Gå til innhold

Hva lurer vi på? Om barn og medier

coda

Anbefalte innlegg

Jeg tok opp et tema for en stund siden, men var lite flink til å følge det opp. I lys av ny aktualitet tar jeg det derfor opp igjen nå.

Barn surfer alene på nettet. Amerikanske barn har i gjennomsnitt sett 40.000 iscenesatte drap og 200.000 iscenesatte voldsscener før de når 18 år. Flere barn enn vi vet om og har trodd har gjort avtaler med mennesker de har møtt på nettet.

Hvis du kunne spurt en allviter angående barn og mediebruk, hva ville du spurt om?

Tekniske spørsmål som hva betyr RAM, hva er en MP3-spiller (nå regner jeg med at mange mødre - og fedre - her inne kjenner en del tekniske uttrykk, men gosj, så mange som ikke gjør det)?

Diskusjonsspørsmål, som "bør barna se Hotel Cæsar"?

Konkrete handlingsspørsmål, som hva gjør vi når vi sier nei, mens naboen sier ja?

Min teori går ut på at vi kan hjelpe barna våre ved å øke vårt eget kunnskapsnivå, både angående tekniske spørsmål slik at vi kan veilede dem, og angående deres interesser innenfor området.

Jeg er interessert i både en debatt og forslag til slike spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville ikke nektet barn og spille data eller se på film...

Barn er fantasifulle vesener og har mye bedre nytte av kreative innspill fra filmverden, enn virkelighetens begrensinger.

Nei til aldersgrenser av film.

Waco

Ja til frisurf!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min teori går ut på at vi kan hjelpe barna våre ved å øke vårt eget kunnskapsnivå, både angående tekniske spørsmål slik at vi kan veilede dem, og angående deres interesser innenfor området.

Hehe.... jaja.... hahaa..... jaaavel, det er sånn å forstå ja.... akkurat ja, det vi må gjøre folkens, det er å la mor lære data slik at ungene kan lære av mor... HAHAHAHHA......

Herregud, at det går an..

Waco

uff, så blid jeg ble nå.... =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du forklare mer hva du ikke skjønte, waco? Jeg skjønte nemlig ikke hva du ikke skjønte...mulig jeg er begrenset av virkeligheten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, la meg forklare hva jeg mener... ja, jeg mener barn bør se hotell cæsar.

Jeg tror faktisk det er en sammenheng mellom videovold og krimalitet i samfunnet, ja, og ikke en link som fører til mer vold med videovold, men tvert om mindre kriminalitet og mindre vold....

Hvordan går det an å tenke sånn? Vi kan ta japan f eks, det landet i verden med minst kriminalitet, høyest levealder, trygt som få.... og RÅ VIDEOVOLD OVERALT!!!!!!!!!

Kan det være slik at dersom fantasien får blomstre uten begrensninger vil det også være krimalitetsforebyggende?

Kan forbud og restriksjoner faktisk øke nyssjerrigheten?

Er det sunnest for barn å lære at dem kan skille mellom fantasi og virkelighet, eller at de er dumme krek som ikke forstår at superman og ringens herre er fantasier...?

Jeg hater statens filmtilsyn, jeg hater 18 års voksengrensen (som det eneste land i scandinavia, f eks den danske filmatiseringen av Henry Millers Stille døgn i Clichy fra 1973 er FORBUDT i norge, dvs du blir straffet av å se en film)

Da kan man like gjerne forby bibelen spør du meg...

Waci

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Interessant vinkling! Det er mulig at vi som voksne vil at barna skal sortere informasjonen på vår måte, ikke på deres, som kanskje er bedre for dem.

Forskning viser at barn ikke er i stand til å skille virkelighet fra fantasi før tidligst i 6-7årsalderen. Filmtriks kan være vanskelige å avsløre før de blir 12-13 år.

Skal da barna sitte alene og se på/spille? Skaper det begrensninger eller en trygg ramme hvis foreldre deltar?

Du ser til Japan, jeg ser også til USA. Der finnes det utallige eksempler på barn/unge tenåringer som ikke lengre har sperrer mot å ta liv etter litt for mange voldsspill. Skoletragedie etter skoletragedie; historien er den samme. Barna skyter med en ufattelig treffsikkerhet, de skyter dem som popper opp på skjermen, og de er overrasket over at ofrene dør...?

Er det da litt enkelt å si: se på alt, det fremmer bare fantasien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettet du svaret??? Jammen halllooooo? Åssen kan jeg vite hvordan du tenker da?

Kvinner og mødre er gjerne mennesker som er opptatt av restriksjoner og forbud. De tror at dersom man skjermer virkeligheten mest mulig vil også barn utvikle seg best mulig....(?)....

Jeg husker det selv fra den gang jeg gikk på ungdomskolen, han ene kompisen min fikk husarrest for å hatt en kopi av robocop 1 usensurert, dette var på slutten av 80 tallet, det var ramaskrik og hyleri.....

Nå har den nevnte filmen blitt vist på nrk, så nå er det ikke så farlig lengere....

Men som jeg skrev i sted, det er ingen grunn til å nekte andre mennesker å se eller høre noe som helst, alt handler om hvordan barna takler situasjoner.

Waco

Men noen vil jo ha mobbeofre til unger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coda, at barn skyter på hverandre skyldes helt andre årsaker enn videospill.

F eks at dem har tilgang på våpen.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forskning viser at barn ikke er i stand til å skille virkelighet fra fantasi før tidligst i 6-7årsalderen. Filmtriks kan være vanskelige å avsløre før de blir 12-13 år.

Hehe, dette må være noe av det største tullballet jeg noengang har hørt, min tre år gamle niese vet at Zelda er fantasi, og åtte år gamle barn er i stand til å lage detaljerte videotriksredigeringer....

Bare tull det du sier med andre ord...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zalomine

Og når en 16 år gammel gutt dreper sine foredlre fordi han er overbevist om at de er alle fanget i "the matrix", da har det slett ikke NOE med filmen å gjøre?

Bare spør jeg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har tilgang på våpen er for lettvint.

En politimann som er trenet i å bruke våpen treffer på i gjennomsnitt et av fem skudd. Flere barn som har vært involvert i skyteepisoder viser en ufattelig treffsikkerhet, selv om det er første gang de tar i et virkelig våpen.

De har fått treningen - og brutt ned viljen mot å ta liv, som er grunnleggende hos alle mennesker - gjennom realistiske dataspill med realistisk utstyr som f.eks. gir rekyler.

Det er ikke mulig at de treffer bare ved å få tilgang til et våpen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fredagsbarn, dersom en 16 åring dreper foreldrene sine etter og ha sett en film, mener jeg at det er helt andre årsaker enn filmen som drepte foreldrene.... f eks krangling i hjemmet.

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men waco, hvordan vil du forklare at de i det hele tatt klarer å drepe?

I militæret brukes enorme ressurser på å trene soldatene til å klare å gjennomføre å drepe. Det var et stort problem under 2. verdenskrig, mange soldater hadde muligheten til å drepe, men gjorde det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At de har tilgang på våpen er for lettvint.  

En politimann som er trenet i å bruke våpen treffer på i gjennomsnitt et av fem skudd. Flere barn som har vært involvert i skyteepisoder viser en ufattelig treffsikkerhet, selv om det er første gang de tar i et virkelig våpen.  

De har fått treningen - og brutt ned viljen mot å ta liv, som er grunnleggende hos alle mennesker - gjennom realistiske dataspill med realistisk utstyr som f.eks. gir rekyler.  

Det er ikke mulig at de treffer bare ved å få tilgang til et våpen.

Coda, hvis det var sant det du sa, at det finnes en link mellom videovold og unger som skyter... hvordan forklarer du billy the kid på 1800 tallet? Eller vikingene, eller NAZIENE...??????

Noe av den samme debatten kom opp rundt Gutenbergs boktrykkeri..... Tenk om alle skal få lese hva dem vil, det ville bety kaos for det bestående, - og ødeleggelse for alle, vold og idioti.... kranglig og faenskap....

De var så redde for boktrykken at de ville forby den......

Riktignok har den tatt millioner av liv, men samtidig utviklet oss videre...

Slik kan man sammenligne media...

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Som jeg forklarte: også Tyskland måtte trene sine soldater til å gjøre det de gjorde. Mye av grunnen var at de selv var redde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Coda, jeg kan ikke forklare noe som helst... jeg bare sier at det ikke er noen sammenheng mellom videovold og internettsurfing og drap....

Og det er andre årsaker, enn at barn har misforstått virkeligheten, for alt det jeg veit, kan det være vi voksne som har misforstått... der vi fabler for barn om religioner og andre eventyr....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så typisk når jeg diskuterer med jenter, dere klarer aldri og holde dere til en sak samtidig og i tillegg så er dere så selvmotsigende at det er et slit å lese....

Coda, ved første innlegg så virker det som om man blir drapsmann bare man surfer litt på nettet, - deretter motsier du deg selv og sier at det er skikkelig vanskelig å få til mordere, se bare på soldater under annen verdenskrig...

Så hva mener du da? At folk er lettpåvirkelige, eller ikke?

Vet du hva jeg tror?

- Jeg tror du som kvinner flest har en tanke om at det gjelder alle andre, men ikke deg selv, - dvs andre kan godt bli drapsmenn og mordere, men ikke jeg.... for du ville vel ikke blitt morderske etter en film, ville du?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drap er den ytterste konsekvensen. Det uvanlige, den som etter alle solemerker ikke vil skje våre barn.

Jeg tenker like mye på ufølsomhet i hverdagen, på å treffe mennesker fra chatterom, på å klare å stoppe en slåsskamp når motparten ligger nede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...