Gjest Gjest_gjest_* Skrevet 31. juli 2008 #1 Skrevet 31. juli 2008 Jeg jobber i en interiørbutikk i 75% stilling. Trives veldig godt og vil fortsette der, men så har det seg sånn at om 3 månder er jeg ferdig utdannet interiør konsulent via nki og lurer da på om jeg har noe rett til og gå opp i lønn? Noen som vet noe om det?
Fluffie Skrevet 31. juli 2008 #2 Skrevet 31. juli 2008 Ikke noedvendigvis. Dersom din utdanning da vil ha stor innvirkning paa jobben, eller du faar stoerre ansvar som foelge av utdanningen saa vil den ha uttelling. Men det er ikke sikkert du vil faa bedre loenn dersom utdanningen ikke har noe og si for jobben du gjoer (altsaa om en ufaglaert kan forventes aa gjoere den like bra). Men det kan godt hende firmaet uansett vil gi bedre loenn pga utdanning. Jeg tror nesten du boer spoerre dem om det.
Lilleba Skrevet 31. juli 2008 #3 Skrevet 31. juli 2008 Hvis ikke du og firmaet har en tariffavtale der dette står, så har du ikke "rett" til noe som helst. Lønn i Norge er nemlig ikke noe som er lovbestemt eller som kommer av seg selv etter gudegitte regler, slik mange synes å tro. (NB! Dette var et generelt hjertesukk og ikke ment spesielt for deg!) Regler for lønn forhandles bare fram av fagforeningene og arbeidsgiverne, og i din bransje er det vel Handel og Kontor som eventuelt kan opplyse deg om det fins tariffbestemmelser på dette området. Men selv om det finnes tariffbestemmelser, så er, som sagt, ikke din arbeidsgiver nødt til å følge dem, med mindre dere er en tariffavtalebedrift! En annen ting er at du selv kan be om høyere lønn pga at du er ferdig utdannet og derfor sannsynligvis vil gjøre en bedre jobb osv. Da forhandler du for deg selv. Ikke be om det muntlig, men be skriftlig om å få et møte der du ønsker å forhandle om ny lønn. Da kan sjefen få tenkt seg litt om før du kommer, samtidig som du selv forbereder deg godt med å tenke gjennom argumenter. Du tar også selvsagt med deg de nye eksamenspapirene. Lykke til!
Gjest Gjest_Camilla_* Skrevet 31. juli 2008 #4 Skrevet 31. juli 2008 Du har ikke krav på det. Men hvis jeg hadde vært deg ville jeg tatt opp dette med sjefen. Det er egentlig vanlig å få økt lønn, hvis du har fått en utdanning i faget du jobber med.
Gjest Gjest Skrevet 1. august 2008 #5 Skrevet 1. august 2008 Jeg jobber i en interiørbutikk i 75% stilling. Trives veldig godt og vil fortsette der, men så har det seg sånn at om 3 månder er jeg ferdig utdannet interiør konsulent via nki og lurer da på om jeg har noe rett til og gå opp i lønn? Noen som vet noe om det? Nei, men du har lettere for å få en ny jobb, så du står sterkere i lønnsforhandlingene.
Gjest Gjest_Hei_* Skrevet 1. august 2008 #6 Skrevet 1. august 2008 Hvis ikke du og firmaet har en tariffavtale der dette står, så har du ikke "rett" til noe som helst. Lønn i Norge er nemlig ikke noe som er lovbestemt eller som kommer av seg selv etter gudegitte regler, slik mange synes å tro. (NB! Dette var et generelt hjertesukk og ikke ment spesielt for deg!) Regler for lønn forhandles bare fram av fagforeningene og arbeidsgiverne, og i din bransje er det vel Handel og Kontor som eventuelt kan opplyse deg om det fins tariffbestemmelser på dette området. Men selv om det finnes tariffbestemmelser, så er, som sagt, ikke din arbeidsgiver nødt til å følge dem, med mindre dere er en tariffavtalebedrift! En annen ting er at du selv kan be om høyere lønn pga at du er ferdig utdannet og derfor sannsynligvis vil gjøre en bedre jobb osv. Da forhandler du for deg selv. Ikke be om det muntlig, men be skriftlig om å få et møte der du ønsker å forhandle om ny lønn. Da kan sjefen få tenkt seg litt om før du kommer, samtidig som du selv forbereder deg godt med å tenke gjennom argumenter. Du tar også selvsagt med deg de nye eksamenspapirene. Lykke til! Egentlig et veldig godt svar:) Hilsen en garvet rekrutterer.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå