Gå til innhold

Skal på langreise for første gang!!

*Lillian*

Anbefalte innlegg

Min mamma vant tur for to til Kreta (gjennom Her & Nå), og er så snill at hun gir bort billettene til meg og min samboer!! :D

Det er ingen frist på når vi må reise dit, men vi har ikke lov å reise i høysesongen.

Det er en ukes luksusopphold der, men vi har ikke fått vite nøyaktig hvor på Kreta vi skal enda.

Det som er... Verken sambo eller jeg har reist sånn langt før, og har null peil!! :oops:

Har funnet masse stoff om Kreta på nettet, så slike ting er greit.. Men alt det andre... Det er jo så mye å huske på!!

Hva trenger vi å vite før vi reiser??

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Embla s

Kjøp eller lån (på biblioteket el.l.) en god guide bok om øya!! Det er alltid lurt slik at dere er forberedt og vet litt om hva dere vil se/gjøre/etc.

Hva er det du lurer på (hvor detaljert)?

Dere er utrolig heldige, og mamman din er super snill!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg lurer på? Hvordan skal jeg vite hva jeg vil vite, da, når jeg ikke vet det jeg vil vite?! :lol:

Jeg kommer sikkert på å lure på masse mer underveis i denne tråden, men her er det jeg lurer på i første omgang som jeg kommer på nå:

* Ca. hvor mye lommepenger skal man beregne per pers? Det er snakk om en uke, pluss at vi skal sikkert handle i tax free + shopping der nede (opphold er inkludert, men sikkert ikke mat og sånn)

* Hva bør man ta med seg hjemmefra (utenom det selvfølgelige som pass og toalettmappe, liksom)

* Hva slags klær skal man ha på seg der nede? Jeg er stor og tror ikke jeg tør å gå i bikini for eksempel...

* Hvor lang tid tar flyreisen fra Oslo? (Hvis det trengs å vites, så er det Apollo som spanderer)

* Er røyk og alkohol billig der nede? :oops:

* Er det noe man bør være obs på der? (watch out)

* Trenger man noen vaksiner før man reiser? Evt. annen legesjekk?

* Er det noen mellomstopper på reisen eller går flyene som regel direkte?

* Er det store shoppemuligheter der? (tenker spes på typiske jente-shoppesteder)

* Lønner det seg å ha cash eller visa kort der nede?

* Når er det egentlig høysesong der?

Det var det jeg kom på i første omgang.. Vet det har vært oppe i tråder her før (har allerede søkt), men jeg syntes liksom ikke jeg fikk svar på akkurat det jeg vil vite der.

Forøvrig er det sambo på 24 og meg på snart 22 som skal reise.

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva jeg lurer på? Hvordan skal jeg vite hva jeg vil vite, da, når jeg ikke vet det jeg vil vite?! :lol:

Jeg kommer sikkert på å lure på masse mer underveis i denne tråden, men her er det jeg lurer på i første omgang som jeg kommer på nå:

* Ca. hvor mye lommepenger skal man beregne per pers? Det er snakk om en uke, pluss at vi skal sikkert handle i tax free + shopping der nede (opphold er inkludert, men sikkert ikke mat og sånn)

Jeg ville tatt med en 5-8000.. Alt etter hva dere har råd til. Jo mer jo bedre, dere kan jo ta med penger tilbake.. De fleste plasser tar visa.

* Hva bør man ta med seg hjemmefra (utenom det selvfølgelige som pass og toalettmappe, liksom)

Gode sandaler, shorts, t-skjorte, topper, badetøy, skjørt, en kjole, ett par pensko, solbriller, caps, en sarong kanskje.

* Hva slags klær skal man ha på seg der nede? Jeg er stor og tror ikke jeg tør å gå i bikini for eksempel...

SOm skrevet over.. Skjørt og singlet, shorts... Det er folk som går i bikini i alle størrelser.. Om du ikke vil, så kjøp en badedrakt...

Tynne sommerklær.. Men det er godt å ta med en jakke i tilfelle det blir kaldt om kvelden.. En tynn ulljakke bruker å være nok.

* Hvor lang tid tar flyreisen fra Oslo? (Hvis det trengs å vites, så er det Apollo som spanderer)

Husker ikke nøyaktig.. 4-5 timer tror jeg....

* Er røyk og alkohol billig der nede? :oops:

Ja det er billig.. Mye billigere enn hjemme, og en del billigere enn på Taxfree'n tror jeg.

* Er det noe man bør være obs på der? (watch out)

* Trenger man noen vaksiner før man reiser? Evt. annen legesjekk?

Du kan sjekke at alt er i orden med lege før du reiser, tror ikke du trenger noe vaksine.. Iallefall gjorde ikke vi det når vi var i Hellas

* Er det noen mellomstopper på reisen eller går flyene som regel direkte?

Går direkte fra Oslo

* Er det store shoppemuligheter der? (tenker spes på typiske jente-shoppesteder)

En del.... :D

* Lønner det seg å ha cash eller visa kort der nede?

Ha med dere litt penger, men ellers så tar som sagt de fleste plasser visa

* Når er det egentlig høysesong der?

Nå på sommeren.. Juli- August

Det var det jeg kom på i første omgang.. Vet det har vært oppe i tråder her før (har allerede søkt), men jeg syntes liksom ikke jeg fikk svar på akkurat det jeg vil vite der.

Forøvrig er det sambo på 24 og meg på snart 22 som skal reise.

Lillian

Dere kommer til å få det KJEMPE fint der nede. Det er mange ungdommer på deres alder der, å det er en helt fantastisk plass.. Så jeg håper dere får det bra der.. Å det gjør dere heeelt sikkert.

*Skusla veldig misunnelig.* :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg pleier å beregne 500 kr pr dag pluss det jeg kjøper på taxfree.

Alt mulig stash er ikke så farlig om du glemmer, får kjøpt det meste der (bind, solkrem, solbriller osv)

Du kan jo også sole deg i bikini og en oppkneppet kortermet skjorte, det dekker jo til litt. Uansett er du nok ikke den største der! :wink:

Ta med klær som til en varm norsk sommer.

Heldiggriser og god tur!

Linker om Kreta der mye står:

http://www.apollo.no/

http://www.ving.no/

http://www.startour.no/travel/dest/dest_17.asp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skuls hadde jo et godt dekkende svar.Kjøp deg en fin badedrakt med en sjargong til(eller hva det heter) Skjal kaller jeg det, dette kan du dekke deg til med hvis du føler behov for det.Som de andre her sier så er det all slags folk der nede, så størrelsen din skal du ikke bry deg om.

Kjempe snill mamma du har.Lykke til med planleggingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for alle fine svarene!! :D

(blitt flink til å takke etterhvert nå...hehe)

Nå føler jeg meg litt mer trygg på det jeg kom på at jeg vil vite i første omgang.. Kommer sikkert på mer senere, da det er en stund til vi skal reise enda. :)

Noen av dere skriver at jeg kan ha på meg en tynn skjorte med korte armer og bikini hvis jeg vil dekke meg mer til.. Men jeg vil ikke vise fram verken lår eller mage... :oops: Hva gjør jeg da, da?? :lol:

Uansett er du nok ikke den største der!

Ehm..Du skulle bare visst, du... :lol:

Lurer bare på om Skusla mente 5-8000kr per pers :o eller tilsammen? Synes 500kr per dag hørtes ganske lite ut... Jeg er shoppoholic... :blunke: Tror nok vi satser på å heller ha med oss altfor mye penger enn litt for lite... Da kan man leve litt når man kommer hjem også, liksom... :wink:

Og til dere alle: JA, MAMMA'N MIN ER SUPERSNILL!!!! :D *gla i mamma'n min*

Vil gjerne ha flere tips hvis noen kommer på noe som de vil fortelle en uvitende og ikke-reisevant frøken.... :blunke:

Koz, Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mente til sammen.. Men om det blir lite, så ta med så mye dere kan, å ta med penger tilbake som du sier.... :D

Det er hvertfall bedre å ha for mye penger enn for lite...

Det kommer jo helt an på hvor mye du skal kjøpe, å der er jo en del fint da min medsammensvorne Shoppoholiker..:ler:

Hmmm.. prøver å komme på noe mer.. Vel, det som er fint er at de fleste reiseselskap tilbyr diverse aktiviteter som dere kan bli med på.

Båtturer, sigthseeing osv.. Det kan være veldig hyggelig. Så får dere sett litt i stedet for å bare ligge på stranden.

Å jeg unner deg en kjempe fin tur, å at dere koser dere MASSE.. :briller:

Du har snill mams du ja... :Nikke:

Skal skrive mer hvis jeg kommer på noe jeg...

Stor klem til deg! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk, Takk, Skusla!! :D

Er det forresten noe spesielt vi bør få med oss, uansett hvor på Kreta vi ender?

Ingen fare for at vi kommer til å ligge på stranden og sole oss hele dagen iallfall!! :wink:

Klem fra Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp deg en "knytte-sari" - et slikt firkantet/avlangt stort tøystykke som de selger an mass der nede........i allslags farger og mønstre-dette kan du knytte over bysten og det rekker til knærne omtrent.- Luftig og flott!

Vi har alltid med oss slike til sydligere breddegrader, uansett- og bruker det når vi evnt. blir solbrente, må gå i kiosken etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååå, TAKK Sisilie!!

Nå ble jeg glad... Da er det kanskje ikke så mye å grue seg til likevel, da! :lol:

Koz, Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Ja, kjøp en sarong. Får ofte kjøpt de på gata, og antageligvis også der nede.

Kan knyttes rundt livet, brystet, brukes som sjal , håndle osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaa.. sarong er tingen.

Kjøpte meg en da vi var i syden. De hadde saronger i alle mulige farger og mønstre. Både i chiffon-kvalitet og i bommull.

Du får også kjøpt masse fine "spenner" som du kan feste sarongen i.

Jeg tror at jeg betalte ca 70 kroner for min. Og den ble brukt som skjørt, kjole og som "sleng-rundt-seg"-plagg på stranda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk for gode tips!!! :D Dere er noen knupper, assa!! Men... Finnes de sarongene i store størrelser, eller? :oops:

Får man kjøpt disse i Norge også, eller er det først når vi kommer ned dit vi kan kjøpe dem?

Kom på et spørsmål til, jeg.. Bør sambo og jeg ta sol før vi reiser dit? Sånn for å skape grunnlaget, liksom? Hører om veldig mange som pleier å gjøre det. Hvorfor? :lol:

Føler meg skikkelig teit med min uvitenhet!

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sarongene er store. Min går nesten 2 ganger rundt kroppen.

Og jeg tror at jeg ville ventet med å kjøpe til jeg kom frem altså!

Det er mye billigere og de er mye finere enn det man får her hjemme.

Ta noen timer med sol før dere drar, så slipper dere å ødelegge flere dager med å være solbrente. Trenger ikke å være mange timene heller, bare så dere har litt farge. Om det er fint vær her hjemme før dere skal dra, så sol dere litt ute i stedet.

Grunnen til at man bør ta sol eller sole seg før en slik ferie er at sola ofte er myyye sterkere i syden-land. Derfor blir man lett brent om huden ikke har noe farge i det hele tatt.

Du tåler mer sol når huden er vant med sol.

En annen grunn er at man føler seg vel men litt farge på kroppen. Jeg føler meg i alle fall både slankere og vakrere med litt farge på kroppen. Særlig når man skal ha på seg mindre klær enn vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Lea.

Der nede er utvalget på saronger 100ganger så stort som her i Norge. Der har de i alle mulige farger og mønstre..

De er store.. Så det trenger du ikke være redd for.

Spør reiseselskapet ditt om det er noe spesielt dere bør være med på.. De har opplysninger om de fleste aktiviteter. :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Poirot

Om dere tar sol eller ei: smør dere godt med solkrem!!! Og bruk gjene en caps eller solhatt.

Alle saronger jeg har sett passer til folk i stor størrelse. Hvilken str bruker du da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om dere tar sol eller ei: smør dere godt med solkrem!!! Og bruk gjene en caps eller solhatt.

Alle saronger jeg har sett passer til folk i stor størrelse. Hvilken str bruker du da?

Ja, vi skal nok for en gangs skyld i vår liv være flinke med solkrem begge to!! :wink: Er ikke interessert i å ligge inne pga solbrenthet når vi er på en slik reise... Vi har "solhatter" (i litt mer ungdommelig og moderne stil) så det skal vi nok få brukt også!

Jeg bruker 42, 44 og 46 i bukser :oops: :oops: (alt ettersom hvor man kjøper dem... 42 og 44 på KappAhl og Cubus, 46 de fleste andre steder), så det er jo temmelig store størrelser da! Er det ikke mer vanlig med tynne folk i sånne Syden-land da? Har alltid fått høre det, jeg, og at de tror feite folk er rike.... :oops:

Takk igjen for flotte svar!! (wow, jeg har blitt flink å takke!! :blunke: )

Lillian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått masse pakketips osv, men ikke noe svar på hva du bør få med deg, såvidt jeg kan se.

Ikke så lett å svare på heller, for Kreta er en stor øy, så hvis du havner i den ene enden, kan det være litt for langt å reise for å titte på noe i den andre enden.

Selv fikk vi med oss Knossos da vi var på Kreta, og det var i hvert fall en utrolig spennende tur. Hellas er jo sivilisasjonens vugge, og så masse av det man har hørt om (mytologi blant annet) kommer fra Kreta.

Ellers skal ravinen være flott å gå tur i, Kretas Grand Canyon, men det har jeg ikke prøvd.

God tur, *Lillian* og kjæresten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Engel, ikke pålogget

Ta gjerne solarium dersom dere ikke ønsker å være helt kritthvite når dere kommer dit. Men vær klar over at MAN BLIR LIKE SOLBRENT I DEN VANLIGE SOLA UANSETT HVOR MYE MAN HAR SOLET SEG I SOLARIUM! SOLARIUM GIR INGEN BESKYTTELSE MOT SOLFORBRENNING!! Så selv om dere tar noen soltimer så MÅ dere smøre dere med faktor som om dere var kritthvite! Solarium virker annerledes på huden enn vanlig sol, og man bygger dermed ikke opp den naturlige beskyttelsen som man gjør ved vanelig soling.

Ellers så trenger du ikke være redd for å vise fram kroppen selv om du er stor!

Håper dere får en fin tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...