Gjest Tex Skrevet 27. mai 2003 #1 Del Skrevet 27. mai 2003 Når får jenter mensen nå til dags? Vet om ei på nesten elleve som har fått allerede, og synes det er grådig tidlig! Noen som har barn i rett alder som kan svare...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 27. mai 2003 #2 Del Skrevet 27. mai 2003 Alt fra 9-15/16 er normalt- men når jenter får sin første mens er ett legebesøk på sin plass, bare for å være sikker på at alt er i orden. Hvis man lærer jenta å bruke tamponger slipper hun klamme bind og følelsen av at "det renner". Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 27. mai 2003 #3 Del Skrevet 27. mai 2003 Alt fra 9-15/16 er normalt- men nå som hun har fått sin første mens er ett legebesøk på sin plass, bare for å være sikker på at alt er i orden. Hvis du lærer henne å bruke tamponger slipper hun klamme bind og følelsen av at "det renner". Minnie Fleiper du??? Ei jente på ti med tamponger???????? Tvilsomt.......... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 27. mai 2003 #4 Del Skrevet 27. mai 2003 Legebesøk? Hvorfor det? Mener du at en 11-åring skal til GU, eller er det noe annet du foreslår? Dette med tamponger: jenter som er så små kan ikke alltid bruke tamponger. Jomfruhinnen kan være så tett at tampongen ikke vil bli satt ordentlig på plass. Pluss at det kan være en mye eklere tanke for en liten jente å måtte få noe inn i underlivet sitt, enn at det renner ut på et bind. Jeg var forresten 10 år. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ursula Skrevet 27. mai 2003 #5 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg var 12, men man kan få mensen helt ned i 9-10 års alderen, ja. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 27. mai 2003 #6 Del Skrevet 27. mai 2003 Selv var jeg 10 år da mensen kom, selv har jeg venninner som ikke har fått den før i 15-16 års alderen. Bind kan nok være det lureste å begynne med hvis jenta er så ung som 9-10 år, men når de blir litt større som 12-13 år kan det være greit å inføre bruk av O.B. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vega Skrevet 27. mai 2003 #7 Del Skrevet 27. mai 2003 Vet om en som var åtte år. Tampong er nok ikke tingen da. Men viktig å forklare barna tidlig, slik at de ikke får sjokk... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mai 2003 #8 Del Skrevet 27. mai 2003 11 år er tidlig, men absolutt ikke unormalt. Husker at to av jentene i klassen fikk mensen i 11-årsalderen, mens vi andre fikk i 13-14 årsalderen. Man trenger IKKE gå til legen bare fordi man har fått mensen, det er ingenting unaturlig ved det å få menstruasjon og leger generelt pleier ikke å ville utføre GU på så unge jenter. Herregud, det ville skremt vannet av meg når jeg var 11!!! :o Helsesøster på skolen pleier å snakke med jentene om sånt, og jenter er flinke til å snakke seg imellom og finne ut av ting selv. Husker at tamponger ikke var så veldig populært blandt venninnene så tidlig, men det går fint an å bruke bare de lærer seg å sette de inn riktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 27. mai 2003 #9 Del Skrevet 27. mai 2003 Nå var det noen som misforstod meg litt... jeg sa ikke at man skulle få så unge jenter til å bruke tamponger men la de få prøve ulike typer bind og tamponger og la de selv få velge hva som passer dem. Husk på at en lekkasje feks. mens jenta er på skolen vil nok føles som en "katastrofe" for henne. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Barbie Skrevet 27. mai 2003 #10 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg fikk min mens da jeg var 10 år... Barbie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 27. mai 2003 #11 Del Skrevet 27. mai 2003 Hvis man lærer jenta å bruke tamponger slipper hun klamme bind og følelsen av at "det renner". Sa Minnie. Beklager om jeg misforstod og trodde du oppfordret til bruk av tamponger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Tex Skrevet 27. mai 2003 #12 Del Skrevet 27. mai 2003 Skjønner jo at jeg må informere mitt avkom om at det kan inntreffe snart... Hun nærmer seg ti og kan "alt" om sånt men jeg tror ikke hun forventer seg noen mens med det første...... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. mai 2003 #13 Del Skrevet 27. mai 2003 Datteren min var bare 11 da hun hun fikk mensen, som den første i klassen, og hun har klassevenninner som er et halvt år eldre enn seg. Selv var jeg 12 år og fikk den nok før mesteparten av jevngamle venninner! Men generelt sett blir visst jentene tidligere modne nå enn før....Skal tro om d har noe å gjøre m at de får større og tidligere ansvar enn før, eller at de er mye mer i aktivitet på fritiden....om dette virker inn hormonelt? Noen som vet noe mer om årsakene til dette fenomenet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Minnie Emmerdale Skrevet 27. mai 2003 #14 Del Skrevet 27. mai 2003 Skjønner jo at jeg må informere mitt avkom om at det kan inntreffe snart... Hun nærmer seg ti og kan "alt" om sånt men jeg tror ikke hun forventer seg noen mens med det første...... Det er nok på tide og ta en liten prat sammen ja, så hun ikke får sjokk. Da jeg fikk min første mens blødde jeg så kraftig at jeg trodde jeg skulle dø- den opplevelsen skremte vettet av meg. Minnie Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 27. mai 2003 #15 Del Skrevet 27. mai 2003 Er det noen andre her som er av den oppfatning at man må løpe til legen når et barn får mensen? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Dødspingvinen Skrevet 27. mai 2003 #16 Del Skrevet 27. mai 2003 Fikk det når jeg var 11 selv. Syns det var utrolig flaut for mamma skulle holde mensen-fest for familien.. :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
chimp Skrevet 27. mai 2003 #17 Del Skrevet 27. mai 2003 Vigfa skrev: Syns det var utrolig flaut for mamma skulle holde mensen-fest for familien.. Ja...he he....PINLIG!!! :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Livets datter Skrevet 27. mai 2003 #18 Del Skrevet 27. mai 2003 Er det noen andre her som er av den oppfatning at man må løpe til legen når et barn får mensen? Nei, det er da ikke nødvendig...? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pearl Skrevet 27. mai 2003 #19 Del Skrevet 27. mai 2003 Det er ikke nødvig å gå til legen når ei jente får sin første mens. Jeg hadde ikke min første gyn undersøkelse før det var på tide med P- Piller, da var jeg nesten 18 år. Mens er noe helt naturlig. Så lenge det ikke er mistanke om blødning ved misbruk eller veldig sen ankomst på mensen, skal ikke det være nødvendig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fru Fomle Skrevet 27. mai 2003 #20 Del Skrevet 27. mai 2003 Jeg fikk mensen da jeg var 11 og syntes det var et sant h**** å gå med bind. Følte at jeg kom til himmelen da jeg oppdaget tamponger da jeg var 13. Så informasjon til jentene er veldig viktig, jeg fikk nesten ingenting av min mor og turte heller ikke spørre noen. Hadde protestert vilt og hemningsløst hvis noen hadde snakket om å gå til legen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå