NemoLinn Skrevet 24. juli 2008 #1 Skrevet 24. juli 2008 Idag fikk jeg min første blødning i svangerskapet. er 6 uker + 5 dager på vei. I følge jordmor er dette normalt, men at jeg skal ta kontakt med legevakten hvis det blir tiltagende værre og jeg får magesmerter. Hvor lenge kan man ha blødninger før jeg skal ta kontakt med legen da? Noen som har erfaringer med dette? Tenker hvis blødningene varer i flere dager....
Vingedama Skrevet 24. juli 2008 #2 Skrevet 24. juli 2008 Stakkars lita Hadde MA i uke 12+, som en relativt kraftig mens og uten smerter. Ble avvist av fastlege fordi det var "normalt", selv etter flere dager. Oppsøkte privat UL. Har hatt festeblødninger i uke 5-6 ved de to vellykkede graviditetene. Tynn og lys blødning som avvtok etter 1-2 timer. Hvis det ikke gir seg innen 1 døgn, oppsøker du legevakta. Det er ikke sikkert det er noe galt, men det er best å få det avklart. Lykke til!!!
Arkana Skrevet 24. juli 2008 #3 Skrevet 24. juli 2008 Jeg hadde blødninger hele første trimester (fra ca uke 4 og ut uke 12). Gjorde ikke annet enn å nevne det for legen da jeg var på første kontroll i uke 6 og han sendte henvisning til tidlig UL som jeg hadde i uke 7. Det er noen som blør i svangerskapet uten at det er et problem (f.eks. pga skjøre slimhinner, og mange får hormonelle blødninger i første trimester fordi kroppen produserer så mye hormoner for å holde svangerskapet gående, mens fra uke 12 overtar morkaken så da pleier blødninger å slutte), mens for andre er det et dårlig tegn. Du er såpass langt på vei at hjertet bør ha begynt å slå så jeg ville gjort som Vingedama og sett det an en dag og så kontaktet lege hvis det ikke har sluttet.
NemoLinn Skrevet 24. juli 2008 Forfatter #4 Skrevet 24. juli 2008 Jeg nevnte det for fastlegen min i dag da hun ringte meg før lunsj for å gi meg svar på noen av blodprøvene jeg har tatt. Hun ringte ned til sykehuset for å høre om de hadde mulighet til å ta imot meg for en UL. Det kunne de. Gynekologen jeg møtte kunne ikke med 100% sikkerthet avgjøre om det var noe foster i livmora mi. Livmora var fortykket og hadde utseende som man får når man er gravid. Han lurte på om jeg kanskje hadde graviditet utenfor livmora fordi han fant noe som lignet en cyste. Han tilkalt en lege til, men han mente det var en cyste som var normalt at man fikk ved tidlig graviditet. Han hørtes mer positiv ut. Jeg tok blodprøve for å måle HCG og skal ned igjen på lørdag. Fikk beskjed at HCG min burde da ha doblet seg på lørdag for det skal det gjøre annen hver dag frem til uke 10. Så nå er jeg ganske nervøs og litt deppa for å si det mildt. Dog, det kan nevnes at mannen min, sykepleieren og jeg syntes vi tydelig så en fostersekk med et hjerte som slo rytmisk.
NemoLinn Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #6 Skrevet 25. juli 2008 Ja vi krysser fingrer og tær her også for den store gullmedalje. HCG tatt i går var 1734 da så den er jo temmelig forhøyet. Så nå må jeg vel bare vente til resultatet av morgendagens prøve. Dog jeg har lest at mange flere har opplevd det jeg har gjort nå og når de har vært på UL så har legen sett hjerteslaget og sagt at alt ser fint ut. Legen jeg gikk til mente det var alt for tidlig å se noe derfor så ville han ikke si at det med sikkerhet var et embryo der med et slående hjerte. ANdre som har opplevd det samme?
Arkana Skrevet 25. juli 2008 #7 Skrevet 25. juli 2008 hCG-nivået ditt høres ganske lavt ut for å være nesten 7 uker på vei. Normalområdet på denne tiden er fra 7650 og oppover. Så enten er du kortere på vei enn du tror, eller så kan det være tegn på noe galt, dessverre. Men vi får krysse fingre for at det går bra.
NemoLinn Skrevet 25. juli 2008 Forfatter #8 Skrevet 25. juli 2008 hCG-nivået ditt høres ganske lavt ut for å være nesten 7 uker på vei. Normalområdet på denne tiden er fra 7650 og oppover. Så enten er du kortere på vei enn du tror, eller så kan det være tegn på noe galt, dessverre. Men vi får krysse fingre for at det går bra. Må si meg litt uenig med deg der da. Har sjekket på nettet en del om hva som er forventet HCG nivå og det er store variasjoner. I følge de tabellene jeg har sett så er mitt nivå innenfor normalen. Uansett vi må bare vente og se.
Gjest Gjest Skrevet 25. juli 2008 #9 Skrevet 25. juli 2008 I uke 6 hadde jeg en Hcg på 3800, og da var jeg gravid med tvillinger. Og når dere mener dere var tre som så hjertet slå så tror jeg at jeg ikke hadde bekymret meg sånn
KnockedUp Skrevet 25. juli 2008 #10 Skrevet 25. juli 2008 Ja vi krysser fingrer og tær her også for den store gullmedalje. HCG tatt i går var 1734 da så den er jo temmelig forhøyet. Så nå må jeg vel bare vente til resultatet av morgendagens prøve. Dog jeg har lest at mange flere har opplevd det jeg har gjort nå og når de har vært på UL så har legen sett hjerteslaget og sagt at alt ser fint ut. Legen jeg gikk til mente det var alt for tidlig å se noe derfor så ville han ikke si at det med sikkerhet var et embryo der med et slående hjerte. ANdre som har opplevd det samme? Jeg har ikke opplevd det, men ei venninne av meg var på tidlig ul pga usikkerhet rundt unnfangelsestidspunkt og da kunne de ikke se embryoet, hun fikk også beskjed om at det muligens kunne være en exu. Hun var riktignok litt kortere på vei, ca 5 uker +. For to uker siden fikk hun en sønn Lykke til, det er sikkert ingenting å bekymre seg for.
Gjest Gjestmia Skrevet 26. juli 2008 #11 Skrevet 26. juli 2008 Å se på nivået av hcg og uttale seg om hvorvidt man er 3 eller 12 uker på veg, er egentlig umulig. >Jeg spurte legen min om dette og å se på tallet fra en måling har ikke noe for seg, det er hvorvidt det stiger som er viktig. Uansett så hadde jeg 1919 i uke seks. Men jeg syns kanskje han burde ha sett et bankende hjerte, vet det kan være vanskelig, men de fleste ser ett i uke fem-seks.
Gjest Sonic Skrevet 26. juli 2008 #12 Skrevet 26. juli 2008 mange får hormonelle blødninger i første trimester fordi kroppen produserer så mye hormoner for å holde svangerskapet gående, mens fra uke 12 overtar morkaken så da pleier blødninger å slutte), Hva er en hormonell blødning? Jeg trodde når jenter blødde av hormonelle grunner, at det var innsida el. "foret" av livmora som ble støtt vekk, jeg. Men går det an når det er en unge inni der?
Arkana Skrevet 26. juli 2008 #13 Skrevet 26. juli 2008 Hva er en hormonell blødning? Jeg trodde når jenter blødde av hormonelle grunner, at det var innsida el. "foret" av livmora som ble støtt vekk, jeg. Men går det an når det er en unge inni der? Jeg har ikke satt meg så veldig inn i dette, men det jeg ble fortalt er i allefall at tidlig i svangerskapet, før morkaken overtar hormonproduksjonen, er det kroppen som tar seg av dette og de store forandringene i hormonene kan forårsake blødninger. hCG-nivået hos gravide øker jo fram til rundt uke 10-12 før det synker til et lavere nivå som det holder seg på ut svangerskapet, og det er sannsynligvis derfor slike blødninger pleier å opphøre etter første trimester og også derfor kvalme o.l. plager også forsvinner rundt samme tid.
NemoLinn Skrevet 30. juli 2008 Forfatter #14 Skrevet 30. juli 2008 ALT I SKJØNNESTE ORDEN! Bekretet på UL idag :D
Gjest ¤bella¤ Skrevet 31. juli 2008 #17 Skrevet 31. juli 2008 Så deilig! Håper du kan slappe av og nyte resten av svangerskapet ditt nå
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå