger ovenfor barna til din kjære!!!

Greit nok at det er udelikat med snørr og dårlige matvaner, men jeg sier som mange andre her: gjør noe med det sjøl da! Det er jo ikke kun mor som har oppdragelses-rollen, barna har jo en far og stemor også!!!!!!!!!

Fy og fy!

12

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg er selv "stemor" til en gutt på 8 år. Han fyttet permanet til oss for 2 år siden fordi hans mor ikke kunne ta vare på han. Han eide ikke manerer, var alltid skitten og gikk med utslitte for små klær. Dette er noe som vi som voskne MÅ gjøre noe med. Gutten min(kaller han det frustrert.gif

*AAA*

Skrevet

Det høres ut som du er full av forakt.

Du har rett, du virker som den onde stemor. Helt ærlig sagt. Bare vent til ditt barn blir så "stor" så forstår du sikkert hvor liten han egentlig er.

Jeg gremmes.12

Skrevet (endret)

*

Endret av Fakse
Gjest Anonymous
Skrevet

Onde stemor......... det er noe av det værste jeg har lest her inne!!!!

Du må huske på at barn er et produkt av sine foreldres oppdragelse. M.a.o det er IKKE dine ste-barns (hater det ordet) feil at de oppfører seg slik de gjør.

En annen ting, hvordan tror du at disse søte små føler seg overfor deg? Hvordan tror du følelsene deres er overfor en stemor som finner sine stebarn avskyelige????? Husk at selv om du ikke sier dette direkte til dem, så vil de merke det!!!

Ærlig talt - skjerp deg - jeg vet ikke hvem som er verst, du eller moren!!! Forresten, jeg vet - DU!! Hvilken rett har du til å snakke så nedsettende om små uskyldig barn? Hvilken rett har du til å snakke nedsettende om deres mor (ref. valkene)?

Alle har sin individuelle oppfatning om hva som er pent og ikke pent. Glitter, rosa og stas er tydeligvis for moren pent - og hva så? Din skråsikre klesstil blir sannsynligvis også kommentert og ledd av vet du!!

10na - *SINT*

Skrevet

Dette måtte jeg bare svare på.Så lite menneske kjærlighet.Jeg tror ikke du ville ha reagert noe anneledes hvem og hva barna var.På meg virker det som at du burde ha tatt hatten og stokke av straks du fikk høre om barna.

Om du mener jeg har trampet over så svar meg gjerne privat,da skittentøy ikke hører heime her.

12

Skrevet

Jeg veit hvordan det er å vokse opp med ei stemor som ikke likte sine stebarn, deres mor, verdier og levesett. Unner ingen det!

Onde stemor: Du valgt et forhold med en mann som hadde barn fra før. Da valgte du også barna hans. Barna har aldri hatt noe valg! Sørg for at de blir glade for å ha deg i livet sitt!

Skrevet

Hvor gammel er du da anonym? 14? Du høres veldig umoden ut. Det går ikke an å se slik på barn. Det er vel det samme hvordan de går kledd eller hvor snørrete de er. Vær glad i dem, de er små og uskyldige. Det er vel ikke så nøye om de går i rosa og glitter. Husk barna hans er der for alltid. Dersom dette plager deg slik bør du vel pakke og dra.

Gjest Anonymous
Skrevet

Har du tatt mannen, så har du tatt ungene også... Det er det første du bør være klar over. Men ellers er jeg helt enig med de fleste debattantene her; du utviser en forakt som disse barna selvfølgelig føler. Det er utrolig hvor sensitive barn er selv om vi voksne "dekker over" så mye vi kan.

Du sier selv at du er lei av å være kjeftesmelle. Kan du ikke prøve med det gode da? Prøv og finne det positive i barna og oppmuntre dem til gode vaner med kos og smil. Kjefter du barna inn i dusjen og forteller dem at de er skitne - eller tapper du i badekaret, legger oppi leker og gjør badet til en kosestund? Det har mye å si hvordan man innfører vaner også.

Jeg beklager, men her er det nok du som må ta deg sammen mer enn barna...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...