Gå til innhold

Når får jenter mensen...

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg sitter med ett inntrykk av at mødre flest ikke forteller at det finnes noe som heter tamponger. Jeg begynte å bruke det nesten med en gang mens mine venninner ikke fikk lov til det hjemme..... dermed ble det mange myter om tamponger feks. at de kan forsvinne inni deg etc. En fyskisk umulighet med like fullt en fullt levende myte den dag i dag blant uvitende unge jenter.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det går jo ann å informere jenta om de mulighetene som finnes da og la henne få velge selv, men selv klarte jeg ikke bruke tamponger før etter at jeg ble sexuelt aktiv. Jeg var 11 når jeg fikk min første menstrasjon. Jeg skjønte ikke hva det var en gang, men jeg tror nok at jenter er mer opplyste i dag.

Jennifer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida du trenger ikke ta henne med til legen, mensen er da helt naturlig.

Du bør definitivt snakke med henne.

Da jeg fikk mensen ble jeg livredd, min mor nevnte aldri noe om dette med et ord, og selv om jeg jo visste hva dette var ble jeg likevel redd.

Jeg fikk et bind i handa, "god natt", og det var det.

Selv om jeg der og da nok hadde blitt kjempeflau hvis hun hadde satt seg ned og fortalt meg om dette syns jeg likevel hun som mor burde informert meg om mensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dattera mi begynte å bruke tamponger allerede etter 2-3 ganger med mens. Har ikke hatt problemer med å få den inn, men hun har såpass sparsom blødning at hun kan bruke mini'n fra OB. Hun syntes det var rimelig ekkelt å føre dem inn de første gangene, men bind var tydeligvis enda eklere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Solskinn

Jeg var 12, søsteren min var 10.

Jeg startet med tamponger ganske tidlig fordi jeg var idrettsaktiv og da er jo som kjent bind ett rent h.... Men jeg prøvde meg med tamponger før jeg startet med det "fast", og det gjorde jo så ufattelig vondt at jeg måtte bare vente litt. Veldig glad jeg brukte tamponger i tenårene, så måtte jeg slutte, men det er jo en annen historie.

Åpenhet er i alle fall viktig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror det beste man kan gjøre er å sette seg ned og prate sammen om mensen. Ikke gjør det til noe negativt- hun skal ikke skjemmes over seg selv og sin kropp. Vet at det nok blir en pinlig samtale (ærlig talt- husker jeg holdt på å dø av flauhet da Mamma og jeg prata...)(men hun gjorde en god jobb må jeg si).

Den viktigste grunnen til at svært unge jenter ikke bør bruke tampong, i tillegg til at de er for trange, er at det krever renslighet. Jeg mener da at man må være veldig nøye på å skifte regelmessig osv. Dette er jo selvsagt viktig med bind også. Men for all del- la henne bestemme selv hva hun ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min datter vet utmerket godt hva mensen er og hun kan "alt" om hvordan kvinners underliv fungerer og hvordan man lager barn, jeg hadde bare håpet at hun skulle slippe å få mensen med det første...

Er jo slettes ikke sikkert at hun får det ennå,

men greit å være forberedt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søsteren til en venninne av meg fikk mensen da hun var 9 år gammel.

Kanskje ikke så rart, var veldig voksen av utseende, siste året på barneskolen så hun ut som hun var 18 år. Venninnen min, da søsteren til hun som fikk da hun var 9 år, fikk mensen da hun var 11 år gammel.

Selv fikk jeg mensen da jeg var 14 år, synes det var passende alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også fjorten, synes det holdt lenge.

Men farmor og tanter på farssiden har alle fått veldig tidlig,

så det er jo en sjangs....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til å begynne med var tampongene fæle, jeg fikk dem ikke inn, de satt ikke riktig, det var en forferdelig tid, men jeg stresset meg gjennom det. Det er jeg glad for. Bind er et helvete å gå med.

Gjerne lurt å begynne med den minste tampongen...uansett blødning, som en øvelse på de som er større, kommer jo fort inn i hvordan de skal innføres.

Uff, jeg prøvde en gang tampax, aldri mer!!

Den var fæl å putte inn, og den lakk....og det når jeg hadde på meg en lys buke og var i et stort kjøpesenter... *grøsse*

Kjenner faktisk de som mener tampong er ekkelt å gå med. De kommer oftest med unnskyldninger som "bare tanken på å konstant ha noe oppi der" , "tenk om den ikke holder", osv. herregud, høres ut som de aldri har prøvd tampong.

...og jeg som trodde de fleste foretrakk tampong!! *klarer ikke tenke for seg et liv med bind* Uff, men er greit med bind om natten, siden skjeden ikke har godt av for mye tampong.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan jo være lurt og kjøpe inn både bind og tamponger så kan jenta finne ut selv hva hun foretrekker.

Moren min gjorde det så jeg var forberedt når den kom når jeg var 13.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror nok at legekontorer ville vært stappfulle hvis man skulle sende alle jenter som får sin første mens på legebesøk.. :wink:

Syns jeg ser det for meg. Kø av 10-12 åringer med bekymringsfulle blikk.. :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Starya

Min mor hadde aldri nevnt ordet "mens" for meg, såvidt jeg kan huske. Jeg fikk info gjennom skolebøker, og en "mensen-bok" jeg fant på biblioteket. Var fornøyd med det, jeg. Fikk mensen da jeg var 11 og på sommerferie hos tanta mi. Sjenert som jeg var ringte jeg hjem til mamma og nevnte i en bisetning "har forresten fått mensen". Ville ikke si noe til tante, så mora mi måtte informere tante slik at hun kjøpte bind til meg. Desverre kjøpte hun saba self-sit, opplevelsen var traumatisk! :lol: For en lettelse da jeg fant libresse. :wink:

Prøvde å bruke tamponger senere, men det var ikke noe for meg. Er fortsatt ikke noe for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakket ikke så mye med min mor om mensen, egentlig. Kikket i baderomsskapet og tittet på bindene av nysgjerrighet, hadde det gøy med saft en liten periode. Unger...vi var så søte :ler:

Jeg leste alt jeg kom over om det det måtte være, blant annet mensen, så jeg var godt forberedt. Var masse jenteblader på den tiden, som såklart tok opp dette temaet, gang på gang. Var mye unødvendig i de bladene, men slike ting synes jeg er positivt at de kan skrive om.

Kanskje noen burde begynne med å lage et informasjonsblad om mensen, tamponger, bind, sex, prevensjon og andre ting som er viktig å vite i alderen 11-16. På en måte ufarliggjøre det, men samtidige fortelle risiko, fakta, osv. Hms, selv om, ok, sex for jenter i alderen 11 år er litt tidlig, men noe rundt om der. Det er viktig å være forberedt på virkeligheten, å vite hva som skjer, å kunne klare å si nei fordi man vet det ikke er riktig, osv. Hatt slike blader som automatisk blir tilbudt til jenter når de kommer i den aktuelle alderen. Blader hvor man slipper fokus på kropp, rikdom og berømmelse, det å lykkes, osv. Et informativt, men leservennlig blad.

Eller er jeg helt på bærtur?

Snakket jo med venninnene mine, som hadde fått mensen, hva de synes, osv. Var faktisk litt småsnurten for at jeg ikke fikk mensen før jeg var 14, alle andre hadde jo hatt den kjempelenge :D

Et år eller to på den tiden var kjempelenge for meg :)

Så, tok imot den med glede da den endelig kom, selv om det var problematisk å innse at dette var noe jeg måtte komme til å leve med i ca 30 år. Uff, 30 år, DET var langt tid, det. ( det er det jo forsåvidt enda, hehe )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Umm, jeg fikk slike blader jeg. Klikk Libresse, fikk tilsendt et blad, samt vareprøver titt og ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg glemte å skrive "utenom de bladene fra Libresse"!

Helst et blad som også viser andre merker, som ikke reklamerer kun for et, men som tar tester av forskjellig, utifra hva brukerne selv synes, osv.

Jeg meldte meg aldri inn i Libresse, merkelig nok, men får tilsendt gratisprøver på nye produkter støtt og stadig. Hvorfor det?

Tenkte på å skrive det, men glemte det visst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...