Gå til innhold

Valg av farge på sofa

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Rådvill sofakjøper

Vi holder på å bygger hus og skal nå til å kjøpe møbler. I den anledning trenger jeg litt hjelp til valg av farge på sofaen. Stuen er ca 35 m2 med mye lysareal og ellers en moderne stil. På gulvet skal vi ha merbau parkett og veggene skal være lyse, øvrig listverk og dører er hvite. Vi vurderer mørk blå, knall rød eller en lys sofa. Har noen erfaring med disse fargene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville valgt en ensfarget sofa, helst i en ganske sterk og klar farge.

Gjerne rød eller blå.

Men aldri får noen en lys sofa inn i mitt hjem. Det ser selvsagt lekkert ut med slike møbler, men barn, husdyr og voksne har lett for å søle litt. Det er ikke morsomt å sitte på pinne hver gang man har besøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Vi kjøpte ny rød sofa for, tja..snart to år siden. Er absolutt superfornøyd med farvevalget. Sofaen er i en fin klar rødfarge, med mer gult enn blått i seg. Vi har nesten hvite vegger til.

Men jeg er rød da. Kunne ikke hatt blå sofa jeg, føler meg ikke vel med for mye blått.

Lys sofa er jo delikat, men jeg er enig med Lea - du skal jammen passe på for å holde den pen og ren. Sofa med skarp farge er mer utsatt for solbleking enn lys sofa, men man bør være obs på at sollyset gjør skade på både stoff og stopping selv om sofaen har en farge der blekingen ikke vises så godt.

Hvis jeg skulle kjøpt meg ny sofa akkurat nå hadde jeg fremdeles valgt rød.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjesta

Har mer på hjertet jeg: Det som er viktig er at du finner en farge du trives med. Hvis du f.eks har sett en rød sofa hos andre og tenkt at det var pent, men aldri vært spesielt begeistret for rødt tidligere, bør du kanskje vurdere andre farger. En sofa skal du ha lenge, sørg for å få en farge du vet du liker lenge, spesielt dersom du kjøper en med mye farge på.

I :hjerte: møbelshopping

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig med Mie i alt hun sier her.

Det viktigste er at du får noe du trives med.

Lea - som også er uhelbredelig RØD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rådvill sofakjøper

Lys sofa er vel egentlig utelukket da.

Jeg har ikke noe særlig erfaring med verken rødt eller blått.

Vi har bestemt oss for å ha knall røde trekk på spisestuestolene vi skal ha. De skal stå på kjøkkenet så det blir jo et helt annet rom, men samtidig så har jeg lyst å ha noenlunde gjennomgående hovedfarger i alle rommene. Jeg har fått det for meg at det er lettere å gå lei av en så knæsj farge som rødt og at det kanskje vil bli litt dominerende med en rød sofa på et rom av denne størrelsen?? Vi skal også ha et par metall detaljer på stuen, blant annet peisommramming og lamper, vil dette ha noe å si for hvilken av fargene jeg velger?

Link til modulsofaen:

http://www.skeidarweb.no/sk_visprodukt.asp...&Type=0&Search=

Link til spisestuestoler (type:Date):

http://www.stokke.com/2003/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg syntes rødt er en utmerket farge å bruke til, ja nettopp en rød tråd gjennom huset. Rødt er en frisk, varm og livsglad farge som gir energi og stemning til rommene.

Det sies dessuten ( husker ikke hvor jeg har dette fra ) at et hvert rom bør inneholde noe rødt.

Vel. uansett hva vi andre måtte tenke, må du tenke igjennom dette og finne en farge du kan trives med. Husk at møbler varer i mange år.

Dersom du velger røde spisestoler og rød sofa - husk at du må finne noen lunde like rødfarger , eller rødfarger som kler hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm,Merbau er mørkt ikke sant?Det første som slår meg er igrunnen rød sofa,ettersom gulvet er mørkt....men blå hadde gått greit det også.Blåfarge beroliger mennesker.

Du vil ikke ha skinn da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rådvill sofakjøper

Har vurdert skinn også, men når jeg er på besøk hos andre som har skinnsofa, klarer jeg aldri sitte stille, blir så varmt og klamt.

Blir mest sannsynlig et mikrofiber stoff som heter Alcantara, har mest lyst på Dinamica, men det kan de ikke levere til denne sofaen.

De fleste vinduene på stuen er forresten vendt mot nord (der er utsikten).

Merbau er en mørk farge ja, noe lik mahogny.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Her er mine synspunkter:

1. Skinn er veldig aktuelt - det holder seg pent, er kjempelett å gjøre rent, og spesielt for de med barn er skinn et must!

2. Rødt er en kjempeherlig farge, så enig med de som sier at ethvert rom skal inneholde noe rødt, MEN: jeg ville aldri kjøpt så store/dyre møbler i rødt. Det binder veldig og man blir faktisk lei etter noen år i og med at en rød sofa blir så dominerende.

3. Mitt forslag: Kjøp en enkel, tidløs sofa i en tidløs farge og pynt med røde puter/bilder/tepper/etc! Det er mye billigere å skifte ut disse tingene enn sofaen!! (desssuten blir ikke disse detaljene så intense)

Vel, det var mine tanker om emnet. Gjør det som er rett for deg!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rådvill sofakjøper

Hva slags farge ville dere valgt på sofaen da, dersom dere skulle bruke de samme fargene på gulv og vegger som jeg skal ha???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ikke innlogget Vega

Mørk grå, mørk beige? Mørk blå går godt til beige.

Rødt er kanskje en farge man fort blir lei av. Skinn synes jeg er "kaldt". Men - det er jo din sofa og din stue, så du finner nok ut av det. Du sa at veggene var lyse, hvilken farge? Hva med å ta med stoffprøver hjem, da får du sett igjennom fargene i ro og mak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg har selv en mellomgrå/mørk grå sofa som jeg er veldig fornøyd med! Er lett å supplere med puter og pledd i friske eller duse farger, blir ikke fort lei den, passer til de fleste interiør syns jeg. Har selv lyse vegger og ellers et litt minimalistisk preg. Knall røde puter som går igjen i gardiner f.eks er jo lekkert! :)

Hva slags stoler fra Stokke vil du ha? Selv ønsker jeg meg knall røde Date stoler :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Date-stolene var kjempelekre!

Tør man spørre hvor mye de koster? Jeg er også på møbeljakt, nemlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rådvill sofakjøper

Det kommer alt an på hva slags stoff du skal ha. Koster fra ca 3800,-

Har en prisliste hjemme, skal sjekke når jeg kommer hjem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Svart ville jeg hatt.

Om du har hvite vegger funker det fint med svart sofa.Og med mørkt gulv kan det bli ganske kult.

Når det gjelder spisestue-stolene vet jeg ikke,det blir mer en smaks sak hva stil du liker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...