Gå til innhold

Små lys montert på panser


Gjest ~Fantabulous_kitten~

Anbefalte innlegg

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Hei!

Noen som vet om det er lovlig med små monterte lys på panseret, som er festet der spylevæsken kommer ut? Eller er det kun lovlig på spesielle racingbaner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tviler sterkt på det, og godt er det. Folk som kjører med f.eks. blå LED på vindusspylerne burde miste lappen noen måneder, så lærer de forhåpentligvis noe.

Lys, jft. Lovdata.no

"Kjøretøy må ikke ha andre lykter eller refleksanordninger enn de som er påbudt eller tillatt etter kap. 28."

I den grad det er lov med uvanlige lys er dette stort sett hvitt/gult/orange, krever at bilen har en viss minstestørrelse (tenk lastebil etc) og at lyktene i seg selv skal være godkjent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Aha, ok, takk :o)

Kjøpte disse i Asia, og visste ikke helt reglene her.... men er mange som bryter reglene da, egentlig....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Aha, ok, takk :o)

Kjøpte disse i Asia, og visste ikke helt reglene her.... men er mange som bryter reglene da, egentlig....

Jepp. Men det betyr ikke at du skal gjøre det også ;)

Ikke minst fordi det ikke nytter med det argumentet når politiet stopper deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Nei, det vet jeg at ikke ville nyttet :o)

Syns bare de ville passet så bra på bilen min, så måtte kjøpe dem... jaja :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte syntes jeg de lys reglene er idiotiske. Jo da, for mye blir for mye, og man kan begrense seg, men se på f.eks lastebiler. Ja de er store, men trenger de virkelig 20 lys oppe og dobbelt så mange nede ihhh.. Blir blenda av de når de kommer imot hehe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg er lysømfindtlig jeg, så jeg kan ikke kjøre i mørket, egentlig... blir blendet av vanlige billys *grumble*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Føler meg litt dum, men jeg skjønte ikke alt inne på lovdatasidene.... hva er egentlig grunnen til at slike lys ikke er godkjent? Er det hovedsaklig det at de er i en høyde som kan blende andre bilister?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man kjører i mørket er det veldig greit å umiddelbart kunne identifisere andre trafikanter etter hvilke lys man ser. Hvitt er noe som kommer mot en, rødt er noe som er på vei bort, gult er noen som skifter retning, blått er noe som krever ytterligere oppmerksomhet.

På litt avstand ser man bare lysene i mørket, ikke selve bilen de er montert på. Er lysene store flekker må man la hjernen oppfatte hva som faktisk foregår, er det bare prikker er det man ser langt borte, man kan vente til lyset er blitt større og mer tydelig tar form før man vurderer handling. En annen ting er avstanden mellom lysene, lyspar med tydelig avstand er nærme, lyspar tett i tett er langt borte.

Jeg har sett noen med blå LED i vindusspylerhusene, de kan i speilet tas for å være utrykningskjøretøy. Kjører man på vei med mange små daler og høyder, evt. mange svinger er det ikke noe særlig å oppdage blå lys i bakspeilet. Alle bevegelsene gjør at man ikke ser at det er statiske lys, man tror det er blink fra utrykningskjøretøy. Min umiddelbare tanke når jeg får blålys bak meg i mørket er "hvor kan jeg slippe ham forbi?" (ikke "F...! Dette blir dyrt!" :ler:), noe som tar oppmerksomhet fra resten av bilkjøringen og i seg selv er farlig. Noen får jo helt panikk av blålys og hopper på bremsen, til stor fare for både andre sivilister og utrykningskjøretøyet.

Orange lys som åpenbart ikke er retningsmarkeringslys hører gjerne til spesialtransport (ofte for bred last), noe som også er en distraksjon og en fare for andre trafikanter.

Rødt og hvitt er jo vanligvis ok, men det at de bare er små prikker gjør dem til farlige mtp. avstandsbedømming. Når man ser prikker fra LED er bilen mye nærmere enn når man ser prikker fra hovedlykter, forvirrende og farlig.

Reglene for max tillatt lysmengde på bil i fart gjelder også lastebiler, om du møter en lastebil som lyser ekstremt kraftig er nok den også en lovbryter. Arbeidslys beregnet på bruk når bilen står i ro er jo tillatt med trolig ubegrenset lysmengde, dessverre er det noen sjåfører som bruker disse også i fart. Heldigvis er disse vanligvis hvite og store, altså stemmer de i forhold til bilens bevegelsesretning og hvor langt borte den er.

Får jeg lov å spørre hvor lenge du har hatt lappen, siden du ikke ser problemet med uvanlige lys? Husker da jeg var fersk sjåfør, da måtte jeg selv tenke mye for å forstå hva ting i trafikken var, men etter noen år gikk mye av dette over til å skje automatisk, da er avvik fra normalen plutselig et problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ~Fantabulous_kitten~

Jeg har nok bare hatt sertifikatet i litt over et år. Og jeg ser absolutt problematikken i om lys er forvirrende, møter jo ofte på andre bilister som ikke virker som de er klar over hvordan lysene på bilen fungerer. Jeg har jo også blitt stoppet av politi med blålys, i mørket, så jeg vet det kan være en ubehagelig opplevelse. Vil bare presisere at grunnen til det var mange biltyverier, og bilen jeg satt i lignet visst beskrivelsen på en av de stjålne.

Men takk for utfyllende svar, feuerstein :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...