Gå til innhold

I omgang med psykiske problemer?

Gjest anonym

I omgang med psykiske problemer?  

1 stemme

1. 1. I omgang med psykiske problemer?

• Har selv hatt angst/eller har
      7
    • Har tunge depresjoner, eller har hatt
      3
    • Har hatt psykose
      0
    • Er helt frisk
      2
    • Kun lette depresjoner
      1
    • Har ikke selv men finnes i familien
      2

Anbefalte innlegg

Gjest undrermeg

Psykiske problemer er jo så vanlige. Depresjoner, angst, søvnproblemer, lavt selvbilde, psykoser osv.

Men har du inntrykk av at det er utbredt? Dvs. har du selv eller kjenner noen som lider av psykisk art? Og hvordan behandler du et menneske som lider av et eller annet, som vanlig, eller skygger du unna?

Hva er viktig når det gjelder å forholde seg til problematikken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Dr Zoidberg

Det aller aller viktigste er å plassere alle fordommer en har i et skap langt borte i et mørkt rom som aldri brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Har flere i familien med psykiske problemer, og har en eks som lider av paranoid schizofreni og litt til. Så om det er utbredt? Å jada.

Jeg behandler folk som vanlig, holder jeg avstand er det i så fall spesielle årsaker til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Har flere i familien med psykiske problemer, og har en eks som lider av paranoid schizofreni og litt til. Så om det er utbredt? Å jada.

Jeg behandler folk som vanlig, holder jeg avstand er det i så fall spesielle årsaker til det.

Faren min har virkleig slitt med psykiske problemer..det var helt grusomt da det pågikk som verst.Han var helt i sin egen verd og kunnebli helt hyper og sa ting som var helt sprø.Trodde han ble overvåka og hadde tvangstanker......måtte bare tvangsinlegge han tilslutt.Etter det har han vært innlagt 1 gang,nå går han på piller.Rart å se faren din som du er så glad i bli sånn!Skremmende.....men nå har han vært bra lenge.Uansett så er det nok noe han må slite med resten av livet.Takk gud for at det finst hjelp mot slikt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lider av angst, panikklidelser, i spesielle situasjoner. Har også psykiske problemer som stammer fra jeg var liten og oppvekst, som resulterer i svak selvfølelse.

Dette er ikke noe som synes, og jeg har en selvtillitt som holder godt! :wink: så jeg opplever ikke at noen behandler meg annerledes en andre pga disse tingene.

Det er heller INGEN som ville gjettet at jeg slet med NOE av det jeg sliter med, om det ikke var fordi jeg prater åpent om det så hadde ingen visst noe.

Det er en av grunnene til at det er vanskelig å svare på om det er utbredt eller ei, hva VET vi egentlig om de rundt oss? Ikke alle snakker om det!

Jeg har derimot fått mange som har "innrømmet" problemer, eller innsett dem, etter at jeg har snakket åpent om dem selv, så jeg tror det er mer vanlig en vi liker å tro! :blunke:

Men det er så innmari mange forskjellige typer og grader av psykisk sykdom, på lik linje med fysisk sykdom faktisk!

Noen trenger kanskje å bli tatt hensyn til, men da tror jeg du får en klar oppfattelse av det selv.

Er du derimot ikke sikker på om du ønsker å omgåes mennesker som kan ha en eller annen form for psykisk lidelse, så bør du skygge unna, eller sette deg inn i hva psykisk sykdom kan være.

jeg går i terapi for mine problemer, og har lært ting om psykiske lidelser og angst som jeg ikke hadde anelse om før jeg gikk dit.

Psykisk lidelse/angst etc er ikke nødvendigvis noe skumle greier, så prat heller med personen dersom det er en venn, prøv å sette deg inn i hvordan h*n har det, og forsøk å forstå istedenfor å rygge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...