Gå til innhold

Psoriasis:(

Gjest Gjest_Gjesten_*

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Gjesten_*
Skrevet

Fikk for et år siden psoriasis.. Har litt i hodebunnen som jeg klarer å holde sånn ca i sjakk nå, slik at ingen merker det..

Har også litt små runde flekker på legger og lår. Og litt på ryggen.. Sliter mye med selvtilliten pga dette..

Tenker mye på hvordan en eventuelt fyr vil reagere på dette.. Hvordan hadde dere reagert??

Har ikke masse som de på bildene på google. De er røde, runde og små.. Men nok til at jeg ikke bruker skjørt nå i sommer :sjenert:

Noen som har erfaringer??

Videoannonse
Annonse
Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann

Jeg har ikke erfaringer med psoriasis selv, men har nå en prøve liggendes hos lege hvor de skal finne ut om jeg har utviklet det, ettersom det ligger til slekten min. Noe jeg derimot har erfaring med, er en annen hudsykdom; atopisk eksem. Det varierer fra gode perioder med bare lett tørr hud, til perioder med åpne blødende sår. Jeg har heldigvis aldri vært plaget med infeksjoner.

Reaksjoner jeg har fått på dette (da sårene blant annet sitter på hendene og er synlige) er hovedsaklig at folk går ut ifra at det må gjøre fryktelig vondt. Jeg har også blitt spurt av onkelen min om jeg ville han skulle kjøpe bandasjer og bandasjere hendene mine.... Jeg brydde meg egentlig aldri om hva gutter ville syns om huden, før jeg møtte han som ble min samboer. Da var jeg litt bekymret, men kom frem til at jeg er som jeg er, kan han ikke takle det, så fikk det bare være. Han hadde ingen problemer med det :o)

Selv om det kanksje kan være vanskelig, bør du vurdere skjørt likevel, nå på sommeren? Huden har godt av sol og frisk luft, det er også lurt å unngå for tette plagg, huden bør få puste. Du kan jo for eksempel gå lettkledd hjemme, og kle på deg en bukse når du går ut, om du føler deg for ukomfortabel i skjørt blant andre mennesker? Du har gjerne lest der allerede, men på pasienthandboka.no ligger det mye informasjon om psoriasis og behandlinger.

Bildene man kan finne på google etc, er ofte eksempler på hvor ille det kan være. Er absolutt ikke alle som har så alvorlige grader av sykdommen.

Får håpe selvtilliten din blir bedre, da dette er absolutt ingenting å skamme seg over. Psoriasis er ikke en sykdom du fremkaller selv, og alle med litt sunn fornuft vil forstå det. En med psoriasis kan fint leve et like bra og åpent liv som alle andre, det krever bare litt mer egenpleie som du rett og slett må sette av tid til.

Lykke til! :o)

Skrevet

Takk for svar :)

Må vel bare lære meg å ikke tenke så mye over det og fokusere så mye på det...

Skrevet

Er selv plaget med psoarasis på ankelen, bak knærne, håndleddene og i hodebunnen. Spesielt når jeg stresser har jeg store utbrudd, og klør meg gjerne til blods.

Har fått salve fra legen med kortison, men denne hjelper bare forebyggende og stiller kløen når det står på som verst.

Du bør absolutt gå i skjørt nå om sommeren, mine utslett blir mye bedre av solen, og nå på sommeren ser de veldig fine ut, i motsetning til hva de gjorde i eksamenstiden da jeg var konstant stresset.

Gjest Gjest
Skrevet

Gå til legen din og få resept på en salve som heter Diprosalic. Den fjerner vanligvis psoriasis-utslett. Salven inneholder betametason som virker sterkere enn kortison. Salven inneholder også salisylsyre som løser opp hudskorper o.l., og trenger derfor bedre gjennom psoriasisutslettet enn vanlige kortisonsalver. Det er mange pasienter med psoriasis som blir feilmedisinert med uvirksomme salver (f.eks. hydrokortison). Diprosalic fins også som liniment for bruk i hodebunnen.

Hvis utslettet blir for dominerende eller du utvikler psoriasisleddgikt, kan det brukes en cellegift som heter Metotrexat. Den gis som tablett en gang i uken og har god effekt på psoriasis. Du får ikke bivirkninger i form av hårtap o.l., siden dosen er mye mindre enn ved kreftbehandling.

Strålebehandling av utslettet med spesielle solarium (kontakt hudklinikk) eller helsereise er også mulig. Salt sjøvann har også god effekt på psoriasisutslett.

Lykke til! :)

Skrevet (endret)

Jeg kjenner til et par med psoriasis og har aldri reagert noe særlig på dette. Dersom man ikke er kraftig dekket over hele kroppen, er det jo ganske vanskelig å legge merke til også.

Det er plagsomt for deg selv, dvs man bruker mer tid for 'skjønnhetsrutiner', men ikke noe verre enn det. Små 'skjønnhetsfeil' har vi nok alle, så psoriasis er ikke noe særlig forferdelig.

Det er bra med Diprosalic for hodebunn og det finnes også mange kremer (som andre har allerede nevnt her). Men man kan også forbedre situasjonen med god kosthold, nok sovn, midre stress, nok sol på sommeren og andre 'naturlige' midler, som sjøvann, forskjellige saltprodukter, leire, osv.

Jeg er selv plaget av hodebunnproblemer (ikke psoriasis) og har ikke helt uproblematisk hud ellers, så vet at sånt er plagsomt.

Og av og til misunner jeg mennesker som aldri har hudproblemer og har fin aprikoshud og det hele, men hvis man tenker litt, da det er da ikke det verste som kan skje heller. Min erfaring er at menn/gutter merker det mindre enn vi selv gjør :)

Så for all del - ta på deg skjørt og ikke tenk så mye om det hele! Det er ganske sannsynlig at det er for det meste deg selv som synes det er problematisk. Man forelsker seg ikke i en hudflekk, man forelsker seg i litt andre ting :)

Endret av mrs_bond
Skrevet

Jeg er selv plaget med psoriasis og min erfaring med gutter er at de som oftest ikke bryr seg så hardt. Eksen min syns det var trist for min del for han så hvor mye det plaget meg, men han syns ikke selv at det var så veldig ekkelt. Jeg er ganske hardt rammet så det går jo veldig utover selvtilliten og om sommeren dekker jeg meg til fordi jeg ikke orker at alle glor på meg. Man føler seg jo ikke veldig attraktiv, men det er som regel en selv som tenker mest på det. Vennene mine bryr seg ikke i det hele tatt.

Noe jeg syns funker veldig bra er sol og saltvann. Da bedrer det seg fort. Hvis du går til legen din kan h*n ordne det slik at du kan få lysbehandling. Da må du betale ca 35 kr per gang du tar lys, ca tre ganger i uken, men det hjelper veldig :)

Gjest dalieo
Skrevet

Jeg har psoriasis, men har aldri utbrudd så jeg er kjempeheldig. Eneste jeg har hatt siden jeg fikk konstantert hudsykdommen som 7-åring er et par lyserøde flekker her og der. Da jeg var 14 år skjemtes jeg, og tenkte at jeg ALDRI kom til å få en kjæreste slik jeg så ut... De fleste er vel pubertale og dramatiske i den alderen. Men det fikk jeg, kjærester altså, og ingen av guttene jeg har hatt noe med å gjøre har merket det engang.

Ta på deg skjørt og prøv å ikke tenk på det! Sol hjelper forresten kjempegodt på psoriasis, etter jeg begynte å ta litt solarium har jeg ikke fått noen flere utbrudd. Tynn fuktighetskrem som trekker raskt inn hjalp også mye.

Vet hvordan det kan føles, men du er garantert den som bryr seg mest om det :klem:

Gjest missLady
Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Går til lysbehandling, men de har ferie i 4 uker, og da har jeg fått et utbrudd! :tristbla:

Men er meldt fin vær til helga, så da skal jeg prøve å sole meg! Og gå i skjørt, om jeg takler det :sjenert:

Greit å høre at noen er i samme situasjon, uansett om jeg ikke ønsker noen andre denne sykdommen..

Skrevet

Hei igjen!

Var bare en ting jeg glemte å skrive. Du vet garantert dette, men du må være forsiktig med hydrokortisonsalver. De tynner huden. Jeg har selv tynnere hud på hendene pga mye hydrokortisonbruk da jeg var yngre, og legene ikke informerte foreldrene mine om risikoen.

Du virket så mye mer positiv i det siste innlegget ditt! Råbra! *klappe*

Skrevet
Hei igjen!

Var bare en ting jeg glemte å skrive. Du vet garantert dette, men du må være forsiktig med hydrokortisonsalver. De tynner huden. Jeg har selv tynnere hud på hendene pga mye hydrokortisonbruk da jeg var yngre, og legene ikke informerte foreldrene mine om risikoen.

Jeg sporte legen min om bivirkninger av salven elocon (tror det er det den heter), som jeg har brukt i mange,mange år nå, å han sa at det ikke hadde noen betydning. Han virket ikke så veldig engasjert da, og ga meg i tilegg en enda sterkere kortisonsalve. Bruker dere andre medisiner som ikke er kortison? Uten salve når jeg har de verste utbruddene, så kommer jeg jo til å klø meg ihjel. :sjenert:

Gjest missLady
Skrevet
Hei igjen!

Hehe takk, prøver:)

Men duh

Jeg bruker elocon, vet du om noen kremer som er like bra som den men ikek med kortison??

Skrevet

Jeg er dessverre ikke kjent med den kremen..... etter jeg fikk påvist tynn hud på hendene, begynte foreldrene mine med oljer (deriblant fiskeolje) og andre ting for å unngå hydrokortisonen. Husker ikke engang alle tingene jeg har prøvd....

Siden jeg ikke kjenner til Elocon, kan jeg ikke sammenligne den med andre, men på et relativt stort apotek har de gode utvalg av slike kremer, både med og uten kortison. Kortison skal jo uansett ikke brukes konstant, med mindre man ikke har noe valg. Det er også mulig å behandle medikamentelt, har legen din sagt noe om det?

FruFrustrert:

Om du føler legen ikke tar deg på alvor, kan det være lurt å dra til en uavhengig (les: privatpraktiserende) hudlege. Det koster litt mer, men du blir iallefall tatt alvorlig. Alle medisiner (og flere kremer) kan ha bivirkninger, da er det viktig å føle at legen faktisk gjør det han skal: hjelper deg med ditt problem der og da. Hvis du ikke trenger sterke kremer hver dag, kan du for eksempel bruke en vanlig fuktighetskrem, og gjerne ha noen fete kremer stående parat, for når du virkelig klør, og merker at det blusser opp. Jeg har en krem som heter Carbaderm som jeg bruker når eksemen min (jada, vet eksem og psoriasis ikke er det samme) er ille, for å prøve å slippe kortisonen. Feilen med den er at det kan gjøre direkte vondt der du har smurt kremen. For meg er det derimot verdt pinen som varer rundt en halvtime, men det er jo opp til alle og enhver. Men det finnes mange salver uten kortison/hydrokortison.

Skrevet (endret)

Jeg har hatt psoriasis i mange år- og tidvis vært veldig dårlig. Jeg har også vært tillittsvalgt sentralt i forbundet- og har i den anledingen vært på maaaaange kurs og foredrag.

Kan høres ut som vi har samme type- Guttat (dråpeformet), som er den nest vanligste pso-typen (ca 10% av psoriatikere har denne typen)

Aller først vil jeg bare si en ting; psoriasis er en veldig individuell sykdom. Derfor kan salver/ kremer/ medisiner som fungerer på noen ikke ha noen som helst effekt på deg.

For de aller fleste psoriatikere er sol (uvb-stråler) og saltvann gunstig. Nå har det seg jo sånn at vi bor i norge- så solmengden er begrenset. Derfor går jeg bla til lysbehandling hos hudlegen min. NB: Det er forskjell på "solen" hos legen og på solstudio. Hos legen er det UVB-stråler (disse er hensiktsmessige for pso, gir ingen brunfarge), mens i solstudio er det UVA (som ikke har noen effekt på pso- men du blir brun).

Endel psoriatikere (meg selv inkl) blir såpass dårlige at vi kan søke behandlingsreise/klimareise. Gjør oppmerksom på at dette bare er noen få (husker ikke tallet) pasienter i året. Dette er et alternativ til (lang) innleggelse på hudavdeling på sykehus (dreier seg altså ikke om å få dekt en årlig sydentur som endel tror).

De aller aller fleste psoriatikere klarer å holde sykdommen i sjakk med medisinering og evt tilleggsbehandling (UVbehandling forex).

Mange psoriatikere opplever at sykdommen kommer og går- og at det kan være årevis mellom utbruddene. Noen har bare et utbrudd i livet- og da ofte tror at sykdommen er kurert. Derfor kan du til stadighet lese om "mirakel-kremen"- kjærringrådet- psoriasisvidunderet etc etc. MEN; vær klar over at det ligger latent i kroppen. Som min aller første dermatolog sa til meg; Jaja, du dør ikke av det- men med det.

Å- så mye mer jeg kunne skrevet. Om årsaker, t-celler, forskning etc etc. Men får vel heller avslutte her. Evt spørsmål er det bare å komme med- både her og på pm.

Endret av Reveal
Gjest Gjest
Skrevet
Det er bra med Diprosalic for hodebunn og det finnes også mange kremer (som andre har allerede nevnt her).

Diprosalic fins også som salve for bruk andre steder på kroppen.

Gjest Gjest
Skrevet
Var bare en ting jeg glemte å skrive. Du vet garantert dette, men du må være forsiktig med hydrokortisonsalver. De tynner huden.

Hvis alternativet er psoriasisutslett - fortykket hud, skorper, utlsett, kløe, i verste fall åpne sår - er normal men tynner hud å foretrekke. Man får bare tynn hud på de behandlete områdene!

Hydrokortisonsalver skal ikke brukes på psoriasis da de ikke inneholder salicylsyre! Uten salisynsyre vil hudskorper o.l. blokkere for virkningen av salven. Virkningen blir dårligere, og man må bruke unødvendig store doser. Diprosalic er et kpmbinasjonspreparat spesielt beregnet for psoriasisutslett.

Skrevet

Aha :o)

Farmoren min, som er en av dem i slekten med psoriasis, har brukt hydrokortisonkremer. Derfor jeg trodde kanksje flere gjorde det.

Og det med tynnere hud... spørs litt da. Jeg har så tynn hud på hendene at jeg brenner meg for ingenting. En av grunnene til at jeg har vanskelig for å lage varmmat. Jeg kan brenne meg på håndtakene til kjelene, eller gjennom grytevotter, etc. Menmen, individuelt :o)

Og jada, jeg vet tråden handlet om psoriasis, og ikke eksem. Men jeg presiserte også at det var den erfaringen jeg snakket ut ifra.

Men om psoriatikere ikke for utskrevet hydrokortisonsalver lengre, så er jo det bare bra :o) For fortynnet hud er ikke noe å trakte etter.

• 4 år senere...
Gjest psoriasisjenta
Skrevet

Jeg har psoriasis, men har aldri utbrudd så jeg er kjempeheldig. Eneste jeg har hatt siden jeg fikk konstantert hudsykdommen som 7-åring er et par lyserøde flekker her og der. Da jeg var 14 år skjemtes jeg, og tenkte at jeg ALDRI kom til å få en kjæreste slik jeg så ut... De fleste er vel pubertale og dramatiske i den alderen. Men det fikk jeg, kjærester altså, og ingen av guttene jeg har hatt noe med å gjøre har merket det engang.

Ta på deg skjørt og prøv å ikke tenk på det! Sol hjelper forresten kjempegodt på psoriasis, etter jeg begynte å ta litt solarium har jeg ikke fått noen flere utbrudd. Tynn fuktighetskrem som trekker raskt inn hjalp også mye.

Vet hvordan det kan føles, men du er garantert den som bryr seg mest om det :klem:

Vanlig solarium har ingen effekt på psoriasis. spør bare hudlegen din :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...