Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2003 #1 Del Skrevet 30. mai 2003 Føler meg som en idiot som ikke vet hva dette egentlig er/innebærer. :o Noen opplyste og hjelpsomme sjeler som kan gjøre meg litt klokere? På forhånd takk for hjelpen! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sisilie Skrevet 30. mai 2003 #2 Del Skrevet 30. mai 2003 Ex.phil. er det som på folkemunne kalles "forberedende"....det er en innføring i psykologi (var iallefall det i min tid)- filosofi og logikk. Gikk over et semester ved Universitetet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 30. mai 2003 #3 Del Skrevet 30. mai 2003 Ex. Phil er forkortelse for Examen Philosophicum. Man studerer filosofihistorie og et par andre kjedelige ting som en slags "forberedelse" til videre studier på universitetet. Man må ha Ex. Phil for å kunne studere mellomfag, men jeg tror du kan ta grunnfag uten Ex. Phil. Studiet varer et semester (iallfall gjorde det det da jeg tok det). Forøvrig er Ex. Phil en glimrende måte å fryse rentene på studielånet på. Dersom du har studert noen år og vil ha deg et pauseår -men uten å betale på lån og/eller la rentene på studielån løpe, da kan det være lurt å melde seg opp til Ex. Phil. Studiet krever ikke så mye innsats egentlig, og du kan fint få en god karakter selvom du ikke gjør en dritt. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 30. mai 2003 #4 Del Skrevet 30. mai 2003 Man lærer å argumentere for samt bevise at mor er en sten.... Virkelig givende og strengt nødvendig studie! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bandena Skrevet 30. mai 2003 #5 Del Skrevet 30. mai 2003 Oooohhhhh...godt utdannet! :imponert: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsara Skrevet 30. mai 2003 #6 Del Skrevet 30. mai 2003 Lasse: Jeg tar det for gitt du ikke har tatt ex.phil.? For at Mor Nille er en sten, er selvsagt et eksempel på en formallogisk ugyldig deduksjon, og brukes som eksempel på det - ikke som noe annet. Forøvrig er det veldig givende og lærerikt. Ja, Bandena. Det er godt utdanningsnivået ligger høyt. :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mathias Skrevet 30. mai 2003 #7 Del Skrevet 30. mai 2003 hihi.. tok ex phil i militæret jeg jo... Men har ikke har bruk for det som pedagog for å si det slik... IRONI på den andre side.... Det er videre klart jeg så nødvendigheten av å måtta ha ex phil før man fikk søke universitetet... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsara Skrevet 30. mai 2003 #8 Del Skrevet 30. mai 2003 Fint. *klapper oppmuntrende på hodet* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
VesleBråka Skrevet 30. mai 2003 #9 Del Skrevet 30. mai 2003 Ex.Phil kalles forberedende fordi man lærer om lærdom. Man lærer om vitenskapens historie, logikk, argumentasjon.. masse grekere fra veldig lenge siden, bl.a. Forresten har Filosofi-historie og psykologi-historie samme pensum opp til 1800 tallet eller noe sånt. Så exphil leste jeg veldig lite på.. men jeg husker fortsatt mye fra psy historien som jeg tok først, og leste litt nøyere. Som "man kan ikke gå over samme elven to ganger" Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 30. mai 2003 #10 Del Skrevet 30. mai 2003 Takker og bukker for svar! :D Og for at ingen kaller meg en idiot som ikke visste hva dette var Mye enklere å spørre dere her enn å ta det opp i en samtale med noen som tar det som en selvfølge at "alle" kan dette! :D Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 30. mai 2003 #11 Del Skrevet 30. mai 2003 Da jeg tok Ex. Phil. hadde vi en foreleser i filosofihistorie som var så drepende kjedelig at jeg ikke hadde overlevd en eneste time uten å strikke. Jeg hadde rett og slett sovnet. Hans timer forløp som følger: Han leste først opp en jævla lang tekst om Sokrates og de gutta der (denne teksten kunne gjerne vare ca. en time -og var kun cut and paste fra læreboka). Dernest brukte han minst like lang tid på å skrive hele teksten på tavla for at vi skulle skrive den av i bøkene våre. Deretter var det å starte hele det jævla opplegget omigjen med en ny tekst. En dag hadde jeg glemt strikketøyet mitt, og jeg oppdaget hvor nyttig det kan være å ta fantasien til hjelp for ikke å sovne.... Endte faktisk med en aldri så liten orgasme. Bokstavelig talt. En sånn type orgasme som man får i søvne uten å fingre eller noe -bare ved hjelp av tanker og fantasi. Og det er DET jeg husker best fra min karriere som Ex. Phil. student... Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Samsara Skrevet 31. mai 2003 #12 Del Skrevet 31. mai 2003 Hvordan gikk det til eksamen, Nelle? Gjest: vil du ikke drites ut, så er det greit å bruke søkefunksjoner på nett. *blunker hårdt* Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nelle Skrevet 31. mai 2003 #13 Del Skrevet 31. mai 2003 Det gikk bra til eksamen. Jeg fikk 2.0. Nelle Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Starya Skrevet 31. mai 2003 #14 Del Skrevet 31. mai 2003 Strikketøyet ja.. Undervurdert som stimulerende middel. "Kranglet" med en foreleser en gang om hvorvidt det kunne hjelpe en student med å konsentrere seg eller ei. (Diskusjonen var på generelt grunnlag, jeg hadde aldri stikket i de få timene med ham ) Men faktum er at for mange er det alfa og omega å ha noe småplukk i henda -for å kanalisere ut uro som ellers forstyrrer tankene. Så det så. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theolina Skrevet 31. mai 2003 #15 Del Skrevet 31. mai 2003 Når jeg tok ex.phil (høsten 1999) var det filosofihistorie, logikk og vitensksapsteori. Tror det forandrer seg litt.. Er iallefall drepende kjedelig. Men skal du studere mer enn 1 år på universitetet må du ta det for å få vitnemål. Du må forøvrig stå på alle 3 deleksamenene for å få karakter i ex-phil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 31. mai 2003 #16 Del Skrevet 31. mai 2003 ex phil er moro Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Theolina Skrevet 31. mai 2003 #17 Del Skrevet 31. mai 2003 Ja, det synes du vel? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
CeNedra Skrevet 31. mai 2003 #18 Del Skrevet 31. mai 2003 jeg syntes det faktisk:) thales fra milet, platon, kepler og gjengen var ekstremt hyggelig synes jeg. og snille. savner dem litt jeg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå