Gå til innhold

ukepenger....

dronning

Anbefalte innlegg

mine barn på 6 og8 år får 14kr. i ukelønn.....eller 2kr.pr dag...det de må gjøre er å re opp sengen sin og holde rommet noen lunde i orden.

Hva synes dere andre om det..er det for lite?eller er de kanskje for liten til å få ukelønn!?Venter spent på hva dere gjøreller synes om det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns ikke noe om å gi ukelønn for oppgaver som er en selvfølge at de gjør: rydde rommet, legge skitne klær hvor de hører hjemme o.l.

Derimot, når det er oppgaver som går utover de selvfølgelige: gå ut med bosset osv; da er det greit med en slags lønn.

14 kr er forresten veldig lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes umiddelbart det hørtes litt lite ut, for det er ikke så lett å spare til noe når "beholdningen" øker såpass sakte. Men det kommer jo litt an på hvor mye de får utenom da, om de f eks må dekke lørdagsgodteriet med disse pengene også. Jeg vet ærlig talt ikke jeg, har ikke så store barn selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

minstemann synes det er mye og er veldig glad for det..de må ikke bruke disse pengene på lørdagsgodt eller blader!Sønnen min kjøper gjerne pokemon-kort eller klistremerker for sin ukelønn...

Er iallefall artig å høre andre sin versjon om dette!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er for lite. 14-åringen min får 50 kr uka, og de fleste vennene hennes får mer. Kobler aldri lommepenger til plikter hjemme, men ser det som en selvfølge at hun skal hjelpe til. Uten "lønn". Om senga blir redd opp, eller hvordan rommet ser ut, blander jeg meg ikke bort i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge ungene ikke klager på at det er lite,synes jeg du skal holde det slik en stund til.

Muligens stige en krone.

Så sandt de ikke trenger å bruke det på noe annet,synes jeg det er helt greit.

De er jo ikke så gamle enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du burde heller tenke på hva de får for pengene. Ikke hvor mye de får hver dag.

Lillesøsteren min er 10 år og hun får 50 kroner tror jeg.

Høres ganske lite ut. Man får jo såvidt en is for 14 kr. Men selvfølgelig så kommer dette veldig ann på hva de får hjemme, og hva de synes om dette selv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Femåringen her får ingenting mens tiåringen har avtale om 50 pr uke, når hun har gjort plikter som rydde rom, legge på plass tøy, tømme søppel, støvsuge osv.

Er ikke ofte jeg må punge ut.... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 kr var veldig lite syns jeg...husker ikke hva jeg fikk, men det var en god del mer enn 14 kroner, avhengig av hvor mye jeg hjalp til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mayamor

Min 6 åring får kr.50,- i lommepenger.

Mye synes noen - men skal han klare å spare til noe - må det jo ikke ta altfor lang tid heller da...

14,- synes jeg også var lite...

Mayamor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg var på den alderen, fikk jeg ikke fast ukelønn. Jeg fikk penger når jeg så ifra om at det var noe jeg ville ha, eller hvis jeg skulle ut med venner(slik at jeg og kunne kjøpe meg noe godt, dersom det ble planen).

Når jeg ble litt eldre fikk jeg og søsteren min 500 kr hver i måneden, som en betaling for at vi vasket huset en gang i uken. Det fungerte veldig fint husker jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Starya

Sønnen min på 9 får 30 kroner hver lørdag, disse gjør han hva han vil med. (Lørdagsgodtet tar jeg meg av.)

Ofte sparer han et par uker og kjøper en liten leksak. Det følger ingen plikter til disse pengene, de er hans -samme hva. Det vil si, ødelegger han noe må han erstatte det helt eller delvis med disse pengene -såfremt det ikke var et uhell.

En gang klippet han bustene av hårbørsten min. Bare for å ha noe å gjøre, liksom.. Han fikk kjøpe meg ny børste, og tenker seg forhåpentligvis om to ganger neste gang han kjeder seg. :lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

he..he..har en lignende situasjon,bare det gjaldt barberskummet(tror han koste seg),måtte også kjøpe det nytt!!

Han har heller ALDRI gjordt det siden!! :briller:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Jeg bruker ikke begrepet "lønn" eller "lommepenger" i det hele tatt. For meg er det en selvfølge at han skal delta med husarbeid etter evne, dvs riste tepper, tørke støv og støvsuge - SAMMEN med meg, vel og merke. Jeg får da ingen betaling for å gjøre husarbeid, så kan heller ikke han forvente det.

MEN jeg gir penger "etter behov" - og kjøper Donald hver mandag. Dessuten belønner jeg gjerne spesielt godt resultat på en prøve eller stil med alt fra 50-100 kroner.

Vet ikke når vi skal begynne med "lommepenger" - foreløpig fungerer det greit slik vi har det....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous
Jeg bruker ikke begrepet "lønn" eller "lommepenger" i det hele tatt. For meg er det en selvfølge at han skal delta med husarbeid etter evne, dvs riste tepper, tørke støv og støvsuge - SAMMEN med meg, vel og merke. Jeg får da ingen betaling for å gjøre husarbeid, så kan heller ikke han forvente det.

Jeg ser på det å betale litt for at unger hjelper til i huset og lommepenger på som en måte å lære dem at man faktisk må gjøre en innsats for å få noe. Får de litt penger til disposisjon til faste tider lærer de å måtte utdisponere disse, at man ikke har råd til alt man ønsker seg og at pengebingen faktisk har en ende. Bruker ungen opp pengene første dag, er det opp til ham/henne, men da har h*n heller ikke noe før neste "lønningsdag". Gjør de ingenting eller sluntrer unna blir det heller ikke lønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes 14 kr hørtes litt lite ut. Jeg gir min 6-åring (snart 7) 30 kr i uka, og holder da også lørdagsgodtet til ham. Blader og leker kjøper/sparer han som regel til selv. Han sparer stadig til noe, og jeg synes det er greit at han lærer litt økonomisk sans slik, samtidig som det ikke går så veldig tregt med sparingen. 4-åringen får 15-20 kr i uka. De rydder etter seg og slikt, men er ekstra ivrige etter å hjelpe til på "lønningsdagen". :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brunhilde

Det er akkurat det! Jeg syns ungene skal lære å gjøre en innsats og å bidra til fellesskapet UTEN å få noe! Vi har heller ingen utømmelig pengebinge, og de pengene 13 åringen får disponerer han fritt over...

Men lønn for å delta? Nei. Den dagen vi innfører lommepenger er det lommepenger det skal være, og da vil det ikke være noen forpliktelser knyttet til! Det er også grunnen til at vi venter en stund til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes igrunn at hvis ungen er glad og stolt over sine 14 kroner som er bare hans, så er det helt riktig sum. Poenget er da ikke hvor mye, men at han har sine egne som han disponerer. Hvis han synes han har såå mye penger og han kan bruke dem til såå mye spennende, så er det helt perfekt. Dagen kommer nok tidsnok da han oppdager hva kompiser får, og snakker frempå om en lønnsøkning..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ukepenger for å re senga sine ol? En oppgave som er en selfølge for alle å lære? Vil ikke lære mine barn til at de har hushjelp, men om de gjør det selv så skal de få betalt?

Gi barna en oppmuntring på en annen måte. Hagedugnad, bilvask hvor det kreves ekstrainnsats gis belønning.

Om det er mye skryt fra eks skole gis ekstra, men de skal ikke straffes med 0 kr om det går dårlig heller. Det svinger hos barn som til voksne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...