Gå til innhold

Når får jenter mensen...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

HEHEHE, fikk for litt siden prøve på noen nye tamponger...greit nok det, men FY søren de var SMÅ. Uff, jeg visste ikke helt hva jeg skulle gjøre med dem! De var jo SÅ *vise med fingrene* små!! Så ut som barnetamponger, rett og slett, og slikt har jo ikke jeg bruk for. Kunne iallefall sendt størrelse medium! :smile:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvorfor i all verden skulle det være nødvendig å gå til legen når man får mensen? Det er da helt naturlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Husker de første gangene jeg, da jeg bare lurte på hvordan i all verden jeg skulle klare å gå rundt slik på den måten resten av livet mitt. Klarer meg fint nå da, ble bare litt sjokket til tross for all mulig informasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husker da jeg fikk mensen, min kjære barndomsvenninne kunne ikke forstå at lille meg uten store pupper som henne, kunne få mensen før henne. Tror faktisk at hun var misunnelig en liten periode, helt til hun fikk den selv, da ønsket hun den dit pepper'n grodde. Jeg var nesten tolv år, og husker jeg begynte å grine på leirskolen pga menssmerter, guttene var søte da, kom på "sykebesøk" og hadde med godteri. Torde aldri i verden å fortelle årsaken, men husker et år senere på skolegangen at noen gutter prøvde å finne ut hvem av jentene i klassen hadde mensen. De syntes det var kjempespennende og litt ekkelt :ler:

Kan ikke huske om mor hadde noen samtaler med meg om mensen, eller mens som hun kaller det *får frysninger på ryggen*, men vi fikk en hel masse info på skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Donna

jeg fikk den sommeren før jeg begynte på ungdomskolen- da var jeg vel ..hm *tenke*ca 13 år tror jeg . Jeg visste ikke noe annet enn det vi hadde lært på skolen - og det som stod i de derre reklamepakkene fra Libresse. Husker ikke første gang jeg fikk den - men husker det var en plage å gå med bind !! jeg vågde ikke ble mamma kjøpe - så jeg brukte de hun hadde - og det var noen tykke fæle med ull inni .....og noen tykke papirbind - som det pleide å gå hull på i enden så fyllet tøt ut ....*grøsse*

huker jeg spurte en gang om det ikke fantes noe annet jeg kunne bruke - vågde ikke be henne kjøpe tamponger. Litt senere kom hun med en pakke tamponger - og da åpenbarte det seg en ny verden for meg! Etter det så foretrekker jeg tamponget. Slippe klamme bind som krøller seg og er ubehagelige... :D

Synes det er lurt å informere jentene om dette som skal skje ..jeg visste lite .....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt overrasket over at virker som så mange av dere viste så lite når

dere først fikk mensen. Så dere ikke at deres mødre hadde menstruasjon

og fikk dere ikke noen forklaring på det? Og er det ingen av dere

som snakket med deres far om det? Min datter på snart fem

har spurt lenge om alt mulig og jeg har inntrykk av at hun har en

god forståelse av menstruasjon og graviditet. Hun snakker både med

meg og sin mor om dette. Hun begynner

såvidt også få litt tak på hva seksualitet er også. Og vi tar ikke initiativ

til noen opplæring men forklarer når spørsmålene dukker opp og det

er naturlig.

En av mine venninner fikk menstruasjon når hun startet i andre

klasse på barneskolen. Hun hadde ikke fått noen forklaring

og ble (selvfølgelig) livredd. Hun turte ikke si noe til noen og hadde

mange timers reise før hun kom hjem. Hun glemmer det selvfølgelig

aldri og synes det var svært tåpelig av hennes mor å ikke

forberede henne noe på det.

Gabriel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gabriel, det er gjerne 20+ års aldersforskjell på jentene her og datteren din... husk tidene forandrer seg ganske mye. Min far vet fortsatt ikke at det heter bind, han kaller det "kluter" noe han sikkert har lært av sin mor en gang..

Men, mens var ingen hemmelighet i min familie. Jeg visste hvor min mor hadde bindene sine, hun skiftet mens jeg var på badet med henne og jeg fant nytt bind til henne i skapet osv. (assa, hun tok ikke blodsida og stakk den i øynene på meg da...) Jeg vet ikke om jeg i så ung alder var helt klar over hvorfor hun blødde, men jeg visste at jeg kom til å gjøre det en dag også. Da jeg ble litt eldre så jeg på tv om en jente som ramlet på sykkelen, fikk stanga mellom beina, begynte å blø og ble redd men da fikk hun mens akkurat da.. for å fortelle at man blir redd men alt er ok sikkert?

Jeg var 13, nest siste jenta i klassen tror jeg. De tidligste var 11 (sommern etter femte). Jeg fikk også saba self sit av min mor, og penger så jeg kunne kjøpe noe en anelse mindre jumbo dagen etter..

Jeg husker at ingen brukte tampong de første par årene. I ettertid syntes jeg det var dumt at ingen informerte oss om de fordelene, jeg gikk glipp av en del svømming. Det var vanlig/legitimt å skippe både gym og svømming når man hadde mens. Noen jenter var med i gymmen og dusjet i lærergarderoben alene etterpå. Husker også det var en jente som var så tøff for hun hadde ligget med kjæresten i en historie, i neste så kunne hun ikke bruke tampong for hun fikk den ikke inn... da knegget vi litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var veldig vel-informert fra både mamma og skolen når jeg fikk mensen, men likevel kom den som en overraskelse (var 12 år) og jeg skjønte ikke helt hva det var.

Fikk dessuten et anfall av sjenanse og turte ikke fortelle det til mamma, men hun skjønte det jo temmelig fort ettersom jeg plutselig begynte å vaske underbuksene mine sjøl :ler::ler:

Jenter får (har jeg lest et sted) mens når de har kommet opp i en vekt på omlag 50 kilo i aldersgruppa 8 - 17. Det er enorme variasjoner, men jeg venter veldig på at det skal skje noe med frøkna mi som nå er 11...

Suz :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk mensen da jeg spilte håndballkamp i 12-årsalderen, hadde ikke annet enn dopapir. Var beskjeden blødning da, så det gikk greit, men jeg husker det var en rar og ekkel lukt... Husker mamma kom til meg med bind og begynte å fortelle... problemet var bare at mamma alltid har villet være venninne, og maks åpen og fri, så jeg ble og blir beklemt, noe jeg ikke takler den dag i dag... derfor tok jeg prinsipielt avstand fra og lukket ørene hver gang hun sa noe.

Opplyst var jeg, men dette var ikke noe jeg hadde lyst til å dele med moren min...

På bakgrunn av dette lurer jeg på hvordan jeg skal håndtere det hvis jeg selv en dag får en datter. Være så åpen at jenta blir beklemt er ingen idé i hvert fall.

Jeg prøvde virkelig ob siden jeg spilte håndball, og jeg fikk dem inn, men det var vondt å få dem ut. For stor tampong eller for liten blødning...

GU gikk jeg ikke til før jeg skulle ha p-piller i fjortenårsalderen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uhm, jeg visste ganske mye om mensen, var ikke fremmed for meg, i det hele tatt.

Nå har jeg bare hatt mensen i 5-6 år, fikk den da jeg var 14,

så jeg er vel av den "nye" generasjonen jenter som fikk mensen og opplysninger om ditt og datt.

De fleste opplysningene fant jeg selv, jeg har alltid likt å finne ut ting, istedenfor å bli fortalt. Kanskje det ikke fungerer like greit på alle jenter, det kommer jo helt an på, men er greit å snakke åpent om det om hun vil.

Slik at det ikke blir et tabubelagt tema.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 1/2. Synes egentlig det var litt seint, for jeg var tidlig ute med pupper og hårvekst.

Min første mens var en skikkelig flom! :o Husker jeg synes veldig synd på meg selv da. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jenter får (har jeg lest et sted) mens når de har kommet opp i en vekt på omlag 50 kilo i aldersgruppa 8 - 17. Det er enorme variasjoner, men jeg venter veldig på at det skal skje noe med frøkna mi som nå er 11...

Det tror jeg faktisk stemmer! Tenke tenke, tror jeg var sånn 42 kg da jeg jeg begynte i 7. så ca. ett år etterpå var jeg vel rundt 50 hvis jeg antar noenlunde normal pubertal utvikling. Og jeg var minst i klassen en lang stund (kortest og smalest). Mange av de andre kom svinsende med samantha fox pupper og brede hofter. Ikkeno rart jeg ikke var førstemann ivertfall (jeg hadde jo også pupper og pubes osv. men ikke så voldsomt som de..noen tok jeg jo aldri igjen heller da :ler: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 12 år - og hadde så vondt at jeg ikke kunne gå. Min mor bærte meg i seng og dullet med puter slik at jeg lå med bena opp...Det er noe dritt, men å gå på p-piller har hjulpet på mine usannsynlige mensesmerter.....

Og ja, mens....det får kvinner 1 gang i måneden..

*knis*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Virvel

Jeg var også 12 år, og det var midt i sommerferien. Skulle på sykkeltur med familien, også skulle jeg bare bak en busk og tisse litt, og heisan, der var det blod gitt... Turte ikke å si noe til mamma, men hun fant det ut av seg selv. Dessuten var hun forutseende nok til å sende med meg bind på alle klasseturer osv. fra jeg var ca 11, så vi hadde med på den sykkelturen også. Jeg fant imidlertid fort ut at bind er noe av det ekleste som finnes, så neste gang jeg fikk mensen var det tamponger for alle penga. (OB mini + vaselin = sant :ler:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bare en Gjest
Jeg fikk også saba self sit av min mor, og penger så jeg kunne kjøpe noe en anelse mindre jumbo dagen etter..

HA HA Jumbo-bind :ler: Saba self sit ja, de som bruker det bindet gjør det ikke mye behagelig for seg selv.

Utrolig at de fortsatt er i salg synes jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var 11 1/2.. Vet om en som og bare var 8..

Begynte med tamponger rimelig raskt siden jeg trente endel..

Trene sammen med en jente som først fikk den da hun var 18!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest KATTAstrofe

Jeg var 12 år, og jeg hadde nok blitt skremt om mamma hadde sendt meg til legeundersøkelse. Da hadde jeg følt meg unormal. Jeg visste mye om mensen, vi pratet mye i venninneflokken om det, så jeg ble ikke skremt på noen måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samsara:

Er det fordi ungene er tjukkere nå enn på åttitallet? Sånn at det store flertallet tipper 50 kg et år før tilsvarende aldersgruppe gjorde det på åttitallet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

He he he det kan vel godt være at det er

derfor de får mensen tidligere, ja...

Ungen min er bare førti kilo så da regner jeg med at vi kan vente en stund til, gudskjelov!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...