Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest
Skrevet

Mulig jeg er på grensen til hysterisk her, men nå har det seg slik at jeg har en familievenn med HIV og en hund som elsker is - en dårlig kombinasjon.

Situasjonen er at den HIV smittede spiste ispinne og jeg kom akkurat tidsnok hjem til å oppdage at hun gav hunden siste resten av ispinnen. Det forsvant på et jafs før jeg rakk og si noe. Hunder kan vel ikke bli smittet av HIV, men nå føler jeg at hunden er smittebefegnt, huff, han driver jo og slikker og steller pelsen og nå vil jeg ikke ta på han...

Noen som kan komme med noen beroligende ord?

Videoannonse
Annonse
Gjest Tanita
Skrevet

Beroligende ord: HIV smitter ikke via spytt.

Gjest Gjest
Skrevet

Takk for svar!

Jeg prøver å tenke på at spytt ikke er en smittekilde... Men det kan vel smitte gjennom slimhinner? ..og det har man jo i munnen...

Gjest Lamia Lenis
Skrevet

Da tror jeg begge må ha hatt åpne sår i munnen. HIV smitter ikke slik. Du er litt hysterisk.

Gjest Tanita
Skrevet

Nei, gjennom blod og kroppsvæsker som sperm.

Skrevet

Hei slapp helt av..kjenner ei som ble sammen med en med hiv etter flere år fikk de en unge au sammen og ingen er enda smitta..ikke at jeg hadde turt da men ingen fare iforhold til hunden din!

Gjest Gjest
Skrevet
Hei slapp helt av..kjenner ei som ble sammen med en med hiv etter flere år fikk de en unge au sammen og ingen er enda smitta..ikke at jeg hadde turt da men ingen fare iforhold til hunden din!

Virkelig? Jaja , da er det vel håp for meg og hunden min også..

Huff, synes bare det er så ekkelt at hunden slafset i seg isen med hennes spytt på :tristbla:

Gjest Gjest
Skrevet

HIV overlever knapt utenfor menneskekroppen. En iskrem er ikke egnet levested for viruset, og hunden likeså.

Skrevet

Ja sjønner jo det veldig godt.Men av og til kan man ikke ungå ting selv om man gjerne vil ;-)

Skrevet

Ja,må si en ting til..vet ikke åssen type du er men jeg liker ikke dyr så når noen kommer bort med hunden til meg og jeg rygger sier de:den er ikke farlig.da sier jeg:Ok men jeg liker ikke hunder eller dyr i det hele tatt.og det må jo de respektere syntes jeg.Så hvis du er den typen og tør si ifra så kan du jo si til ho at du ikke vil at hunden din skal spise etter hende!Ja på en fin måte om det går ann.Det er jo din hund så du bestemmer jo hva den skal gjøre ;-) Det er jo fryktlig tungvindt for deg og hele tida tenke på detta og prøve å ungå ho i framtida så like greit å hoppe i det så slepper du den bekymringa i fremtiden.

Skrevet

Ingen grunn til bekymring, og jeg tror også damen med HIV ville satt pris på om du ikke oppfører deg hysterisk i nærheten av henne :)

Skrevet

Herregud, finnes det virkelig folk som er så uopplyste fortsatt?? Tragisk..

Gjest Gjest
Skrevet
Og noen mener til og med at det ikke finnes noe HIV-virus...

http://www.virusmyth.com/aids/index.htm

Interessant, det skal jeg sjekke nærmere ut!

Ja,må si en ting til..vet ikke åssen type du er men jeg liker ikke dyr så når noen kommer bort med hunden til meg og jeg rygger sier de:den er ikke farlig.da sier jeg:Ok men jeg liker ikke hunder eller dyr i det hele tatt.og det må jo de respektere syntes jeg.Så hvis du er den typen og tør si ifra så kan du jo si til ho at du ikke vil at hunden din skal spise etter hende!Ja på en fin måte om det går ann.Det er jo din hund så du bestemmer jo hva den skal gjøre ;-) Det er jo fryktlig tungvindt for deg og hele tida tenke på detta og prøve å ungå ho i framtida så like greit å hoppe i det så slepper du den bekymringa i fremtiden.

Nå er heldigvis ikke dette mennesket så ofte på besøk, men det er sant som du sier at jeg burde si ifra, men jeg synes det er veldig vanskelig. Jeg burde absolutt sagt ifra da det skjedde istad, men jeg ble bare helt matt :tristbla: Jeg ønsker jo ikke at personen skal føle at jeg synes hun er ekkel, og jeg forsøker å ta det med ro når hun er på besøk. I begynnelsen så syntes jeg det var vanskelig nok at hun hadde drukket av kopp hos meg og slikt, men jeg måtte bare ta meg sammen og tenke på hvor mange med ulike sykdommer som faktisk kan ha drukket av det glasset jeg drikker av på resturant osv.

Så bare kort over på noe annet. Det er irriterende med hundeeiere som ikke respekterer at enkelte ikke ønsker å bli snust på, eller rett og slett er redd for hunden deres. Ingen hundeeier KAN forutse hva hunden kan gjøre, en hund kan klikke akkurat som et menneske, eller rett og slett ikke være i humør til å hilse på fremmede. Da jeg var liten ønsket jeg å klappe alle hunder, men først spurte jeg hundeeieren "biter den?" "Neeeida" sa de alltid, likevel var det to hunder som beit meg i låret...

Gjest Gjest
Skrevet
Herregud, finnes det virkelig folk som er så uopplyste fortsatt?? Tragisk..

Jada, jeg forstår at du syns jeg er dum som syntes dette var ekkelt!

Og jeg synes fremdeles det er ekkelt at hunden min har slikket i seg kroppsvæske fra henne. Spytt smitter ikke nei, men ikke vet vel jeg om damen har et sår i munnen,, det vet forsåvidt ingen andre her heller, men jeg ønsket bare noen beroligende ord! Dersom jeg ser at andre ikke ville reagret stort dersom det skjedde deres hund så er det lettere for meg å slutte å tenke på det om du forstår.

Gjest Tanita
Skrevet

HIV smitter uansett ikke dyr så det er nok ikke noe problem. :)

Skrevet
Jada, jeg forstår at du syns jeg er dum som syntes dette var ekkelt!

Og jeg synes fremdeles det er ekkelt at hunden min har slikket i seg kroppsvæske fra henne. Spytt smitter ikke nei, men ikke vet vel jeg om damen har et sår i munnen,, det vet forsåvidt ingen andre her heller, men jeg ønsket bare noen beroligende ord! Dersom jeg ser at andre ikke ville reagret stort dersom det skjedde deres hund så er det lettere for meg å slutte å tenke på det om du forstår.

Jeg synes ikke du er dum, men jeg tror du har fått deg en tvangstanke. Det beste du kan gjøre er å behandle både hunden og hun som har HIV helt som vanlig og ikke begynne å vaske bikkja eller hendene dine utenom det vanlige eller noe annet irrasjonelt for å "forebygge" angsten (irrasjonell angst, som den du har nå, barevokser av å bli tatt på alvor).

Når du avviser angst-tanken som "sludder" og oppfører deg som normalt med bikkja osv..., vil katastrofefølelsen og angsten gå over av seg selv nokså raskt og om en stund vil du ikke kunne forstå hvordan du kunne bli så redd for noe sånt. I promise!

Ikke begyn å argumentere eller resonnere med angsten, bare avvis den. Hunden din er ikke smittebærende. Det er ingen mulighet for det i det hele tatt, faktisk.

Råd: Ikke plag deg selv med å tenke mer på det. Eller om du absolutt må tenke på det, sett av en halvtime til bekymring og la det være med det.

Lykke til! :klemmer:

Skrevet

Det er ikke rart at HIV fortsatt er tabu i dag, når folk er så uopplyste! HIV smitter gjennom seksuell omgang, sprøytedeling og evt. blodoverføring (men det sistnevnte er svært sjelden i Norge i dag). Teoretisk sett kan det smitte gjennom andre kroppsvæsker, men da må man i så fall få i seg litervis med spytt for at det skal kunne smitte, så den sannsynligheten kan vi se bort i fra. Det smitter ikke via myggstikk, og ikke fra toalettseter eller ved å drikke av samme kopp som en smittet. Viruset overlever svært dårlig utenfor kroppen.

Skrevet

Datteren min har en veninne som ble født med HIV. Begge foreldrene hennes døde av AIDS, ikke HIV. I allefall så tillater jeg datteren min å leke med jenta og de er bestevenniner.

Det rare er at begge hvet at hun har HIV og vi har forklart dette til datteren min slik at hun bare er forsiktig under lek i tilfelle hennes venninne slår seg og blør. Ellers så er det ikke farlig i det heletatt, i allefall ikke mer en vorter smittes ved hudkontakt :klemmer:

Gjest StoreSky
Skrevet

HIV virus overlever ikke utenfor kroppen til et menneske. Viruset dør veldig veldig kjapt.

HIV smitter ikke via do, kopper, skjeer, kyss, etc.

Det smitter ved DIREKTE kontakt via blod og sperm. For å bli smittet via åpent blødende sår må man selv ha åpent kutt som gnis i den smittedes sår...

I Anne Selenes tilfelle: Om barnet som er smittet har HIV, skader og blør ordentlig, så bruk handsker ved sårhåndtering. Ellers helt ok.

HIV er faktisk utrolig lite smittefarlig. (men konsekvensene er jo større enn feks forkjølelse)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...