Kalorina Skrevet 27. juli 2008 #41 Skrevet 27. juli 2008 En eller annen toppidrettsutøver (husker ikke hvilken) sa på tv her for noen uker siden at han drakk tolv liter vann om dagen. Det er vel i overkant for de fleste av oss men jeg tror ikke vanlige folk greier å drikke for mye uten å gå inn for det. Ønsker bare å korrigere meg selv, det var snakk om ti liter om dagen, ikke tolv, og det var Ole Einar Bjørndalen som sa dette.
Possibly Skrevet 27. juli 2008 #42 Skrevet 27. juli 2008 Min filosofi er at jeg drikker vann når jeg er tørst eller har lyst på vann, og så lar jeg det være ellers. Konsekvensen av det blir at jeg drikker mye vann når det er varmt ute (sånn som nå), og når jeg trener eller er mye i aktivitet, og så drikker jeg lite på en kald vinterdag som jeg tilbringer på sofaen. Jeg tror ikke det er noen positive helsegevinster å hente ved å tylle i seg et visst antall liter hver dag.
Possibly Skrevet 27. juli 2008 #43 Skrevet 27. juli 2008 Her er forresten en artikkel om emnet: http://www.forskning.no/Artikler/2008/april/1207211698.83 Etter en gjennomgang av forskning på vannets helseeffekter, konkluderer forskere fra University of Pennsylvania med at det ikke finnes et eneste bevis for at de anbefalte åtte daglige vannglassene gjør oss friskere - eller penere. En norsk gjennomgang i Tidsskrift for Den norske legeforening i 2003 kom til omtrent samme slutning: - Det mangler vitenskapelig grunnlag for å drikke mer enn cirka en liter om dagen, konkluderte forfatterne, som likevel understreket at noe annet kan gjelde for mennesker med høyt aktivitetsnivå eller med visse sykdommer.
Gjest Catwoman Skrevet 27. juli 2008 #44 Skrevet 27. juli 2008 men gjelder 1,5 - 2 liter væskeinntak generelt - eller bare vann? Jeg drikker kun vann, aldri noe juice, saft brus etc. Drikker 1-2 kopper kaffe da, men det tellssikkert ikke. Og av og til te (ikke svart te) Spiser mye grønnsaker da - så får nok inn endel vann der og. Nå i denne heten går det ned mye vann - men ellers tror jeg ikke jeg får ned mer enn halvannen - to liter om dagen. Er det fortsatt nok, når det er det totale væskeinntaket? (kaffe og te kommer i tilegg da)
Possibly Skrevet 27. juli 2008 #45 Skrevet 27. juli 2008 men gjelder 1,5 - 2 liter væskeinntak generelt - eller bare vann? Jeg drikker kun vann, aldri noe juice, saft brus etc. Drikker 1-2 kopper kaffe da, men det tellssikkert ikke. Og av og til te (ikke svart te) Spiser mye grønnsaker da - så får nok inn endel vann der og. Nå i denne heten går det ned mye vann - men ellers tror jeg ikke jeg får ned mer enn halvannen - to liter om dagen. Er det fortsatt nok, når det er det totale væskeinntaket? (kaffe og te kommer i tilegg da) Det gjelder sannsynligvis væskeinntak, siden mesteparten av den væska vi drikker tross alt består hovedsakelig av vann. Ikke dermed sagt at det er lurt å drikke 2 liter kaffe om dagen istedenfor vann.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå