Labella Skrevet 28. mai 2003 #1 Del Skrevet 28. mai 2003 P-sprøyter brukes som aldri før' date=' og er blitt særlig populært i enkelte ungdomsmiljø. Men nå advarer helsepersonell unge jenter mot å benytte denne prevensjonsmetoden.[/quote'] En undersøkelse viser at p-sprøyte øker risikoen for beinskjørhet, i tillegg til at den kan gi blødningsforstyrrelser, og at det tar lang tid å komme inn i normal syklus etter å ha sluttet på sprøyta. Les hele artikkelen i Adresseavisen Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 28. mai 2003 #2 Del Skrevet 28. mai 2003 Jeg har lest hele artikkelen i Tidsskrift for den norske lægefonening. Beinmassen blir bare midlertidig redusert hos voksne kvinner, mens skadene kan bli varige for unge jenter som fremdeles er under utvikling. Artikkelen konluderer med at p-sprøyte ikke bør være et førstevalg hos tenåringer. Altså ikke påvist at det er farlig for voksne kvinner. her er den, hvis noen er interessert. http://www.tidsskriftet.no/pls/lts/PA_LT.V..._SEKS_ID=643171 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. mai 2003 #3 Del Skrevet 28. mai 2003 De legene jeg har vært i kontakt med, har hele tiden vært skeptiske til denne prevensjonsmetoden. Bakgrunnen er at hormonene deponeres i kroppen og at man foreløpig vet lite om hvilke skadevirkninger dette kan ha. I tillegg tar det lang tid før hormonene er ute kroppen og dersom man ønsker å bli gravid kan det skape store problemer. Så vidt jeg vet har derfor metoden bare vært anbefalt i de tilfellene hvor det medfører stor fare for kvinnen å bli gravid, f.eks. ved sykdom og til kvinner med f.eks. rusproblemer som har problemer med å takle det å skulle holde orden på p-piller. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 28. mai 2003 #4 Del Skrevet 28. mai 2003 I tillegg tar det lang tid før hormonene er ute kroppen og dersom man ønsker å bli gravid kan det skape store problemer. Det har da aldri vært en hemmelighet at det kan ta 1,5 år fra siste sprøyte til man har like stor sjanse til å bli gravid som andre. Men det er mange som ikke har tenkt å få barn på lenge, så da er ikke dette et problem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Leo Skrevet 28. mai 2003 #5 Del Skrevet 28. mai 2003 Nei, det har aldri vært noen hemmelighet, men det har vist seg at hormonene kan medføre uregelmessige og sjeldne eggløsninger i svært lang tid (I noen tilfeller mye lenger enn 1,5 år) og livet kan raskt ta nye vendiger vet du... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Labella Skrevet 28. mai 2003 Forfatter #6 Del Skrevet 28. mai 2003 Selv om det ikke er påvist økt risiko for benskjørhet hos voksne kvinner er kanskje ikke p-sprøyte å anbefale for denne gruppen heller. Hvis en voksen kvinne bestemmer seg for å få barn kan den tiden det tar å komme inn i normal syklus igjen være en veldig lang ventetid. Det er ikke alle som bestemmer seg for barn flere år i forveien. For meg tok det nesten to år å få normal syklus etter 1,5 år på p-sprøyte, og jeg er utrolig glad for at jeg ikke hadde planer om å bli gravid med en gang, og at jeg faktisk sluttet da jeg gjorde, slik at jeg kanskje kan klare å bli gravid når jeg ønsker det... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Kinga Skrevet 28. mai 2003 #7 Del Skrevet 28. mai 2003 Jeg er vel en av disse som reagerer på omtrent "alt" av prevensjon som inneholder hormoner. Ikke kan jeg bruke p-piller eller annet som inneholder østrogener grunnet blodpropp. P-sprøyten har i lang tid vært et ypperlig alternativ for meg, men etter stort håravfall over lang tid og nedsatt lyst, var heller ikke p-sprøyten uten umiddelbare bivirkninger for meg. For tiden er jeg "hormonfri" og det er godt. Sånn skal det bli. Vibeke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Helena Skrevet 28. mai 2003 #8 Del Skrevet 28. mai 2003 En fordel med p-sprøyte i forhold til p-pillier, i tillegg til at det er sikrere, er jo at sprøyta ikke inneholder østrogen så man slipper den ekstra risikoen for brystkreft og blodpropp. Hva som er verst må man jo vurdere selv. Men begge deler er legemidler men ikke bør ta dersom man ikke trenger det, det er ikke akkurat drops.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ringblomst Skrevet 28. mai 2003 #9 Del Skrevet 28. mai 2003 Har alltid vært skeptisk til p-sprøyten pga det tar så lang tid før man kommer tilbake til normalsyklus. Men kanskje mer sjokkert over hvilke bivirkninger det fikk på en jente jeg kjenner, har aldri sett en så deppa person før, ble til at legen ikke ville gi henne flere. Litt kjipt da at den satt i så lenge Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå