Gå til innhold

Hvorfor er tog så dyrt?


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest

Jeg bare lurer... er det noen som kan forklare meg dette?

Det er klart man kan få tog billig (199,- , minipris), men man kan få buss fra 49,- (Lavprisekspressen)Det er en fjerdedel av prisen, og togbilletten er jo allerede billig. Til sammnelikning koster en ordinær billett t/r Oslo-Kr.sand 1202,-, mens fullpris på lavprisekspressen for samme strekning bare koster 498,-. Det er fortsatt under halv pris!

Noen med innsikt i bransjen som kan forklare dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest StoreSky

Jeg aner ikke jeg!

Men jeg lurer også på hvorfor det ikke går flere tog som også er billige!

Tog er:

- komfortablet

- man kan lese uten å bli bilsyk

- bedre plass

- bedre do (enn buss)

- går som regel fortere enn buss/bil

- miljøvennlig

- slipper innsjekking, sikkerhetskontroll som på fly.

Dirkete tog mellom Oslo-Stockholm ville vært med miljøvennlig og kjappere enn fly!

Ja til Tog!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

---

Endret av Hoppetaujenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

StoreSky: Veldig enig i dine betraktninger rundt pluss-sidene ved tog:) Men går det ikke direkte-tog til Stockholm nå da? Trodde det, jeg...

Uansett. Buss er og blir billigere. Uforståelig... Det må da være ennå bedre om folk kjørte mer tog enn buss??

Jeg prøver nå å gjøre mitt ved å reise kollektivt (ikke fly) for å bidra det jeg kan med klimaproblematikken i tankene, og tog ville definitivt vært hyggeligere enn buss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av grunnen til at buss er så mye billigere, er jo pga konkurransen. Det er fler buss-selskaper som konkurrerer om kundene, mens NSB har monopol på togene, og så lenge folk tar tog uansett har de jo ingen grunn til å sette ned prisene...

Jeg velger uansett tog fremfor buss, og gjerne også fremfor fly, så ofte jeg kan!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Og mens vi er i gang og forrundrer/forbanner oss over den snodige virkeligheten: hvor for er det så rå-dyrt å fly i dette landet? Kan jo få en skikkelig rundtur i VERDEN, for samme prisen som jeg betaler når jeg skal opp til nord-norge en tur/retur. :kjefte:

Passasjergrunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest *Mim*

Dette irriterer meg! Hadde tenkt til å ta med ungene på en liten togferie, men måtte droppe det - det ble jo bare himla dyrt. Lønte seg mange ganger å ta bilen.

Peis ut oljepenger og spons togbilletter til nordmenn. Halver prisene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Tog er dyrt, fordi akkurat den prisen dere har listet opp gir NSB det største overskuddet. Så enkelt kan det sies.

Det er det fine med bilavgifter også. Skru opp avgiftene, da går også togprisene automatisk opp.

Mange idealistiske jenter som har skylapper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På de strekningene du nevner, er nok konkurranse hovedstikkordet.Jeg bor en time utenfor Oslo, hit går det tog og en busslinje, og her er toget billigere enn bussen.

Forøvrig kan jeg på det varmeste anbefale NSBs kundekort -for 390 kr i året får man 30% rabatt på alle avganger. Man skal ikke reise mye før man sparer inn det :tog:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes ikke tog er spesielt komfortabelt heller, jeg. Siste toget jeg kjørte med hadde nesten bare plasser mot kjøreretningen :sprettoy: Og aller verst er de setene der man blir sittende rett i glaningen på fremmede folk i 8 timer. Moro, spesielt når det er familier med grinete unger, eller fjortiser på heisatur :gjeiper:

Lese på tog uten å bli kvalm kan i hvert fall ikke jeg. Hurra for fly ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady

Nei, det går ikke direkte tog til stockholm, må bytte i gøteborg..

Men vil bare påpeke noe når folk klager over dyre togpriser..

Automat, minipris og pålegg på 20,- om man kjøper billett på tog. Er jo startet for å få togene billigere. Det brukes lang tid når konduktøren skal selge billetter itillegg! Tid er penger! Automat, om folk kjøper flere og flere der, mindre ansatte, og igjen billigere = billigere billetter..

osvosv

Kan komme med flere forslag. Men hva skjer? Jo folk klager og klager og klager..

Ja skjønner det blir dårligere service av dettte. Men, dette er nå et slikt dilemma

(Litt rotete skrevet.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fast gjest
Men vil bare påpeke noe når folk klager over dyre togpriser..

Automat, minipris og pålegg på 20,- om man kjøper billett på tog. Er jo startet for å få togene billigere. Det brukes lang tid når konduktøren skal selge billetter itillegg! Tid er penger! Automat, om folk kjøper flere og flere der, mindre ansatte, og igjen billigere = billigere billetter..

osvosv

Hæ!? Mener ikke å være frekk, men dette var et lite imponerende resonnement..

Faktum er at billettprisene har økt jevnt og trutt. Ombordtillegget som har kommet den siste tiden, pålydende 20 kroner, er en dramatisk forlengelse av denne prisstigningen. Billettautomatene avlaster konduktørene, som på sikt gir økt inntjening til NSB, samtidig som billettprisen økes med 20 kr. Dette er ment å gavne omsetningen - ikke miljøbevisste(?) forbrukere.

I tillegg fordrer de nye automatene at du setter av mer tid til reisen, for køen av forvirrede forbrukere går ikke akkurat kjapt unna på de få automatene som er satt opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady

Nå man vel tenke litt langsiktid når man tenker på automatene, klart går det ikke raskt NÅ, men det går raskere og raskere jo flere som lærer det..

Og det med ombordstillegg, er MYE på grunn av at konduktørene bruke mye tid på å selge billetter, noe de egentlig ikke skal gjøre.. Billettene skal kjøpes før togturen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forøvrig kan jeg på det varmeste anbefale NSBs kundekort -for 390 kr i året får man 30% rabatt på alle avganger. Man skal ikke reise mye før man sparer inn det :tog:

Gjelder det *alle* avganger, også korte strekninger? En kan vel neppe kombinere det avslaget med minipris, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest missLady
Gjelder det *alle* avganger, også korte strekninger? En kan vel neppe kombinere det avslaget med minipris, eller?

Gjelder alle strekninger, men bare på ordinærpris! Altså ikke itillegg til minipris, honnør- og studentrabatt osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men vil bare påpeke noe når folk klager over dyre togpriser..

Automat, minipris og pålegg på 20,- om man kjøper billett på tog. Er jo startet for å få togene billigere.

Det har det absolutt ikke gjort det billigere.. Mange steder er det tull med maskinene, og blinde mennesker med stokk blir ikke engang trodd at de er blinde.

Det hadde vært mye mer effektivt om de faktisk gjorde det 20 kr billigere om man kjøpte bilett i automat..

Om jeg har dårlig tid og ikke rekker automaten så må jeg betale 100 kr for toget til oslo. En tur/retur bilett med bussen til oslo koster vel 160 eller noe..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjelder alle strekninger, men bare på ordinærpris! Altså ikke itillegg til minipris, honnør- og studentrabatt osv

Og ikke på lokale reiser innen Oslo/Akershus.

Jeg sparer 30 kr hver vei når jeg reiser til byen, med minst en tur i uka lønner det seg fort :jepp: Mer om kundekortet her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, jeg kan tenke meg noen grunner til at tog er dyrere enn buss.

*personalet har mye bedre betalt (mange bussjåfører har skammelig lønn)

*Det kreves lengre utdanning for å kjøre/betjene tog enn å kjøre buss (NSB betaler utdanning) Oppdatering hvert 2. år på jernbaneskolen.

*Sikkerhetskravene til togmateriell og togpersonalet er strenge og kostbare

*Forsinkelser pga materiell, signaler eller skinner fører til STORE utgifter (kun 20% skyldes NSB selv)

*Lagring, renhold og vedlikeholdskostnadene er mye større for tog

*Materiellkostnadene er høyere, krever ny opplæring av personale for alle nye typer togsett.

*staten krever utbytte, ergo må NSB tjene mye mer penger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Passasjer
*staten krever utbytte, ergo må NSB tjene mye mer penger

Aksjonærene i busselskaper krever vel også utbytte? Syntes det var et sløvt argument.

Det virkelige problemet til NSB er at de ikke oppfatter at de har konkurrenter. Av den grunn forbedrer de tilbudet sitt i liten grad og kommer unna med elendig service overfor passasjerene. Eksempler på dårlig service er bare ståplasser på visse strekninger, elendig servering på lengre strekninger (de skjøt seg i foten når de fjernet restaurantvognene), stadige forsinkelser og umoderne materiell.

Tog kunne vært så utrolig bra - se f.eks. på Flytoget - hva med å yte den servicen, hyppigheten og punktligheten på flere strekninger? Så er det kanskje ikke passasjergrunnlag for det pr dagens dato. De gangene jeg skal til en annen kant av landet velger jeg billigste alternativ på det tidspunktet jeg vil reise (men jeg tar ikke buss hvis jeg kan unngå det fordi det er trangt, svett og ukomfortabelt). Gang på gang finner jeg at fly er mer fleksibelt og billigere enn tog og da taper tog fordi det jo tar lenger tid. Den dagen de gjør noe med prisene sine og punktligheten sin vil det være en annen sak.

Jeg opplever også NSB som sidrompa og gammeldags - de har rett og slett feil image. I andre land har jeg også tatt tog og opplever det som en helt annen verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...