Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #21 Skrevet 21. juli 2008 En gynekolog som ekspert på drikke? Den var ny... Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg..en lege kan vel vite noe utenom fagfeltet sitt? Uansett, på Oprahshow(spar spydighetene) hadde dr.Oz og co et forsøk med to tvillinger hvor den ene drakk masse vann og den andre ikke. Det viste seg at det var ikke bedre å drikke masse vann, hun som drakk lite fikk i seg nok vann via maten. Men, det var seff en positiv greie å drikke vann!! Dog trenger vi ikke å bælme innpå som mange tror. For de som slanker seg hjelper det på metthetsfølelsen å drikke mye vann.
CHANELine Skrevet 21. juli 2008 #22 Skrevet 21. juli 2008 (endret) Vet ikke helt hva jeg skal si, jeg..en lege kan vel vite noe utenom fagfeltet sitt? Uansett, på Oprahshow(spar spydighetene) hadde dr.Oz og co et forsøk med to tvillinger hvor den ene drakk masse vann og den andre ikke. Det viste seg at det var ikke bedre å drikke masse vann, hun som drakk lite fikk i seg nok vann via maten. Men, det var seff en positiv greie å drikke vann!! Dog trenger vi ikke å bælme innpå som mange tror. For de som slanker seg hjelper det på metthetsfølelsen å drikke mye vann. Det hjelper ikke lenge på metthetsfølelsen å drikke vann fordi det renner tvers igjennom.Vann inneholder jo heller ingen næringstoffer.Vann utenom trening eller når man er tørst har ikke noe for seg.Rett og slett mange myter knyttet til det med vanndrikking. Endret 21. juli 2008 av CHANELine
morticia Skrevet 21. juli 2008 #23 Skrevet 21. juli 2008 Jeg leste at man kunne ta skade av å drikke for mye vann over en lengre periode(5-6 liter dagen), rett å slett fordi nyrene ikke klarer å få alt ut igjen. Vet jo ikke hvor lang tid det tok før det ble farlig da. hehe. Men jeg ble nysgjerrig på dette når jeg hadde tannpine før i sommer, å ikke kunne drikke eller spise noe særlig, og vann hjalp mot tannverken, drakk skikkelig mye hele tiden, til slutt ble jeg svimmel og skjelven. så måtte lese meg opp litt. Så kom jeg over en annonse og ble livredd, men det gikk bra med meg da heldigvis, ikke fult så bra for han i artikkelen :O Artikkelen Men ett par liter skal nok gå bra
Gjest Raptuza Skrevet 21. juli 2008 #24 Skrevet 21. juli 2008 Selvfølgelig går det an å drikka seg til daue men dei fleste stoppar før det...........
Malama Skrevet 21. juli 2008 #25 Skrevet 21. juli 2008 Selvsagt kan en gynekolog vite noe utenom sitt fordympningsfelt, og en gynekolog er jo også en lege, som er spesialisert innen gynekologi. Det virket bare noe spesieltg å trekke frem den spesialiseringen som noe som gjorde ham mer ekspert enn andre, "en lege" hadde vært en god nok spesifikasjon av vedkommendes bakgrunn. JEg mente jo ikke at gynekologer ikke vet noe om vann, men at å trekke frem den spesialiseringen lisko mvirket litt... overflødig Men mest som en kurioitet. Uansett, jeg tror de fleste her er enige. Det er helt ok for trådstarter å drikke et par liter vann for dagen om hun føler for det. Om man drikker MANGE liter, er det greit å finne ut om noe er litt galt, og om man har helt blank og luktfri urin har man drukket nok ja, er den derimot mørk og lukter sterkt, trenger man mer vann, det er en grei sjekkregel det. Og jeg som går omkring og er høygravid leser jo og hører alle steder at jeg bør drikke mye vann, sånn mot forstoppelse og sånn. "Vann, fiber, vann, mosjon, vann og litt mer vann" Kombinert med at sommervarmen kom tilbake i dag, så blir det nok noen liter med vann på verandaen denne uka ja
krisfo Skrevet 21. juli 2008 #26 Skrevet 21. juli 2008 Det er viktig og få i seg godt med vann, men ikke for mye heller. Hvis man knapt ikke drikker vann i løpet av en dag, vil man føle seg mye bedre en dag man drikker godt med vann. Når jeg sier godt med vann tenker jeg 1-2liter. Jeg har hørt at man helst ikke skal drikke over 5 liter. Det er unødvendig for kroppen og få i seg så mye. Men det kommer også an på aktivitetsnivå. Hvis man trener mye er det vikitg og drikka masse også! Så mens man trener tror jeg ikke man trenger og begrense seg på hvor mye man drikker. Også når det er varmt, og er i syden osv. Er det viktig og få i seg masse vann. Så noen nevnte noe om diabetes. Hvis man har diabetes er man mere enn LITT tørst, da kan det bli ekstremt til tider. Man blir veldig tørr i munnen. Kjennes ikke ut som man har noe spytt. Og man må veeldig mye på do! unormaalt mye. (snakker fra erfaring) Det kan selvfølgelig oppfattes forskjellig. Men stiger blodsukkeret ekstremt vil man merke dette. Også mye slapphet, trøtthet, kvamle osv. Det var vell ikke spørsmålet, men skrev det ettersom det var noe som var blitt nevnt
Tabris Skrevet 21. juli 2008 Forfatter #27 Skrevet 21. juli 2008 Takker igjen for mange gode svar! Nei, 4-5 liter får jeg ikke ned, da må jeg "gå inn for det". Det er ca 1-2 liter jeg pleier å drikke utenom drikke til maten, siden det er den mengden som går ned av seg selv uten at jeg tenker noe særlig på det. Så da regner jeg med at det går greit.
Gjest Gjest Skrevet 21. juli 2008 #28 Skrevet 21. juli 2008 En gynekolog som ekspert på drikke? Den var ny... Du kødder, ikke sant? Da Basso og Ullrich ble pælma ut av TdF for et par år siden, var det en gynekolog som hadde hjulpet dem med bloddoping. Tror du virkelig ikke at en gynekolog kan lese seg til å bli ekspert på hvilket medisinsk felt hun vil? Hvor flink en lege er, har med akkurat det, hvor flink hun er, og ikke hvilken tittel hun har. Tittelen/utdanningen er en inngangsbillett.
Lise_ Skrevet 21. juli 2008 #29 Skrevet 21. juli 2008 Ble litt forvirret her. .. Hva med væske generelt?
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 21. juli 2008 #30 Skrevet 21. juli 2008 Tenk at den lille kommentaren om at det var en gynekolog som fortalte meg dette skulle bli så viktig... ville bare være ærlig med kilden :o) Det gjelder nok drikke generelt. Man er ikke nødt til å drikke vann, man får det vanligvis i seg gjennom maten man spiser også, om jeg ikke har misforstått helt. Og her kommer ennå en: en professor i ernæringsfysiologi (skal ikke nevne navn) har fortalt en bekjent som lider av disbetes type II at det ikke gjorde noe at han ikke drakk så mye vann, så lenge han drakk nok væske.
Gjest Bolledeig Skrevet 21. juli 2008 #31 Skrevet 21. juli 2008 Det finnes ikke vitenskaplig belegg for et inntak over ca en liter om dagen, inkl annen drikke. Det betyr ikke at man ikke kan drikke mer om man ønsker, men det skal sies at den eneste "effekten" man får av et ekstremt vanninntak er at man flyr på do hele tiden, noe de færreste synes er det gøyeste de gjør Forøvrig renser man ingenting med å pøse på med vann, kroppen sin selvrensende funksjon klarer seg alldeles utmerket. Det man derimot kan gjøre er å spise og drikke sunt, og trene, det absolutt mest hjelpsomme. Dritten, tungmetaller, forurensning etc. legger seg i fettvevet, først og fremst.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #32 Skrevet 23. juli 2008 Drikk vann når du er tørst.Det er ikke vitenskapelig bevist at man blir penere,friskere eller sunnere av å drikke sånne mengeder med vann. Helt enig med sistemann:) hadde vi trengt mer vann utover når vi er tørste, ville mennesket vært utdødd!Har alltid ment dette og ser i mediene at de lærde nå mener at veldig vann drikking har lite for seg. Man kan ende opp med å venne seg til å drikke for mye og få trøbbel med å holde tett når en blir eldre. kroppen er laget for å rense seg selv og mye ekstra vann er unødvendig.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 23. juli 2008 #33 Skrevet 23. juli 2008 Helt enig med sistemann:) hadde vi trengt mer vann utover når vi er tørste, ville mennesket vært utdødd!Har alltid ment dette og ser i mediene at de lærde nå mener at veldig vann drikking har lite for seg. Man kan ende opp med å venne seg til å drikke for mye og få trøbbel med å holde tett når en blir eldre. kroppen er laget for å rense seg selv og mye ekstra vann er unødvendig. Kan det skje? At man får "trøbbel med å holde tett når en blir eldre" om man drikker mye som ung? Uff, da, lover ikke bra for meg det...... :o)
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #34 Skrevet 23. juli 2008 Hmm.. Vil tro at de fleste klarer å regulerer hvor mye vann de trenger pr dag, men har sett at noen mener man skal drikke selv om man ikke er tørst. De påstår nemlig at når man først er blitt tørst så har kroppen et veldig underskudd på vann, så derfor burde man fylle opp før den tid. Dette virker på meg som det reneste sprøyt, dersom man er frisk og fin klarer man fint å regulere hvor mye væske man trenger... Jeg tror jeg får i meg mer ennn 1 - 1,5 liter pr dag, ville tro rundt 2-2,5l.
Tabris Skrevet 23. juli 2008 Forfatter #35 Skrevet 23. juli 2008 Dette med å drikke før man blir tørst har jeg hørt gjelder nå om sommeren, når det er sterk varme. Da er kroppen allerede noe dehydrert når man kjenner seg tørst.
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #36 Skrevet 23. juli 2008 Dette med å drikke før man blir tørst har jeg hørt gjelder nå om sommeren, når det er sterk varme. Da er kroppen allerede noe dehydrert når man kjenner seg tørst. Det kan sikkert stemme, men jeg har hørt at dey skulle gjelde hele året, uavhengig av temperatur...
Gjest Gjest Skrevet 23. juli 2008 #37 Skrevet 23. juli 2008 Drikke store menger vann er over lang tid er usunt, men ikke altfor farlig..går det over kort tid derimot er det fare på ferde. De fleste cellene i kroppen klarer å ta unna vannoverskuddet, men hjernecellene gjør det ikke, og det kan være dødelig. http://www.vg.no/helse/artikkel.php?artid=153885 Drikke når man er tørst, og ikke mer enn for å slukke tørsten, det virker som en god regel..
tineline Skrevet 24. juli 2008 #38 Skrevet 24. juli 2008 Jeg tror at hvis man drikker når man har lyst på drikke, så er det greit. Det er mange som ikke drikker så mye, og dette må jo være noe kroppen regulerer selv, så basalt som behovet for vann er? Jeg drikker forholdsvis mye, men orker ikke bekymre meg over dette. Vann er godt, og jeg drikker det når jeg har lyst på det. Det samme gjelder kaffe, te og urteteer. Tror vi forsøker å overstyre kroppen mye mer enn det som godt er! Jeg bekymrer meg heller over andre ting.
Gjest Grafica Skrevet 24. juli 2008 #39 Skrevet 24. juli 2008 Jeg drikker glatt 4-5 liter væske om dagen, det går mest i saft, iste og brus (minst brus, men gjerne en halvliter om dagen). Jeg blir tørst hele tiden, tørr og sår i halsen, og føler hele tiden at jeg trenger noe å drikke... Diabetes regner jeg med at det ikke er, siden jeg var hos legen i våres og tok helsjekk med blodprøver osv, og regner med at det hadde dukka opp da. Men litt skummelt nå etter å ha lest denne tråden.
Gjest ~Fantabulous_kitten~ Skrevet 24. juli 2008 #40 Skrevet 24. juli 2008 Jeg drikker glatt 4-5 liter væske om dagen, det går mest i saft, iste og brus (minst brus, men gjerne en halvliter om dagen). Jeg blir tørst hele tiden, tørr og sår i halsen, og føler hele tiden at jeg trenger noe å drikke... Diabetes regner jeg med at det ikke er, siden jeg var hos legen i våres og tok helsjekk med blodprøver osv, og regner med at det hadde dukka opp da. Men litt skummelt nå etter å ha lest denne tråden. Det kan være lurt å be om en egen sjekk for diabetes. Samboeren min har gjennom livet sitt gjennomført mange slike helsjekker med blodprøver, men var først da en helt nyutdannet lege ble den nye fastlegen hans de fant på å teste for det. Det er mange i Norge som går rundt med diabetes uten å vite det... Siden jeg også drikker mye, mistenkte legen min at jeg kanskje hadde diabetes, men hadde heldigvis ikke det da. Men får jo håpe det ikke er noe så alvorlig da :o)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå