Gå til innhold

Helsinki - Hva bør jeg få med meg?

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Kinga

Har ikke vært i Helsinki før.

Forslag til koselige spisesteder, bra butikker, utesteder og annet smått, stort og rart man burde få med seg?

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Husker ikke navn på butikker og restauranter og sånn, men vi tok en båttur i i den flotte skjærgården fra havnen i Helsinki. D vil jeg absolutt anbefale....Kjempefin tur....bl a. rundt Suomenlinna (Sveaborg) som er et svært festningsanlegg rett utenfor byen, på en øy! Salutorget, som også ligger ned mot havnen, er en opplevelse i seg selv. Senatstorget m Nikolai-katedralen er flott! Også er d en helt spesiell gate midt i byen som du må få m deg; husker ikke navnet, store deler av den er gågate, en allé, veldig bred m en flott, gammeldags restaurant, et slags glasshus; kan ikke beskrives, må bare sees!

Forresten; vi tok en busstur også, og da kom vi bl a innom Sibelius-monumentet....Veldig spesielt, og en kirke som er bygd under jorden....Også absolutt verdt å ta en kikk på!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Suomelinna, og bergkatedralen (? var det det den het?) Fin kirke som er helt spesiell og meget kjent. Ta trikken som tar en rundtur i byen (mange turister tar den, får sett mye). Pent parlament.

Gå på baren til Leningrad Cowboys og drikk gode drinker.

Ferge til Estland tar bare noen timer.

Gå på russisk restaurant og spis sylteagurker med honning og rømme til forrett. Mye god mat der.

Meget pen by!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle akkurat skrive det samme, en sightseeing tur med båt i skjørgården er et must. Det ligger utallige båter å bare venter på å ta deg med. Det er et artig marked du kan gå på, menge store parker osv. En rundt tur med buss er også ok

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samara

Helsinki er en nydelig by!!

Vil anbefale deg å ta en tur til Suomenlinna (en festning som står på UNESCOS liste), hvis du har tid.

Ellers kan jeg egentlig ikke anbefale annet enn å tusle rundt i byen, få med seg de vanlige severdighetene og suge inn atmosfæren. Det finnes mange muligheter for shopping, store kjøpesenter og den mer eksklusive hovedgaten Esplanaden.

Ellers så er det en veldig fin dyrepark og en fornøyelsespark der også. Vet ikke helv hva du liker jeg, eller hvor lenge du skal være der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Båttur høres herlig ut! Vi skal være en langhelg, kjæresten og jeg. Tusle rundt i byen og slappe av. Tusen tusen takk for mange andre flotte tips :D Nå begynner jeg jammen å glede meg skikkelig!

Puber, gatekafèer og restauranter er finfine greier for oss. Leningrad Cowboys-plassen må prøves!

Flere tips mottas gjerne!

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Poirot

På Suomelinna er det flere plasser du kan gå i land fra fergen. Velg der bebyggelsen er, dvs stopp nr 1 eller to. Da kan dere gå over øya (ikke stor).

På den siden som vender vekk fra byen er det en uterestaurant like ved der man kan gå PÅ fergen når man skal tilbake (stopper først der, og så der dere gikk av). Restauranten er oppå (bygd inn i) borgruinenen, med utsikt over sjøen fra terassen. Meget deilig med et glass hvitvin der!!

Var bare et lite skilt som viste veidit, men lå rett ved siden av stien man går på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Donpedro, du er en knupp! Hørtes så fint ut det der altså.

Må vel skrive ut denne tråden her og ta med meg til Finland.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vingas finske ordbok:

[keskusta]= sentrum

[kiitos] = takk

:D

K uttales g.

Ei umere = jeg forstår ikke (uttale)

Mina ragastan sinoa = jeg elsker deg (uttale)

kiitos uttales gidoksi med trykk på i

God tur! :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Samara

Alle gateskilt i Helsinki står på både finsk og svensk, og de fleste prater også svensk. Språket bør altså ikke være noe stort problem.

Er det noen ord du likevel skulle lure på er det bare å rope ut! (Kan finsk jeg!)

Hyvää matkaa! (=god tur)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kinga

Samara; den fornøyelsesparken du nevnte, kan du fortelle litt mer om den?

Så flott du kan finsk! Ser det for meg som et vanskelig språk å lære seg. Stemmer det?

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samara

Det sies at det er veldig vanskelig å lære seg finsk ja, språket har bl.a. 15 kasus. Jeg slet med de fire som er i tysken jeg, men for meg blir det noe annet med finsk, fordi jeg har fått det inn med morsmelken! :D Mamma er finsk, så jeg har alltid vært tospråklig jeg.

Fornøyelsesparken heter Linnanmäki, og ligger ganske sentralt. Det er bare å ta trikken dit. Den har flere berg og dalbaner, masse karuseller ol. selvsagt. Du kan lese om priser og attraksjoner hvis du går inn på denne siden: http://www.linnanmaki.fi/ (du kan velge språk i hjørnet!).

Hadde med meg kjæresten dit jeg - og vi hadde det veldig gøy, men så er vi kanskje litt barnslige også. :blunke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Kinga

Takk takk, Samara :D

Fornøyelsesparker barnslig? Da er jeg kjempebarnslig :ler:

En ting jeg har observert...jeg kjenner mange finske jenter, de er like vakre alle sammen...Samara ser ut til å føye seg pent inn i rekken.

Vibeke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Samara
Takk takk, Samara :D  

Fornøyelsesparker barnslig? Da er jeg kjempebarnslig :ler:

Det er kult å kunne være litt barnslig!! :blunke:

En ting jeg har observert...jeg kjenner mange finske jenter, de er like vakre alle sammen...Samara ser ut til å føye seg pent inn i rekken.

Oi... Tusen takk! :oops:

Håper du får en kjempefin tur! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest KATTAstrofe

Vibeke

Finske gutter er ikke så verst de heller ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...