Gå til innhold

Når skal man sende takkekort?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Må si meg enig med Helenius her! Selv synes jeg også det er gøy å skrive kort og innbydelser, men min forlovede skal da være med! Da vi sendte avgårde invitasjonene, skrev han adressene på halvparten av konvoluttene, jeg på den andre halvparten. (selve invitasjonenene var trykket) Jeg går utifra at han kommer til å skrive takkekortene til gjestene på "hans side" og at jeg underskriver på disse. Så skriver jeg takkekortene til de på min side og han signerer disse. Det kunne ikke ramle meg inn å signere med herr og fru xxx, vi kommer til å signere med fornavn.

Er hjertens enig med Donpedro, man skal da takke for gavene man får, det er normal høflighet. At man synes det er kjedelig eller har stygg skrift er ingen unskyldning. Selv har jeg skrevet takkekort selv siden jeg lærte å skrive. Klarer en 7 år gammel jente det, må da en voksen mann klare å sende takkekort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

vi kommer også til å underskrive med fornavn, men blir nok som sikkert skjønt jeg som skriver på vegne av oss.

Når det gjelder innbydelsene, ble de skrevet på maskin og derfor ingen signatur... for øvrig står det jo ikke hilsen oss, men våre foreldre da de innbyr til fest. -men ingen av de signerte heller nei...

Så da synes du vel også det er helt greit at barn ikke behøver å takke for julepresanger mm, (for det kan foreldrenen gjøre) også?  

Trodde takking var normal folkeskikk, jeg. Ihvertfall i det huset jeg vokste opp i.  

men jeg takker jo ikke for ham selv om jeg skriver på vegne av oss begge -takkengjelder jo likemye fra ham som meg, og det skjønner folk... og, er vi ikke ett da??? :ler:

ofte får vi forøvrig takkekort der mannen har skrevet alt....

synes ikke barnas julegavetakk kan sammenlignes egentlig. Men vi blir nok aldri enige, vi gjør som vi vil, og du som du vil.

Godt å vite at våre gjester ikke "ser ned på" min mann selv om han ikke skriver takkekort selv :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
synes ikke barnas julegavetakk kan sammenlignes egentlig.

Hvorfor ikke?

Jeg skjønner ikke hvorfor det er så viktig å lære barn å takke, når man bare kan delegere det bort til andre senere i livet.

Hvorfor er det så viktig at lille Per på 5 år må komme til telefonen når mor snakker med sin mor for å si takk for bursdagsgaven? Hun kan jo bare takke på vegne av Per og si det falt i smak.

Til opplysning nevnes at Haakon og Mette marit underskrev selv. Eller ville det vært ok om hun skrev for begge... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min forlovede overlater all skriving til meg, da han selv synes at han skriver stygt. Er egentlig ganske enig, men hadde ikke nektet han å skrive under selv.

Han er imidlertid med å lager alt. Da vi lagde innbydelsene hadde vi forresten familiedugnad på kjøkkenet hjemme hos min mor og far. Det var kjempekos, samtidig som det gikk mye raskere. Tror nok vi skal gjøre det sånn med takkekortene også, hvis vi da ikke bare kjøper ferdige kort...

Bordkortene lagde vi også sammen med hjelp av en kompis av min forlovede som var på besøk. Han synes visst det var kjempegøy, og satt og fantaserte om sitt eget bryllup.

:D

Han var også veldig opptatt av at jeg måtte skrive, siden jeg har finest håndskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg må bare si meg enig Donpendro, man kan godt signere kortet selv. Vi skrev begge under innbydelsene og vi skriver begge under på takkekortene med unntak av de jeg har levert ut før han kommer hjem for sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du sier så mye klokt, augustbrud02 :blunke:

Tusen takk!! :ler:

Så da synes du vel også det er helt greit at barn ikke behøver å takke for julepresanger mm, (for det kan foreldrenen gjøre) også?

Trodde takking var normal folkeskikk, jeg. Ihvertfall i det huset jeg vokste opp i.

Hvis det er av praktiske grunner en av partene ikke skriver under, er det jo greit (eks syk/bortreist mm), men når det er pga kjedelig og stygg håndskrift må jeg si at jeg blir litt sjokkert. Og hvis det er å være barnslig, så greit for meg.

Nå er jo situasjonen en helt annet om det er et barn som får en gave alene da. I et bryllup er det 2 mennesker som får presangen sammen, og i en slik situasjon synes jeg det er helt greit at en takker på vegne av begge. Det samme om det er et par som får en gave sammen til jul. Det samme gjelder også om et barn og en voksen får en gave sammen, da kan forelderen godt takke på vegne av barnet. Får barnet en gave alene, må jo hun/han takke på vegne av seg selv, det er jo kun hun/han som har fått gaven alene. Får to barn gave sammen holdet det at den ene takker. Det er iallfall mine tanker omkring gaver man får sammen og ikke sammen.

Forøvrig er det ikke direkte barnslig å synes at det er dårlig om begge ikke takker, - jeg synes bare det er litt lite voksent og voldsomt flisespikkeri om man i det hele tatt gidder å reagere på det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

Men er det ikke flisespikkeri man driver med her på KG, da? :ler:

Vi snakker jo om en mengde teamer jeg ALDRI i mitt liv ville diskutert IRL.

Når man ser hvor nøye til verks enkelte bruder går, så må vel vi vanlig dødelige gjester også kunne oppfatte dagen og hnadlinger som noe høytidelig man vektlegger ekstra høyt?

Forøvrig ville jeg jo selvfølgelig aldri saft noe til de det gjaldt, ei heller til andre. Det jeg reagerte på var at det virket som om noen hadde som "stratergi" at mannen ikke behøvde å takke/skrive under, men jeg aldri har opplevd et bryllupstakkekort uten hans underskrift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men er det ikke flisespikkeri man driver med her på KG, da? :ler:

Vi snakker jo om en mengde teamer jeg ALDRI i mitt liv ville diskutert IRL.

:ler: Joda, det er det nok! Men i ettertid ser man hvor lite viktig slike småting er, og personlig synes jeg altså at hans underskrift på takkekortet heller ikke er så viktig... :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Skal han skrive "herr" da og jeg resten? :

mener du for alvor at du skal skrive under med "her og fru Pølse"???

:roll::roll:

man skriver da under noe slik som er personlig til venner og familie med fornavn vel..??!!!!!!!!

dessuten er det totalt utdatert å bruke uttrykkenen "herr og fru"; man er blitt gift.. ikke ellers opphyet i en høyere status eller noe.. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville synes det var veldig rart om jeg fikk et takkekort fra noen der de avsluttet med Herr og Fru Nilsen. Det hadde jeg synes vært veldig merkelig, med mindre dette hadde vært et voldomt formelt takkekort fra en statsminister til en konge. (for å sette det litt på spissen - mye på spissen) :ler:

Hvorfor ikke bruke fornavnene? Takkekortene går jo ut til kjentfolk allikevel. Om man absolutt ønsker å påpeke ens felles etternavn bør man skrive Kari og Per Nilsen synes jeg...

Vel, uttrykket Herr og Fru kan også brukes om man ønsker å skape litt "komikk" i en spesiell sammenheng. Vi kunne nok funnet på det om vi skulle ha invitert folk til fest eller noe og ønsker en uformell og litt morsom invitasjon. Herr og Fru brukes uhyre sjelden og er i mine øyne så formelt at man ikke bør bruke det i alle sammenhenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

enig med augustbrud02.. komiske sammenhenger passer "herr og fru" inn i.. ;)

jeg har aldri fått takkekort som ikke har vært underskrevet med fornavn.. de er jo fra folk jeg har svært personlige forhold til. :)

personlig vil jeg synes det er hyggelig om begge har skrevet under.. men det er ikke noe jeg hekter meg opp i... men JEG forventer at min kjære tar sin del av arbeidet og skriver halvparent av takkekortene.. mange takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...