Gå til innhold

Tanker om navn..


Gjest Mzfire

Anbefalte innlegg

Gjest Mzfire

Det er noe jeg har plutselig har lagt merke til . Hvet ikke om det er tilfeldigheter men det gjelder navn. Det jeg har sett er at mødre har en tendens til å velge et navn med samme forbokstav som sitt eget. La oss ta eks. Siri Kalvig har to døtre som heter Sara og Silje. Sissel Kyrkjebø har en datter som heter Sara, Marta Louise har nå en datter som heter Maud Angelica osv.. Lurer på om det er vanlig jeg ? Eller at noen tenker nå velger vi et navn med forbokstaven til pappan. Guttene fikk forbokstaven til mamman og jentene fikk forbokstaven til mamman :)

Kom gjerne med deres historier, meninger eller tanker om dette.

Mitt fornavn er på M og jeg tenker at hmm hvilke navn er fine på M..?

Madeleine syns jeg er fint og Mathilde... Og Mia, men det er veldig kort...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har 6 barn, men ingen av dem har samme forbokstav i sitt navn som hverken meg eller mannen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har R-navn etter faren.

Egentlig helt tilfeldig. Fant et navn vi likte og som passet poden. :)

Han har et mellomnavn også. Det skulle liksom være etter meg og mitt mellomnavn, men siden vi likte Ch bedre enn K, ble det en liten omskriving... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Hmm, måtte tenke meg om her.. hadde poden vært en antipode hadde hun hatt samme forbokstav som meg. Ikke et bevisst valg. Poden har ikke samme bokstav som podens far. Forbokstaver har heller ikke blitt arvet ned fra mine foreldre til meg eller mine søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner til et tilfelle der datteren fikk de to første bokstavene i farens fornavn og de to første i etternavnet, og ble hetende xxxx. Dette var ganske bevisst. Og faren var temmelig stolt over navnet (og datteren). Hvorfor ikke, navnet var pent i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har to gutter, men ingen av har samme forbokstav som oss i navnet sitt.

Guttene har riktignok samme vokalene i navnene men det er mer tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av mine barn har samme forbokstav som foreldrene.

Fine navn på M...

Hmmm...

syns Maya, Maria og Mathilde er fine jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm....

Mitt fornavn begynner på B,

hans på T.

Fine navn på B og T?

Liker navn som begynner på N og M....

Ja, og ett navn på T er jeg spesielt glad i,

men er vanskelig å komme til enighet om noe slikt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fine navn på B. Litt vanskelig. Jeg kjente forresten en kjernekar som het Bosse. Han kledde navnet. Stor og sterk og lys i luggen. ;)

T: Tiril er fint. Sikkert mange flere, men jeg klarer ikke tenke, altfor tidlig. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min gutt har et navn på A

Far begynner på G.

Jeg begynner på J.

Min samboer har tre barn på S - S - R .

Mor begynner på G.

Far begynner på J.

Nå:

Barn blir endten Andreas eller Maya.

Mor og far: J...

Så det stemmer ikke for noen av oss iallefall.

Men så er ikke vi kjendisser heller da... :ler:

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

To av tre barn i vår familie er oppkalt, og det er bare jeg som har samme tre første bokstaver i navnet som faren min, og siden jeg ikke er oppkalt etter faren min er det nok tilfeldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mzfire
Hmm....

Mitt fornavn begynner på B,

hans på T.

Fine navn på B og T?

Liker navn som begynner på N og M....

Ja, og ett navn på T er jeg spesielt glad i,

men er vanskelig å komme til enighet om noe slikt!

Fine navn på B er Birgitte, Beatrice, Bianca, Bella...

T er Therese, Thea..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Begge mine foreldre har navn som begynner på S, men jeg har M og broren min K. Sambos foreldre har navn som begynner på T og M, men barna har navn på F og O.

Når vi selv får barn begynner antakeligvis navnene på S eller K, så det passer ikke her heller.

Men foreldrene til bestevenninna mi har begge navn på B, og alle barna har navn på B, så det er noen som velger det bevisst tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

har en veninne, hun og søsteren har navn på M, det samme har barna deres! (Å jøje meg, det var rart :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett at mange sørger for at barna har samme forbokstav i fornavn som i etternavn.

Synes egentlig dette er viktigere enn om man har samme bokstav som en av foreldrene.

Det er også fint hvis alle barna har samme forbokstav i navnet sitt, men enda viktigere at barnas navn passer litt sammen. Synes det er så snodig når et barn f.eks. heter Michelle Helene og den andre Knut...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Her hos oss har mor, far, sønn og datter samme forbokstav. Ikke planlagt med førstemann, men planlagt med nr.2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er noe jeg har plutselig har lagt merke til . Hvet ikke om det er tilfeldigheter men det gjelder navn. Det jeg har sett er at mødre har en tendens til å velge et navn med samme forbokstav som sitt eget. La oss ta eks. Siri Kalvig har to døtre som heter Sara og Silje. Sissel Kyrkjebø har en datter som heter Sara, Marta Louise har nå en datter som heter Maud Angelica osv.. Lurer på om det er vanlig jeg ? Eller at noen tenker nå velger vi et navn med forbokstaven til pappan. Guttene fikk forbokstaven til mamman og jentene fikk forbokstaven til mamman :)

Kom gjerne med deres historier, meninger eller tanker om dette.

Mitt fornavn er på M og jeg tenker at hmm hvilke navn er fine på M..?

Madeleine syns jeg er fint og Mathilde... Og Mia, men det er veldig kort...

min datter heter Malin...synes det er kjempe fint!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...