Gå til innhold

Nå skal hagen ryddes! Tips ønskes!


Gjest Lea

Anbefalte innlegg

I dag har vi begynt.

Blomsterbedet som vi brukte masse tid på i fjor var overfylt med ugress. Det har fått vokse litt for lenge fordi vi ikke har visst hvor vi skulle begynne, men i dag satte vi i gang.

Alt ugress og mye av jorda ble raket og spadd vekk.

Til uka kjøper vi fiberduk og bark og noen små fine trær. Ikke noe mer ugress der nei.

Spørsmål:

Fungerer det å sette små trakter inntil disse buskene, slik at man kan vanne rett ned i disse?

(Røttene kommer til å være UNDER fiberduken)

Resten av hagen hadde vi tenkt å planere og bruke som gressplen. Men ingen av oss har noe godt forhold til gressklipperen, så i dag fant vi ut at terrassen skal utvides. Vi skal fortsatt ha gressplen på en del av tomta altså, men ikke særlig mye. I stedet skal det plantes i krukker og kasser. Et tre skal felles ned i terrassen og sambo har lovet at den nye terrassen skal bygges i en "bue", slik at den ikke blir så "kassete".

Tips til en frodig og lettstelt hage/terrasse ønskes!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Frodig og lettstelt hage".......hm.....

Jeg har god erfaring med stauder- de kommer opp år etter år og krever relativt lite stell, man må bare klippe bort det som er vissent fra året før.

Hvis du gjødsler de litt, så blir de frodige også.....

Høres ut som en god ide med å vanne ned i trakt, har ikke prøvd det selv, men fiberduken holder vel på fuktigheten også.?

Når det gjelder å plante et tre på terrassen, så ville jeg spurt i et gartneri om det er noe de vil anbefale. Tenk på at de fleste lauv-trær mister bladene om høsten og så må du koste alt som faller ned på terrassen!! (siden du ville ha det lettstelt!!)

- Men kjenner noen som har en japansk blodlønn (tror det heter det) på terrassen - lekkert!! Så den kostingen er kanskje verdt det.

Ellers holder jeg en knapp på vintergrønne busker- tuja, kjeglegran,dverg-furu,osv.. Rhododendron er jo lettstelte,vakre og finnes i mange fargekombinasjoner.

Hvis dere skal reise bort i ferien, ville jeg ikke hatt for mange sommerblomster i små krukker, hvis dere ikke har noen til å vanne for dere - .

Ikke så lett å gi råd når jeg ikke har sett det IRL- men ønsker deg lykke til! Må få høre videre hva det blir til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du legger fiberduk klipper du hull til plantene, dette gjør at de får nok vann, den holder på fuktigheten også, slik at det ikke tørker ut så lett.

Du kan også bruke aviser under barken, denne holder også ugrasset vekke.Legg avisene rundt plantene vann slik at avisene får fukt og ligger rolig, legg så på barken.Etter på vanner du litt til, og det dufter himmelsk. :P og ser pent ut.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...