Gå til innhold

Lage eget perlesmykke

Tjorven

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tjorven, kan du skrive litt om hva du har brukt når du lagde dette, og hvordan du gjorde det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På begge smykkene brukte jeg perler fra Panduro som jeg tredde på fisketråd-snøre. Dette er forholdvis greit. På den ene smykket (med de som henger ned) knøt jeg på en kort tråd tredd med perlene, innpå selve kjedet (litt vanskelig å forklare).

Det andre smykket var mer komplisert og ennå vanskeligere å forklare. Der laget jeg små anhengsfester av ståltråd og perler (litt av en jobb) som jeg knøt på bitte små tråder som jeg hang i buer på hovedkjedet. Dette var veldig pirk og ikke så enkelt.

I ringene brukte jeg kun ståltråd inni, da de er lettere å forme med det.

Men bare still spørsmål, det er enklere å svare da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trenger ikke være så komplisert' date=' det enkleste er ofte det fineste. Synes det var meget bra til å være første forsøk. Spreke farger :)[/quote']

Koselig å høre!

Må fortelle at jeg prøvde smykkene i går ved siden av kjolen min. Det ble innmari fint, og jeg kommer til å bruke det smykket med de "stavene" som henger ned. Har laget meg en stor ring (ikke den som det er bilde av) i samme stil + øreringer og skal ha disse ved siden av. Det ble utrolig tøft, og det finnes ingen som har likt! Gøy! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har veldig lyst til å strikke meg et armbånd med wire og perler. Har lett litt på nett etter informasjon, men synes det er så vanskelig å finne noe. Noen som kan hjelpe meg?

Hvordan gjøres dette? Hvor mange perler trenger man ca? Gode tips og ideer til inspirasjon mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Hei

Jeg har veldig lyst til å strikke meg et armbånd med wire og perler. Har lett litt på nett etter informasjon, men synes det er så vanskelig å finne noe. Noen som kan hjelpe meg?

Hvordan gjøres dette? Hvor mange perler trenger man ca? Gode tips og ideer til inspirasjon mottas med takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lmari

Hei du!

Jeg strikker armbånd med ståltråd og perler - det er lett og morsomt, og blir skikkelig stilig!!

Kjøp tynn ståltråd i en hobbybutikk. Jeg pleier å bruke 0,2 mm, men også 0,3 og 0,4 kan funke. (desto tykkere den er, desto tyngre er det å strikke. Men den tynneste kan lett ryke..)

Tre perler inn på tråden før du starter. Jeg pleier å tre perler i et slags mønster, feks fire grønne, en lysegrønn, fire grønne, tre hvite osv. Da blir det også et penere mønster på armbåndet.

Så legger du opp masker som om du skulle strikke et skjerf. Jeg bruker pinner som er cirka str 4-5, og 12 masker til et vanlig armbånd. Strikk i vei - og hent opp perler når du synes det passer med en perle.

.. et lite tips - hent opp perler kun på den ene siden av armbåndet. Da får du en "glatt" side, som kan være ned mot armen.

Vanskelig forklart?? Spør meg!!! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil bare fortelle at jeg fikk mye skryt for smykket mitt i helga og at folk var imponert over at jeg hadde laget det selv. Var iallfall moro å ha skikkelig sett som ingen har maken til, så dette kommer jeg nok til å gjøre flere ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så fint at noen tok frem denne tråden igjen.

Siden sist har jeg laget en del armbånd, kjeder og ringer av perler, wire o.l. Har fått så mye oppmerksomhet når jeg har hatt det på, jungeltelegrafen har gått, og i løpet av 3-4 uker har jeg solgt smykker for ca. 4000,- kr :D til familie, venner, venners venner og kolleger.

Stå på, "perlevenner" :ler: !!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 måneder senere...

Vil takke lmari for ideer etter å ha sett bilder av smykkene hun lager. De er virkelig fine. Tror jeg må gjøre et forsøk på dette selv, så får jeg heller be deg om hjelp tror jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd å hekle/strikke smykker tidligere, men ble ny-inspirert av Imaris smykker, og dro rett i hobby-butikken igår. Så nå er jeg i full gang!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva slags tykkelse på pinnene bruker du når du strikker da? Og så ser jeg for meg at jeg kommer til å "knote" skikkelig med å strikke selve perlene inn i alt det andre. :ler: Men dette må jeg nok prøve på ja!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er litt knot til å begynne med, men øvelse gjør som kjent mester! Jeg har langt igjen å gå jeg også før smykkene ser proffe ut.

Jeg bruker iallefall 4 1/2 i heklepinne, og 5 på ståltråden. 5'ern er litt tung å jobbe med, men armbåndet blir desto tykkere/fastere. Jeg anbefaler deg å begynne med så tynn ståltråd som mulig til å øve med, slik at du får teknikken i fingrene. Det er iallefall kjempemoro!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg får bare øve meg litt først og se hva jeg får til. Ble iallfall veldig inspirert nå, og håper at jeg etterhvert kan få dreisen på dette!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjorde et lite forsøk i går jeg, men det var ikke særlig vellykket. Strikkinga ble jo så "trang", men tror det har en sammenheng med tykk ståltråd og små pinner... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lagde ferdig et armbånd igår av sølv-ståltråd og blå perler i div. nyanser. Tok det på meg idag da jeg skulle på jobben, og fikk 2 kommentarer på toget :D . Da jeg kom på jobb, ble det solgt i løpet av en time. Så nå er jeg armbånds-løs! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kom på jobb' date= ble det solgt i løpet av en time. Så nå er jeg armbånds-løs! :ler:

Wow! Det må jeg si! Jeg er imponert gitt! Håper jeg også kan få til noe sånt gitt!!! :D

Hva bruker du forresten som lås på armbåndet? Og hvor kjøper du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...