Gå til innhold

Oppussing av leilighet - trenger råd!


Piglet

Anbefalte innlegg

Nå er det to uker til jeg skal flytte tilbake til København og leiligheten min, og sammen med kjæresten! Vi skal flytte sammen ca 1. sptember, og skal bruke sommeren til å pusse opp leiligheten. Og i den anledning trenger jeg noen råd fra de alltid kompetente KG brukere!

Først er par detaljer om leiligheten, som ligger i nærheten av sjøene som går gjenom København Sentrum, hvis noen er kjent/nysgjerring/interesert: Det er en tre roms leilighet på ca 65 m2, kanske fra 1850-tallet, men med nye vinduer og godt isolert og sånn. Videre er det kjempe høyt til taket (nærmere 2,5 m), store vinduer, stuk og avslepte gulv (sier man det på norsk?).

Vår hovedpriortering er kjøkkent, hvor alt skal fjernes og nytt settes inn. Vi har funnet et kjøkken som vi er veldig fornøyd med og som utnytter det meget lille (1,5*3) rommet godt. Og vi har i tillegg forelsket oss i en bøke bordplate. Synes det er mye finere enn en i laminat, men har fått høre at det er veldig upraktisk. Vi har selvfølgelig tenkt og olje den godt o.l., men er litt usikker. Hvilken erfaring har dere med trebordplater?

Problemområde to er stuene. Det består av to stuer en suite (sier man det på norsk?), en liten og en forholdsvis stor (14 m2), som begge er malt i krem/off white. Den lille stuen blir nok spisestue med tiden, men så lenge vi begge studerer, skal vi bruke det til kontor. Min kjæreste vil gjerne dekke hele den ene veggen på kontorer med en reol til bøker og papirer. Jeg kan selvfølgelig se det fornuftige i all oppbevaringsplassen, men synes ærligtalt ikke reoler/hyller er så fint. Er det meg som er sær? Har noen noen ideer til et kompromis?

Den andre stuen skal ha sofa, tv og sofabord i den ene enden og lite spisebord i den andre enden, ut mot vinduet. Vi har sett på denne sofaen http://www.ikea.dk/product_presentation/sh...I&id=10206,1380 , men jeg er usikker på fargen. Har hatt lys sofa tidligere og er lei av at den ikke tåler noen ting. Hva synes dere? Probem nummer to i stuen er at vi gjerne vil unngå den "klassiske" oppstillingen med sofa - bord - TV. Det er hyggelig at man kan sitte i sofaen, uten å måtte stirre på en enten tent eller slukket TV. Kan dette ungåes på en måte?

Gulvene er/har vært veldig fine, og er en stor del av det som gjør leilighetn lys og fin. Men de begynner og være veldig grå og skittene, og når jeg vasker dem, løsner store fliser og trevles av. Hva kan gjøres med dem for at de kan komme tilbake til sine glansdager, og hvrdan bør de pleies etter det?

Siste problem er soverommet. Men stuene får masse sollys, er soverommet veldig mørket. Det er masse vinduer her og, men de vender mot en bakgård, hvor det sjelden er sol. Nå er rommet malt i en veldig knall-gul farge (ikke av meg, men av min vennine som leide det), og det synes vi ikke er den beste fargen. Hvilken farger kan gjøre rommet mere lyst og innbydene? Ent. andre ting som kan gjøre det lysere?

Ja, det var det i denne omgang. Venter i spenning på mase gode råd!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Oj.. det var mye å ta tak i :o

Jeg kan sikkert ikke svare på alt dette, men kan jo prøve meg med noen erfaringer/tips da.

Først benkeplaten:

Vi har en slik benkeplate som er oljet. Har ingen problemer med den. Ikke upraktisk i det hele tatt. Uten om EN liten ting.. hvis du setter ting i stål/metall på den og denne tingen kommer i kontakt med vann, så vil du få stygge ringer på benkeplaten. Hermetikkbokser o.l. bør derfor settes et annet sted.

Så et råd ang. TV (som ikke skal stå midt i glaninga):

Kjøp et TV-bord med hjul. Da kan TV-en trilles bort når dere ikke bruker den.

Kontor:

Jeg har et kontor med masse oppbevaring, men uten reoler. Skulle gjerne hatt reoler jeg, men det er skråtak, så det er helt umulig. I stedet har jeg et ganske lavt skap som går langs hele den ene veggen. Her får jeg plass til det meste. I tillegg har jeg hyller på veggene som jeg bruker til oppbevaring av ting og tang.

Men dersom dere ønsker å skjule permer og sånt, så vil nok en reol med dører (eller et skap) være det beste.

Sofa:

Jeg ville ikke valgt en lys sofa. Men dette er smak og behag. Skal sofaen brukes mye, så velg et trekk som kan vaskes. Evt. kjøp en rimelig sofa og et løst trekk som dere kan slenge over når sofaen ikke trenger å se så fin ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for det!

Ble veldig glad for det med bordplaten! Og det med TV-bord med hjul var smart!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile

Bare sånn apropos den Klippan sofaen... Jeg synes den er forferdelig hard og vond å sitte i... Men hvis det er den dere skal ha, så finnes det utrolig mange trekk til den modellen. De er ikke så dyre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(Elsker sånne tråder :D )

Når det gjelder TV (her kommer ideene poppende inn i hodet):

TV-bord med hjul finns rimelig på IKEA. De er ubehandlet og har hyller under. Vi har beiset våre, men det går utmerket å male dem også. Evt. kan man sette på hjul på et annet bord.

En annen ting som går an er å kjøpe et stort skap med dører, slik at man kan sette TV-en inni og lukke dørene når man ikke skal se på TV. Litt vanskelig å finne et slikt skap kanskje, men det er ganske praktisk m.h.t støv o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Heltre benkeplate har jeg også, og kan absolutt anbefale det videre. Heltre gir et helt annet inntrykk enn laminat, og tåler etter min mening noen riper og hakk. Lea påpeker at du bør unngå metallbokser i kombinasjon med vann, dette er også min erfaring.

Ang. TV: Hva med å kjøpe et TV skap. Disse skapene husker jeg fra barndommen, og ser at de nå er moderne igjen. Enkelt og greit et skap som kan lukkes når en ikke ser på TV, men egner seg gjerne best dersom TV er forholdsvis lite og ikke så veldig mye brukt? Et alternativ kan også være å ha hjul på f.eks en godstol som står ved salongen. Stolen kan vende ryggen mot TV og fronten mot sittegruppen, så kan denne enkelt snus dersom man skal se på TV. Eller hva med å ha en sofa og to stoler med ryggen til TV?

Reoler og hyller kan være veldig pent dersom dere har massevis av bøker. De fleste av oss har vel litt av hvert og ikke alt er like pent å ha fremme, kanskje en kombinasjon av åpne hyller og skapdører kan være en løsning. Som alternativ til tradisjonelle skapdører kan man bruke sjalusidører, bambusforheng, perleforheng - kommer helt ann på hvilken stil dere har ellers. Hyller med naturfargede kurver til oppbevaring er også både pent og praktisk.

Dersom gulvene er lakket og denne skaller av når du vasker, bør nok gulvene slipes for så og oljes eller lakkes på nytt. Tregulv kan også males eller lutes.

Så var det soverommet: Det finnes farger som egner seg spesielt godt i nordvendte rom, der det er lite dagslys og der dagslyset er i en kald tone. Du sier at soverommet oppleves mørkt, jeg ville valgt en varm, lys farge da hvis jeg var deg. Ikke for mørk eller kraftig, men varm, gjerne en farge som passer inn i leiligheten forøvrig. Har du hvite vegger ellers i leiligheten kan kanskje en kremhvit farge med litt rødt i seg bli bra? Noen vil nok anbefale motsatt, - å ha en kald lys farge for å gi mer lys, men jeg er "varm" og trives best i den varme fargeskalaen. Mal vinduet med karmer og lister hvitt, det gir mer lys til rommet en om det er trefarget eller malt i annen farge.

Angående sofa: Hvite sofaer er delikat på bilder når de er rene og pene. Jeg kunne aldri hatt hvit sofa hjemme hos meg, bare tanken på tenåringen i huset med mørke dongeribukser skremmer meg milevis fra det. Hvis du ønsker å ha lys sofa kan kanskje sandfarge være et alternativ? Litt mer praktisk ihvertfall.

Dersom du tør stole på dine egne ideer og følge din egen smak kommer du nok til å få en flott leilighet.

Lykke til da, høres deilig ut med leilighet i København. En fantastisk by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bare sånn apropos den Klippan sofaen... Jeg synes den er forferdelig hard og vond å sitte i... Men hvis det er den dere skal ha, så finnes det utrolig mange trekk til den modellen. De er ikke så dyre heller.

Vi har ikke prøve sittet, så det skal jeg huske på.

Takk til Mie for alle rådene!

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har Ektorp sofa fra ikea, VELDIG god å sitte i! den har i tillegg trekk man kan skifte og vaske, og er for tiden hvit. aberet er at putene blir ganske nedsitte, må ristes og bankes på plass ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

vi har Ektorp sofa fra ikea, VELDIG god å sitte i! den har i tillegg trekk man kan skifte og vaske, og er for tiden hvit. aberet er at putene blir ganske nedsitte, må ristes og bankes på plass ofte.

Det er faktisk den jeg har nå! :D Men som jeg er kjempe lei, nettopp fordi putene fort blir stygge.

Piglet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En av grunnene til at jeg har lovet meg selv aldri mer å kjøpe sofa fra IKEA, er at putene blir så stygge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Étoile
En av grunnene til at jeg har lovet meg selv aldri mer å kjøpe sofa fra IKEA, er at putene blir så stygge...
:o

Vi har en Karlanda hjørnesofa fra IKEA. Har hatt den i 2 år nå, og synes putene holder seg veldi pene jeg... Men det er kanskje forskjell på modellene? Trekket er i en lys gråblå farge, ikke så lys at man trenger å bekymre seg noe særlig... Veldig praktisk farge egentlig, skiten syns inte så bra... :D

Ønsker meg en Gøteborg (? tror det var det modellen het...) sofa med fløyels trekk... Så den sist jeg var på IKEA, den så sååå myk og deilig ut!! Elsker myke dype sofaer...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...