Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2003 #21 Del Skrevet 6. juni 2003 Ta med solkremmer hjemmefra! Det er rimeligere å kjøpe solkremer her enn på Kreta. I tillegg kan du risikere at solkremen der nede har stått i solen en stund, og da svekkes kvaliteten. Når jeg er ute og reiser har jeg i tillegg med meg et lite reiseapotek. Dette inneholder paracet, plaster, pyrisept og bomull, sårsalve, myggmelk (ofte er det en god del mygg om kvelden, kjøp mygga myggmelk på apoteket, fungerer knallbra), piller mot både løs og treg mage, xylokain (salve mot solbrenthet, myggstikk etc). Apotekene på Kreta har ofte greit utvalg, men har du med hjemmefra så er det lett tilgjengelig for dere samt at du slipper evt missforståelser på apotekene. Ta med dere en god bok eller 3 (om dere er glad i å lese da). Og for ikke å glemme gode solbriller. Når det gjelder sol på forhånd; er enig i at det kan være hyggelig å ha litt grunnlag. Men vær obs, du må beskytte deg med solkrem likevel, da solarium ofte er en "falsk" beskyttelse. Når det gjelder mygg, så er det mulig å få kjøpt myggkontakter i Hellas. Dette er kontaker du setter i stikkkontakten i veggen og fyller på med "tabletter" el for å holde myggen borte om natten. I tillegg til tabletter finnes de med væske også. Vi kjøpte vår for 9 år siden, go bruker den stadig i utlandet enda! Beste innrettningen som finnes! Jeg får så lett myggestikk skjønner du :oops: Ting å se: kommer litt an på hvor dere er, men utenfor Heraklion så ligger det et Akropolis-lignende sted (husker ikke i farten navnet). Vell verdt å få med seg. Når det gjelder spising: de beste restaurantene er ikke alltid de som ligger på strandpromendaen.... Vær "vågal" finn et sted inni noen trange gater e.l. Ang. størrelsen din. Jeg er også stor. Men i Hellas er det så mange forskjellige kropper, at det stort sett ikke er noe problem! Jeg har solt meg i bikini alltid, men kaster ikke overdelen da :o . Men føl deg frem. Du vil fort se at de lokale greske damene ikke akkurat er så små de heller.....! RIktig god tur! Kos dere masse! Og dere må ha verdens snilleste mamma! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 6. juni 2003 #22 Del Skrevet 6. juni 2003 Ikke vær bekymret for størrelsen din! Du er garantert ikke den største der! Jeg bruker omtrent de størrelsene du nevnte (nå vet jeg jo ikke hvor høy du er, da), og jeg soler meg i bikini på stranden, nesten uten hemninger. På vei til og fra stranden liker jeg ikke akkurat å sprade rundt og vise frem det jeg har for mye av, men da er en sarong eller strandkjole praktisk. Du kan jo kjøpe en tankini - bikini med "singlet"-overdel for å dekke til magen din, eller en bikini med boxershorts. Eller en badedrakt rett og slett. Jeg ville for øvrig ikke tatt sol før jeg reiste, solarium er fy-fy for huden. Selvbruningskrem før avreise, høy solfaktor på stranden er tingen. Du kan jo ta en selvbruningstime i salong hvis du er usikker på om du får fint resultat på egen hånd. God tur! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Loolaa Skrevet 6. juni 2003 #23 Del Skrevet 6. juni 2003 Jeg er ikke sikker på hva som gjelder for Kreta, men sjekk om dere må ha med dere et såkalt E-111 skjema. Info fra: http://www.reiseforsikring.no/reiseindex.html : Hva du risikerer uten skjema E 111 Uansett om du har med deg skjema E 111 eller ei, skal du ikke risikere å bli nektet øyeblikkelig sykehjelp i det EØS-landet du ferierer i. Dette har du krav på som bosatt i Norge og medlem av den norske folketrygden. Du risikerer imidlertid selv å måtte betale for hele den medisinske behandlingen i første omgang, som om du ikke var medlem av trygden i det aktuelle landet. Du vil kunne få en viss del av utgiftene tilbake fra ditt lokale trygdekontor når du kommer hjem til Norge. Husk å spare på alle regninger og kvitteringer. Fristen for å fremsette krav til trygdekontoret på dekning av slike utgifter er 6 måneder regnet fra regningen er utstedt, ellers foreldes kravet. Du får E-111 på ditt lokale trygdekontor. loolaa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 6. juni 2003 #24 Del Skrevet 6. juni 2003 Pøh! Du vil raskt se at du er nok ikke den eneste som er litt større enn modellene! :D Og SÆRLIG ikke greske damer over 30, det skjer gjene noe med dem da, de eser ut på null komma nix! Og du: det er ikke som om noen ikke ser at du er stor om du har på t-skjorte på stranden.... (ikke for å være kjip, men tenker sånn om meg selv, synes det hjelper litt). Synes du skulle gi blanke jeg! kanskje dere tilogmed kan finne en mer usjenert strand? Mange av dem i Hellas (mne jeg har ikke vært på kypros). Kos deg i sola og vær stolt av deg selv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå