Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er litt forvirret ang. dette med å drikke vann. Jeg har jo vokst opp med å høre at det er veldig sunt å drikke mye vann - det smører og renser systemet, du får finere hud av det osv. Men så har jeg i ettertid - faktisk her på KG - lest at det ikke er bra å drikke for mye vann, fordi det sliter på nyrene.

Så jeg lurer på: Hva er "for mye" vann? Hvor mye vann bør man drikke om dagen slik at man får i seg det man trenger men samtidig ikke sliter på nyrene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lommelegen sier i alle fall at friske folk svært sjelden klarer å drikke for mye vann, men at vi bør drikke 0,5-1,5 liter vann daglig. ( http://www.lommelegen.no/php/art.php?id=327606 )

Jeg mener å ha lest en del plasser at et par liter for dagen er nok, mer enn det har kroppen ikke bruk for, da begynner vi heller å skylle ut for mye.

Skrevet

En eller annen toppidrettsutøver (husker ikke hvilken) sa på tv her for noen uker siden at han drakk tolv liter vann om dagen. Det er vel i overkant for de fleste av oss men jeg tror ikke vanlige folk greier å drikke for mye uten å gå inn for det.

Skrevet

Hoi, 12 liter hadde jeg ikke klart nei... Jeg drikker nok greit en liter for dagen, men den andre literen sliter jeg med, bortsett fra på varme sommerdager når det fort går en liten liter med isvann ute på veranden, men den svetter jeg jo ut like fort...

Skrevet

Takk for svar! Jeg har ingen problemer med å drikke 1-2 liter vann om dagen og gjør det gjerne. Men jeg har vært forsiktig i det siste med å gjøre det nettopp pga dette med nyrene. :(

Skrevet

1-2 liter kan du nok greit drikke.

Men om du føler behov for mer, ville jeg tenkt litt gjennom hvorfor du føler behov for så mye vann. Det var en som i en tilsvarende tråd engang mente at hun TRENGTE rett og slett minst 5-6-7-8 liter vann daglig (uten å være en toppidretsutøver (jeg skulle tro de burde drikke noe med tilsatt salter og sånn om de drikker så mye...)) og da ringer alarmbjellene om at en legesjekk kanskje ikke hadde vært så dumt, diabetes kjennetegnes ved veldig tørste, bl.a-

Men 1-2 liter daglig er et normalt og fornuftig inntak ifølge de fleste kilder jeg har funnet.

Skrevet

Ja, jeg kjenner også til dette med at diabetes kan kjennetegnes ved kraftig tørstfølelse. Det er ikke slik, jeg går ikke rundt og er konstant tørst (selv om jeg får en økt tørstfølelse om kvelden rett før jeg legger meg av en eller annen grunn), men jeg liker generelt sett å drikke vann. Det går spesielt ned et par halvliterflasker med vann på jobb, siden jeg blir mer tørst av aircondition-anlegget.

Skrevet

Jeg synes ditt vanninntak høres fornuftig ut jeg, kos deg med det.

Som sagt, et par liter er kurant det. 5-6-7-8 liter er mer noe som burde vurderes...

Gjest Raptuza
Skrevet

Grete Rode anbefalar 2 liter vatn til dagen. Herbalife anbefalar 3. Sjølv må eg jobba med å få i meg 2....

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Heisann!

Jeg snakket om nettopp dette med en gynekolog, og han sa at et friskt menneske ikke trenger mer enn 1-1,5 liter drikke daglig. Og da kom det jo selvfølgelig an på hva man drakk også. I tillegg får man jo i seg mye væske fra frukt, etc.

Jeg drikker ganske mye, og har alltid gjort det, ifølge faren min, så jeg kan glatt drikke opptil 2-3 liter om dagen, særlig hvis det er veldig varmt ute, eller jeg er på treningsstudioet. Men som nevnt tidligere i tråden svettes det jo ut igjen. :o)

Skrevet (endret)

En gynekolog som ekspert på drikke? Den var ny...

Men nå er jo sånnsett ikke rådet hans så langt unna den almenne oppfatning da, bare at det elles er rådet til 0,5-1,5 liter VANN, ikke "drikke" totalt sett.

Jeg drikker stort sett en liter vann eller så pr dag, men i tillegg drikker jeg jo 2-3 dl melk til frokost, et par dl jus til lunsj, noe brus i helga og tidvis noe saft til middag ("noe" er i så fall minst en halv liter, jeg drikker en halv liter til middag, men ofte er det vann da. Men det "passer ikke" med vann til alle middager, synes jeg, så noen ganger drikker vi saft) og evt melk til kveldsmaten også... Det er jo fort en liter drikke der, som kommer utenom vannet...

Endret av Malama
Skrevet

Jeg drikker ikke så mye annet enn vann (bortsett fra litt brus om lørdagen), så da ser det ut til at jeg kan holde meg til 1-2 liter om dagen uten at det skal gå ut over nyrene.

Takker for svar. :)

Skrevet

Så lenge du har friske nyrer, er det ikke noe problem å drikke et par liter om dagen. Men om det er nødvendig, er en annen sak. Lytt til kroppen og drikk når du er tørst :)

Gjest ~Fantabulous_kitten~
Skrevet

Han gynekologen var også spesialisert innen urologi, og de har vel litt greie på nyrer også, vil jeg tro :o)

Prøvde bare å svare på spørsmålet som ble stilt :o)

Skrevet

Vil nok tro at kroppen klarer å regulere det selv om man da ikke har diabetes. Et hint man kan ta er jo at når man har drukket så mye at når man drikker en halv flaske og må på do bare få minutter etterpå, har kroppen fått nok. For da går vannet bare rett igjennom...

Skrevet (endret)

Ja, det kan være en god målestokk. Jeg har hørt at når urinen er luktfri og blank så har man renset kroppen. Er den veldig gul og lukter, så er man dehydrert, og urinen vil jo da bli blankere og mindre luktfri etterhvert som man drikker vann i løpet av dagen.

Endret av Tabris
Gjest Gjest
Skrevet
Vil nok tro at kroppen klarer å regulere det selv om man da ikke har diabetes. Et hint man kan ta er jo at når man har drukket så mye at når man drikker en halv flaske og må på do bare få minutter etterpå, har kroppen fått nok. For da går vannet bare rett igjennom...

Hos meg er det omvendt innimellom.

Om jeg foreksempel ikke har drukket på 12 timer, og er tørst, drikker et glass eller tre med vann, så må jeg rett på wc. De teorien jeg har hørt om det som skjer da er at kroppen har satt all rensing "på vent", og tar hurtigutgaven av det når det får vann tilgjengelig.

Skrevet

jo det er klart, men jeg mente i forhold til stort vanninntak, et glass eller tre er jo ikke så mye :)

Skrevet

Jeg mener å ha hørt at du aldri skal ha helt blank urin, men helst svakt gul. Hvis man har helt blank urin har man etter sigende drukket for mye. Det vil si at man mister salter.

Skrevet

Drikk vann når du er tørst.Det er ikke vitenskapelig bevist at man blir penere,friskere eller sunnere av å drikke sånne mengeder med vann.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...