Gå til innhold

God service fra Aetat

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Minnie Emmerdale

En god venninne av meg ble nylig arbeidsløs og måtte da naturlig nok oppsøke Aetat. Hun kom kom dit til avtalt tid, pen og velstelt som alltid, fylte ut papirene sine og ble kalt inn til skranken- men hva skjedde? Hun ble tatt imot av en småsur og direkte frekk saksbehandler som målte henne opp og ned og på vei ut fikk hun høre at "deg er det nok ikke så farlig med".

I dag skulle hun på ny samtale og jeg ba henne om å forandre litt på bekledningen- så hun stod opp, hoppet over dusj og sminke, satte det uvaskede håret i en strikk, tok på en gammel joggedress og slitte seilersko med frottèsokker i samt en platpose som veske og dro ned.... Nå var servicen en helt annen, damen bak skranken ønsket henne tom. en god dag videre.

Er det virkelig slik at man bør se ut som ei sjuske for å få god service på Aetat og vise seg som en "trengende". Jeg ble helt sjokkert.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Merkelig oppførsel!

Det skulle jo vært lik behandling til alle som kommer til Aetat. Om man er godt utdannet eller ikke, har god økomomi eller ikke, trenger man like mye en jobb!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan behandling man får hvoren man kommer kommer helt ann på hvem du møter i døren. Synd, men slik er det mange plasser :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Høyt utdannet som jeg er , fikk jeg beskjed om at de nok ikke kunne hjelpe meg å finne jobb. Siden jeg har vært student var det heller ikke noen penger å kreve.... Det brukte jeg 2 dager på å finne ut.

Men: når det er slike tider som nå, så er det jo ikke tvil om at det finnes diverse folk der ute som trenger mer hjelp enn meg til å skaffe en jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I alle dager..... jeg skulle trodd at det var den andre veien, jeg?

Må innrømme at jeg ble litt sjokkert nå!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vet Minnie, du har aldeles helt rett. Det er det faktisk ingen som har tenkt på før...... En saksbehandler vil jo selvsagt se at ei wannabe kvinne og behandle henne nedlatende....

Men dersom det er ei narkomankjerring med sprøytestikk i armen...

Ja da er det kaffe og kaker....

Og kontanter og beskjed om å reise hjem og slappe av....

På TT kort selvsagt....

For de har det jo så lett, ikkesant det Minnie forståelsefulle?

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tror nok heller venninnen din har en litt feil innstilling til Aetat og deres arbeid. Er man høy på pæra og behandler folk nedlatende er det ikke rart en ikke blir godt mottatt...

Man må være ydmyk... fortelle hvor elendig en har det, man må spe på litt med psykisk ustabilitet, alt negativt teller positivt, har man i tileg dysliki så går det extra gått, eller man kan være flinke til å formulere seg, skrive setninger korrekt og pent, behandle saksbehandler med smil og sjarm.

Med litt velvillighet kommer man langt Milla.... =)

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Minnie Emmerdale

Jeg ser ingen grunn til at man skal "degradere" seg selv til idiot bare fordi man er arbeidsledig. Man skal da beholde selvrespekten oppi alt sammen.

Minnie

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du tror det er sånn det funker ute i verden, så er det ikke rart hun kom til kort.

Mennesker er slik, man kommer lengst med ydmykhet, ingen saksbehandler vil finne seg i å snakke med en negativ person.

Det beste er å sende faxer, ordne ting selv, søke uten å møte opp selv, eller dersom man må møte opp, få det tidligst mulig, når saksbehandlerne er mest opplagt, ikke etter lunsj, da har de alltid mye å gjøre....

Waco

Lenke til kommentar
Del på andre sider

waco, jeg tror det er du som har misforstått hvordan det funker, ikke Minnie.

Såvidt jeg vet skal Aetat dele ut dagpenger til alle som av en eller annen grunn har måttet forlate jobben sin. Dette så sant personen har tjent over ca. 81k i snitt i løpet av siste år, eller snitt over siste tre år. Maksimumsbeløpet man får utregna inntekt fra er rundt 325k.

Aetat er, som Minnie allerede har sagt, ikke noe sosialkontor. Med andre ord skal det ikke stilles noen krav til minus på kontoen eller noe som helst annet. Om de hjelper en med å finne jobb eller ikke er selvfølgelig opp til Aetat selv, og visse yrker har de store problemer med å strekke til i, men pengene skal de utbetale åkkesom.

En uke gammel BMW eller 1986 Ford Fiesta, Armani eller Fretex, pengene har man rett på uansett...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk det intrykket av Aetat at de ikke kunne hjelpe meg med å skaffe jobb. Jeg var nyutdannet med høy utdannelse. En venninne med samme utdannelse sa at hun hadde fått en telefon etter ca tre måneder, der de hjalp til.

Jeg tror de har såpass mye å gjøre at det nok faller seg litt naturlig å prioritere de som har vanskeligheter med selv å skaffe jobb. De som er oppegående nok til å kunne søke på annonser, se på nettet osv. kan klare dette bedre selv.

Men man blir jo lagt inn i "basen", dersom arbeidsgivere skulle finne på å søke på din utdannelse/praksis. Men det er vel ikke så ofte. De setter vel heller inn en annonse.

Jeg ser heller på arbeidskontoret som et sted der man får dagpenger, og får registrert seg. Jeg tror ærlig talt at de ikke har muligheten til å "skaffe meg en jobb".

Men man skal da ha samme service overfor alle. Så den behandlingen venninnen din fikk er ikke akseptabel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Uansett hva meningen er med Aetat, skal alle behandels med respekt, uansett hva som ligger til grunn for at en oppsøker dem. Jeg har selv jobbet i alle år, men i juli ifjor ble kontoret vårt flyttet til utlandet og veien var tung til aetat, en føler seg så liten og bortkommen, som en snylter, skal man da i tillegg bli behandlet dårlig i tillegg, er det hele en vanskelig situasjon.

Det hører med at jeg ble møtt av en flott dame, som forstod hvilken vanskelig situasjon jeg var kommet i, en går jo endel ned i inntekter, jeg har fått datakortet gjennom Aetat, noe som hjelper meg veldig, er fortsatt arbeidsledig, en må nok ordne seg med jobb selv ja, men hovedsaken er at man møter en positiv person, for å være arbeidsledig er en fryktelig vanskelig situasjon, enten man går i drakt eller joggebukse. :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ble ferdig med mitt hovedfag innen realfag for noen måneder siden og gikk da på arbeidskontoret for å melde meg. Ved den personlige konsultasjonen sa jeg at jeg var cand. scient, men dette visste ikke saksbehandleren hva var. Jeg har ikke rett på dagpenger og følte etter at jeg hadde vært der at det var fullstendig forgjeves og kunne ikke få noen form for hjelp der........ :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er enig i at alle sakl behandles med respekt.

Dagpenger skal man ha uansett (om man da har krav på det).

Men jeg har også vært på andre siden. Har vært med på å skaffe nye ansatte til et lite firma. En annonse i aftenposten koster MYE. Firmaet jeg jobbet for hadde ikke råd til en slik annonse når stillinger ble ledige.

I stedet brukte vi Aetats database. Ofte ringte Aetat tilbake flere ganger og sa at de hadde en person som passet til stillingen.

Dette var ikke stillinger som krevde utannelse eller erfaring. Og jeg tror at det er slike stillinger Aetat kan hjelpe til med. Er man student og trenger en deltidsjobb, så finnes det masse å velge mellom. Er man høyt utdannet og er ute etter en spesiell stilling, så er det nok andre veier man bør gå.

Fra "den andre siden" har jeg alltid fått meget god service fra Aetat. Alltid hjelpsomme og høflige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lille Ma: Jeg håper du likevel leverte inn meldekortene. Dersom du har vært registrert ledig i tre måneder sammenhengende, kan du ha rett til rentefritak i Lånekassen. Kjipt å gå glipp av det fordi man ikke sender inn meldekort, fordi man "likevel ikke får dagpenger".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Stillhet mens hun tastet lenge og vel på pc-en sin. Til slutt kom det, uten overbevisende tonefall: "ok, jeg tror deg". Det var veldig ubehagelig.

Herregud, går det virkelig an!??! Hmm....kanskje vi skulle sende denne linken til ledelsen i Aetat. Som arbeidsledig har jeg selv oppsøkt Aetat. Heldigvis har jeg fått en grei behandling derfra. Riktignok noe "feil" informasjon her og der men... Uansett om det er Aetat, butikker eller andre kontorer så blir jeg ofte overrasket over servicen enkelte steder. Da tenker jeg i mitt stille sinn, mens jeg teller til 10 at jeg hadde gjort en utrolig mye bedre jobb enn de. GRRR

Får håpe venninna di får seg ny jobb raskt Minnie!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg kan bare henge meg på kritikken mot Aetat jeg og...

Opplevde bl.a at en saksbehandler ble helt "bestyrtet" og skrek opp i telefonrøret til meg da jeg ringte de for å forhøre meg om hvordan reglene var mht studier. Man trodde tydeligvis at jeg hadde tenkt å svindle de...Jeg ble også fratatt dagpenger. Senere da jeg klagde på dette fikk jeg medhold og etterbetalt dagpengene. De er nok ofte litt for mistenksomme..

Men jeg har også møtt hyggelige folk der som bl.a har gitt meg råd om hva jeg skulle gjøre for å ikke miste dagpengene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...