Gjest Gjest_silje_* Skrevet 30. juli 2008 #1 Skrevet 30. juli 2008 Jeg har fått tilbud om ny jobb. Har oppsigelsesfrist på 1 mnd. dvs. jeg må jobbe ut august hvis jeg sier opp før 1.august. Derfor haster dette litt fordi jeg er i tvil og lurer på noen ting. Sjefen min er på ferie i to uker til. Skal jeg ringe han eller snakke med daglig leder? Min nærmeste sjef er avdelingsleder. Hva skal til for at en oppsigelse er gyldig? Må jeg levere skriftlig brev til min sjef? Holder det å levere skriftlig brev til daglig leder? Holder det at jeg ringer min sjef så han får muntlig beskjed og mottar skriftlig bekreftelse når han kommer tilbake fra ferien? Før når jeg har byttet jobb har jeg alltid skrevet under på kontrakten til den nye jobben FØR jeg har sagt opp min nåværende jobb. På den måten er jeg sikret den nye jobben. Selv om jeg har blitt tilbydd ny jobb kan jeg vel ikke være 100% sikker før kontrakten er skrevet under? Dilemmaet som kan oppstå er hvis min nåværende arbeidsplass tilbyr meg bedre betingelser enn det jeg har i dag + bedre enn det jeg får i min nye jobb. Hvordan fungerer slike ting? Takknemlig for raske svar!
Rosalie Skrevet 30. juli 2008 #2 Skrevet 30. juli 2008 Jeg hadde aldri i livet sagt opp nåværende jobb før kontrakt på ny jobb var underskrevet. Det hadde jeg ikke turt, rett og slett. Ellers holder det at du leverer skriftlig oppsigelse til sjefen din innen morgendagen. Gjerne ring og varsle om det, men send h*n også en mail hvor du skriftlig bekrefter at du legger en skriftlig oppsigelse på pulten h*ns.
aline Skrevet 30. juli 2008 #3 Skrevet 30. juli 2008 og jeg vil gå utifra at ved din nærmeste sjefs fravær, så leveres oppsigelsen til neste over din nærmeste igjen, om det da er daglig leder, så lever den til daglig leder og informer din sjef. Er det kun lønn som gjør at du ønsker den nye jobben? trives du og har det fint i gammeljobben ellers? kanskje du kan ta en telefon til din sjef, eller en prat med daglig leder, informere om tilbudet og se hvordan reaksjonen blir?
cypress Skrevet 30. juli 2008 #4 Skrevet 30. juli 2008 Enig med Aline - dersom du vil bli i den jobben du har nå hvis betingelsene blir bedre, må du legge det frem på en annen måte enn å levere oppsigelsen direkte. Snakk med din overordnede og si at du har fått et tilbud som du ikke kan si nei til, men at dersom din nåværende arb.giver kan gi et enda bedre tilbud vil du bli der. Og dersom de ikke vil oppjustere lønn etc. kan du heller si opp da. Skjønner at dette kanskje kan bli litt travelt, siden du helst vil si opp før månedsskiftet. Men det er jo lov å prøve! Lykke til!
Gjest Gjest_silje_* Skrevet 30. juli 2008 #5 Skrevet 30. juli 2008 Wadjet: Ja, det samme tenkte jeg. Må underskrive kontrakten på den nye jobben før jeg sier opp min nåværende hvis ikke kan jeg risikere å stå uten jobb. aline og cypress: Nei, det er ikke kun lønn, men det også. Det er også noen arbeidsoppgaver jeg gjerne skulle vært foruten. Ellers trives jeg godt så tenkte å lufte det for sjefen min først så jeg kan se hva de kan tilby meg før jeg skriver under på ny kontrakt. Men hva hvis jeg plutselig ikke får den nye jobben likevel? Er det mulig? For da kan jo forholdet til sjefen bli litt anstrengt…
cypress Skrevet 30. juli 2008 #6 Skrevet 30. juli 2008 Forresten, så du spurte om det holder å ringe og si opp. Svaret er nei! Kravet etter loven er at oppsigelse skal skje skriftlig. Men det må holde at du leverer den på arbeidsplassen. At vedkommende som skal ha den er på ferie og ikke får lest den før etter den 1. skal ikke ha noe å si for når oppsigelsesfristen begynner å løpe.
Yummy_Mummy Skrevet 1. august 2008 #8 Skrevet 1. august 2008 Men det kan jo være greit å ta en telefon til nærmeste overordnede og gi beskjed. Så vet han om det og kan begynne å få fatt i nye folk med en gang.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå