Gå til innhold

Hovne ben/ vann i bena


Gjest Ajja

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har lenge slitt med hovne ben/vann i bena (er ikke gravid, overvektig, har ikke sukkersyke) Er det noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre? Ville blitt utrolig glad for tips og råd, for dette er utrolig plagsomt. Nå er beina så hovne at det er vabbler nedover leggene og det hjelper ikke å gå eller trene, blir nesten bare verre av det.. Jeg er en jente på 27 år med en aktiv jobb og har prøvd å holde beina høyt når jeg har mulighet.

Ble litt rotete dette, men håper dere forstår..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det der er noe herk det!!

Skulle gjerne gitt deg en vidunderkur, men det har jeg dessverre ikke.

Som du skriver selv: ligg med bena høyt. Gjerne på natta og. Bygg opp bena dine med en dyne e.l.

Hvil mest mulig.

Drikk mest mulig vann. (Sånn at du hjelper nyrene å skille ut)

Koffein og grønn te virker jo litt vanndrivende, så drikk gjerne det og. Men vær forsiktig med det i denne varmen.. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tusen takk selv om du ikke har noen vidunder kur :goodbye:

Har jo hatt det sånn i mange år, men noen perioder er verre(mye verre) enn andre..

Lykkelig for alle råd jeg kan få, store som små :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk selv om du ikke har noen vidunder kur :goodbye:

Jo, bare hyggelig ;)

Og ikke minst, som jeg helt glemte å skrive; unngå alt for salt mat. For salt binder jo vann.

Men som sagt i denne varmen så trenger vi jo salter, men prøv og finn en mellomvei :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heia du kan jo prøve vanndrivene fra helsekosten jeg har hørt det funker.er selv litt kjukk og har tatt det innimellom.men har ikke problemer med beina så vet jo ikke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser sunt og variert og ikke mye salt, har prøvd vanndrivende og det hjelper heller ikke, drikker ikke kaffe men drikker mye grønn te for å drive vannet ut ( ikke nå når det er så varmt nei;)

Er jeg bare et håpløst tilfelle, har jo legger som er nesten dobbelt så tykke som lårene og som kjennes ut som tømmersokker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Går ikke på pillen nei, slutta for mange mnd siden og alt er tilbake til det normale.. Har hatt dette problemet både når jeg har brukt pillen og når jeg har vært uten..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Hovne ben er en sykdom (sier ikke at det er det du har, men verdt å ta en tur innom legen)

Det er viktig og drikke masse vann når man er hoven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg har lenge slitt med hovne ben/vann i bena (er ikke gravid, overvektig, har ikke sukkersyke) Er det noen som har noen gode råd for hva jeg kan gjøre? Ville blitt utrolig glad for tips og råd, for dette er utrolig plagsomt. Nå er beina så hovne at det er vabbler nedover leggene og det hjelper ikke å gå eller trene, blir nesten bare verre av det.. Jeg er en jente på 27 år med en aktiv jobb og har prøvd å holde beina høyt når jeg har mulighet.

Ble litt rotete dette, men håper dere forstår..

Jeg hadde det sånn før, jeg fikk beskjed av legen min å kjøpe magnesium på apoteket virket bra for meg, det hjelper urolige og hovne ben, drikk en kopp varmt vann med en dæsj sitron i før frokost hver morgen, ta tabletten/tablettene og se om det virker, lykke til, klem Line

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjon skal visstnok hjelpe, når man øker blodsirkilasjonen og bruker leggmusklene, så virker det som en "pumpe" som klemmer blodet i venene oppover igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med hovne bein,men bare rett i forkant av mensen/starten av mensen. Får hovne bein,men hovne hender også,og forøvrig endel vann i kroppen.

Jeg trener relativt ofte og jevnlig,og det hjelper fint lite mot vann i kroppen. Kjøpte på helsekost noe naturmedisin som skal være vanndrivende. Virket ikke på meg. Legen foreslo Furix men ønsker ikke begynne med tabletter.

Har prøvd nå de siste mnd støttestrømper på beina og det virker greit.

Lurer på om lynfedrenasje/massasje kan være noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg sliter selv med hovne bein,men bare rett i forkant av mensen/starten av mensen. Får hovne bein,men hovne hender også,og forøvrig endel vann i kroppen.

Jeg trener relativt ofte og jevnlig,og det hjelper fint lite mot vann i kroppen. Kjøpte på helsekost noe naturmedisin som skal være vanndrivende. Virket ikke på meg. Legen foreslo Furix men ønsker ikke begynne med tabletter.

Har prøvd nå de siste mnd støttestrømper på beina og det virker greit.

Lurer på om lynfedrenasje/massasje kan være noe?

Hei :)

Jeg kjenner til mange som har hatt god hjelp av lymfedrensje. Så det kan absolutt være verdt et forsøk.

Det eneste abéret er nok at det koster litt, men det er det nok verdt i lengden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest Gjest_hanne_*

min mor hadde store problemer med hovne ben og dårlig sirkulasjon. hun prøvde virkelig alt av medisiner og kjerringråd, men ingenting hjalp. helt til hun fant ut at hun hadde glutenallergi... da forsvant 27kg. på to måneder, det meste av det vann. kanskje det er noe i kostholdet ditt du ikke tåle, og kanskje du tilogmed ikke tåler mel så godt? i Norge skal det mye til før en lege diagnoserer deg med glutenallergi, men i utlandet blir det mer og mer sett på som en folkesykdom. her i norden spiser vi jo mye brødmat, så det kan iallefall være verdt å skjekke det. men ikke gå til en lege, heller en kostholdsklinikk hvor de ofte vet litt mer. jeg sliter med hovne ben selv og skal kutte melet i en måned nå for å se om det har noen virkning!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest anonym

Hørt om Histadelia, Under-methylering, Høy histamin? (google it) - kan være en forklaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til problemet, jeg får lett hovne bein (spesielt legger) på grunn av ME. Det ser ikke fint ut, og blir de hovne nok er det jo vondt i tillegg, føles som om noe sprenger på huden fra innsiden.

For min del hjelper det å ha beina opp så mye som mulig. Når jeg er på ferie eller i andre situasjoner hvor man går mye eller ikke har mulighet til å ha beina så mye opp, hjelper det å bruke støttestrømper. Jeg bruker sånne flystrømper fra apoteket. Hjelper litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...